Dag en nacht buiten zonder schuilplek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annedrop

Dag en nacht buiten zonder schuilplek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 12:38

Hallo :wave:

Ik wil van de zomer mijn pony dag en nacht op het land laten staan,
maar hij heeft daar geen mogelijk tot schuilen.
Is het dan wel slim om hem dag en nacht buiten te laten staan?

Lexiepexie

Re: Dag en nacht buiten zonder schuilplek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:39

Ik zou het niet doen. Je paard kan zonnesteken oplopen en andere dingen als het een keer goed warm is. Mijn pony stond ook op een open weiland af en toe. Ze had wel altijd een schuilplek in haar inloopstal. Je kan een kleine afdak bouwen, maar helemaal zonder schuilplek raad ik je helemaal af.

annedrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 12:44

Bedankt voor je reactie!
een afdak bouwen gaat helaas niet.
maar ik zou hem wel graag dag en nacht buiten willen hebben omdat hij heel gevoelig is voor stof en de stal waar ik sta in nogal stoffig.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:47

Is er ook geen beschutting van bomen?

annedrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 12:52

Nee er zijn ook geen bomen,
er staan wel bomen vlak naast het land
maar niet in het land

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:55

Bij ons staan 's zomers alle paarden dag en nacht buiten, met bomen als schuilen, als het slecht weer is gaan ze 's nachts wel naar binnen.
We hebben wel één paardje die niet tegen gras kan, heel raar, maar als ie van het land komt dan issie heel mager ineens. Dus die staat wel binnen :)

Maar als ie idd hélemaal geen beschutting heeft zou ik het ook niet doen.
Laatst bijgewerkt door Bamorka op 31-01-10 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Ltjba

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:59

Ik zou het ook niet doen Anne..
Idd als er nog bomen zouden zijn,
maar helemaal zonder beschutting
lijkt me niet verstandig ;)

snuffel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:04

ikzelf zou zeker zorgen dat ze een stukje schaduw hebben!

annedrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 13:06

bedankt voor jullie reacties :)
maar het is niet mijn land dus ik kan er geen schuilstal bouwen of een boom planten of iets.
maar voor mijn pony is het veel beter om dag en nacht buiten te staan..

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:14

Hier staan ze ook zomers zonder schuil mogelijkheden. Vorig jaar had iemand een partytent in het land staan. Misschien gaan wij dit ook proberen deze zomer. Met slecht weer gaan ze snachts op stal.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:17

Als het niet te heet is in de zomer, kan je haar best dag en nacht buiten zetten. Zorg voor voldoende vers drinkwater. Mocht het echt extreem warm en zonnig worden kan je altijd haar toch nog naar binnen halen of zoals S__L zegt een partijtent is best een idee.

snuffel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:18

S__L schreef:
Hier staan ze ook zomers zonder schuil mogelijkheden. Vorig jaar had iemand een partytent in het land staan. Misschien gaan wij dit ook proberen deze zomer. Met slecht weer gaan ze snachts op stal.

een partytent vind ik best link... als ze m slopen(door tegen aan te leunen,knabbel of iets dergelijks)kunnen ze best nog weleens verstrikt raken in het materiaal

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:20

Ik zou idd ook zorgen dat je pony wat beschutting tegen slecht weer en zon heeft. ivm zijn stofallergie is buiten natuurlijk beter, dus misschien kan je een stukje land zoeken waar hij wel kan schuilen? :)

snuffel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:22

is het geen optie om er een trailer neer te zetten?of mag dat ook niet?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:24

Partytent neerzetten voor de schaduw? Helaas gaat die het met erge storm dan weer niet houden, maar 't is iets...

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:28

Een paard/pony moet een schuilplaats hebben, een rij bomen kan ook.
Als het regent moeten ze een droge plek hebben om te staan of te liggen.
Ik zou zelf nooit een paard in het land zetten waar ze niet kunnen schuilen voor de zon of de regen.

annedrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 13:30

Bedankt voor de reacties
en ander stukje land zoeken gaat niet denk ik
er zijn hier in de buurt niet zoveel stukje land met schuilplaats,
en mijn pony kan ook niet alleen staan dus dan zouden we samen met iemand anders een stukje land met schuilplaats moeten huren,
partytent is niet zo'n goed idee,
ik denk dat hij dat sloopt of er in vast komt te zitten ofzo.

@ tjady:
als het heel warm is zou hij idd altijd nog naar binnen kunnen,
maar het is dan in stal warmer dan buiten.
dus kan ik hem dan niet beter buiten laten staan?

snuffel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 14:16

en een trailer?

annedrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 14:25

Dan zouden we de trailer en toch zeker 3 keer per week uit moeten halen voor de lessen,
en ik woon in de polder dus na een beetje regen , is het land zo nat dat we de trailer er dan niet meer uit krijgen denk ik.

snuffel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 14:28

annedrop schreef:
Dan zouden we de trailer en toch zeker 3 keer per week uit moeten halen voor de lessen,
en ik woon in de polder dus na een beetje regen , is het land zo nat dat we de trailer er dan niet meer uit krijgen denk ik.

tja,.. beter er 3 keer uitrijden dan geen schaduw toch?zit er geen drainage dan?

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 14:30

Kan rustig zeker als er gezelschap bij komt. Bij ons staan ze ook gewoon 24/7 buiten en ook op stukken weiland waar geen schaduw is. Geen enkel probleem. Hebben ooit gedacht dat ze schaduw moesten dus ze naar een andere weide gedaan, daar waar enkele bomen stonden zodat er schaduw was. En waar stonden ze de hele dag, zeker op het heetste moment van de dag: in de volle zon, ver uit de buurt van de bomen! En dat gaat dus al jaren zo. Dit geldt voor zowel onze kudde pony's als kudde grote paarden.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 14:36

Die van mij kan ook niet echt schuilen in de zomer, hooguit een half uur als de zon goed staat.
echter staat hij wel in een kudde, zodra het te warm is kunnen ze bij elkaar schaduw zoeken.

En wat michellette ook zegt, áls er bomen staan (ander weiland)zie ik ze er ook niet onder staan, zitten teveel dazen en ander vliegend ongedierte ;)

Van een beetje regen gaan ze niet dood ;), daar heeft hij geen schuilgelegenheid voor nodig.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:03

Als ik je zo hoor, wil je alleen maar horen: ja dat kan. Want alle suggesties voor het aanbieden van schaduw worden afgewimpeld met mag niet, kan niet, te moeilijk. Overigens mag bij mijn weten in de meeste gemeenten ook een trailer niet semi permanent in een wei worden gezet als mobiele schuilstal, dus dat is geen oplossing. En zomaar een schuilstal bouwen mag al helemaal niet. Beste oplossing is dus écht verhuizen naar een wei met schuilstal.

Wat betreft 24/7 in de wei zonder schuilstal: ja, dat kan, alles kan, maar bij grote hitte is het absoluut géén feest voor je paard. Maar als de keuze is tussen geen schaduw en een hoestend/dampig paard, tja, dan moet je dus óók een afweging maken. Dat snap ik ook. Maar, in de wei zonder schaduw is second best.

Ik heb mijn paarden ook jaren met weinig tot geen schaduw (bomen stonden er wel, maar daar bleven ze mooi uit de buurt want daar zitten de dazen) in de wei gehad. Afgelopen jaren met die extreme hitte gaf ik ze dan wél toegang tot de stallen, en reken maar dat ze in de schaduw van die stallen gingen staan. (Ik had toen geen mogelijkheid de stallen altijd toegankelijk te hebben). Bij regen stonden ze daar echt niet, dat is het probleem niet, 's zomers. Hitte is dat wel.
En 's winters is een hele goede regendeken ook een absolute must als er geen schuilgelegenheid is. 's Winters is zonder beschutting in feite iets minder erg, mits je echt goede dekens hebt.

Ik heb de stallen nu permanent bij de wei getrokken, en ook nu in de winter staan ze veel rond en in de stallen. Regelmatig parkeren ze zichzelf even binnen, om een uur later weer in de paddock te gaan staan om hooi te eten, of de wei in te trekken. Een wei met keuzemogelijkheid is dus echt heel fijn voor een paard.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:18

Mijn pony gaat vanaf april ook 't land op dag en nacht zonder
schuilmogelijkheid. De binnenbak staat er wel naast dus er is
wel beschutting tegen regen/wind maar geen afdak. Ze heeft ook
een uv werende deken (ezeem) op en dit gaat altijd goed. :)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:31

Michellette schreef:
Kan rustig zeker als er gezelschap bij komt. Bij ons staan ze ook gewoon 24/7 buiten en ook op stukken weiland waar geen schaduw is. Geen enkel probleem. Hebben ooit gedacht dat ze schaduw moesten dus ze naar een andere weide gedaan, daar waar enkele bomen stonden zodat er schaduw was. En waar stonden ze de hele dag, zeker op het heetste moment van de dag: in de volle zon, ver uit de buurt van de bomen! En dat gaat dus al jaren zo. Dit geldt voor zowel onze kudde pony's als kudde grote paarden.

dit is ook mijn ervaring, en die rij bomen naast het weiland kan al voldoende zijn.