Paard eet aan houten stal - waarmee hout behandelen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Donnatella

Paard eet aan houten stal - waarmee hout behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 08:20

Onze boxen zijn voolopig gemaakt van van houten balken en stevige houten platen (waar ze ook houten trailers van maken ed). Het is de bedoeling ooit mooie panelen te zetten, maar dit is nog niet voor de eerste 5 jaar.

Nu is het probleem dat onze paarden geregeld aan deze houten balken/platen knagen. Ze hebben een berg hooi/voordroog die ze niet opkrijgen en komen ook buiten, maar natuurlijk veel minder als in de zomer. Ik begrijp hun frustratie, die ze uiten door aan het het hout te eten.

Bestaat er nu het perfecte middel om deze houten balken/platen mee te behandelen zodat ze ervan afblijven? Zodat ze er niet meer uitzien als een smakelijk hapje :Y) , maar als een gewone 'stalwand' die niet eetbaar is? Vroeger gebruikte men Carboline, maar dat is nu niet meer te verkrijgen. Ik heb al blackvernis gebruikt, maar ook dit heeft niet echt het gewenste effect. Het werkte even maar ze zijn nu opnieuw begonnen. Misschien moet ik het nog eens aanbrengen?

Het is niet dat ze niet mogen knagen (een plaat is gemakkelijk te vervangen), maar van de dikke steunbalken zouden ze toch moeten afblijven. Anders stort de stal in. 8-)

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 08:28

carbuleum of hertshoornolie.
Dan wordt het wel donkerder, maar bijna 100% zeker dat ze er vanaf blijven! (moet je wel ieder jaar een keer opnieuw doen, anders gaat de vieze lucht en smaak eraf)

hotchocolat

Re: Paard eet aan houten stal - waarmee hout behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 08:39

Mijn oudestalbaas had het geprobeerdt met oude olie. Ik heb toeen zelf cribbox gekocht dit werkte beide niet. De goede tip was sambal (gevonden op bokt) ze heeft het daarna nooit meer gedaan. Wel zorgen voor voldoende water.

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 08:55

Wij hebben hier ook een stel knaagers.
En toen de nieuwe stal werd gezet heeft mijn man op alle balken kunstof strippen geplaatst werkt ideaal, de balken zijn beschermt en het kunststof is zo hard daar kunnen ze niks mee *D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 08:59

surinaamse hete sambal of hete mosterd, alleen sommige paarden vinden het lekker.... :)

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 09:00

wij smeerde altijd hoevenvet op onze bomen... :P Het hielp echt!!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 09:03

Inderdaad of ijzeren profielen op de hoeken. De tip met sambal is er een die heel goedkoop is en denk ook werkt!
Carbolineum werk maar even, als het in het hout is getrokken gaan ze het weer door.
Ik heb zelf ook houten boxen, dus ken het probleem.
Tandjes trekken of muilkorfjes kan ook, maar dat is weer zo paardonvriendelijk he?????

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 09:15

Hier zitten wel een aantal bruikbare tips tussen. *D

Sambal (heb thuis ook al tabasco staan, maar nog niet durven proberen) lijkt me moeilijk om al mijn hout mee in te smeren, maar misschien wel ideaal om de plekjes die ze extra lekker vinden mee te behandelen.

Het idee van de kunstof strippen is ook wel super. Mijn man dacht al aan ijzeren profielen, maar dan "moet ik een hele ijzerwinkel meebrengen" én het is ook gevaarlijk (scherpe randen). Kunstof is veel gemakkelijker.

Tandjes trekken staat nog niet op het lijstje alhoewel de tandarts deze maand wel eens op controle moet komen }> .

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 09:20

ik deed altijd gewoon afwasmiddel/shampoo. Hielp direkt!

Ik heb ook houten stallen en ze staan er nog steeds. Alles is van hout en als ze willen kunnen ze dus genoeg knagen. In het begin deden ze het maar toen ik het merkte direkt gesmeerd met shampoo. Dat was 3 jaar geleden. Nooit meer aan de stallen geknaagd.

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 09:56

Het kan trouwens ook wel met ijzer hoor.
Bij ons zit om het kozijn van de staldeur ook ijzer, dat zat er standaard bij toen wij hem kochten en is absoluut niet scherp.
Maar mijn man werkt zelf in de kunststof dus daarom hebben wij voor kunsstof gekozen O:)
Heb even naar een foto van stal gezocht (was flink zoeken heb er weinig foto`s van) zodat je kunt zien hoe het er met kunststof uitziet.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YZCLVSVO-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZU3GDCPX-D.jpg

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:36

Straalsan van Leovet, helpt perfect.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:40

cri-box

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:23

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:24

:D ik moest bij de sambal gelijk weer terug denken aan Joey de draver die ik jaren geleden had

deze knaagde ook aan de planken rond de wei, mijn vriendin zei toen sambal smeren ,wij gedaan :D en de andere morgen was de hele bovenkant van alle planken aangevreten _O- :') hij vond het ook lekker :D

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:57

220...is het gelijk over.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:58

En de vriezer vol :D

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 16:04

Dat Anti-bijtspul van Leovet werkt dus echt niet.

Ik ga dood als ik ook maar één dampje inadem. Dan krijg ik geen adem meer en blijf maar hoesten. En wat een vieze smaak ik in mijn mond krijg en dan heb ik het niet opgegeten, gewoon ingeademd. Maar de paarden die likken het er gewoon van af :Y). Op hun heeft het geen enkele invloed. Ik heb zelfs de indruk dat ze het lekker vinden. Rare beesten.

Hoevenvet helpt idd wel. Daar blijven ze wel vanaf. Ze beginnen al te flemen als ik met de pot aankom (zo van aah nee ben je nu weer daar met dat onbeetbare spul 8-) ). Ik zie het echter niet zitten om mijn hele stal met hoevenvet in te smeren. Maar het is wel ideaal om stukjes te behandelen waaraan ze bijten.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:09

dat doen ze ook met shampoo enzo. Het voordeel hiervan is als je er zelf per ongeluk tegen aanstaat dat de vlekken wel uit je kleren gaan

Rijthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:41

Wij hebben op de hoeken ook hoekijzers aangebracht. Op andere stallen een schrikdraad gespannen. Beide oplossingen hebben het gewenste resultaat. Bovendien kunnen ze met schrikdraad ook niet meer schuren...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 09:20

Sorry, maar ik vind een schrikdraad op stal not-done, of je moet mega-stallen hebben .

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:14

Ik vind schrikdraad in een normaal formaat stal ook niet kunnen. Raken ze het straks perongeluk aan zit je mss met dieren die niet meer normaal in hun stal durven te staan.

Mijn pony's bijten ook aan de stal, alleen als ze opgesloten zijn. Ik snap dat jouw paarden nu niet zoveel naar buiten kunnen gaan, maar heb je niet de mogelijkheid om een stukje voor de stal af te zetten? Als mijn pony's in hun 'paddockbox' staan, blijven ze wel van hun stallen af, terwijl ze niet echt veel meer ruimte hebben.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:15

Kippengaas om de balken heendoen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:15

Hadden mijn buren ook... werd ook weggeknauwd.

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:00

Een beetje hoefteer doet wonderen.
Wel na een paar weken herhalen. *D

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:06

Dat spul wat ze op kippen spuiten (legbatterij)om te voorkomen dat ze elkaar opvreten.
Wij noemden het vroeger kippik.Niet dat je dan zelf nog in de stal wilt komen...