Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

ik zit gewoon een beetje in de knoei

mizzpoez schreef:Wat is teveel stro? Wat is teveel mest? Zolang ze poept doen de darmen goed werk en zou ik me nergens druk om maken! En een grasbuik is heel natuurlijk en wat kan die kwaad? Een grasbuik is een mooie volle ronde buik omdat de darmen voller zitten dan we gewend zijn, het is geen kwaal. Als je je toch stoort aan het stro eten, misschien moet je je paard wat meer hooi geven dat wat voedingsarmer is? Dan krijgt ze toch een 'vol' gevoel zonder dat ze teveel caloriën binnenkrijgt.
Snoompje schreef:Haha die van mij vreet in één nacht haar stal zo goed als leeg
Probeer vlas, kun je lang mee doen als je het goed doet.
En wat annebe al zegt: geef je paard iets anders te eten, misschien zo'n bal waar brokjes in zitten (werk bij mij erg goed)
Veel succes ermee!
)
)
Het is een paard, die kunnen echt wel ergens tegen. Maak je geen zorgen.Marieke_K schreef:Dunne mest kan ook komen door stress.. Of andere oorzaken (wormen?). Hoeft echt niet perse door te veel stro te komen.
Jij eet toch ook wel eens snoep? Is ook niet gezondHet is een paard, die kunnen echt wel ergens tegen. Maak je geen zorgen.
Die van mij vreet iedere nacht zijn stal leeg (echt leeg, leeg). Moet ie op de kale vloer slapen. Geeft toch niet? Grond van weiland is ook hard waar hij zomers slaapt.
Citaat:veel mesten is 10 x of meer in een uur en dan alleen maar diaree en je ziet gewoon dat het door het stro komt....
verder heeft mijn leraar gezegt (voedingsdeskundige) dat het egt niet gezond is een gras buik en zo veel stro eten
en de vorige stal kent mijn paard al langer en zegt dat ze ook niet op stro kan staan ...
mizzpoez schreef:Citaat:veel mesten is 10 x of meer in een uur en dan alleen maar diaree en je ziet gewoon dat het door het stro komt....
verder heeft mijn leraar gezegt (voedingsdeskundige) dat het egt niet gezond is een gras buik en zo veel stro eten
en de vorige stal kent mijn paard al langer en zegt dat ze ook niet op stro kan staan ...
Dan zou ik wel eens willen weten waarom een grasbuik niet gezond is? Die van mij hebben ook een lekker grasbuikje en (even afkloppen) hebben nog nooit koliek gehad o.i.d. in de 14 jaar dat ik ze heb.
Stro bestaat grotendeels uit vezels, en van vezels gaan de darmen aan het werk en die maken daar ronde mestballen van.
Als je paard tijdens het rijden zoveel moet mesten dan denk ik dat de oorzaak gedeeltelijk de volle buik maar ook echt wel stress is. In een stress-situatie lozen de darmen snel alles om 'leeg' te zijn (minder volle darmen betekent minder gewicht ->sneller kunnen rennen-> vluchten), en maken de darmen de mestballen niet mooi rond en krijgen ook de kans niet om het vocht eruit te halen.
En als je paard zoveel mest in een uur is de eerste mesthoop vergeleken met de laatste die eruit komt even groot?

IrisenUledi schreef:eet een stal leeg in 3 dagen en in een stal krijgen ze 5 plakken stro verder krijgt ze veel hooi
).