stal steeds zo smerig ..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Binky_Zephyr

stal steeds zo smerig ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 04:47

hoi .. ik heb een shetlander en een fjordveulen . beiden hengst, de stal van de fjord ziet er altijd schoon uit. maar als ik bij mijn shet kom dan schrik ik elke keer weer hoe zijn stal eruit ziet.

nu heb ik vandaag zelf maar mesten (dit word normaal gedaan) omdat het gewoon `zielig` is waar hij in staat. (PONY IS SINDS KORT TERUG EN STAAT DUS NIET AL JAREN IN DEZE BENDE)

ik vraag me zelf af heb ik echt zo`n viese pony of word er gewoon weg niet gemest en niet opgestrooid.

hij staat op vlas .. zou het ook kunnen dat de pony alles op eet ? zoja wat kan ik hier aan doen.

ik heb ook vaker `gehoord` dat hengste alles onder pissen .. ik geloof het verhaal alleen niet echt. hoe is jullie ervaring hier mee .. (komt op stal niet in aanraking met merrie`s)

ik weet dat als de stalhouder er achter zou komen dat ie boos word maar goed ik laat mijn pony niet in die bende staan.

misschien tips .. zou ik erg fijn vinden ..

Binky_Zephyr

Re: stal steeds zo smerig ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 04:52

ik lees het net terug en zie dat het een beetje een wazig verhaal is :P

wat ik dus bedoel is .. word het gewoon niet gedaan .. of is mijn shet zo`n smeerkees.. ik bedoel er lag gewoon echt een dikke plakaat in ..

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 06:27

Het kan best zijn dat hij het vlas opeet ik heb fjorden die dat ook doen en na een paar koliek aanvallen ben ik met vlas gestopt dus kijk wel uit als hij het opeet.

Het kan best zijn dat hij veel beweegt in de stal dan is de stal gauwer vies, zelf denk ik als hij op vlas staat dat is best schoon dus kijk gewoon wat hij doet op stal

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 06:44

hm dan heb je mijn stal nog niet gezien met 2 ongelofelijke vieze monsters, moeder en zoon kunnen allebei alles behoorlijk vies maken en gaan er dan nog eens in liggen. Vlas doe ik niet, dat word gewoon te duur...

Dus smeerkezen genoeg. Kijken als zoonlief weg is, hoe moeders het dan gaat doen ;)

Ik denk dus dat je shet gewoon een smeerkees is en dat je beter op stro kan overstappen (tenzij hij daar ook de stal van leegeet)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 09:22

Vlas hoort een dikke plakaat als onderlaag te hebben of te krijgen. De Shet staat er net, schrijf je, dus zijn stal heeft neem ik aan nog geen goed opgebouwde potstalbodem. Dat duurt even.
Als er normaal wordt uitgemest en jij dat nu zelf hebt gedaan, is de kans groot dat je het systeem van de stalhouder om een nette vlasbodem te kweken hebt verstoord. Daar zal hij terecht niet blij mee zijn, en natuurlijk komt hij erachter wat je gedaan hebt...

Pietepeuterig uitmesten werkt bij vlas contraproduktief. Ze moeten uiteraard niet in de nattigheid staan, maar een vaste dikke plakaat als onderlaag hóórt. Dat is de bedoeling van een vlasstal. Daarbovenop ligt dan een droge vlaslaag van een cm of 10. Maar dat krijg je niet van het ene op het andere moment, het duurt een week of 8 voordat het er echt 'mooi' gaat uitzien.
In de tussentijd ziet het er niet altijd mooi uit, maar is het als het goed is wel droog en stinkt het niet.

Het voordeel van zo'n goede oude vaste onderlaag is tevens dat paarden het vlas niet (meer) eten.

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 10:48

shetje zijn niet de schoonste onder onze paarden wereld ;)
misschien moet je even met de eigenaar van de stal overleggen?
hoe hij het schoonmaakt ofiets dergelijks?

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 16:03

hij is nu bij ons sinds euhhmm .. 27 dec volgens mij .. het gaat mij er gewoon om hij staat gewoon heel vies volgens mij word er niets aan gedaan .. ook niets nieuws opgestrooid.

ik zal dat eten van vlas idd even in de gaten houden.
ik ben bang dat als ik op stro overstap hij ook alles leeg eet !
zaagzel dan misschien een optie ? of is dit niet verstanding als hij alles opeet ?

kimroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:18

mijn pony is ook een viespeuk. op mijn vorige stal stond ze altijd smerig en nu ik het zelf doe valt het mee.
is altijd moeilijk om hier antwoord op te geven als je het niet zelf ziet/meemaakt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:24

hengsten zijn over het algemeen veel schoner dan merries hoor!
Merries piessen de hele dag.
Waarschijnlijk wordt de stal niet goed schoongehouden....kost geld...

Mijn vriendin heeft hetzelfde probleem bij haar merrie op een pensionstal....de onderlaag blijft liggen en er gaat een heel dun laagje droog overheen.
Voor de warmte(???)
Sinds wanneer is drijfnat en stinkend,warm?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:33

Kom jij gewoon elke dag op stal om je pony te verzorgen?

Je hebt nu toch uitgemest? Ligt er weer genoeg strooisel in?
Dan moet je gewoon een tijdje elke dag in de gaten houden hoe je pony er bij staat. Als elke dag netjes de drollen eruit worden gehaald, dan zie je dat wel wanneer je komt.

Met vlas moet je minimaal een laag van een cm of 10 a 15 hebben in het begin. Dan haal je elke dag de keutels er uit, als je pony veel binnen staat liever vaker per dag. Als je de keutels er uit hebt gehaald hark je alleen het bovenste laagje weer vlak en eventueel van de randen wat schoon vlas over het viezig gekleurde vlas. Niet in de onderlaag harken, dan haal je het natte naar boven, wordt de bovenlaag vies en gaat het stinken.

Als er te weinig schoon vlas bij de randen ligt, gooi je een zak nieuw vlas langs die randen zodat je op dezelfde manier door kunt blijven gaan met uitmesten. Pas als er een rood gekleurde natte plek door de bovenlaag heen komt en die plek gaat soppen, haal je die natte plek weg, verdeel het droge losse vlas weer netjes en strooi je eventueel weer wat nieuw vlas bij om weer aan te vullen wat je weg hebt geschept.

De kunst is om te beginnen met een voldoende laag. Gooi je er elke keer te weinig in, dan kun je elke dag alles weghalen omdat alles gelijk nat en vies is. Dan krijg je ook geen mooie laag waarin het natte naar beneden kan zakken.

Je kunt beter de helft van de stal instrooien met een dikkere laag, dan de hele stal met een dun laagje.
Mijn paard, een merrie van 1,65, staat 's nachts in een stal van 3 bij 3,5 en daarvan is 2/3 ingestrooid, zo'n 10 tot 15cm dik (met hemparade). Dus ongeveer 3 bij 2,5 meter. Daar plast en poept ze, en ze heeft ruimte genoeg om te liggen. Er liggen rubber matte in haar hele stal dus ook op het kale deel is de bodem niet te hard. Dit werkt prima!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:46

ik weet dat als de stalhouder er achter zou komen dat ie boos word maar goed ik laat mijn pony niet in die bende staan. Omdat jij je pony een schone stal geeft wordt de staleigenaar boos?! :S

Elke dag even de smerigheid eruit halen, dat doe ik. Ik sta op zaagsel, heb geen ervaring met vlas.
Zaagsel bevalt mij wel heel goed ;)

Is de stal groot genoeg? Komt ie in de wei? Of is het een loopstal (aangezien het altijd zo nat is)..

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:51

Ik ben altijd fan van vlas geweest, maar ik doe het ook niet meer hoor. Je kan wel makkelijk zeggen dat het even duurt voordat je een mooie laag hebt, maar niet elk paard is zo netjes om een onderlaag aan te laten koeken. Ik heb hier een smeerkees staan die het elke keer opgraaft. Als hij op één plek plast en de rest op blijft graven is het echt een gebed zonder end.

Ik blijf bij stro, dan kan je ook oppotten eventueel. Ik zou gewoon even overleggen hoe de staleigenaar het doet? Je kan het nu toch in de gaten houden als je de volgende dag gaat hoe schoon hij is?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:01

Mijn pony's staan ook op vlas, en zijn beide hengst. :D De jongste (4) is een smeerkees tot en met. }> Schijt waar hij staat (in voer of waterbak, maakt hem niet uit) en loopt vervolgens alles door de box. Ik haal 3x/week de zichtbare hopen er uit en 1x/week een laag er af (staat 15 cm hoger dan gang), dan een nieuw pak vlas er over. Stro is bij hem geen optie, ben ik zo 5 balen per week kwijt. Doe ik niet meer, portemetniks kan het niet aan :D Zijn broer gebruikt netjes 2 hoeken en plast voor een van de hoeken. Bij hem heb ik 1 baal vlas per 1,5 weken nodig :+ Mijn hoop blijft dat mijn "ukkie" net zo netjes word als zijn broer, nog liever net als zijn pa. Die was heeeeeeel schoon. *\o/*

Ik ben bang dat het een droom blijft, maar er zijn zwijnen bij }:)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:05

1 manier om achter de waarheid te komen:
zelf 1 keer helemaal uitmesten, en de volgende dag gaan kijken ;)
staat hij dan nog schoon, dan is babeltje met staleigenaar maken :)!

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 20:09

pintogirl schreef:
ik weet dat als de stalhouder er achter zou komen dat ie boos word maar goed ik laat mijn pony niet in die bende staan. Omdat jij je pony een schone stal geeft wordt de staleigenaar boos?! :S

Elke dag even de smerigheid eruit halen, dat doe ik. Ik sta op zaagsel, heb geen ervaring met vlas.
Zaagsel bevalt mij wel heel goed ;)

Is de stal groot genoeg? Komt ie in de wei? Of is het een loopstal (aangezien het altijd zo nat is)..

ja als ik dus de stal weer opstrooi.

nee de pony komt niet buiten, staat in een stal van 3 bij 3 en het is een shet.

hij schraapt gewoon alles weer om .. dus een laag ontstaat er niet.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 20:11

smurffie schreef:
1 manier om achter de waarheid te komen:
zelf 1 keer helemaal uitmesten, en de volgende dag gaan kijken ;)
staat hij dan nog schoon, dan is babeltje met staleigenaar maken :)!

ik heb er gister idd een goede kruiwagen uitgehaalt en een zak erbij gedaan .. en hij is nu idd veel schoner .. het word dus idd een babbeltje met de stal eigenaar :)

bedankt

vappiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:15

miss moet je een keer de stal uitmesten en de volgende dag terug komen en kijken of de stal smerig is of niet als ie weer smerig is, is het wel zo logies als de schet de stal vies maakt. anders zal het diegene wel zijn die normaal de stallen zou uitmesten

Casper2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:18

pony's staan erom bekent dat ze niet op vlas kunnen staan omdat ze "alles" willen op eten.. om toch te voorkomen dat hij teveel aan vlas binnen krijgt als hij niet op stro of zaagsel gezet kan worden is een dunne laag stro over het vlas heen.. Aangezien het een hengst betreft kan je ook proberen om de mest in 1 hoek te leggen.. vaak werkt dit zodat ze dan over hun eigen mest heen poepen.. Ik heb mijn shetten op zaagsel staan met stro erover dit werkt bij mij heel goed..

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:31

Casper2@ waarom zou dit alleen bij een hengst kunnen?

Casper2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:43

Smurffie@ ik zeg niet dat dit alleen bij een hengst kan, dit kan ook bij een merrie of bij een ruin.. Vaak is het wel zo dat een hengst meer drang heeft om "zijn" terrein te markeren.. Maar het is absoluut niet zo dat het niet zal werken bij een merrie of ruin..

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:46

Nee sorry dan heb ik je verkeerd begrepen! dacht dat je bedoelde dat dit alleen bij een hengst kon, maar zodra ze hebben geleerd dat dat het hoekje is dat ze vies mogen maken, doen ze t ook als t daar schoon is :j zo zijn mijn beide merries ook opgevoed :j dus ideaal! zeker met uitmesten ;)

Edit: typfout

Casper2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:04

Haha kan gebeuren.. Maar ja is zeker ideaal met uitmesten..

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:11

Mijn shetlander staat met 3 shetlanders in 1 stal. Alledrie merries en ze staan op stro. Die 3 bij elkaar zijn helemaal niet vies. Ik mest elke dag uit en dat is prima te doen. 1 klein kruiwagentje en het is klaar. En dan mest ik nog ruim uit. :) Ik zou toch eens onderzoeken of de staleigenaar wel echt uitmest, het lijkt me sterk dat zijn stal zó vies is als ie gewoon normaal word uigemest.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 22:49

Mijn ponys staan gewoon op hemparade hoor, ben er zeer tevreden over. Ik haal de stal nooit helemaal leeg, inderdaad alleen als er hele natte plekken inzitten en de mest haal ik er regelmatig uit. Als ik een dag geen zin / tijd heb schep ik de randen gewoon om en ziet het er ook alweer aardig uit. Totale stalgrootte 1x box 2,5 x 3 en 1x box 2.5x2.5, ik gebruik 1 baal hemparade per week / 1,5 week.
Oja, heb geen shetjes, 2x AMHA/ appaloosa'tjes, 1x welsh A'tje. Twee hengstjes, 1 ruintje.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 23:09

Waarom komt hij niet buiten? Oke, is beetje offtopic. Maar als je pony zijn beweging buiten krijgt, maakt hij misschien ook minder rommel van zijn stal. Scheelt in ieder geval ook veel mest/urine in de stal