Info, kosten en tips voor eigen weiland

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wispeltuur

Info, kosten en tips voor eigen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 21:46

Er is me een paar dagen terug een weiland aangeboden, gewoon helemaal voor mijzelf. Maar nu heb ik altijd op een pension gestaan en heb dus geen idee van het werk en geld wat er in een weiland gaat zitten.
Ik ben dus een beetje op zoek naar algemene info, kosten en tips.
Zoals het er nu allemaal uit ziet zou er een mini shet op komen te staan, veulen of volwassen is nog niet bekend.
Hier alvast wat dingen waar ik graag iets meer over zou willen weten:

Licht: licht is fijn in de winter maar er is geen stroom en batterijen zijn best duur hoe doen jullie dat?
Water: er is een sloot maar is dit wel goed voor een paard en zo niet wat dan?
Maatje: hoe moeilijk is het om 1 of meerdere paardjes te vinden om er bij te staan?
Stal: uitlooptstal of stal die gewoon dicht kan?
Mest: waar laat ik alle mest?
Gras: blijft het gras gewoon goed of moet ik dit ieder jaar openieuw in laten zaaien?
Omheining: wat zijn hier de kosten van? bijvoorbeeld stroomdraad heb je een klok voor nodig voor de stroom maar hoe duur is dit?
Hooi en stro: wat zijn de kosten hier voor in de omgeving van breda.

Ik kan zo snel even niets meer bedenken, maar mocht je nog dingen hebben waar ik nog niet aan gedacht heb met de nodige info er bij dan is dit van harte welkom!

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:07

IggyPop schreef:
Er is me een paar dagen terug een weiland aangeboden, gewoon helemaal voor mijzelf. Maar nu heb ik altijd op een pension gestaan en heb dus geen idee van het werk en geld wat er in een weiland gaat zitten.
Ik ben dus een beetje op zoek naar algemene info, kosten en tips.
Zoals het er nu allemaal uit ziet zou er een mini shet op komen te staan, veulen of volwassen is nog niet bekend.

Licht: licht is fijn in de winter maar er is geen stroom en batterijen zijn best duur hoe doen jullie dat?
Maatje: hoe moeilijk is het om 1 of meerdere paardjes te vinden om er bij te staan?
Gras: blijft het gras gewoon goed of moet ik dit ieder jaar openieuw in laten zaaien?
Omheining: wat zijn hier de kosten van? bijvoorbeeld stroomdraad heb je een klok voor nodig voor de stroom maar hoe duur is dit?

Ik kan zo snel even niets meer bedenken, maar mocht je nog dingen hebben waar ik nog niet aan gedacht heb met de nodige info er bij dan is dit van harte welkom!

Ik vind persoonlijk een eigen stuk land veel fijner dan een pensionstalling juist omdat je alles zelf moet regelen.

Om erachter te komen of het slootwater goed genoeg is om als drinkwater te gebruiken kan je een monster nemen en het laten testen.
Een uitloopstal heeft mijn voorkeur omdat het paard zo nergens toe verplicht is en zelf kan kiezen waar hij/zij liever wil staan.
Wij hebben hier ook geen licht en dat is wel onhandig 's avonds in de winter, maargoed dat is nou eenmaal niet anders.
Gras blijft niet vanzelf goed, het slimst is om een 'winter'- en een 'zomer-stuk af te zetten. Dan maakt het niet uit dat het winterstuk kapot gaat en heeft het zomerstuk een half jaar om weer bij te groeien. Het kan ook geen kwaad om een bodemtest te laten doen, dan weet je precies wat verstandig is om te doen met het land.
Een stroomdraadapparaat op batterij kan je krijgen vanaf ongeveer 100 euro. Het soort apparaat wat je nodig hebt hangt ervan af hoeveel HA land je hebt en hoeveel begroeiing erop staat.
Prikpaaltjes kosten gemiddeld rond de 1.40 per paaltje, er bestaan veel verschillende soorten paaltjes en de prijs varieert ook nogal.
Hoe duur hooi en stro is in de omgeving van breda weet ik niet, maar hier in het westen kost hooi voor een kleine baal gemiddeld tussen de 3,50-4,00.
Mestprobleem hebben we hier ook nog steeds, maar je kan het 't beste in bijvoorbeeld een aanhangwagen gooien en eens in de zoveel tijd op laten halen (is meestal wel prijzig).

Is zo wel heeeeel globaal verteld natuurlijk, als je iets nog wat specifieker wilt weten kan je het vragen.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 22:22

Dat is een hele hoop informatie van 1 iemand bedankt!
Die tests waar zou je dat kunnen laten doen, wat het lijkt me prettig om de zekerheid te hebben over het drinkwater en de grond enzo.

Bliksem

Re: Info, kosten en tips voor eigen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:06

Terpstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:10

Je moet ook goed nakijken of je er wel een stal/uitloopstal op mag bouwen. Geloof dat je dat op kan vragen bij de gemeente. Maar je mag niet zomaar overal een stal op zetten.

Chantal22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:12

Voor 'vers' water kun je eventueel ook een pulse laten slaan dan kun je daar zelf een (hand)pomp opzetten, dat hebben wij ook.

Als er nog geen stal staat ga dan goed na of je er een stal mag bouwen bij de gemeente. Mijn voorkeur is ook een inloopstal zo kan hij droog staan en droog eten/drinken etc. en toch zelf bepalen of hij binnen/buiten wil staan.

Als het weiland groot is kun je het ook in stukken delen zodat ze niet al het gras kapot lopen en dan krijgt het gras ook de kans om te groeien.

Succes.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:14

Als het niet toegestaan is om een schuilstal te bouwen kan een verplaatsbare stal een oplossing zijn.
Die van ons is zo gebouwd dat hij eventueel zo weer uit de grond gehaald kan worden.

Lees ook dit:
[TAO] Mobiele stal zonder vergunning?

Chantal22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:17

Helaas is dit bovenstaande in ons geval niet waar. Bij ons mag zelfs geen verplaatsbare stal staan op geen enkele manier. We zijn er al ruim 1 jaar mee bezig met de gemeente... Het ligt ook aan wat voor gebied het is.
Ik zal het lange verhaal besparen. Maar hier kun je naar informeren bij de gemeente.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 23:34

alvast heel erg bedankt voor de info, of er een stal gebouwd mag wordne moet allemaal nog na worden gevraagd. Ik wilde eerst even kijken wat er allemaal bij kwam kijken voordat ik er verder mee ging.
Nogmaals bedankt allemaal!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:37

IggyPop schreef:

zonnepaneel + accu (eventueel thuis bijladen), koplampen van je auto, hoofdlamp. Kijk wat je hebt en informeer anders bv bij Conrad.nl
GGD kan water voor je testen. Anders toestemming vragen voor het slaan van een veeput. Dan even rondvragen in de buurt naar boer of loonwerker die dat voor kleine vergoeding en krat bier kan doen. Officieël kost je klap geld.
Hangt van je omgeving af. Maak wel goede afspraken en onthou ook dat je dan altijd afhankelijk bent van gedrag/nakomen afspraken, etc. van die persoon. Kan super goed gaan en een vervelend fout. Bedenk dus goed of je wel een "pensionklant" wil.
Wat je aan bebouwing, bestrating, begroeiing (heggen/bomen/struiken), paddock/bak/zandplaat, ruwvoeropslag (ook open lucht), mest/compost bult mag op je wei EN of er uberhaupt paarden op mogen! moet je bij de gemeente navragen. Er is wel wat mogelijk bij genoeg begroeiing + camoeflagenetten, etc. maar 1 klikkende jaloerse buur en je mag alles verwijderen.
Bij genoeg land composteren, bemonsteren, mineralen en kalk aanvullen en gebruiken. Anders proberen of je het bij buren bv op het maisland kwijt kan, eventueel tegen kleine vergoeding kan droppen bij pensionstal/manege in de buurt, anders zit je vast aan mestboer en die zijn vaak duurder.
Gras moet tijd en voedsel (mest/compost) hebben om te groeien, dus weide verdelen, zodat er stukken kunnen rusten. Maak 1 deel tot winter/dieet/slecht weer "paddock", zodat je ook alle wei kan laten rusten als de weersomtandigheden zo zijn dat de paarden alles stuk zouden trappen. Een aaneengesloten grasmat scheelt nl heel veel onkruid. Op een klein oppervlak is uitmesten ook een must, zowel tegen de wormen, als om het mestgras (eten de paarden niet) te beperken, nl hoe meer "mestgras" hoe sneller de rest van je wei overbegraasd raakt doordat de paarden op een kleiner deel van de wei blijven grazen.
Verder is een bodemonderzoek aan te raden ivm bemestingsadvies, geef wel aan dat het voor paarden is! En met sobere dieren als shetten is kunstmest zeker funest. Bodemonderzoek kan via welkoop (zag ik laatst) of bedrijf BLGG

Hangt van je aantal meters X aantal draden en begroeiing af. Vraag even in de winkel wat het advies is bij jouw afstanden. Je kan gedeeltelijk werken met prikpaaltjes, maar je buitenomheining moet absoluut sterk zijn. Als je binnen die omheining stukken afzet ivm dosering gras en rust voor het land moeten je hoekpalen zeker flink stevig zijn en dus de grond in (vuistregel is simpel 1/3 onder de grond 2/3 erboven), rest kan (gedeeltelijk) met prikpaaltjes, door de stevige hoekpalen kan je nl je draad goed opspannen.
Kijk op marktplaats en je lokale fourage(groot)handel, meer in het landelijk gebied soms ook het advertentiebord in de supermarkt. Hooiprijzen hier varieren van 2 euro (boer) tot 4 euro (lokale voerhandel). Stro geen flauw idee, bodembedekking in schuilstal is uitproberen, rubber matten kunnen optie zijn, evenals niks of bv zand. gebruik hiervoor even de zoekfunctie.

Je leert een hoop, het is soms meer werk dan je denkt, maar alles zelf kunnen beslissen is heel fijn! (Ik zoek ondertussen nog steeds, helaas).

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 00:06

Wij hebben (ook) een eigen stekkie en ik wil echt niet meer anders.

Even wat antwoorden op je vragen...

Licht: licht is fijn in de winter maar er is geen stroom en batterijen zijn best duur hoe doen jullie dat? --> wij hebben een licht dat werkt op zonne-energie en een tijdslot. Zo is er altijd een lampje aan 's avonds-'s nachts.. Maar eerlijk gezegd ben ik er dan vrijwel nooit, het is meer voor het geval dat. Voor het geval dat hebben we ook nog twee TL balken op batterijen.

Water: er is een sloot maar is dit wel goed voor een paard en zo niet wat dan? Licht aan de kwaliteit van de sloot / het water. Wij vangen water op vanaf de stal, in grote tonnen. In geval dat daar niets meer in zit halen we het ook uit de sloot, dat is erg goede kwaliteit water.

Maatje: hoe moeilijk is het om 1 of meerdere paardjes te vinden om er bij te staan? Lastig is mijn ervaring, niet de paardjes maar de juiste mensen :+ Als je het nodig hebt voor de financien is het niet anders, wij hebben gekozen voor zelf 3 pony's.

Wij hebben beide. We hebben gewoon twee stallen plus grote gang, met deuren. Maar die deuren staan altijd open. Maar in geval van nood, pony geblesseerd of als ik ze even op stal wil zetten kan alles dicht. In principe heb ik het altijd open staan (we hebben gedeelte paddock / wei / stal)

Mest: waar laat ik alle mest? Zorgen dat het afgevoerd wordt (bijv rozenkweker, tuinders), zelf afvoeren (via container / zakken).
Wij staan bijv naast volkstuinvereniging, tja dan is het makkelijk ... Als het zich toch ophoopt verzamel ik het en gooi het bij ons in de container plus dat ik hier thuis ook nog wat adressen heb met mensen die regelmatig een krat willen.. In de stallen liggen rubber matten en werken we met hennepvezel. Dat composteert snel.

Gras: blijft het gras gewoon goed of moet ik dit ieder jaar openieuw in laten zaaien? Niet opnieuw inzaaien maar elke jaar kunstmest is wel fijn voor het gras, je moet er zuinig op zijn, niet vreselijk laten afgrazen, werken met steeds stukje gras waar ze op staan.

Kun je zo uitrekenen, kijk even op bijv http://www.agradi.nl zie je alle materiaal. Wij hebben hout plus schrikdraad. En batterijklok van Gallagher voor schrikdraad. Mijn mening: je kunt niet zonder goed schrikdraad ;)

Wij zitten in Rotterdam. Goed pak hooi kost plm 3,50 per pak (zitten plm 10 flinke plakken in, doe ik met 3 kleine pony's 2 dagen mee), ik koop rechtstreeks bij de boer, weet ik tenminste wat voor gras het is, er is hier veel jakobs kruis kruid gras en dat wil je niet in je hooi. , Compact gras van Hartog is ook heel goed, kost 9 Euro, stro weet ik niet , ik gebruik 1 pak vlas per week, kost 9,50 plm (20 kg).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:51

Licht: ik heb een oplaadbare zaklamp die thuis gewoon altijd in het stopcontact zit.. en ik heb een campinglantaarn, met een tl-lamp. Daar gaan 4 dikke batterijen in, die heb ik oplaadbaar gekocht, ideaal, doe ik ruim een week mee als ik elke dag een kwartier tot half uur daar bezig ben.
Water: als het mogelijk is kun je een 1000-liter vat onder de regenpijp van de schuilstal zetten :)
Maatje: hang een advertentie op of iemand zijn shet bij je wil stallen voor een klein bedrag, zet ook iets op marktplaats. En anders ga je eens bij een paardenmarkt kijken en haal je een klein shet voor een klein bedrag erbij.
Stal: Uitloop :j je kan er altijd een deurtje in maken, maar open is altijd veiliger en kunnen ze qua temperatuur makkelijk hebben.
Mest: aanhangertje kopen, advertentie voor gratis mest op marktplaats zetten en anders kun je het nog altijd bij een boer of manege in de buurt kwijt, eventueel voor een klein bedrag.
Gras: ligt aan de grootte van je wei. Een weitje van 1000m² is genoeg voor een kleine shet. Je kan in het voorjaar de helft van de wei afzetten om te laten bijgroeien en mesten, en na een maand omzetten en de andere kant laten bijgroeien.
Omheining: probeer eens via marktplaats. daar heb je vaak tweedehands spullen. Houd er rekening mee dan je voor een shet zeker 3 rijen lint moet trekken. Bij de boerenbond en aveve enzo heb je rollen van 200 meter voor niet al te veel geld.
Hooi en stro: Een paard heeft 2 kilo hooi per 100 kilo lichaamsgewicht nodig. Hoeveel zou zo'n shet wegen? 200 kilo? Dan zou dat 4 kilo hooi per dag zijn, dus 120 kilo per maand. Een baaltje van 10 kilo kost bij ons zo'n 2 euro, dus dat wordt ongeveer 25 euro per maand. Brok is niet nodig, zelfs slecht voor een shet die niet veel werkt.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:04

Sinds kort heb ik ook een eigen weilandje.
In ieder geval tot ik wat in de buurt heb gevonden, want zoals het nu gaat gaat het wat mij betreft prima. En ik zou ook geen pensionstal meer willen.

Wat betreft licht: Ik heb onregelmatige werktijden en kan dus overdag gaan.
Water heb ik een put met een handpomp om het water op te pompen.
De mest leg ik apart in het weiland word het veel dan breng ik het weg
Gras, ik kan de weide opdelen in 2 stukken zowieso en afzetten met paaltjes en lint.
Ik weid ze zoveel mogelijk om. Maar daarnaast laat ik een stuk weide groeien
Hooi en stro. Hooi laat ik bezorgen :)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:32

er zijn tegenwoordig ook van die TL balken op batterij, die zou je iig in de stal op kunnen hangen zodat je kan zien wat je doet en je in het donker je spullen gewoon kan vinden. verder kan je een bij een camping winkel informeren of hun neit iets van lampen op accu? batterij of zonne-energie hebben.

ik zou in ieder geval een watermonster nemen, dan kan je zien of het water geschikt is om te drinken. verder kan je er over denken om een grond water pomp te laten slaan, weet nie wat dit kost? maar dan kan je gewoon grond water omhoog pompen. of inderdaad een duizendliter vat nemen, die bv thuis vullen en met een aanhangertje naar het land brengen.

je kan gewoon een advertentie neerzetten op marktplaats en bv paardenwinkels. dan krijg je vaak wel reacies van mensen die een shetje oid hebben voor weidemaatje.

ten eerste zou ik informeren of het wel mag om daar een stal te bouwen en dan zou ik voor een stal gaan die je eventueel wel kan afsluiten. mocht er nou iets zijn waardoor je paard niet veel mag lopen dan kan je hem iig binnen zetten, en dan kan je hem verder gewoon open laten zodat ze zelf de keuze hebben om binnen of buiten te staan.

ik zou zorgen dat je het in een aanhangertje gooit en dan het liefst alleen mest, dan heb je nog best kans dat je het bij bv volkstuintjes kan afleveren en anders zou je ook eens op een stal in de buurt kunnen vragen of je het tegen betaling bij hun mag inleveren.

gras blijft niet vanzelf goed. zou het land zoiezo opdelen in apparte stukken zodat je kan wissellen en het stuk wel rust krijgt. verder zou ik kijken of je het kan laten bemesten en het onkruid weghalen elk jaar.

ik zou zorgen dat je de buiten omheining gewoon van goede houten palen hebt met stroomdraad/lint ertussen, zodat die wel sterk geneog is en je paarden er veilig achter blijven. dan kan je voor de tussen stukjes altijd gewoon prikpaaltjes gebruiken die zijn niet zo heel duur. en dan een batterij er op zetten.

gemiddeld kosten kleine baaltjes overal tussen de drie en vier euro.

verder zou ik zeker over de mogelijkheid nadenken om eventueel een zonnepaneeltje neer te eten, dan heb je ook kans dat je geen eens aan acc voor het stroomdraad nodig hebt. kost wel even wat maar je verdient er ook aan. zou daar zeker wat informatie over opvragen.
in het begin ksot het allemaal wat, maar als je het goed doet heb je er zeker een hoop profeit van.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:48

pas op met accu's/schrikdraadapparaten en zonnepanelen. Het is in sommige gebieden roofgoed en moet goed uit het zicht staan om te voorkomen dat het ineens weg is...

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 21:07

joyce B schreef:
pas op met accu's/schrikdraadapparaten en zonnepanelen. Het is in sommige gebieden roofgoed en moet goed uit het zicht staan om te voorkomen dat het ineens weg is...

Dat is wel een hele goede waar ik nog niet aan had gedacht bedankt!

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 07:58

als het slootwater goed is, een weidepomp op zetten. werkt alleen niet als het vriest, dan zul je met water moeten sjouwen. verlichting haal in savonds uit de koplampen van de auto en een zaklantaarn. Is even aanpassen, maar werkt prima.mest, gooi ik op een bult en moet ik nodig eens wegbrengen. Stroomklokje is vaak roofgoed, al is die van mij nog nooit gestolen gelukkig

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 08:12

Denk ook aan bijvoorbeeld:
Het wel of niet jaarlijks laten bemesten.
Het verwijderen van onkruid.
Het regelmatig moeten vervangen van de batterij (stroom)

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 16:09

zouden jullie 150 euro per maand voor 1 hectare een schappelijke prijs vinden?

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 18:58

Ik betaald dat eerst per jaar voor 0.8 hectare
Ik zit nu op 350 euro per jaar!! Vind het dus best duur.

Hooi is hier rond de 2,50 a 3,00 de baal
Vlas is 5,45 per baal incl bezorgen.

Ik spuit mijn onkruid kapot mccp mcpa maar dan mogen ze er wel 3 weken niet op (dus je land in stukjes verdelen, kan je het stukje waar ze niet lopen onkruid vrij maken/ houden)
Ook wordt mijn land bemest (regeld de eigenaar) Hoe schraler je land, hoe meer kans je hebt op onkruid. Maar je moet ook oppassen dat je land niet te vet wordt!!

Licht heb ik niet op de wei.
Water, er staan waterbakken die ik vanuit huis met gieters vul, maar mijn land is maar twee huizen verder....
Stroom, ik heb een paddestoel met accu....
Mest afvoer, ik mag het in de winter op een omgeploegd maisland uitrijden...misschien is er wel een buurman waar je het kwijt kunt. Tot die tijd dus een mesthoopje maken. NIet te veel in het zicht want je mag niet zomaar een mesthoop hebben als je er geen dichte put voor hebt!!
Afrastering inderdaad paaltjes met schrikdraad, er staat bij mij ook nog een omheinig met gaas omheen, daarvoor dus een rij paaltjes met schrikdraad!

Genoeg info??

Oh ja een vriendin van mij betaald in het westen van het land 500 euro per jaar dus ik vind het best veel geld voor die wei!!

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:03

IggyPop schreef:

voor dat bedrag kan je bij ons halfpension krijgen met binnenbak!
erg duur dus.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 00:19

IggyPop schreef:

Uh nee :D

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 00:22

Mijn vader pacht een weiland van de gemeente (Capelle a/d ijssel) voor onze paardjes, dit kost slechts een paar honderd euro per jaar. Weet alleen niet hoe groot het weiland in totaal is. ;)

Om de wei zit een sloot, maar water wordt elke dag gebravht in een jerrycan en gaat in een grote speciekuip. Pony's staan in een schuilstal, hiervoor is een vergunning aangevraagd, maximale toegestane grootte was 10m2. Weiland is op bepaalde punten afgezet met schrikdraad We hebben er dus een schrikklok op staan. Batterij gaat iets langer dan een jaar mee en kost ongeveer 25 euro.
Voer hebben we in tonnen thuis staan, net als de overige spullen van de pony's en het hooi.

Beau_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:56

Sorry ff of topic, maar zou willen dat ik wat kon huren en/of kopen hier in de omgeving, is hier echt niet te doen |(

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:57

IggyPop schreef:

absoluut veel te duur. Ik zou er niet aan gaan beginnen.