Stalmest bewaren voor voeding voor de weide?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SemdeLorijn

Stalmest bewaren voor voeding voor de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 14:56

Ik weet niet of dit al bestaat maar toch vraag ik het even,
Heeft er iemandt ervaring met het behouden van stalmest?
Ik was namelijk van plan om de mest te bewaren, de drollen heb ik het over,
en die dan in de zomer over een afgezet stuk te gooien ;).
Wat komt daar bij kijken, moet je regelmatig sproeien terwijl de mest
er op ligt?

Caira

Re: Stalmest bewaren voor voeding voor de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:57

Ik doe het ieder voorjaar, gewoon uitrijden met de mestwagen en daarna de sleep eroverheen

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 15:08

Met uitrijden, versta ik dus het via een soort wagen over het land rijden terwijl het op de grond valt?
Want wij hebben namelijk niet de mogelijkheid om het uit te rijden, als we het zouden doen zouden we het met een kruiwagen moeten doen, maar dat is geen enkel probleem ;).
Maar wat bedoel je met de sleep?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:09

Persoonlijk ben ik er geen voorstander van óf je moet een hoop wei hebben (zodat je de wei 2 jaar niet hoeft te gebruiken) c.q. héél goed ontwormen.
Wormeneitjes kunnen nl met gemak 2 jaar overleven en voor je het weet heb je een besmette wei.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:38

Nou mij is altijd verteld, da, www.wormbestrijding.nl, paard natuurlijk, dat de temperaturen in een mesthoop dusdanig zijn dat de wormen en eieren het niet overleven. Ik doe het al jaren zo (en mijn vriend de loonwerker doet het ook al jaren zo bij anderen), en laat ook regelmatig mest onderzoeken maar ik heb in 5 jaar 1 wormbesmetting gehad en dat was een jong paard die elders wegkwam.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:41

wanneer kun je het op je wei verspreiden? (we hebben zelf een verspreider)
en hoelang duurt het dan voor ze erop kunnen?
is paardenmest wel goed en niet te zuur?
kan schapen mest ook? of eigenlijk is dat beter of slechter?

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 07:41

Ik heb wel gehoord dat paardenmest erg zuur kan zijn, maar misschien gaat het om de urine maar de poep is minder zuur ;).
Misschien als je het goed verspreit dat het gras dan niet zo zuur word?

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:04

Caira schreef:
Nou mij is altijd verteld, da, http://www.wormbestrijding.nl, paard natuurlijk, dat de temperaturen in een mesthoop dusdanig zijn dat de wormen en eieren het niet overleven. Ik doe het al jaren zo (en mijn vriend de loonwerker doet het ook al jaren zo bij anderen), en laat ook regelmatig mest onderzoeken maar ik heb in 5 jaar 1 wormbesmetting gehad en dat was een jong paard die elders wegkwam.

Las in een ander topic ook al dat jij de mest hergebruikt en als ik lees hoe jij met je paardjes omgaat zal je ze niet onnodig risico laten lopen.
Maar mijn vraag is hoe lang de mest minimaal moet liggen?
Ik heb nu een berg van bijna een jaar oud. Het is niet meer te zien dat het ooit poep was. Het lijkt me dus wel veilig dat ik dit in het voorjaar uit laat rijden?

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:33

klopt, mest moet een jaar liggen om geschikt te zijn als groeistof voor je weide. de eventuele wormeitjes die er in zaten, zijn dan ook verteerd.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 14:10

Ik deed het ook altijd zo.
Werkte prima, ik had een loopstal en er zat dus af en toe een beetje stro bij maar dat gaat prima.

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:03

En hoe dan verder? Uitrijden en slepen en hoelang duurt het dan voor je je paarden er weer op kan laten lopen?
Ik heb niet zo'n groot stuk land, maar wil wel graag een deel van mijn mest er over rijden.

Ik heb in een deel overigens wel vlas zitten, maakt dat uit? dit zal ik dit jaar nog niet er over doen, het moet neem ik aan wel goed gecomposteerd zijn.

(sorry als ik domme vragen stel maar hier heb ik echt geen kaas van gegeten)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 19:15

zelfde vragen als hierboven, en moet het echt eerst een jaar liggen? (als dat zo is dan maak ik een mooi plekje axhter destallen!!)

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:29

hoe langer de mest ligt, hoe beter. minimaal een half jaar, maar een jaar is beter, omdat het dan helemaal verteerd is en snel in de grond wordt opgenomen. zodra het (grotendeels) is opgenomen kun je de paarden er weer op laten.
als je het verteringsproces wat wilt bespoedigen, moet je zorgen dat de mesthoop wat nat blijft door besproeien bijvoorbeeld. ook het uitrijden op het land hun je het beste doen vlak voor er een flinke regenbui gaat vallen.

oh ja, een vraag is nooit dom, hooguit het antwoord.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:30

belangrijk is dat je mestbult goed composteert. Als dat gebeurt, gaan de parasieten ook dood.

CariHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:35

je moet alles bewaren en dan verspreiden over weide

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 21:26

ik heb een weide gezien die meerdere malen per jaar bemest werd met goed gecomposteerde paardenmest. daar groeit wonderbaarlijk weinig gras en heeeeeeeeeeeel veel zuring

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 22:09

dan moet je grondmonsters nemen en laten onderzoeken. aan de hand van de uitslag kun je dan de verhoudingen van alle stoffen in de bodem corrigeren. er wordt dan gelijk verteld hoeveel er van bepaalde stoffen moet worden toegevoegd.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 04:18

Ik zou niet uitrijden op het land waar je paarden staan. Hier ruilen we mest met akkerbouwers en veeboeren. Teveel paardenmest/urine maakt je weide in onbalans, er gaan dan teveel ongewenste gewassen groeien, zoals st.Jacobbskruid, distels en brandnetels. Het beste is goed maaien (minstens 2x per jaar), stikstof en kalk en als organische mest gewoon koeienmest gerbuiken.
Af en toe rijden we paardenmest uit, maar alleen van de stallen waarvan de bodem eens per week met ongebuste kalk behandeld wordt. Een mesthoop die te lang ligt (uitgebroeid) bevat teveel as, waardoor de grond te schraal en te dicht wordt. Op zandgrond kun je het beste verse mest uitrijden, waardoor deze meer humus bevat en langer vocht vasthoudt. Op lossgrond is dit ook goed, daar wordt de gond luchtiger van, maar moet je stikstof bijmesten. Een bodemonderzoek is OK, hoewel ik geleerd heb om vooral naar de plantengroei te kijken (diversiteit) hieruit kun je ook heel goed de conditie bepalen. Overigens zijn de meeste paardenweides niet in al te beste conditie, veeboeren hier, zien paarden daarom liever niet op hun grond.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 10:30

SemdeLorijn schreef:
Ik weet niet of dit al bestaat maar toch vraag ik het even,
Heeft er iemandt ervaring met het behouden van stalmest?
Ik was namelijk van plan om de mest te bewaren, de drollen heb ik het over,
en die dan in de zomer over een afgezet stuk te gooien ;).
Wat komt daar bij kijken, moet je regelmatig sproeien terwijl de mest
er op ligt?

Het land wordt bij ons bemest door andere dierlijke mest of kunstmest (verschillend per jaar) de eigen paardenmest gaat meestal weg. Dit om teveel paardenmest op het land te voorkomen. In de zomermaanden blijft de mest op het land (slepen).

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 03:06

Je kunt je mest altijd nog proberen te slijten aan een biologische championkweker. De lekkerste champions worden gekweekt op paardenmest.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 08:24

maar dan moet het wel mest zijn met stro, en liefst véél stro.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 03:36

Wij gebruiken stro of houtsnippers. Maar komende lente gaan we briketten maken, de pers is net klaar. We stoken nu op olie en hout en volgende winter op paardenmestbriketten.
Verder hebben we een proef lopen met bodemverwarming in een stal. Deze wordt verwarmd door de broeiende mest van de mestvaalt. Tot nu toe is dat zeer bevredigend in samenhang met houtsnippers. De andere stallen krijgen binnenkort rubber matten. Uiteindelijk wil ik een stalontwerp dat tot de minste hoefproblemen leidt, makkelijk te onderhouden is en het paard wat meer comfort geeft.

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 07:09

maXcomX schreef:
Wij gebruiken stro of houtsnippers. Maar komende lente gaan we briketten maken, de pers is net klaar. We stoken nu op olie en hout en volgende winter op paardenmestbriketten.
Verder hebben we een proef lopen met bodemverwarming in een stal. Deze wordt verwarmd door de broeiende mest van de mestvaalt. Tot nu toe is dat zeer bevredigend in samenhang met houtsnippers. De andere stallen krijgen binnenkort rubber matten. Uiteindelijk wil ik een stalontwerp dat tot de minste hoefproblemen leidt, makkelijk te onderhouden is en het paard wat meer comfort geeft.

Dat hebben wij ook gedurende winterperiodes, het bevalt mij goed ;).
We noemen het een 'pot' stal, en we kunnen het 1 maand er in laten, na die maand zit er echt
te veel mest in, en we gooien alles eruit, schoonmaken, en dan nieuw strooi ;).
Maar we laten dan de eerste week de solariums aan die boven de stallen hangen, dat is lekker
warm voor de paarden ;).

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 01:48

Ja een potstal heeft wel een nadeel, je moet een diepe vloer hebben, want de mest en stro kan zich tot 1,5 meter ophopen. Althans, met de oude potstallen. Vandaar dat ik het principe wil houden -broeiwarmte- maar niet de nadelen -hoogte-. Daarom ligt er onder de mestvaalt een pvc netwerk die de broeiwarmte naar de stalvloer brengt. Dan hoef je inderdaad maar 1x per maand de stal leeg te rijden. (ik breng wel 2x per weel een nieuwe laag houtsnippers op, met wat ongebluste kalk. Hierdoor krijg je minder zure mest wat funest is voor het hoorn van de hoeven, doodt schimmels en de vaalt broeit wat beter.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:53

Eigenlijk ben ik er na het lezen van alle berichten nog niet uit
- hoe lang moet de mest liggen, ik lees van 6 tot 12 maanden
- wanneer uitrijden, voorjaar?
- wel of niet goed voor wei, daar zijn geloof ik de meningen over verdeeld.