Veulen 1-3 jaar in opfok of gewoon thuis?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

meliss1812

Veulen 1-3 jaar in opfok of gewoon thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 22:38

Hallo,

Ik ben wel nieuwsgierig naar jullie mening, een veulen in de opfok met leeftijdsgenootjes 's winters en zomers of gewoon thuis/pensionstal?
Wat is beter en waarom? En hebben jullie ervaringen met opfok stallen of weidegangen?

Ben benieuwd!!

Casca

Re: Veulen 1-3 jaar in opfok of gewoon thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:40

ligt eraan wat de situatie thuis is.. Is thuis in een gemengde kudde, zou ik hem thuis doen, goede opvoeding bij verschillende leeftijden en komt toch vaak in de hand.
Wanneer thuis in een weitje apart is of bij 1 ander ouder paard is, met veel op stal, zou ik hem wegbrengen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:40

de vraag is wat kun je m thuis bieden? een of meer vriendjes,een gevarieerde groep. de hele dag en zomers wellicht 24 u buiten?
als het even kan lekker thuis houden,maar dan wel overdacht zodat hij sociaal kan opgroeien.

meliss1812

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 22:42

Ik zelf zou ook kiezen voor opfok, omdat ik zelf geen andere paarden heb en het wel belangrijk vind dat hij met maatjes is! Maar ik was wel benieuwd naar jullie meningen e.d. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:43

Thuis in een gemixte groep kan prima, liefst wel een leeftijdsgenootje in de groep. Anders opfok, nummer 1 heeft wel mijn voorkeur.

meliss1812

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 22:44

Oké en hoeveel paarden/veulens zouden er dan bij moeten 5 of wel 20?

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:45

Mijne staan in de opfok,en ik ben blij dat ik dat gedaan heb!
Mis ze enorm,maar zou er niet aan moeten denken dat ze nog thuis stonden met dit weer :(:)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:47

gewoon 1 volwassen paard bij het veulen...
Opfok ben ik wat huiverig voor....ik zie teveel dieren die schraal en met een fikse wormbesmetting daar vandaan komen...

meliss1812

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 22:47

@ Lexa ; Die van mij staat nu ook in de opfok ;) met 4 leeftijdsgenootjes, 3 andere merries en 1 hengst.. Gelukkig dichtbij maar kan niet elke dag kijken! Ben nu nog opzoek naar een plekje voor vant zomer ;)

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:49

Mijn opfok is prima in orde,meerdere paarden en veulens is beter dan 1 paard,ze zijn maar 1 keer jong.

meliss1812

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 22:49

@ geerke ; Ja dat is ook zo ;) zo had ik het nog niet bekeken... Maar aan de ander kant je kunt zelf ook regelmatig gaan kijken.. denk ik en waar ze nu staat heeft ze het echt ongelooflijk goed!! :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:50

kan je niet een oproep doen dat iemand zijn veulen bij jou zet? beetje van dezelfde leeftijd ,dat je zelf een groepje maakt,oudere ruin of merrie erbij en klaar
[je moet wel de ruimte hebben natuurlijk]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:51

meliss1812 schreef:
Oké en hoeveel paarden/veulens zouden er dan bij moeten 5 of wel 20?

Die van mij is opgegroeid tussen 2 leeftijdsgenootjes, hengst en merrie, 2 oudere merries en een merrie van 13.

meliss1812

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 22:52

ik ben wel op zoek naar een weilandje, maar tot op heden heb ik nog niets, wil het natuurlijk wel dichtbij hebben...
Anders zou dat een leuke oplossing zijn ja!

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:54

mijne staat gewoon thuis (pensionstal)
hij is nu bijna 3 (14 februari wordt ie 3 jaar)
maar staat sinds ie 2 is al bij ons. Eerst heeft ie een tijdje met een leeftijdsgenootje gelopen (waarvan de andere nog een hengstje was) Nadat zijn maatje gecastreerd is hebben ze nog een tijdje bijelkaar gelopen samen 24/7 op het land. Daarna in begin december denk ik ? zijn ze weer in de groep gegaan met nu 1 merrie (normaal 2) en 5 andere ruintjes in de leeftijd van 7- tot 20 jaar.

Daar blijven ze gewoon bij lopen tot ze verkocht zijn

volgens mij is een groep met leeftijdsgenootjes ook goed maar een groep met verschillende leeftijden is ook goed, maak dus denk ik niet veel uit.

Wel vind ik dat er voor een jong paard minstens 1 paard bij staat die ook van spelen houd. En niet alleen maar paarden in de groep staan die zich alleen maar richten tot het gras en niks doen (zoals me ene merrie :P )
Laatst bijgewerkt door R0oszs op 12-01-10 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:55

Mijn veulens staan met ze tienen,grote loopstal kunnen ze gewoon in draven,je moet gewoon kijken wat het beste is voor je veulen,niet voor je zelf!
Ik had mijn veulens ook bij me willen hebben,maar dat was echt sneu voor ze geweest,wil het beste voor mijn twee schatjes!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:56

thuis.
heb mn fries in de opfok gehad na een jaar mager en helemaal onder de plakaten stront en urine opgehaald.
hij si uiteindelijk bij oudere merrie komen te staan en beviel ze prima. nu is hij 6 en heb ik er een jaarling/twenter bij en die staan ook samen. overdag buiten snachts binnen en in de zomer dag en nacht buiten

meliss1812

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 22:58

Ik kijk ook echt wel wat het beste is voor mijn veulentje ;).. Als het even kan hou ik haar ook graag bij der maatjes waar ze nu ook bij staat ook al moet ik dan wat verder rijden om te kunnen gaan kijken.. ;)

En leeftijdsgenootjes vind ik wel erg belangrijk.. ze zijn inderdaad maar één keer jong :o

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:59

Mijn paardje staat in de opfok, met leeftijdsgenootjes. Lekkere groep, waar ze mee kan spelen, en kan leren om een sociaal paard te worden. Ik heb het voordeel dat de opfok ook op de stal is waar ik de volwassen paarden heb staan. Ik kan dus ieder moment van de dag gaan kijken, hoef er niet verder voor te reizen. Paarden aan huis zou een beetje moeilijk zijn, woon op een flat....

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:03

Je moet er wat voor over hebben,ik rij 1 keer per maand 2 1/2 uur heen en 2 1/2 uur terug om ze 3 kwartier te aaien,en ze geven geen krimp van herkenning :(
Teken dat ze het daar nog leuker hebben :o

meliss1812

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 23:04

@ lexa ; Zat op je profiel te kijken.. wat gaaf een tweeling :D
Haha.. dat is wel minder leuk ja.. maar inderdaad wel een goed teken! Die van mij is de baas in de roedel dus ze komen allemaal knuffelen :o Ik heb der ook wel erg vertroeteld toen ze nog bij der moeder was.. Reed de moeder gewoon elke dag na een klein maandje waardoor zij elke dat in de handen kwam!

@ Cassidy ; Bij ons gaat dat ook moeilijk.. een woonwijk... maar wel vlakbij de weilanden dus ben druk aan het zoeken voor een weilandje dat we kunnen kopen en een stalletje op mogen bouwen voor minimaal 2 paardjes..

meliss1812

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 23:09

Hier mijn veulentje in de opfok met de sneeuw, hij staat hier alleen buiten met het hengstje omdat de rest anders niet mag eten.. de rest staat nu ff op stal zodat dus ook rustig kunnen eten ;).. Ze is ook omringd door oudere paarden zoals op de foto te zien is ;)

Afbeelding

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:11

meliss1812 schreef:
Hier mijn veulentje in de opfok met de sneeuw, hij staat hier alleen buiten met het hengstje omdat de rest anders niet mag eten.. de rest staat nu ff op stal zodat dus ook rustig kunnen eten ;).. Ze is ook omringd door oudere paarden zoals op de foto te zien is ;)

Afbeelding

ah,wat schattig.
Mijn hengstje is veel speelser als mijn merrie veulen,ik kan goed vergelijken :D

meliss1812

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 23:30

Haha das wel leuk ja ;).. Ik heb haar pas gezien toen ze net naar buiten ging.. zo geweldig om te zien :D..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:35

Thuis ( of nou ja pensionstal) hier op stal zijn veel jonge paarden varierend van veulens van 6 maanden en 2,3,4 jarigen en veel oudere paarden. Ik heb mijn paard liever in de hand dan in de opfok waar je na een tijd weer verwilderd terug krijgt.