Recent aangelegde bak erg zwaar, wat kan ik er aandoen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

knaasje

Recent aangelegde bak erg zwaar, wat kan ik er aandoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 23:24

Hallo,

Onlangs hebben wij een bak laten aanleggen met drainage. Als bovenste laag hebben we M3c zand maar nu is de bak behoorlijk zwaar en eigenlijk bijna niet berijdbaar, de paarden zakken erg ver weg. Mijn vader zegt dat als het regent dat het zand dan nog vaster op elkaar gaat zakken (Het heeft niet nog geregend) Klopt dat? Maar ik kan mij niet voorstellen dat het dusdanig vaster wordt dat hij helemaal niet meer zwaar is dus ik zoek iets erdoorheen waardoor de bak minder zwaar wordt kokos? tapijtsnippers? Als iemand tips heeft, ik zou ze graag horen! :) En eventueel de leveranciers, prijzen etc. Waar zou de bak een behoorlijk stuk minder zwaar van worden?

magic_lover

Re: Recent aangelegde bak erg zwaar, wat kan ik er aandoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:34

Waarschijnlijk zal je bak idd een stuk beter zijn met een flink bui erover, maar zomers zit je dan alsnog als het erg droog is dat ie snel weer zwaar word.

wij hebben zelf tapijtsnippers (all weather tuft) in de bak.
de bodem was ontzettend slecht en glad, maar is nu een hele fijne stabiele bodem die vrijwel altijd bereidbaar is (behalve met sneeuw als je paard ijzers heeft..... zoals de afgelopen weken :7)

Voor meer informatie, prijzen etc kun je beter even op www.buitenbak.nl kijken, kan hier alles wel gaan uitleggen maar daar staat het ook op :D
als je nog vragen hebt, stel ze gerust :)

MamaGabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:42

Onze bak was in het begin ook erg zwaar,
wij hebben hem eerst goed aangereden met de trekker en daarna gesleept.
Nu ligt hij perfect,
he het van de zomer word is afwachten.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 05:31

Een nieuwe bak moet eerst gaan liggen zeg maar. Gewoon geduld hebben, dit duurt wel een aantal weken afhankelijk van het gebruik.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 08:04

idd veel rijden en slepen, de bak moet 'aanlopen' zeg maar.
Let wel op dat er niet teveel gele zand inzit dan blijft hij zwaar en mul.

Regelmatig sproeien en slepen.

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 12:53

Heeft iemand een idee wat de m3 prijs is van m3C zand?

Siovette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:42

Er is mij door iemand die bakken aanlegt vertelt dat het ca 2 maand voordat het nieuwe zand echt gezakt is.
goed aanrijden helpt wel maar het moet ook gewoon tijd hebben.
kennissen hebben er polyvlokken door laten doen waardoor het ook beter ligt.

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 14:49

Bedankt allemaal,
De bak is nu eigenlijk helemaal niet meer berijdbaar, misschien dat dit ook door de sneeuw komt maar ze zakken echt ver weg. Nu is het dan pas 2 a 3 weken geleden, dus ik hoop dat het nog een stuk beter wordt. We kunnen het ook nog niet goed slepen, dat doe ik nu af en toe met de haflinger die ik heb. Misschien dat de zandlaag ook teveel is? Het ligt namelijk wel stukje hoger dan de weide en is redelijk veel uitgegraven. En misschien nog goed aanrijden met een machine?

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 22:38

Mijn vader heeft de zandleverancier gebeld en die adviseert om er tapijtsnippers doorheen te vrezen? Zou het helpen? :D

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:58

bij ons heeft dat wel goed geholpen.
wij hadden dan niet een mega dikke zandlaag, maar de bodem was gewoon heel slecht, nat/glad en snel bevroren en een kant echt heel zwaar.
Daarvoor in de plaats hebben we nu een bodem die vrijwel altijd te rijden is... behalve met deze sneeuw (nouja kan wel, als je sneeuw beslag of zonder ijzers hebt.)

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:24

Tapijtsnippers is een heel goed idee. Wij hebben voor geopat gekozen en de bak is nu prima. Zand alleen gaat het waarschijnlijk niet worden, ook niet na een paar regenbuien. Dat blijft gewoon te zwaar.

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:30

wij hebben ook M3 zand in onze bak en die was ontzettend zwaar en zeker in de zomer haast niet te rijden
er is ons verteld dat dit niet het goede zand is voor een rijbak
<rijbak hebben wij niet zelf aangelegd>
wij hebben er nu kokos door heen gemengd ,en nu is de rijbak super

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:33

waarschijnlijk ligt er gewoon teveel zand in...afgraven dus lijkt mij...
Wat is het voor zand?

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:38

Alleen als je tapijtvezels erdoor doet, word je bak verontreinigd en als je hem dan ooit weg wil halen, kost je dat duizenden euro's. Is ons toen verteld! (en aangezien onze bak 'illegaal' is, durfde wij dat risico niet te nemen) Daarbij komt dat je in de zomer veel moet sproeien omdat het anders erg stoffig word.

Wij hebben daarom houtchips (gedroogd, dus deze rotten niet) door onze bak gedaan. Dit nu ongeveer een jaar geleden, en het werkt erg goed! We zijn nu wel alweer toe aan een nieuwe vracht houtsnippers, want doordat onze bak ook zo erg zwaar was, verdwijnen die snippers wel redelijk snel. Heb ik het idee.

Ik geloof dat wij 2500 euro kwijt waren voor de hele bak vol met een laagje houtchips.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:05

Bij de bodem die wij hebben zit gewoon een 'bewijs/certificaat oid' dat het goed is, precies weet ik het niet, omdat ik hem niet heb laten aanleggen, maar de staleigenaar.

dat je zomers moet sproeien is ook onzin, juist niet.. als bij iedereen bij het minst of geringste de zandbodem al flink stuift en je amper kan rijden door de stof, kun je bij ons gewoon prima rijden en heb je totaal geen last van gestuif, maar misschien verschilt dat dan wel per vezel, die wij erin hebben hoef je vrijwel niks aan te doen, alleen zomers eens in de zoveel maanden een keertje rollen.
hoe meer water erop valt hoe beter, maar ook zonder is ie prima te rijden :)

Bovendien kun je de bodem gewoon meenemen als je gaat verhuizen en je wilt daar weer een bak aanleggen :)
Zo uit mijn hoofd heb je voor 1995,- genoeg snippers (1 container) voor een 20/40 bak, wil je 2 containers ben je 2995,- kwijt.
Vond ik toch best een redelijke prijs voor zo'n bodem van weinig onderhoud, altijd rijdbaar/bevriest niet, geen plassen en niet zwaar.

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:25

Wij hebben op stal in de buitenbak de zelfde bodem als magic lover. Echt super fijn te rijden! Ben er echt heel blij mee

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:28

Ik heb geen ervaring met de tapijt snippers.

Toen wij een nieuwe vloer hebben laten aanleggen, was hij ook ontzettend zwaar. Mijn vader en een vriend hebben toen 1,5 jaar lang iedere week de complete bak blank gezet. Dus heeeeeel veeeel water erop. Dan klinkt het zand in en is de baan super te rijden. Wat wij ook deden was de drainage dicht stoppen. Er liep gewoon te veel water weg, waardoor de bodem droog en zwaar werd.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 13:02

Wat is het verschil tussen all weather tuft en geopad en polyvlokken?

All weather tuft schijnt heel duur te zijn als je het wilt afvoeren.
Is dit bij geopad en polyvlokken niet?

marjan321

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:58

Waarschijnlijk ligt er niet teveel zand in, maar is de korrel van het zand wat je gebruikt heb te groot en/of te rond waardoor het niet in elkaar gaat zitten en het zand niet genoeg grip geeft..

Een te zware bak is vaak het resultaat van een te droge bak dus beregenen zal waarschijnlijk wel helpen, aangezien het zand dan minder snel zal 'wegrollen'..

Geopat/polyvlokken/all wheather tuft zijn allemaal gesnipperde polyester vezels en hebben dus allemaal het probleem van hoge afvoerkosten. (Het materiaal is slecht verteerbaar dus niet zo goed voor het milieu en daarom wordt je bodem bestempeld als vervuild.) Het voordeel is wel dat de bodem er erg stabiel van wordt en dat er er heel wat jaren plezier van hebt..

Om de hoge stortkosten te vermijden zou je ook kunnen denken aan het toevoegen van kokos of gedroogde naaldhoutchips; dit verteert wel sneller maar is wel een natuurlijk product. (er loopt op bokt ook een topic over de ervaringen met kokos, dus misschien dat dit je kan helpen)

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:11

Waterslang pakken en het water over de zand heen laten spuitten?

Zand wordt door water zacht dus misschien is het een optie?
anders wordt het toch echt wachten het gaat regenen.

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 09:21

Wat je ook nog kan doen is met een trilplaat erover heen en daarna met een manegesleepje.

Dit gaan wij deze week ook doen bij mijn tijdelijke bak want die zakt ook zeer moeilijk.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 20:20

je vader heeft gelijk,
en een beetje zware bak is echt niet erg voor je paard hoor

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 20:23

Een zware bak is heel erg voor je paard, hij houdt geen benen meer over!
wij hebben nu 1½ jaar kokos in de bak, geen toestanden met het milieu (tapijtsnippers!) korte vezels van Go-KoKo. Geweldig, ze lopen nu op de bak en ik ook! Heerlijk, met longeren kun je gewoon mee draven zonder moe te worden. Hele bak voor € 1600,=.
Kokos ligt 7-10 jaar, kokos rot nl. absoluut niet!

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 20:29

Jaa een beetje, maar bij ons zie je nog net hun oren boven het zand uitsteken, het is echt extreeeem. Het regen heeft ook nog geholpen. Waarschijnlijk komt er iets van All weather tuft doorheen maar mijn vader laat eerst een bak expert komen omdat hij het niet wil verprutsen en het in een keer goed wil doen, kost namelijk heel wat. Ik rijd er nu overigens niet in hoor.

Bedankt voor alle tips enz.

Yade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 10:24

Klopt inderdaad dat een nieuwe bak een tijdje moet "inklinken" of zich zetten. Veel slepen en water erover kunnen daarbij helpen.

Als je zand te los is en blijft kan je er beter iets doorheen doen. Ik zou, zoals al is gezegd, wel goed opletten dat wat je erdoor doet later ook goed af te voeren is. Dan valt alles wat synthetisch is al snel af. Of de leverancier moet een garantie geven. (Maar dan moet die niet failliet gaan :+ )