schrapen in de stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

schrapen in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 15:02

Mijn nieuwe pony heeft er een handje van om als een bezetene te gaan schrapen in haar box. Dit met name als ze aan het voeren zijn (en dat zijn zo'n 80 paarden, dus ze moet weleens even wachten). Ook als ik haar na het werk in de box zet draait ze om, en begint te schrapen, puur omdat ze een beloning in de vorm van voer verwacht.
Negeren helpt niet, straffen heeft ook geen zin, maar inmiddels valt me op dat haar hoeven ervan beginnen te slijten. Nu kreeg ik de tip om een rubbermat neer te leggen (aangezien ze altijd op dezelfde plek schraapt).
het is puur een vorm van bedelen om aandacht/voedsel.

Iemand hier ervaring mee en hebben jullie het af kunnen leren?

linnie28

Re: schrapen in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 15:05

ja wij hebben een paar paarden op stal staan die dat doen/deden.
Ja een rubberen mat helpt heel erg ze beschadegen hun hoef niet en je hebt minder geluidsoverlast of die er door de mat mee stopt weer ik niet!

succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 15:06

Supersoaker doet wonderen... ;)

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 15:06

Mijn jonge paardje doet het als ze staat te eten en idd haar
hoef sleet er ook flink van. Nu liggen er rubber matten in de stal en het
slijten is over :) Het schrapen niet, maar vrees dat ze dat altijd zal blijven doen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 15:08

Sonja schreef:
Supersoaker doet wonderen... ;)

K moest even denken wat je bedoelde ;)

maar denk je? Ze heeft al een keer een natte spons tegen dr kop gekregen (stond tegenover de box een kast af te doen), maar daar was ze niet van onder de indruk.
Opvallend is dat ze echt heel erg driftig wordt?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 15:09

Ik zit met hetzelfde zowat, maar het zou me verbazen als dit niet afgeleerd zou kunnen worden ?

_Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 15:10

Zoals je het neerzet klinkt het idd als bedelen om voedsel, misschien als ze het bij de vorige eigenaar deed dat ze dan juist eten kreeg zodat ze het niet meer deed?

Bij mijn nichtje haar pony hebben ze ook een rubbermat in de stal liggen, omdat ze schaapt. Hoefje werd na een tijdje erg kort (schraapte maar met 1 hoef), nu met de mat is dat probleem opgelost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 15:10

Ik zou het zeker proberen. Van afstand he, zodat ze de correctie niet met jou associeert maar met haar eigen gedrag.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 15:14

bij de vorige eigenaar is uitgesloten. Pony heeft 5 jaar in een weiland gelopen en that's it (ze is ook 5 jaar oud ;) )
Ze heeft 2x iets uit de hand gehad, en een paar keer wat muesli na het werk, maar ze wordt er ontzettend hebberig van. ben hier dus een beetje mee aan t spelen van hoe of wat. Ene keer krijgt ze direct na t werk een handje, andere keer ruim ik eerst mn tuig op, volgende keer ga ik eerst een bakkie koffie doen, zodat ze het niet als standaard gaat zien dat ze voedsel krijgt zodra ze in de box komt.

Maarja, nieuwe pony voor t eerst sinds jaren, en dan ook nog zo'n hittepetit... t is een beetje aftasten ;)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 15:34

Haha heel begrijpelijk :D ik deed het met de mijne (nu 3 maanden in mijn bezit) ook in het begin; altijd iets lekkers als ik de stal in kwam. Hij werd er enorm krank van als hij dan eens een keertje niet metéén iets in zn mond gestopt kreeg. Toen ben ik mijn fout gaan inzien en ben er VOLLEDIG mee gestopt, geen lekkernijen meer op de momenten waarop hij het reeds verwachtte. En dat heeft enorm goed geholpen! Nu geef ik hem af en toe iets, maar niet steeds op dezelfde ogenblikken of als 'afsluitertje'

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 15:39

Dit soort paarden heb ik al eens overgeslagen met voeren. }:)
Ik heb gewacht dat ze stil stonden en heb ze toen voer gegeven. Doe ik ook met beesten die de boks verbouwen omdat ze eerst eten willen. Niet bij mij :D Gedragen anders geen eten. Ik ben soms gemeen, weet ik :j Maar het werkt wel!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 15:41

Dat werkt alleen niet als ze pas beginnen te schrapen als
het voer in de bak ligt. Hoe zou je dat dan afleren?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 15:44

Ik denk dat dat puur 'contentement' is zoals we hier zeggen .. Mijn knollie doet het ook soms als hij zijn slobber krijgt! Gewoon negeren denk ik? OF misschien eerst eens proberen met een klein tikje tegen het been of een duwtje zodat hij het been wel moet neer zetten om zijn evenwicht te houden (eigenlijk schraapt hij niet, hij tilt zn been gewoon op en geeft de hele tijd voetjes) Aan de andere kant: negatieve aandacht = ook gewoon aandacht voor het paard ..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 15:47

owh, maar zodra ze eten/aandacht heeft staat ze ook niet meer te schrapen hoor...
Punt is dat het een ontzettend slim diertje, zonder geduld is ;)
Ze kan prima aangebonden staan, echter stil staan is een hele opgaaf. Maar zodra ze in het tuig is, is Ho ineens wel ho :? Dus ze wéét het wel, is dan mijn conclussie

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 15:53

Misschien grenzen aftasten ?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 15:54

Hmmm die van mij doet het dus alleen maar als ze staat te eten.
Het is net alsof ze het voor haar gevoel niet snel genoeg binnen krijgt
of zo. Stoor me er verder ook niet aan ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:59

mag ik vragen of deze pony veel ruwvoer krijgt??

sommige dieren doen het uit onvrede.
mijn eigen pony heeft jaren staan schrapen op stal.
moesten ook rubbermatten in en hij heeft ijzers onder gehad speciaal tegen het schrapen.
dit was op een stal waar hij 2x daags wat hooi kreeg en voor de rest moest hij het maar doen met het stro in zijn stal :+

sinds hij op een stal staat waar altijd wel hooi in zijn stal ligt heeft hij nooit 1 dag weer geschraapt.
zou daar dus zeker naar kijken,
zeker omdat je pony buiten gewend is kan het zijn dat ze dus gewend is om de hele dag te eten,als dat dan nu weg is kan ze ontevreden worden en daardoor gaan schrapen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 15:09

pony heeft qua voer niks te klagen, daarbij is het echt puur bedelen, ze gaat pas schrapen als ze mij (of de voerkar) gehoord of gezien heeft

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:16

slimme dame heb je daar dus!
:D
moeilijk als ze zo doen,want als er gevoerd gaat worden krijgt ze hoe dan ook haar beloning voor het schrapen he?
toch zoveel mogelijk negeren hoor,echt doen alsof ze er niet is en verder gaan waar je mee bezig bent.
hopelijk word het met de tijd minder.

ben je al es boos geworden als ze stond te schrapen?
wat had dat voor effect??

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 15:23

heeft als effect dat pony even achterin de stal vliegt, om vervolgens, alsof ze aan een elastiekje zit, weer terug te komen ;)

Vandaag flikte ze het ook weer, ik sta bij mijn ene pony in de box het halster om te doen (staan naast elkaar) en mevrouw staat gelijk te klauwen.
het gedrag an sich kan ik wel negeren, maar t is natuurlijk niet de bedoeling dat dr hoeven straks verkeerd slijten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:28

oke boos worden daar reageerd ze dus een beetje beledigd op. :P
ze komt wel voldoende buiten ook??

rubbermat op die plek neerleggen.
is een goede oplossing,maar een dik stuk tapijt kan ook hoor, en is wat makkelijker te krijgen en goedkoper.
heeft vast tijd nodig, als ze op een gegeven moment maar goed weet dat het bij jou niet werkt

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:29

stef schreef:
pony heeft qua voer niks te klagen, daarbij is het echt puur bedelen, ze gaat pas schrapen als ze mij (of de voerkar) gehoord of gezien heeft

jij bent de wandelende voerkar,
mijn paard word bijterig van uit de hand voeren,
ook al is het maar een wortel.
ik geef dus altijd eten in een emmer of in zijn voerbak.
misschien gewoon stoppen met snoepjes?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 15:31

Toot: Misschien t topic lezen? Pony heeft in de 5 mnd dat ze bij mij is welgeteld 2x iets uit de hand gehad, dus ik weet niet waar jij het vandaan haalt dat ze snoepjes krijgt?
Appel krijgt ze ook gewoon in de voerbak

delles4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:22

waarom zo'n mat? hebben jullie geen zaagsel in de stal??

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 17:58

nee, wij hebben geen zaagsel in de stal inderdaad, we hebben de keuze uit vlas of stro. Echter dit wordt door het schrapen weg geklauwt, waardoor ze dus op de betonnen vloer terecht komt. (Op zich logisch toch?)

[edit] Trouwens Ellepel: Een stuk tapijt, wordt dat geen verschrikkelijk zooitje? Zou voor mij nl wel schelen omdat ik anders (met rubber) mn deur moet verbouwen (heb een aangepaste boxdeur ivm formaat van de pony, maar die gaat naar binnen toe open)