Waarom kies jij voor je paard op stal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tivara

Waarom kies jij voor je paard op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 11:46

Nav een ander topic, ben ik wel benieuwd waarom mensen kiezen om hun paard 's nachts (en overdag?) op stal te zetten. Doe je dit voor je paard of voor jezelf?

Mijn paard is dinsdag naar 24/7 buiten gegaan met schuilstal, en voor die tijd stond ze alleen overdag buiten. Een beetje schuldig voel ik me wel kan ik zeggen, want ze stond toch echt op stal voor MIJN plezier.

Edit; even voor de duidelijkheid; mijn paard liet duidelijk merken dat ze het niet leuk vond op stal. Omdat ik zeg dat ik een schuldgevoel heb, probeer ik niet andere mensen, die hun paard op stal hebben staan, een schuldgevoel aan te praten. Ik probeer ook niet te zeggen wat goed/fout is, ben alleen benieuwd waarom iemand zijn/haar paard binnen/buiten zet :)
Laatst bijgewerkt door Tivara op 31-01-10 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

trustHim

Re: Waarom kies jij voor je paard op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:55

ik doe mezelf er geen plezier mee hoor met op stal zetten 's nachts. Hoop geregel met binnen/buiten zetten, voeren, mesten etc. Echter in de wintermaanden staat ze rond een uurtje of 4 voor het hek omdat ze naar binnen wil. In de zomer staat ze nooit aan het hek, tenzij het lang regent. Dus voor mijn pony is de keus om haar naar binnen te laten

wietske100

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:56

maar even mijn quote uit het andere topic:
_Kiki_ schreef:
BrittKitt schreef:
Waarom willen jullie je paard 's nachts op stal? Voor jezelf of voor het paard?

Dat vroeg ik me ook af :j

Voor de rust in mijzelf en voor de veiligheid van het paard :)
ik moet e rniet aan denken dat de paarden bijv worden geraakt door de bliksem oid. Of dat er snachts 1 in de sloot terecht raakt..(is hier in de omgeving gebeurd).
Ik weet dat het maar een kleine kans is maar als het zou gebeuren zou ik het mezelf niet vergeven..

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:56

Nou dan zal ik maar even in jou topic reageren ;)
Mijn paard staat nu dus overdag buiten en snachts binnen. Hier ben ik zelf geen voorstander van, maar hier in de buurt is geen 1 stal te vinden waar ze 24/7 buiten lopen. Helaas, anders was ik daar heen gegaan. Dus ik heb gewoon geen keus, anders zou ik hem 's nachts gewoon buiten willen hebben met schuilstal.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:57

_Kiki_ schreef:
Nav een ander topic, ben ik wel benieuwd waarom mensen kiezen om hun paard 's nachts (en overdag?) op stal te zetten. Doe je dit voor je paard of voor jezelf?

Mijn paard is dinsdag naar 24/7 buiten gegaan met schuilstal, en voor die tijd stond ze alleen overdag buiten. Een beetje schuldig voel ik me wel kan ik zeggen, want ze stond toch echt op stal voor MIJN plezier.

en jij denkt dat je met zo een openingszin mensen hierheen krijgt om hun beweegredenen op bokt te zetten????

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:57

Mijn paard staat ook overdag buiten en 's nachts binnen. Ik wil ook niets anders. Meer voor mijn eigen gevoel misschien, maar 's nachts binnen vind ik gewoon wel zo veilig voor mijn paard i.v.m. diefstal of bij onweer (kans op geraakt worden door de bliksem bijv.)
Overdag is er toezicht ook, als er dan 1 door de draden gaat, wordt dat zo goed als meteen gezien en kan het opgelost worden. Moet er niet aan denken dat ze 's nachts uitbreken en niemand die het merkt, bbrrrr nee lekker 's nachts naar binnen!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:58

zoals ik in het andere topic ook al zei......om de controle te behouden op mijn hengstje
's nachts is er niemand om de boel in de gaten te houden...
dan staat hij voor mijn veiligheid en voor die van hem en de vele merrie's bij ons op stal 's nachts dus binnen :j

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 11:58

Hoe bedoel je Kiwiko?

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:59

ik doe het voor mijn paard en voor mezelf. hier hebben we sowieso geen schuilmogelijkheid omdat dit niet van de gemeente mag. overigens alle stallen in de verre omgeving hebben dit niet. plus dat mijn paarden evengoed kracht en ruwvoer naast het gras moeten hebben. en mijn pony komt zowat onder de draden door als je haar buiten laat. ze lopen de gehele dag verder buiten en geven mij niet de indruk ongelukkig te zijn. ze staan sociaal gestald en hebben altijd contact met andere paarden.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:02

KiWiKo schreef:
en jij denkt dat je met zo een openingszin mensen hierheen krijgt om hun beweegredenen op bokt te zetten????

Snap niet waarom je nou zo'n reactie plaats? De vraag is toch duidelijk van de TS?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:03

_Kiki_ schreef:
Hoe bedoel je Kiwiko?

nou je openingspost is een en al verwijt naar mensen die hun paard op stal hebben staan, compleet en al met een dosis schuldgevoel aanpraat......

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:03

KiWiKo schreef:
_Kiki_ schreef:

ik snap het ook niet echt :?
er zijn genoeg mensen die zich wel in dat straatje bevinden ;)

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:04

KiWiKo schreef:
_Kiki_ schreef:
Hoe bedoel je Kiwiko?

nou je openingspost is een en al verwijt naar mensen die hun paard op stal hebben staan, compleet en al met een dosis schuldgevoel aanpraat......

Haha, weer iemand die zich meteen aangevallen voelt...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:06

Ikke niet hoor. Mijn beest staat buiten :)
Maar het is de toon die de muziek maakt............ als je een vraag stelt over hoe mensen hun paarden houden, moet je niet zeggen dat jij het nu goed doet, en dat de rest het fout doet :) omdat jij nu het licht gevonden heb, en je schaamt omdat het paard alleen voor jouw plezier op stal stond.

Als je al met zo een stelling begint dan begin je geen discussie, dan ben je aan het beleren :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:08

hoe zat het dan met het binnenbak verhaal
dat was toch ook neerbuigend naar de mensen zonder binnenbak?

ik zie geen probleem van hoe TS dit topic geopend heeft
het was naar aanleiding van een ander topic....

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:08

Mijn vz-pony staat de hele dag op stal hoor. :?
Samen met alle andere ponys die daar gestalt staan.
Het is nu veel te glad buiten op de wei, en ze hebben wel een bak waar je paard in mag staan, maar dat mag dan maar 30 minuten ofzo.
Dus hij krijgt wel beweging maar staat gewoon lekker binnen.
En hierover voel ik me echt niet schuldig!

X.

waikiki_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:09

Die van mij staat 's winters niet buiten. Alleen in de paddock en in de bak wordt ze los gegooid. Dit komt omdat ze anders het land kapot trappen zodat ze zomers hun benen breken. Ik vind het helemaal niet erg dat ze binnen staat. Alle paarden staan ten slotte binnen en ze krijgt ruim voldoende beweging en komt er genoeg met andere paarden uit.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:10

Mijn paardje gaat(ben bezig met de koop) in de winter 's nachts naar binnen, beter voor het weiland en voor mijn gevoel van veiligheid voor hem. In de zomer 24/7 buiten, ik vind het eigenlijk een ideale situatie zo:)

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:11

Simpel weg omdat er geen keus is nu. In de zomer staat hij wel dag en nacht buiten. Met slecht weer (onweer etc) gaat hij op stal snachts. Nu staat hij alleen overdag buiten. Als ik de keus had om hem ook snachts buiten te zetten zou ik dit zeker doen. Maar slecht heeft hij het nu ook totaal niet :D

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:11

KiWiKo schreef:
Ikke niet hoor. Mijn beest staat buiten :)
Maar het is de toon die de muziek maakt............ als je een vraag stelt over hoe mensen hun paarden houden, moet je niet zeggen dat jij het nu goed doet, en dat de rest het fout doet :) omdat jij nu het licht gevonden heb, en je schaamt omdat het paard alleen voor jouw plezier op stal stond.

Als je al met zo een stelling begint dan begin je geen discussie, dan ben je aan het beleren :)

Oke. Nouja ik lees het niet op die manier dat zij het nu goed doet en anderen die hun paard op stal hebben het fout doen.
Ze heeft haar paard nu 24/7 buiten en ze voelt zich schuldig dat ze dat niet eerder heeft gedaan...

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:12

waikiki_6 schreef:
Die van mij staat 's winters niet buiten. Alleen in de paddock en in de bak wordt ze los gegooid. Dit komt omdat ze anders het land kapot trappen zodat ze zomers hun benen breken. Ik vind het helemaal niet erg dat ze binnen staat. Alle paarden staan ten slotte binnen en ze krijgt ruim voldoende beweging en komt er genoeg met andere paarden uit.

hoeveel beweging krijg jou paard per dag dan als ik dat mag weten?
in uren?

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 12:13

Zo bedoel ik het helemaal niet Kiwiko. Had er misschien even bij moeten zeggen dat mijn paard het duidelijk op stal niet naar z'n zin had, en dat ook liet merken. Maar ik heb mijn paard nu 4,5 jaar, en al die tijd heeft ze op stal gestaan (behalve de eerste 2 jaar in de zomer).

Dus dat staat misschien een beetje onhandig hier, maar ik probeer echt mensen geen schulgevoel aan te praten, en zeg al helemaal niet dat andere mensen het fout doen en ik goed.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:15

Amaretto27 schreef:
waikiki_6 schreef:

hoeveel beweging krijg jou paard per dag dan als ik dat mag weten?
in uren?

kijk en dit bedoel ik dus :) is het relevant voor de keuze om je paard op stal te houden hoeveel beweging die krijgt?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:15

_Kiki_ schreef:
Zo bedoel ik het helemaal niet Kiwiko. Had er misschien even bij moeten zeggen dat mijn paard het duidelijk op stal niet naar z'n zin had, en dat ook liet merken. Maar ik heb mijn paard nu 4,5 jaar, en al die tijd heeft ze op stal gestaan (behalve de eerste 2 jaar in de zomer).

Dus dat staat misschien een beetje onhandig hier, maar ik probeer echt mensen geen schulgevoel aan te praten, en zeg al helemaal niet dat andere mensen het fout doen en ik goed.

oke, sorrie.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 12:16

Maakt niet uit, het staat er inderdaad een beetje krom, dus kan goed begrijpen dat je het anders opgevat hebt.