van buitenstal naar binnenstal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saskia1990

van buitenstal naar binnenstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 12:16

hoi,

ik ben nieuw hier (ik las wel regelmatig iets op dit forum maar nu ben ik lid geworden)
ik heb een vraagje maar weet niet of het hier wel goed staat.
Mijn paard (Kwpn) heeft altijd in een buitenstal gestaan. Nu moet ik veranderen van stal en ga ik naar een binnenstal.
Zou ze hierdoor ongelukkig kunnen worden?
ze zou wel vlak aan de ingang staan

kristientjjx

Re: van buitenstal naar binnenstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:15

iemand?

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:17

Ik heb mijn paard ook 1x verhuist van een buiten naar binnen stal.

Hij was heel snel gewend. Zolang zijn brokjes en hooi maar kwam was het goed.

Ik denk dat het afhankelijk van je paard is. Kan ze wel contact maken met andere paarden? Zolang ze niet alleen staat zou het vast wel meevallen.

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:41

Zolang ze maar iets te zien hebben en de stal goed geventileerd is, en daarnaast natuurlijk lekker elke dag naar buiten kan is er volgens mij niet veel aan de hand.
Wel kan het iets warmer zijn in een binnenstal.

kristientjjx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:41

ik denk dat het geen probleem zal zijn

angel29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:28

ja mijn paardje gaat dit waarschijnlijk ook meemaken binnenkort. Ik vind het wel zielig om er weg te halen uit een voor haar vertrouwde omgeving. Maar goed ze wennen snel dus dat moet goed komen :)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:34

ik zou haar niet bij de ingang willen hebben staan mits het een grote stal is. De paarden bij de ingang worden vaker in hun rust gestoord.

saskia1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 17:30

Het is een kleine stal. Er is meestal iemand op vaste uren en iedereen komt ook rond die uren.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:47

dan is het er niet zo druk dan maakt het denk ik weinig uit ;-)

saskia1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 16:30

Zou ze hierdoor ongelukkig worden?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:37

Hoi, in augustus is mijn paard ook verhuisd van buiten naar binnenstal. Ik voelde me heel schuldig en was bang dat hij het verschrikkelijk zou vinden.
Maar hij was zo gewend en als ik nu smiddags kom ligt hij languit te snurken in zijn stal. Hij heeft lekker veel kuil en naast en tegenover hem paardjes.
Hij heeft een uitsparing in zijn deur zodat hij lekker met zijn hoofd het gangpad op kan kijken naar de andere paardjes en alles wat er gebeurd.
Bij mijn paard is het dus super mee gevallen, en heel snel gewend.
Ik denk niet dat een paard ongelukkig wordt van een binnenstal. Als hij/zij genoeg aandacht krijgt en lekker rond kan kijken, er voldoende frisse lucht binnenkomt etc. etc. dan maakt het voor een paard volgens mij niet zo veel verschil!

Succes op je nieuwe stal!

saskia1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 18:26

Nog iemand?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:29

Denk dat je niet alleen van de stal uit moet gaan bij verhuizing. Paarden hebben ook met hun buurpaarden te maken en misschien op de weide ook een echt maatje. Daar haal je hem nu bij weg en het kan zijn dat zijn nieuwe buurpaard en jouw paard niet echt klikken. Misschien ook een punt van aandacht.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:30

Ik zou hier zelf nooit voor kiezen. Een buitenstal is lekker fris, geen hangende geurtjes en stof/schimmel. Natuurlijk zullen de meeste paarden zich aanpassen, en (on)gelukkig is een woord dat paarden niet kennen. Ze passen zich aan. De overgang van buiten naar binnen stal zou ik persoonlijk achteruitgang vinden.

Whatever572

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:49

Ik denk niet echt dat het een probleem zal zijn.

bellizdej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:12

dat zal wel geen probleem zijn, zolang ze er maar vaak genoeg uitkan en misschien is het fijn als er paarden in de buurt staan dan verveelt ze zich ook niet zo snel

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:17

Ik ben benieuwd naar hoe het zit andersom.
Ik heb de kans om mijn (geschoren) KWPN-er te verhuizen naar een stal met een luik rechtstreeks naar buiten.
Nu staat ze in een schuur met stallen.
Deze stal is iets groter (o.5m)en heeft dat luik naar buiten. Het is een hoekbox met ook nog een raam aan de zijkant waardoor ze op de poetsplaats kijkt.
Ik twijfel een beetje over kou.
Ook staat ze nu op rubber matten en daar op betonnen vloer met (dikke laag) stro. Haar binnenbox is een tralie box en deze stal heeft alleen aan eenzijde een hoog stuk beton met boven in een aantal tralies voor contact.
Dit spreekt mij ook wel aan.
Wat zijn jullie ervaringen?

blontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:59

als het paard niet langer dan 20 uur op stal staat, en contact heeft met andere paarden .. lijkt het mij geen probl.
Al zal die wel even moeten wennen denk ik.

nienkexD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:52

ik denk dat het wel meevalt
als ze overdag gewoon lekker inde wei kan een paar uurtjes en het er fris genoeg is

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:30

Mijn paard staat overdag van 9 tot 3 buiten.
Maar ik vroeg me meer af of het beter is dan een binnenstal.
Ik ga dan ook meer betalen wat ik geen probleem vind maar niet als het onzin is natuurlijk.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 03:10

Ik denk dat ieder paard hier anders op reageert inderdaad !

Het paard van iemand die ik ken moest echt met man en macht in die stal worden gezet, heeft zeker een maand geduurd voordat dit enigzins rustig kon..
Af en toe nog kuren..

Mijn paard daarintegen heeft hier nooit problemen mee gehad :)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 04:12

suusje26 schreef:
Ik heb mijn paard ook 1x verhuist van een buiten naar binnen stal.

Hij was heel snel gewend. Zolang zijn brokjes en hooi maar kwam was het goed.

Ik denk dat het afhankelijk van je paard is. Kan ze wel contact maken met andere paarden? Zolang ze niet alleen staat zou het vast wel meevallen.

Het is meestal een gevalletje van wennen. Heel soms merk je echt dat een paard er ongelukkig van wordt, maar je merk snel genoeg aan je eigen paard wanneer die wel of niet happy in zijn vel zit

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 06:46

Mijn paard is van 24/7 weidegang naar een binnenstal gegaan. Die van mij is juist vrolijker geworden sinds ze een eigen plekje heeft. Voorheen had ze een open schuilstal waar ook haar maatje in kon (bij haar vorige eigenaar). Ze is zonder problemen mee verhuisd en eigenlijk binnen een week gewend aan de dagindeling.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 08:42

Ik heb besloten om mijn paard een week in deze stal te zetten om vervolgens te kijken of ze het wat vind.
Het is altijd moeilijk om voor je paard te beslissen.
Naar mijn idee heeft een stal met buitenluik veel voordelen maar we zullen zien hoe ze het vind!

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 10:30

Ik ben ook een keer van een buiten naar binnenstal verhuisd. Ze kon er werkelijk niet tegen. Ze werd nerveus op stal maar ook tijdens het rijden. Nu moet ik wel zeggen dat ze altijd alles graag wilt zien en nu hoorde ze van alles en kon niks zien. Na een aantal maanden werd het nog steeds niet beter. Ik ben toen weer verhuisd naar een andere stal. Niet alleen vanwege een binnenstal maar om meerdere redenen. Op haar nieuwe stal kreeg ze weer een buitenstal waar ze alles kon zien en na een aantal dagen werd ze rustiger en herkende ik haar weer! Wat had ik spijt van die andere stal!!

Een week aankijken is erg kort. Een paard heeft langer tijd nodig om te wennen. Hou daar wel rekening mee!!