IJslaag, daarover sneeuw, paarden buiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

IJslaag, daarover sneeuw, paarden buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 13:01

Hoi,

na gisteren zelf met mijn man een paar keer flink uitgeschoven te zijn, vragen we ons af of het wel 'goed' zou zijn om mijn paarden vandaag buiten te zetten.

Ze staan normaal op een paddock, maar die ligt echt spekglad en is precies een mijnenveld. De piste ligt ook heel glad op sommige plekken, en zoals ik mijn paarden ken, gaan ze echt volledig uit hun dak! Bokken,crossen, sprinten, echt alles!

Maar ik heb ook geen zin in gebroken benen.

Mijn haflinger is begin deze week flink onderuit gegaan (spagaat), had gelukkig niets maar heeft toch flink stijf gelopen.

Zou ik het riskeren?

FMH

Re: IJslaag, daarover sneeuw, paarden buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:04

Ik zou mijn paard zeker niet losgooien in een paddock het risico op gebroken benen is dan wel heel groot. Als je paardje al onderuit is gegaan snap ik niet eens dat je het nog overweegt. Een spagaat geeft best wel meer problemen dan alleen stijfheid en ze kunnen daar een flink spierprobleem of erger van over houden

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:05

Mijn pony staat gewoon buiten. Maar gedraagt zich dan ook normaal met dit weer. Als je paard echt druk is zou ik het zelf ook niet aandurven..

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 13:26

@FMH: van haar spagaat heeft ze gelukkig niets overgehouden, dierenarts is er uiteraard bijgeweest, maar 1 van de 4 paarden is wél rustig, daarom wou ik het even weten ;) Heb al jaar en dag paarden, dus ik ben niet stom om ze zomaar buiten te zetten :+ Kon zijn dat er mensen met dit weer hun paarden wél buiten hadden staan en dat de paarden uit zichzelf voorzichtig zijn. Maar het is hier nu 5x erger dan begin deze week, dus ik kan nu ook niet weten hoe ze erop gaan reageren natuurlijk.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:28

Hier gaan de paarden gewoon naar buiten op de wei! De merries (waaronder die van mij) lopen in een koppel van 7, varierend van 3 tot 10+, ze passen zich prima aan hoor! Hier doen ze wel voorzichtig!

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:02

Heb vanmorgen mijn paard ook gewoon buiten gezet.
Ligt flinke laag sneeuw in de paddock, maar ze ging even lekker gek rennen enzo, en ze had er echt geen last van.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:06

mijn paard komt ook gewoon elke dag buiten (ik jaag ze nooit op, zet ze dus gewoon op de piste en laat ze het uitzoeken hoe en waar ze haar voeten moet neerzetten, tussentijds mest ik haar stal uit en zet ik het voer klaar).
Vanaf dat ik ze 1 dag zou binnen houden dan is ze de dag erop dat ze wel buiten mag veel minder voorzichtig.
Liever dus elke dag buiten zodat ze voorzichtig blijft dan een overmoedig paard met alle eventuele gevolgen van dien.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:14

Ulf blijft binnen, gister ook al trouwens.
Het is hier heel slecht weer, windkracht 6 en zo nu en dan een sneeuwbui, daarnaast liggen hier sneeuwduinen van een meter.
Voor een groot gedeelte kan ik door sneeuw lopen met daaronder gras, maar er zijn ook een paar stukjes waar het spekglad is.

Gelukkig vindt Ulf het niet erg om binnen te staan met dit weer, 3 dagen geleden was het ookal niet zulk mooi weer en toen stond hij na een kwartier al weer voor het hek op en neer te rennen en te hinneken, had houden en keren omdat hij heel veel haast had om weer naar binnen te gaan :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:29

Ik zou het wel in de gaten houden, als je een paddock of wei hebt waar flinke gaten in kunnen zitten (door blubber etc.) en dat is nu opgevroren zou ik het niet heel snel doen..

Wanneer dit niet het geval is (beetje ongelijk maakt niet uit), en ik weet dat ze zich aanpassen zou ik het wel overwegen. Maar ik zou ze dan niet telkens maar een uurtje naar buiten doen. Nee dan wel minstens een heel dagdeel. Het liefst gewoon de hele dag. Met natuurlijk wel een schuilmogelijkheid!!

Hoe minder vaak en hoe korter ze buiten kom, des te meer kans dat ze zich even gaan uitleven = dus grotere kans op glijers.. ;)

sahibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:41

Die van mij gaan wel op de wei, nou is de wei alleen maar sneeuw. Ze gaan niet erg lang naar buiten hoogstens 3 kwartier. Nou zijn die van mij wel rustig buiten. Anders doe ik het ook niet gauw.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:04

Bij ons is de paddock vlak opgevroren en is de toplaag zand nog een beetje los. Er ligt een laag sneeuw overheen, maar ze gaan niet glijden. Daar staan de paarden met ijzers in. Mijn ijzerloze paarden staan op het bevroren land wat heel erg vlak is met een laag sneeuw. Ze gaan hongerig het land op waar voordroog klaar ligt zodat ze niet uit hun dak gaan, omdat ze meteen gaan eten.

rizo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:13

mijn paard staat nu ook gewoon elke dag een paar uur buiten.
en ze doen allemaal voorzichtig.
als je paard het niet gewent is om elke dag naar buiten te gaan dan zou ik het niet, omdat de kans dan heel groot is dat ze wel uit hun dak gaan.
dus als ze al een aantal dagen binnen staan zou ik even wachten om ongelukken te voorkomen ;)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:17

als je op voorhand al weet dat ze uit hun dak gaan, zou ik het niet doen.
bij mij is de paddock ook een schaatsbaan, maar de paarden staan dag en nacht buiten en weten dus dat het spekglad is.
op die ondergrond denkt zelfs mijn tweejarig hengstje er nog niet aan om te gaan draven, laat staan gek doen.
maar in jouw geval weten de paarden niet dat het glad is, en is de kans op ongevallen veel te groot.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:19

Ik zou wel voorzichtig wezen. Bij ons zijn ze in groepjes in de binnenbak geweest om zich even uit te leven. Verder komen ze iedere dag buiten, maar zijn ze voorzichtig.

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:21

Mijn paarden zijn gewend iedere dag naar buiten te gaan. Normaal sprinten ze ook als gekken door de wei maar nu alles bevroren is doen ze heel voorzichtig. Ze scharrelen op het gemakje heen en weer. Mocht je er zeker van zijn dat ze echt gek gaan doen zal ik het ook niet doen.

_Kelvin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:35

Ik zet 1 van mijn paarden wel buiten want hij staat altijd heel rustig. Met mijn Merrie doe ik het niet. Zij is ook altijd heel druk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:42

Als je paarden altijd buiten lopen dan is het geen probleem en doen ze wel voorzichtig , maar als ze een groot deel van de dag binnen staan en dan zodra ze buiten komen , blij zijn dat ze even de benen kunnen strekken en dan als een gek rond gaan stekkeren.....tja dan kun je ze beter binnen laten natuurlijk.

Weet je van je paarden dat ze ondanks het opstallen toch gewoon rustig blijven dan kun je het er gerust op wagen , want de kans wordt alleen maar groter dat ze gaan knallen , naarmate ze langer opgesloten staan :)

m_Beau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:12

ik zou mijn paard niet buiten zetten met een groot risico dat ze haar benen breekt! Wat heb je liever: een paard daagjes niet in de paddock of gebroken benen..

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:13

Mijn fjorden gaan van 11 tot half 5 gewoon naar buiten. Denk niet dat ik ze blij maak met een dagje stal....
Mijn oudste fjord heeft ijzers, mijn jonkie niet.

Ukje112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:15

paarden bij ons staan niet buiten, kan ook niet. waar wij langs moeten ligt gewoon een beste laag ijs. Het is gewoon veels te glad. Mijn paard gleed gister al uit in de stal, dus laat staan als ik haar buiten zou zetten. Ik hoop dat het weer gauw weer anders wordt, kunnen ze weer lekker naar buiten

peerdekoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:20

Als je paard gaat bokken zal ik t niet doen, maar anders gewoon op t weitje.... :D

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:22

Bij ons gaan gewoon de staldeuren op,pad aflopen en bij de bak, dus ze lopen op hun eigen benen.

Esther_50

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:35

Wat fijn dat ze bij de meeste naar buiten kunnen! Helaas die van mij niet. Staan al te veel dagen binnen, te glad, te gevaarlijk. Vriezen mag van mij wel weer op houden..

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:38

Ligt aan jou paard zelf :) onze paarden staan hele dag buiten,

Mijn paard was ook helemaal gek, ze gleed 1 keer goed uit, en loopt nu steeds voorzichtig buiten :) denk wel dat ze zo slim zijn om te merken dat gladder/anders is als normaal := hoewel onze andere nog steeds lomp doet, maar de ondergrond is bij ons niet van ijs, alleen heel erg dik pak sneeuw

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:42

Als je een mooi stuk land hebt waar de ondergrond nog gewoon gras is zou ik ze daar neer zetten. Daar is het lang niet zo glad dan op de paddock of de buitenbak die vast helemaal hard bevroren is.

Ik houd mijn paard bijna de hele week binnen, alleen met heel mooi en niet heel erg plakkend sneeuw (omdat hij ijzers heeft) staat hij eventjes buiten. Mijn pony kan de hele dag in en uit lopen.