Ervaringen met hooiruif?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Billy12

Ervaringen met hooiruif?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 22:30

Ik wil voor mijn paard misschien een hooiruif aanschaffen.

Heb eerder al een hooinet geprobeerd, wat ik een drama vond en een hooizak geprobeerd maar die maakt ie kapot.
Nu zit ik te denken aan een hooiruif en dan t liefst dit model:
Afbeelding
http://www.agradi.nl/stal-erf/voedervoo ... 000702/644

wie heeft hier ervaringen mee, is het prettig, of juist niet?
valt er veel kuil doorheen op de grond? en eet het paard hier wel makkelijk uit?

T probleem is dat mn paard zijn kuil door de hele stal heen loopt en dan niet meer opeet als het gewoon op de grond gegeven wordt.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:03

zo'n soort ruif heeft er ook bij mijn verzorgpony's gehangen & ik vond deze erg prettig.
ze kunnen er goed bij & kapot maken gaat ookniet.
ik heb er in ieder geval geen verkeerde ervaringen etc mee! :)

PBA_

Re: Ervaringen met hooiruif?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:55

ik vind hooi ruiven nare dingen om de reden dat ze erg makkelijk hun hoofd stoten en de belangrijkste reden dat er stofdeeltjes van het hooi in hun ogen vallen en daarbij flinke beschadigingen kunnen oplopen aan het hoornvlies. ook is het een onnatuurlijke stand om te eten ik ben er dus op tegen om deze bij dieren te gebruiken.

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 00:02

PBA_ schreef:
ik vind hooi ruiven nare dingen om de reden dat ze erg makkelijk hun hoofd stoten en de belangrijkste reden dat er stofdeeltjes van het hooi in hun ogen vallen en daarbij flinke beschadigingen kunnen oplopen aan het hoornvlies. ook is het een onnatuurlijke stand om te eten ik ben er dus op tegen om deze bij dieren te gebruiken.

ja, daar zit ik ook een beetje mee.. met die stand om te eten... want ik wil t eigenlijk zoveel mogelijk natuurlijk houden.
En dat met die stofdeeltjes lijkt me inderdaad ook niet fijn. mn vorige paardje heeft 2x maanblindheid gehad en dat was ook een heel gedoe met druppels en naar de uithof.
Dus met een ontsteking zal dat ook wel zo zijn ongeveer.

Mag ik vragen hoe jij je paard het kuil voert? gewoon op de grond of in een bak of in een bepaalde hoek?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 00:36

Ik heb een appelbak met daarin een net bevestigd. Het net is een net dat gebruikt wordt voor aanhangers.

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 00:52

ik voer mijn paard kuil in een hooiruif. de reden is dat ze hierdoor langer met haar eten doet. Mijn paard mag onbeperkt eten maar wordt snel te dik dus zo kan ik minder geven en haar toch onbeperkt laten eten.

Ik zie dat je de foto van de site van Agradi hebt gehaald. Als je daar even verder klikt dan zie je er ook 1 met vierkante mazen. Die heb ik en die is ook fijner. Degene op jouw foto heeft ook iemand bij ons op stal en daar valt vaak nog veel kuil doorheen. Met de vierkante mazen is dit veel minder.

De eet houding ben ik inderdaad ook niet zo blij mee. Al heb ik de ruif niet heel hoog hangen. Normaal neemt ze een hap van de grond en eet die dan op met haar hoofd gewoon omhoog zeg maar ik heb de ruif zo gehangen dat ze deze stand ook met haar hoofd heeft. Ze trekt dus een pluk uit de ruif en heeft daarna dezelfde stand als wanneer ik het op de grond voer (beetje vaag verhaal ik hoop dat je het snapt). Verder staat mijn paard overdag op de wei en eet ze daar van de grond en ligt er ook een berg hooi in haar stal wat ze ook van de grond eet. Ze eet dus maar een klein percentage van de dag uit de ruif.

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 00:58

Mijn pony heeft zo'n zelfde hooiruif. Ik vind het erg prettig, vooral omdat die van mij hetzeflde doet als de jouwe, het door z'n hele stal heen walsen en niet meer opeten...
Wel hoog genoeg ophangen zodat het niet in de weg hangt en hij er niet met z'n benen in kan blijven hangen (logisch misschien, maarja, zeg het toch maar even).

De houding om zo te eten is in principe onnatuurlijk, maar de mijne lost dat op door er steeds een goeie pluk uit te trekken, eet deze vervolgens van de grond op, en pakt nadat deze op is een nieuwe pluk.
Dus ja, ik ben er erg over te spreken!

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 01:02

Het is veel gezonder en natuurlijker om het hooi op de grond te voeren. Met een hooiruif of net moeten ze in een onnatuurlijke houding eten en ze krijgen veel meer stof naar binnen.
Is er een bepaalde reden dat je uit een ruif wilt voeren?

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 01:14

jumpgirl schreef:
T probleem is dat mn paard zijn kuil door de hele stal heen loopt en dan niet meer opeet als het gewoon op de grond gegeven wordt.

Zie hier de reden, uit de beginpost ;)

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 01:15

annmary schreef:
jumpgirl schreef:

Zie hier de reden, uit de beginpost ;)

Oke, heb er overheen gelezen, is ook al laat. :+

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 01:24

ik heb precies dezelfde voor mijn 2 shetjes.
wel doe ik er normaal hooi in.
maar ik ben er erg tevreden over.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 01:34

Je kan het hooi ook eerst besproeien met water met de plantenspuit, dan komt er minder stof in de ogen. En niet té hoog ophangen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 10:36

Wat misschien nog een beter alternatief is, is een voerbak op de grond met een rooster erover. Zo kan moet hij de plukjes er echt tussenuit halen en zal hij minder verspillen. Je ziet ze vooral buiten voorbij komen, maar met een beetje handigheid kun je ze ook in een kleiner formaat wel in de stal maken.

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:39

bij mijn verzorg pony hangt er een ;)
ik vind ze geen erg makkelijk vooral als je aan het poesten bent kan je er iets in gooien ( hooi dan :P ) dat ze wat te knabbelen hebben :D

july81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:50

Ik heb er ook één, maar dan de rechthoekige. Ik vind het niet ideaal, er valt veel hooi tussendoor en laag hangen is ook geen optie, omdat dat gevaarlijk is. Ik heb nu hooinetten hangen met mazen van 5x5. Er is minder voerverlies, ze kunnen er niet met de hoeven in vastkomen, ze eten langer en het net hangt dicht bij de grond.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:56

Een grote speciekuip lijkt me voor jou wel een oplossing! Is ook niet makkelijk kapot te maken en ook niet gevaarlijk. Eventueel kun je hem nog aan de wand vast maken.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:29

Ik heb bij mijn twenter een hooiruif (rechthoekig model) aan de buitenzijde van de deur hangen, bevestigd aan de buitenkant van de tralies.
Zo krijgt hij geen stof in de ogen, ik voer trouwens voordroog zonder stof en hij kan niet met de voetjes in de ruif rollen.
Hij kan zo heel makkelijk het eten door de tralies heen trekken. Het is ook nog makkelijk om het er in te gooien.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:32

met zo'n ruif eet je paard uit een te hoge positie; slecht voor de kiezen en grote kans op slokdarmverstopping

je kan het beter in een hooinet stoppen zoals van www.hooinet.nl

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:19

Idd, ben ook geen voorstander van ruiven. Netten met kleine mazen laag ophangen geeft een natuurlijker houding en ze doen er ook langer over voor het op is.
Ik heb een net van 1 m2 aan de staldeur hangen (openslaande deur), maar aan de wand kan net zo goed.

Afbeelding

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 19:16

Kaaaren schreef:
Een grote speciekuip lijkt me voor jou wel een oplossing! Is ook niet makkelijk kapot te maken en ook niet gevaarlijk. Eventueel kun je hem nog aan de wand vast maken.

wat een goed idee! ik heb nog een speciekuip thuis staan. Dat ga ik eens proberen! Dankjewel!

AngloArabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:45

@ DubbelDun, wat een goed idee zo een net aan de staldeur, misschien wel wat voor mn merrie, die eet anders zo gulzig op stal, waar heb je dat net gekocht?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:46

Je kunt ze in NL kopen bij www.hooinet.nl
Deze komt uit Duitsland daar zijn ze iets voordeliger :)

AngloArabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:48

bedankt voor de tip :)
ga een kijken

Romili

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:48

Kaaaren schreef:

Ben ik ook mee eens heb zelf ook een speciekuip in de stal staan werkt goed :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:50