Minimum eisen aan stalling (pension of thuis)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Serendip90

Minimum eisen aan stalling (pension of thuis)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 11:42

Ik vroeg me af wat jullie erg belangrijk vinden als je een stalling voor je paard zoekt. Of dit nu aan huis is of op een pensionstal, wat is volgens jullie belankrijk?

Waar ik nu sta, ben ik heel erg tevreden :) Maar een pensionstal in de buurt vinden die aan de eisen voldeed en waar ik een goed gevoel bij had, viel toch tegen!

Enkele voorbeelden die ik belangrijk vind:
- Weidegang (en het liefst dan nog een echt weiland en geen kaalgegeten stukje grond)
- Omgang met paard moet goed zijn.
- Schone stallen
- Voer dat ze krijgen (ruw en kracht, hoe vaak, hoeveel en de kwaliteit)
- Sfeer op stal
- Rijbak met verlichting (heb een tijdje gehad dat ik alleen maar overdag kon rijden; en dat kwam niet altijd even goed uit mijn bijbaantje. Ook ben ik de bodem van de bak erg belangrijk gaan vinden. Toen een verzorgpony een tijdje verhuisd is en ik in een weitje moest rijden, miste ik echt een "fatsoenlijke" bak als het een keer geregend had.)
- Vrij in keuze van wie je les krijgt

En zo zijn er nog wel meer, maar dit schoot me als eerste even te binnen.

Wat zijn de dingen waar jullie op letten? Of die jullie graag anders zouden zien op de stal waar je nu staat?

Tigra_

Re: Minimum eisen aan stalling (pension of thuis)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:56

-Weidegang (zomer 24/7 en winter minimaal overdag)
-Grote weides en liefst met schuilstal.
-Verlichten rijbak van minimaal 20x40.
-Goede sfeer
-Weinig klanten 10 is wel de max.
-Goede kwaliteit voer
-Betrouwbare staleigenaar die alles ziet en vertelt als het paard zich een dag anders gedraagt of iets dergelijks..
-Goede uitrijmogelijkheden.
-Voeren en winter binnen buiten zetten inbegrepen(als dat nodig is). Uitmesten hoeft niet maar moet wel bespreekbaar zijn als je een dag zelf niet kan mag eventueel wel er bij inzitten maar dan wel dagelijks

En dat alles het liefst ook nog voor een redelijke prijs.
Ben nu wel tevreden alles voldoet wel aan het lijstje.
Alhoewel ik enige ben met een gestald paard.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:59

weilanden
stallen
rijbakken die hele jaar door kunnen gereden worden
spuitplaats
genoeg ruimte voor me spullen
buiten zetten
duingebied dichtbij
springtuin

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:16

Ik vind dat wel lastig te formuleren, als sommige dingen 'extra' geregeld kunnen worden, dan ben ik best bereid om op andere punten in te leveren. Ik heb nu bijvoorbeeld een hele fijne instructie op stal, daar wil ik best wat luxe ( voor mezelf ) op inleveren.

Minimale eisen zijn toch wel:
- zomers weidegang ( minimaal overdag )
- 's winters paddock/weidegang ( minimaal een dagdeel)
- een ruime stal met voldoende ventilatie en contact tussen de paarden.
- ruim voldoende en goede kwaliteit ruwvoer
- minimaal 4 keer per dag voeren door stal zelf
- mogelijkheid om verschillende soorten krachtvoer te kiezen/dan wel eigen krachtvoer mee te nemen en te laten voeren
- paard kan door stal binnen en buiten gezet worden ( eventueel met bijbetaling is prima, als het maar kan )
- een goede bak ( binnen of buiten ) waarin 350/360 dagen per jaar in gereden kan worden, ook 's avonds
- mogelijkheid tot het meenemen van eigen instructie
- een pensionhouder die mee denkt en verantwoordelijkheid neemt
- een ruime kast voor mijn spullen en een plaats op het dekenrek.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:20

ik hoef niet zo heel veel luxe, heb ik nooit gehad dus mis het ook niet maar heb toch wel een lijstje van wat ik wil dat er is op een stal;

-mogelijkheid tot hele jaar door weidegang of tenminste paddock in de winter.
-meer dan genoeg ruwvoer.
-eigen voer bepalen
-rijbak
-goede uitrij mogelijkheden
-ruime lichte stallen liefst met open boven kant of weefrek oid.
-plek om je spullen op te bergen.
-stromend water (voor afspuiten ed.)
-en vooral rust, dus geen grote stallen waar dertig paarden staan, en dus 30 of meer mensen rondlopen.

dus wat dat betreft sta ik nu op een prima stal.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:23

minimum eisen?

ruime, nette stallen voor slecht weer situaties waarbij je liever je paard op stal zet voor de nacht. Voor een paard van 1,60 toch liefst wel minimaal 3 bij 3,5 of groter.

Ruime (goed gedraineerde) Paddock met ruime schuilstal, oppervlakte in verhouding tot aantal paarden, deels bestraat ivm modder/vorst etc.

weidegang het grootste deel van het jaar met voldoende gras. Aantal uren, tijdstippen etc. af te stemmen op conditie paarden, weer/seizoen en ongedierte.

Een goed gedraineerde, verlichtte rijbak met fijne bodem die niet te zacht of te hard is.

Een net erf wat onder alle weersomstandigheden goed begaanbaar blijft.

stromend leidingwater, stroom en verlichting aanwezig, ruimte om je spullen netjes op te bergen evenals opslag van (ruw)voer, strooisel, materiaal en mest.

Dit zijn de basis dingen die het paard verzorgen en rijden goed mogelijk maken op een prettige manier. Meer luxe is natuurlijk altijd welkom ;)

Wij hebben de paarden aan huis, en verzorging wordt onderling geregeld. Voer(en), strooisel, uitmesten etc. hebben we dus ook zelf in de hand.
Bij pensionstalling vind ik het verder belangrijk dat er goede kwaliteit ruwvoer is en voldoende voerbeurten/hoeveelheden, keuze uit strooisel, ruime mogelijkheden voor de paarden om zomer en winter zoveel mogelijk buiten te lopen en liefst dat dat voor je geregeld wordt, dat je zelf mag uitmesten, maar dat het ook voor je gedaan kan worden als je er om vraagt.
Eigen instructie is wel zo fijn, net als goede uitrijdmogelijkheden...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:19

Ga mee met bovenstaande, heb alleen voor mijzelf graag een toilet en mogelijkheid voor een waterkoker (zowel voor water voor slobber als voor thee voor mijzelf).

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:28

Mijn eisen:

Ruime boxen
Goede buitenbak, die 'altijd' te rijden is (Met zulke vorst snap ik dat dat niet altijd lukt :)
Weidegang, en het liefste ook winter weidegang!
Anders voldoende paddocks waar paarden in kunnen!

De stal waar ik nu sta ik helemaal super!
Paardjes staan nu gewoon een paar uur in de wei! Heerlijk!
Alleen als het nat is mogen ze niet, maar dan zijn er genoeg paddocks waar ze een paar uur in gaan.
Er wordt meegedacht over je paardje, en als je ziek bent wordt er gewoon wat geregeld :j

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:47

Wat ik belangrijk vind:
- Weidegang, minimaal 8 uur per dag, in een stabiele kudde.
- Ruime boxen (ik heb nu 4x6)
- goede kwaliteit ruwvoer en krachtvoer.
- diverse malen per dag voeren.
- goede rijbak (heb nu binnenbakken.. heerlijk)
- toiletten
- Een kundige stalbaas waar je op kunt rekenen, en die veel verstand van paarden heeft.
- Mogelijkheid tot lessen.
- Mogelijkheid tot volpension (ik werk full time, en heb geen tijd om te mesten, binnen en buiten te zetten e.d.)
- Veilig plek om je spullen op te bergen

Dit zijn wel mijn eisen.. Mijn huidige stal voldoet hieraan, en ik heb nog veel meer luxe, een stapmolen, wasplaats, poetsplaatsen, kantine.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:50

24/7 weidegang in kuddes, het liefst met schuilstal. (Ook de winterdag 24/7 weidegang en niet in paddocks!)
Winterdag goed hooi of kuil.
Toezicht op de paarden
Iedere dag kwalitatief goede brok/musli

Een bak oid is geen must voor mij als de uitrijmogelijkheden goed zijn, als deze minder goed zijn is een bak wel prettig. Een wei wordt toch wel erg snel glad.

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:56

wat ikzelf belangrijk vind:
elke dag op de wei zomers 24/7, winters overdag met een vaste groep
ruime box goede binnen en buitenbak
springmateriaal
wasplaats
kast die op slot kan waar al mijn spullen in kunnen
buiten gezet worden
uitrijmogelijkeheden
mogelijkheid tot het meenemen van eigen instructie

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:14

Suzan_bobar schreef:
24/7 weidegang in kuddes, het liefst met schuilstal. (Ook de winterdag 24/7 weidegang en niet in paddocks!)
Winterdag goed hooi of kuil.
Toezicht op de paarden
Iedere dag kwalitatief goede brok/musli

Een bak oid is geen must voor mij als de uitrijmogelijkheden goed zijn, als deze minder goed zijn is een bak wel prettig. Een wei wordt toch wel erg snel glad.

Als die 24/7 weidegang in de wei in de winter, en ook nog met schuilstal jouw minimale eis is, dan zou ik maar niet verhuizen naar een ander gebied in Nederland...
Het is echt niet zo dat stallen en grondeigenaren dat zomaar niet willen... Over het algemeen is het een kwestie van niet kunnen op een verantwoorde manier.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:15

Tegenwoordig heb ik als 1ste eis dat mijn stalhouder OOK VERSTAND heeft van paarden.

Voor de rest:

Goede kwaliteit voer
weidegang zomer en winter of een DROGE paddock..min 10 uur+hooi)
plek voor mijn spullen
piste om iets in te doen.
plek voor mijn (nog te kopen ) wagen.
Hek voor het erf zodat een loslopend paard niet de weg op kan.
Eerlijkheid en betrouwbaarheid.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:18

- weidegang zomer en winter hele dag als ik dat nodig vind
- weidegang in een groep
- mogelijkheid zomer 24/7 op de wei met schuilmogelijkheid
- goede verzorging, voldoende stro in de stal, goede kwaliteit voer
- goed toezicht
- binnenbak/buitenbak/warm water op de poetsplaats
- goede sfeer
- paarden worden binnen en buitengezet
- geen kantine (hoort bij goede sfeer)
- op redelijke afstand met de auto
- redelijke prijs
- geen gezeik met luchtzuigers die verplicht een band moeten

Ik heb zo'n stal gevonden ;) :j

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:06

Ik heb maar één eis:

Mijn paard moet buiten in een groep kunnen staan op een goede ondergrond met voldoende ruwvoer.

En ik ben bereid om daar alles voor in te leveren; rijbak, plek voor spullen, piste etc

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:05

Arabesk schreef:
Ik heb maar één eis:

Mijn paard moet buiten in een groep kunnen staan op een goede ondergrond met voldoende ruwvoer.

En ik ben bereid om daar alles voor in te leveren; rijbak, plek voor spullen, piste etc

Idem dito.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:56

Leuk topic en leuk om -als kleine ph- te lezen dat jullie toch vooral aan het welzijn van je paard denken! Dat lees en hoor ik ook vaak anders. Het gaat natuurlijk ook in de eerste plaats om je paard; die staat er 24 u/pd, de meeste baasjes hooguit een paar uurtjes per dag.

Alleen de eis 'weidegang met schuilstal' zal niet altijd even makkelijk zijn. Ik heb 9 grote (gemiddeld 6000 m2) weides en kan echt niet op elke wei een schuilstal voor een groep (grootste 6) paarden plaatsen. Of begrijp ik dit verkeerd?

linnie018

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:58

het aller belangrijkste vind ik, dat mijn pony het fijn heeft. en in de winter ook lekker de hele dag zijn benen kan strekken.

en ik heb nu een stal waar dat kan. staan ze swinters van 9.00 tot 22.00 buiten mits het slecht weer is:D

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:02

totaly agree met de dingetjes die je heb neergezet..
Weidegang, ruime paddock, rijbak, longeercirkel en normale box vind ik het belangrijkste. en het maakt me allemaal niet uit wat ik zelf moet doen als mnpaardje maar goed staat ;)

Serendip90 schreef:
Ik vroeg me af wat jullie erg belangrijk vinden als je een stalling voor je paard zoekt. Of dit nu aan huis is of op een pensionstal, wat is volgens jullie belankrijk?

Waar ik nu sta, ben ik heel erg tevreden :) Maar een pensionstal in de buurt vinden die aan de eisen voldeed en waar ik een goed gevoel bij had, viel toch tegen!

Enkele voorbeelden die ik belangrijk vind:
- Weidegang (en het liefst dan nog een echt weiland en geen kaalgegeten stukje grond)
- Omgang met paard moet goed zijn.
- Schone stallen
- Voer dat ze krijgen (ruw en kracht, hoe vaak, hoeveel en de kwaliteit)
- Sfeer op stal
- Rijbak met verlichting (heb een tijdje gehad dat ik alleen maar overdag kon rijden; en dat kwam niet altijd even goed uit mijn bijbaantje. Ook ben ik de bodem van de bak erg belangrijk gaan vinden. Toen een verzorgpony een tijdje verhuisd is en ik in een weitje moest rijden, miste ik echt een "fatsoenlijke" bak als het een keer geregend had.)
- Vrij in keuze van wie je les krijgt

En zo zijn er nog wel meer, maar dit schoot me als eerste even te binnen.

Wat zijn de dingen waar jullie op letten? Of die jullie graag anders zouden zien op de stal waar je nu staat?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:05

Arabesk schreef:
Ik heb maar één eis:

Helemaal mee eens!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:30

Arabesk schreef:
Ik heb maar één eis:

*komt effe origineel doen*

Ja, óók helemaal mee eens. Ik kan daar nog één ding aan toevoegen en dat is dat ik wel paardenvriendjes voor mijn paard wil zonder hoefijzers omdat ik het anders te gevaarlijk en eng vind :).

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:36

Citaat:
Ja, óók helemaal mee eens. Ik kan daar nog één ding aan toevoegen en dat is dat ik wel paardenvriendjes voor mijn paard wil zonder hoefijzers omdat ik het anders te gevaarlijk en eng vind

Dat vind ik dus onzin. Of ze wel of geen ijzers hebben. Ik zou sociale paardenvriendjes willen. Een beenwond van een trap van een blootvoets paard ziet er ook beroerd uit, hoor.

Een mepper, met of zonder ijzers, komt bij mij niet meer in een groep! Jammer voor het paard zelf, maar ik ga geen anderen blootstellen aan die risico's.

Ddevil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:50

Het belangrijkste vind ik dat ik m'n paard met een goed gevoel kan achterlaten bij mensen met verstand van paarden. Ik kan m'n paard helaas niet thuis stallen dus moet ik vertrouwen op de kunde van anderen (als ik een keer niet naar m'n paard kan moet ik niet in de stress zitten of ie wel goed wordt verzorgd) . Daarnaast vind ik weidegang belangrijk, goede kwaliteit voer, een verlichte buitenbak en lichte goed geventileerde stallen. Gelukkig heb ik die stal nu gevonden en daarnaast staan we er met een paar hele leuke mensen, de sfeer is super, een mooie bijkomstigheid :D

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:53

- elke dag buiten
- andere paarden om bij te staan
- ruime stallen
- heel de dag hooi
- volpension
- goede bak ( buiten mét verlichting )
- leuke sfeer
- eigen instructie

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 09:00

Marion71 schreef:
Dat vind ik dus onzin. Of ze wel of geen ijzers hebben. Ik zou sociale paardenvriendjes willen. Een beenwond van een trap van een blootvoets paard ziet er ook beroerd uit, hoor.

Een mepper, met of zonder ijzers, komt bij mij niet meer in een groep! Jammer voor het paard zelf, maar ik ga geen anderen blootstellen aan die risico's.

Het gaat mij niet eens zozeer om het trappen. Maar kijk bijv. nu eens naar al die paarden die op stal staan omdát ze ijzers hebben (vanwege het weer). Zo sociaal zijn die paardenvriendjes dan ineens niet meer, hoor ;). Ik vind ijzers gewoon gevaarlijk en eng zoals ik al zei, en niet eens omdat ik bang ben dat mijn paard ermee getrapt wordt, maar om verschillende redenen.