Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
DaniBanani schreef:Héél veel dingen.
Wanneer je welke wormenkuur moet geven. Hoe duur een hoefsmid is. Dat ze eens per jaar een inenting nodig hebben. Hoe belangrijk een goed-passend zadel is, en hoe je dat een beetje kunt controleren. Dat je ook bitloos kan rijden. Hoeveel hooi een paard op een dag nodig heeft, en hoeveel krachtvoer je kan geven. Hoe je een paard niet alleen rijdt, maar ook traint.
Er zijn heel veel dingen waar je pas achter kúnt komen met een eigen paard, of met een verzorgpaard waar je veel mee doet.
DaniBanani schreef:Héél veel dingen.
Wanneer je welke wormenkuur moet geven. Hoe duur een hoefsmid is. Dat ze eens per jaar een inenting nodig hebben. Hoe belangrijk een goed-passend zadel is, en hoe je dat een beetje kunt controleren. Dat je ook bitloos kan rijden. Hoeveel hooi een paard op een dag nodig heeft, en hoeveel krachtvoer je kan geven. Hoe je een paard niet alleen rijdt, maar ook traint.
Er zijn heel veel dingen waar je pas achter kúnt komen met een eigen paard, of met een verzorgpaard waar je veel mee doet.
Opeens heb je zelf de volle verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid voor je beestje
Maar, als het goed is, krijg je er ook een hele hoop voor terug!!
Natuurlijk had ik mij er wel in verdiept en had ik ook de voerschema's en dergelijke van stal overgenomen, maar toch; dan merk je pas hoeveel tijd je in je paardje moet stoppen. Het went echter snel en ik zou het ook echt niet meer anders willen nu!
en het extra werk voelde ook niet als dubbel aan; eerder driedubbel.moonfish13 schreef:DaniBanani schreef:
Dat vind ik wel een hoop, dat zoek je toch vóór je een paard aanschaft?
Daar hoef je echt niet een verzorgpaard voor te hebben waar je veel mee doet!
Ontwormen gebeurt hier door stal, lijst van de hoefsmid en voor het enten hangt op stal en wanneer hij/zij komt.
Voeren is simpel over het algemeen: hoe meer hooi hoe beter.
Krachtvoer... Sja een kilo brok op een dag kan je prima mee beginnen, kan je zelf uitzoeken of er meer/minder of niet nodig is en hoe je paard er op reageert enz enz.
Ik denk dat als ik nu mijn verzorgpaard overneem dat ik geen problemen ondervind..
DaniBanani schreef:Maar de vraag van mij is nu jij wilt een paard/pony stal je het bij jezelf thuis of breng jij je paard/pony naar een pensionstalling dan moet je rekening houden met pensionstalling / hoefsmid / jaarlijkse inenting / paardentandarts 1x perjaar / je zadel elke jaar na laten kijken of het nog goed ligt eventueel vullen / 4 x perjaar wormkuren / en dierenarts mocht je paard/pony ziek worden / wil je wedstrijden rijden lidmaatschap van een club en inschrijfgeld voor wedstrijden......................
Er komt heel wat bij kijken als je een eigen paard/pony neemt maar een hobby/sport mag best wel wat kosten het houd je wel van de straat en het is leuk om te doen.......