Nieuwe stal : welke soort vloer / bodem zouden jullie doen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Nieuwe stal : welke soort vloer / bodem zouden jullie doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 13:24

We gaan van het voorjaar een stalgebouwtje neerzetten :j

Maar nu twijfel ik een beetje wat het handigste is. Sowieso willen we bouwen op een funderinkje van beton , maar dan kan je kiezen : alleen de fundering (dus onder de muren) van beton , of ook meteen de hele vloer uit beton (laten) storten ?

Op zich is helemaal beton natuurlijk wel mooi , maar het kan ook glad worden , is erg hard , en vocht kan niet weg.

Rena staat nu in een schuilstalletje met een bodem van zand-op-klei en dat bevalt uitermate goed +:)+ Ze kan heel fijn liggen op het zand en als er eens een emmer om gaat of ze piest , loopt het zo het zand in +:)+

Geen gedoe met gladheid , plassen die erin blijven staan of koude vloeren +:)+

Maar ik kan me ook wel weer voorstellen dat dat zand op een gegeven moment wel een beetje "verzadigd" raakt :P

Aan de andere kant : het is een schuilstal , waar ze dus niet opgesloten worden en ze zullen in principe meestal buiten plassen in het zand of op de wei.

Als de bodem van zand wordt dan wil ik trouwens nog wel iets van vochtdoorlatende rubber tegels erop leggen , het lijkt me dat je dan helemaal een mooie combinatie kunt maken ?

Nattigheid loopt snel weg , en sowieso lijken die tegels me nogal spetteren als je daarop piest ;) En je kunt gewoon een hooinet ophangen zonder dat ze zand mee krijgen. Lijkt me zo slecht nog niet !

Wat zouden jullie doen....? :)

petitparis

Re: Nieuwe stal : welke soort vloer / bodem zouden jullie doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:31

Ik denk dat je eerst moet nagaan welke ondergrond er is waar je het betreffende stalletje wil bouwen.
Als je bv iets lager gelegen gebied met zware klei of leemgrond, dan zou het wel eens kunnen dat je bodem in de stal na enkele dagen regen niet meer zo mooi droog is
Ik denk zowel zand bodem als beton z'n voor en nadelen heeft.
Ik denk dat je die eens op een rijtje moet zetten en wat de bedoeling van de stal is...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:40

ik volg dit even want wij laten ook stallen bouwen! Ik zat aan klinkers te denken namelijk.

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:43

pff klinkers? dat vind ik op de deel altijd wel mooi staan maar in de stal zelf vind ik het een hel met uitmesten.tenzij je er matten ofzo overheen legt maar toch

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:55

Wat als je beton laat storten, met een -hele- kleine helling/afloop naar een goot, en tegen de gladheid vochtdoorlatende matten/tegels? Zo kan je eens in de zoveel tijd ook de matten afhalen en de ondervloer lekker schrobben.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:59

Lubberslieke schreef:
pff klinkers? dat vind ik op de deel altijd wel mooi staan maar in de stal zelf vind ik het een hel met uitmesten.tenzij je er matten ofzo overheen legt maar toch
Vertel, waarom is het een hel met uitmesten? Ben erg benieuwd naar ervaringen namelijk :P

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:00

* komt ff een ambtenaar om de hoek kijken ;)

Als je het volgens de milieuregels wilt doen, dan moet de vloer vloestofdicht zijn...

Je kunt trouwens in beton een relief laten frezen, zodat het minder glad is, dat doen sommige boeren ook... je kunt ook een grovere steen erdoor mengen, maar, correct me if I'm wrong, dan is volgens mij het beton wel brozer...

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:03

Klinkers laten leggen is evenduur als beton storten. Daarnaast zijn klinkers rot met vegen. Gewoon beton doen. Je kan het zo rul laten maken als je nodig vind.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:05

ik heb gewoon beton op de vloer, die iets naar voren loopt naar een putje zodat ik het ook gewoon kan uitspuiten. Ik vindt het persoonlijk niet glad, maar ligt er aan hoeveel grit je er door heen doet. Wij hebben het gedaan met brekerszand. het zit er al 16 jaar en nog nooit geen problemen gehad, wel even 2 weken goed uit laten harden voordat je de paarden er op zet

Klinkers kunnen overigens ook verzakken, kun je na een tijd weer alles opnieuw er in leggen

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:09

klinkers leken mij makkelijk omdat het vocht er tussen door kan weg lopen! En dat de vloer van de stal vloeistof dicht moet zijn is dat ook zo als je maar 2 paarden houd? Ik vind dat nogal een bullsh*t aangezien paarden op de wei ook plassen!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 14:10

petitparis schreef:
Ik denk dat je eerst moet nagaan welke ondergrond er is waar je het betreffende stalletje wil bouwen.
Als je bv iets lager gelegen gebied met zware klei of leemgrond, dan zou het wel eens kunnen dat je bodem in de stal na enkele dagen regen niet meer zo mooi droog is
Ik denk zowel zand bodem als beton z'n voor en nadelen heeft.
Ik denk dat je die eens op een rijtje moet zetten en wat de bedoeling van de stal is...

Bedankt allemaal al voor de reacties :j

Petitparis : het is hier klei , laatste ZH-eiland boven zeeland ;)
In de wei is het raar genoeg op de ene plek (bij het palen boren ;) ) volvette zeeiklei , van die massieve zwart plak-klei , en op de andere plek zit je al na een halve meter op een mooie zandlaag :)

Het tijdelijke schuilstalletje staat op een laag zand in de wei , vol op de klei.
Het stalgebouwtje dat we gaan bouwen , komt echter in onze tuin en die ligt tegen de wei aan , maar is wel een stukje hoger gelegen. De zandlaag onder de stal ligt dus altijd nog hoger dan het weiland 10 meter verderop :)

Sowieso wordt het dus een doorloopstal , waar we hooi droog op kunnen hangen en ze even bvb. uit de regen en kou kunnen staan , of in de zomer uit de zon. Maar ik denk dat ze dan eerder gewoon in de paddock gaan staan onder de grote boom daar die goed schaduw geeft ;) want het aantrekkelijkst van die hele schuilstal is toch...dat er hooi hangt in de winter als er weinig grasjes staan. Zodra er weer gras voorhanden is zullen ze weinig in de schuilstal komen vermoed ik :)

Al met al verwacht ik dus maar heel weinig gepies in de schuilstal.

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:11

pmarena schreef:
Aan de andere kant : het is een schuilstal , waar ze dus niet opgesloten worden en ze zullen in principe meestal buiten plassen in het zand of op de wei.

Mijn ervaring is juist dat paarden vaak hun mooie schone (schuil)stal zien als toiletplek. Onze paarden kunnen zo vanuit de wei hun stal inlopen, er ligt wel wat poep in de wei (en graag in de bak als die open is; paarden kiezen wat dat betreft hier het zand ook graag op) maar voor de meeste kleine en grote boodschappen gaan ze in stal staan.

Wij hebben betonnen vloeren. Glad is het eigenlijk niet omdat er gewoon zaagsel in ligt als bodembedekking. Voor het meeste nat hebben we er van die gaten in laten boren waar nét een grondboor doorheen past, en die boor ik dan ook af en toe uit.

Heb ook eens aan zand gedacht, maar ik zou vanwege hygiene en vocht (paarden kunnen op deze manier altijd écht droog staan, 's winters wil dat zand ook nog wel eens ongelijk opvriezen) denk ik toch wel weer voor deze manier kiezen in de toekomst.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 14:24

Dat ze er in gaan mesten en piesen , komt doordat je er strooisel in legt :)

Dat is mijn bedoeling sowieso niet , ik ga geen plee voor ze bouwen :P

Wil wel een zachte ligplek dmv. iets van rubber , maar strooisel is niet de bedoeling :)

Overigens , de tijdelijke schuilstal nu daar is ze ook heel netjes op. Alle mesthopen worden een meter buiten de stal gelegd zodat het bedje schoon blijft , tuthola :+

Ze is sowieso erg netjes , altijd al geweest. Het is dat er andere bij staan anders zou ze alles direct op de mesthoop lozen :D

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:25

rapido schreef:
klinkers leken mij makkelijk omdat het vocht er tussen door kan weg lopen! En dat de vloer van de stal vloeistof dicht moet zijn is dat ook zo als je maar 2 paarden houd? Ik vind dat nogal een bullsh*t aangezien paarden op de wei ook plassen!!

tja regeltjes... ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 14:31

Creatas schreef:
Wat als je beton laat storten, met een -hele- kleine helling/afloop naar een goot, en tegen de gladheid vochtdoorlatende matten/tegels? Zo kan je eens in de zoveel tijd ook de matten afhalen en de ondervloer lekker schrobben.

Dat is ook de bedoeling eigenlijk , als we toch voor een betonnen vloer zouden gaan :)
Althans , dat een beetje onder afschot aanleggen. Maar dat is ook weer zo'n gedoe vind ik ergens.

Alsnog rubberen tegels daaroverheen dan blijf je ook de knip trekken :P

Dat vind ik dan weer niet echt een optie. De rubberen tegels-optie is vooral als optie voor bovenop zand , zodat ze bij het morsen van hooi geen zand mee gaan eten , en mocht het zand om 1 of andere reden tòch vochtig worden , dat ze dan de droge tegels daar nog boven hebben :)

Eerst beton en dan ook nog eens tegels zijn dubbele kosten , en vrij nutteloos vind ik , plus dat het een stinkbende wordt lijkt me omdat het beton eronder toch langer vochtig blijft onder dat rubber :) Om steeds die tegels eruit te pulken om schoon te maken vind ik ook kneuzerig :)

En dan nog de twijfel over of rubberen tegels wel fijn liggen , het lijkt mij nog vrij "straf" liggen ?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 14:33

kaatjemuts schreef:

Als je het volgens de milieuregels wilt doen, dan moet de vloer vloestofdicht zijn...

Je kunt trouwens in beton een relief laten frezen, zodat het minder glad is, dat doen sommige boeren ook... je kunt ook een grovere steen erdoor mengen, maar, correct me if I'm wrong, dan is volgens mij het beton wel brozer...

Ja , ik weet het. Weet niet precies hoe dat zit hoor , wanneer je zo'n vloer moet hebben , geldt dat ook al voor een open schuilstalletje waar max. 3 ponies af en toe eens in staan ? :)

De betonvloer wat stroever maken is een optie natuurlijk , maar dat heeft ook weer zo z'n nadelen inderdaad.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:35

pmarena schreef:
kaatjemuts schreef:

Ja , ik weet het. Weet niet precies hoe dat zit hoor , wanneer je zo'n vloer moet hebben , geldt dat ook al voor een open schuilstalletje waar max. 3 ponies af en toe eens in staan ? :)

De betonvloer wat stroever maken is een optie natuurlijk , maar dat heeft ook weer zo z'n nadelen inderdaad.

heel officieel wel, maar ik neem aan dat er niet 1 is die daar op gaat handhaven, das wel erg pietlutterig ;)
maar ja, je hebt er mensen tussen...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 14:36

Overigens : dat beton gladder is dan zand , is meer een beetje een bij-argument zeg maar , zeker niet de belangrijkste reden waarom ik denk dat zand (misschien) fijner zal zijn :)

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:48

pmarena schreef:
Dat ze er in gaan mesten en piesen , komt doordat je er strooisel in legt :)

Dat is mijn bedoeling sowieso niet , ik ga geen plee voor ze bouwen :P

Wil wel een zachte ligplek dmv. iets van rubber , maar strooisel is niet de bedoeling :)

Overigens , de tijdelijke schuilstal nu daar is ze ook heel netjes op. Alle mesthopen worden een meter buiten de stal gelegd zodat het bedje schoon blijft , tuthola :+

Ze is sowieso erg netjes , altijd al geweest. Het is dat er andere bij staan anders zou ze alles direct op de mesthoop lozen :D

Ja ik geloof het zo hoor :)
Maar om de betonnen vloer kaal te laten lijkt me niet prettig voor ze.. Rubberen matten is dan een optie inderdaad, vraag me alleen af of ze daar wel op gaan liggen? Denk dat de onze hier dan eerder ergens in de wei neerploffen.
Hoe had je dan die betonnen vloer die je wel noemde in je beginpost gedacht, buiten de optie van rubberen matten? Puur uit nieuwsgierigheid hoor, want ik probeer ook een andere optie te vinden dan strooisel of kale vloer (en geen poep in de rijbak :+). Helaas zijn de zwijntjes hier niet zo zindelijk, maar goed dat zal ik zelf in stand houden denk ik.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:52

rapido schreef:

Ja, maar men gaat er van uit dat een paard op stal opgesloten wordt en dus steeds op dezelfde plaats plast, waardoor dat stuk grond verontreinigd raakt. Dus een stal moet vloeistofdicht zijn en een vaste mestopslagplaats ook.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:58

joyce B schreef:
rapido schreef:

Ja, maar men gaat er van uit dat een paard op stal opgesloten wordt en dus steeds op dezelfde plaats plast, waardoor dat stuk grond verontreinigd raakt. Dus een stal moet vloeistofdicht zijn en een vaste mestopslagplaats ook.

ik heb me laten vertellen door onze gemeente dat voor en particulier geen verplicte vloeistof dichte grond moet liggen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:59

afgezien wat de weggeving zegt (is meestal gewoon verplicht, ook voor 2 boxen) vind ik beton gewoon erg praktisch. Maakt makkelijk schoon, stevig en heeft weinig onderhoud nodig.
Van gladheid heb ik nooit wat gemerkt.

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:35

ik heb niet alles gelezen dus sorry als het er al stond maar goed je vroeg waarom geen klinkers,

idd vocht doorlatend dat mag idd niet ivm grondwater ofzo hoe het precies zit weet ik niet, maar ik vind het een hel als je bv vlas hebt en een pis merrie of een zeikende hengst krijg je de stal nooit goed schoon en blijft er altijd iets vocht vies enz achter als je dan weer schoon er overheen gooit is het gelijk vies. het is iritant met vegen. maar wat voor mij het belangrijkste is eens in de zoveel tijd bacterieel reinigen kan dan niet zo makkelijk stel je hebt een keer een ziekte zoals droes op stal moet je alles zeer grondig reinigen dan ben je met klinkers stukken langer bezig dan met bv beton enz,
beton met vrezen is makkelijker schoon te houden inderdaad.
Als ik mocht kiezen ging ik voor beton, en dan met matten, die isoleren iets beter in de winter maar geven geen warmte oid in de zomer plus als een paard veel ligt heb je minder kans op scaaf plekken enz succes met de stal bouw;.

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:35

ik heb niet alles gelezen dus sorry als het er al stond maar goed je vroeg waarom geen klinkers,

idd vocht doorlatend dat mag idd niet ivm grondwater ofzo hoe het precies zit weet ik niet, maar ik vind het een hel als je bv vlas hebt en een pis merrie of een zeikende hengst krijg je de stal nooit goed schoon en blijft er altijd iets vocht vies enz achter als je dan weer schoon er overheen gooit is het gelijk vies. het is iritant met vegen. maar wat voor mij het belangrijkste is eens in de zoveel tijd bacterieel reinigen kan dan niet zo makkelijk stel je hebt een keer een ziekte zoals droes op stal moet je alles zeer grondig reinigen dan ben je met klinkers stukken langer bezig dan met bv beton enz,
beton met vrezen is makkelijker schoon te houden inderdaad.
Als ik mocht kiezen ging ik voor beton, en dan met matten, die isoleren iets beter in de winter maar geven geen warmte oid in de zomer plus als een paard veel ligt heb je minder kans op scaaf plekken enz succes met de stal bouw;.

blontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:52

stro.