Onbeperkt hooi, echt nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Onbeperkt hooi, echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 16:19

We hebben hier momenteel een 'kudde' van 4 shetten die altijd 24/7 buiten lopen.
met dit weer worden ze 's ochtends en 's avonds bijgevoerd met ieders een handje biks en een handje muesli, daar gaat ook wat lijnzaadolie door heen omdat ik er een paar regelmatig sneeuw heb zien wegschuiven, om daarna het zand/modder dat er onder ligt op te gaan likken.
Verder ligt er een zoutsteen en hangt er een mineralenblok.
Ze kunnen een redelijk grote inloopstal in, maar dit doen ze eigenlijk niet om te schuilen, af en toe pakken ze daar een plukje hooi als er buiten niets meer ligt.

Ik lees echter momenteel overal dat paarden die 24/7 buiten staan nu allemaal onbeperkt hooi gevoerd krijgen.
Helaas heb ik wat dat betreft weinig zeggenschap over het hooi, de pony's zijn officieel gezien ook niet allemaal van mij.
Bij ons krijgen ze dus niet onbeperkt hooi, gemiddeld wordt er zo'n 2 plakken hooi 's ochtends gevoerd, en ong. 2 plakken hooi 's avonds.
De eigenaar vind dit meer dan genoeg, 'anders gaan ze het verknoeien'. Er ligt nu wel een baal hooi in de hooiruif maar die ligt 'op voorraad', die is dus nog strak afgebonden en je ziet ze er wel een beetje van eten, maar veel krijgen ze er niet uit omdat het zo strak vast zit.

Is dit nu heel slecht, of moet het zo wel kunnen? Vind het zo sneu als ik 's nachts langs kom en je ziet ze gewoon 'niets' doen, dan staan ze maar een beetje.... Soms ligt er dan nog wel iets hooi, maar niet veel....

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:22

Ik geef ze nu met de kou wel meer hooi dan anders, maar niet onbeperkt. Ik merk nu al dat er soms wat hooi wordt vertrapt, en dat vind ik ook zonde.
Misschien is het een mogelijkheid om een extra voerbeurt voor hooi in te maken, bijv. (ik weet niet of je paard bij huis staan) om 11 uur 's avonds.

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:24

ik heb zelf 2 shetten en die krijgen ook onbeperkt hooi.
zeker met deze kou hebben ze dat wel nodig om het kacheltje draaiende te houden.

2 plakken voor 4 ponies vindt ik wel wat weinig.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 16:25

Henkjan schreef:
Ik geef ze nu met de kou wel meer hooi dan anders, maar niet onbeperkt. Ik merk nu al dat er soms wat hooi wordt vertrapt, en dat vind ik ook zonde.
Misschien is het een mogelijkheid om een extra voerbeurt voor hooi in te maken, bijv. (ik weet niet of je paard bij huis staan) om 11 uur 's avonds.

Staan vrijwel aan huis, eind v/d straat, voor mij een 2 min. lopen. De eigenaar ligt dan al op bed, ik gooi er dan *stiekum* nog wel eens wat bij.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 16:25

xxStitchxx schreef:
zeker met deze kou hebben ze dat wel nodig om het kacheltje draaiende te houden.

In totaal dus 4 plakken per dag, al merk ik niet dat ze het echt koud hebben oid....

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:27

JoyCiej007 schreef:
xxStitchxx schreef:

In totaal dus 4 plakken per dag, al merk ik niet dat ze het echt koud hebben oid....

Dat is dus 1 plakje per pony? Vind ik persoonlijk echt veel te weinig.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:27

Veel mensen vergeten ook dat het shetten zijn, die kunnen echt wel tegen een beetje kou!

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:30

Het klinkt inderdaad erg weinig. 4 plakken voor 4 ponys is echt te weinig. Helemaal als het elke keer op is en als ze van de reservebaal eten.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 16:32

sifra01 schreef:
Dat is dus 1 plakje per pony? Vind ik persoonlijk echt veel te weinig.

Ja....... uiteindelijk wel inderdaad, + het voer wat ze bijgevoerd krijgen. ik vind het eigenlijk ook veels te weinig,
Ik ben ook al tientallen keren daarover in discussie geweest maar daar valt blijkbaar niet over te praten. Hij vind een hele baal per dag véels en véels te veel, en veels te duur. Nou heb ik al diverse malen aangeboden dat ik ook zelf wel voor hooi wil zorgen of wat geld wil bij leggen maar dat wil hij zeker niet aannemen. M.a.w. ik heb er niets over te vertellen, en dat is heel jammer want ik had het toch graag anders gezien.

Lonely

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:33

Ik denk dat je het wel zou merken als ze echt honger zouden hebben. Ten eerste zou er al geen hooi meer rondgestrooid moeten liggen, ook al is het maar een beetje, omdat een hongerige pony wel alles opeet op een paar spiertje na, eventueel.

Plus als er een baal op voorraad ligt waar ze wel aankunnen, denk ik niet dat het veel uitmaakt of dat hard samengeperst is of niet. Hoe meer ze eruithalen (ook al zijn dat kleine beetjes per keer), hoe minder hard het samengeprest is en hoe meer ze eruit kunnen trekken. Aangezien die baal dus redelijk intact blijft zou ik niet echt durven zeggen dat ze honger hebben. Shetjes kunnen ook wel tegen enorm veel.

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:34

ik zou zeggen, kijk hoe de pony's er uit zien..en nog belangrijker met een dikke vacht voel ze regelmatig als er nog een lekker laagje over de ribben zit geen paniek toch?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 16:35

Tegen de nacht (dus na de laatste voerbeurt) ligt er ook haast niets meer op de grond. Eerder lag er dus nog wel ietsje (vertrapt) maar de eigenaar probeert het nu zo te doen dat als ze het op hebben er niets meer blijft liggen. Van de week vond hij zelfs een half plakje voor de hele middag genoeg, 'want dan blijft er ook niets meer liggen'.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:37

Een hele baal is ook niet altijd nodig hoor. Het is vooral ook kijken naar je pony's, een echte standaard is niet te geven. Bij ons op stal is het ook heel verschillend, de ene eet zo ongeveer een baal per dag, die van mij ongeveer een half baaltje nu (maar dat zijn geen shetten, maar E maat ongeveer).

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 16:40

sifra01 schreef:
Een hele baal is ook niet altijd nodig hoor. Het is vooral ook kijken naar je pony's, een echte standaard is niet te geven. Bij ons op stal is het ook heel verschillend, de ene eet zo ongeveer een baal per dag, die van mij ongeveer een half baaltje nu (maar dat zijn geen shetten, maar E maat ongeveer).

Ja oké, maar als je niet weet wat ze zouden eten als je er wel heel veel neerlegt, dan weet je ook niet wat ze nodig hebben of normaal per pony eten, toch?

't is overigens niet zo dat de eigenaar niet goed voor z'n pony's zorgt hoor, dat doet hij zeker wel, maar wel op 'zijn' manier. Eerder nam hij veel eerder dingen van mij aan, dat er toch écht een DA moet komen als de merrie voor de zoveelste keer heftig aan het hoesten is (bij inspanning wel 2x per 5 min.) maar nu denkt hij toch anders over sommige dingen, en dat is best jammer. Onze DA waarschuwt dan bijvoorbeeld dat we er wel bovenop moeten zitten omdat het anders chronisch kan worden. En dan zegt hij iedere keer 'ja maar mensen zijn ook weleens verkouden dus dat is helemaal niet erg'.
Tsja, wat moet je er dan nog mee?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:41

Mijn paard (merens) en shet krijgen ook onbeperkt. Om te voorkomen dat ze er een zooi van maken (shet plast graag in't hooi, dat spettert niet zo :P ) krijgen ze het in fijnmazige hooinetten. Zo vreten ze zich niet volledig klem (hoewel ze dat, als ze eenmaal weten dat het niet op raakt automatisch niet meer doen, soms is 't hooi niet volledig op als ik wat extra's gevoerd heb en hangt er nog wat in het net) en kunnen ze het niet verknoeien.
Ik voer hier momenteel met 1,5 paard ruim een baal per dag en dat hebben ze echt nodig nu met deze kou (ze staan ook 24/7 buiten, hebben een inloopstal met dik bed maar daar maken ze geen gebruik van), ze zijn echt niet te dik, ook de shet niet.
Niet voeren omdat het te duur is... verkoop dan gewoon je shetten en begin er niet aan. Als 't koud is moeten ze kunnen eten om warm te blijven.
Dat er wat blijft liggen omdat het vertrapt is wil trouwens niet zeggen dat ze daarom wel genoeg krijgen. Als 1 pony er doorheen loopt of in de buurt van't hooi poept en het hooi raakt in de poep, zullen ze dat niet meer eten en vertrappen, maar daarmee hebben ze dan niet perce genoeg gegeten! Ze eten dat wat er ligt alleen niet meer omdat het vies is geworden (en dus niet andersom, dat het vertrapt wordt omdat ze't niet eten). Dat voorkom je dus met hooinetten en als je dan een net met 3cm. mazen neemt doen ze lang met hun hooi, valt het niet op de grond en kunnen ze ook niet té veel eten.

JoyCiej007

Re: Onbeperkt hooi, echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 16:44

Eigenaar wil gewoon dat er vanaf de grond wordt gevoerd; hooinetten hebben we niet, maar wel van die grote ronde speciekuipen die we ook weleens voor water gebruiken (we hebben waterbak met automatische pomp).
Daar wilde ik het hooi uit voeren maar dat vond hij onzin.

Er is er inderdaad 1 die heel bewust een pluk hooi pakt om er vervolgens op te gaan plassen en poepen, die heeft blijkbaar een hekel aan het gespetter? :+

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:53

Hier krijgen ze ook onbeperkt hooi. in praktijk komt dat neer op 6 kleine baaltjes voor 5 fjorden (waarvan 3 jaarlingen = veelvraten) en 2 shetlanders. De fjorden doen dus een baal per fjord en de shetten een halve baal per shet.

Ze worden niet dik en houden hun kachel gewoon goed brandende.

De pony's zijn officieel gezien dus niet allemaal van jou, maar 1 of meer dus wel? Of allemaal niet?

Overleg eens met de eigenaar of je er zelf gekocht hooi in mag leggen.

In Lochem zit een adresje met goed, onbemest hooi van de bermen langs riviertje de Berkel. Daar komt geen mens en is daardoor veel beter van kwaliteit dan het bermhooi wat langs de wegen gehaald wordt.
Balen kosten 2 euro per stuk.

JFR

Re: Onbeperkt hooi, echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:55

ik geef ook nou meer, maar niet onbeperkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 16:55

1 van de pony's is van mij, maar loopt op zijn wei, eet zijn hooi en zijn voer. Die pony wil hij dus ook weg hebben van het land, verder valt er niet mee te praten, hij wil geen onkostenvergoeding of geld aannemen, hij wil ook niet dat ik zelf hooi en/of voer koop.
Edit: bedankt voor het adres fjordnina; lochem is niet ver van hier, daar zou ik eens naar toe kunnen en dan gewoon zelf wat hooi kopen, ik bedoel wat ik koop moet ik natuurlijk zelf weten vind ik.... niet dan?
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 09-01-10 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:57

Als het tegen de nacht al op is, is het echt te weinig. In de nacht is het het koudst en dan hebben ze het echt nodig. Een shet of niet....

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:57

Is het dan misschien, aangezien jij het met bijna alles niet eens bent met de eigenaar van de andere pony's en het land, om ergens anders te gaan staan?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 17:01

Henkjan schreef:
Is het dan misschien, aangezien jij het met bijna alles niet eens bent met de eigenaar van de andere pony's en het land, om ergens anders te gaan staan?

Dat zal dus ook wel moeten. Helaas is het zo dat dit het beste adres is in de directe omgeving; ik ben student, mijn buurmeisje doet een paar keer per week mijn pony wandelen en longeren e.d. en verder houd ik me al jaren bezig met zíjn pony's die ik intensief voor de wagen train. Pony kan dus niet ver weg gestald worden, adresje hier wat verderop vragen ze 70 euro per maand voor een shet en dat vind ik voor een shet toch wel erg duur.
De wei die direct grenst aan de wei waar ze nu staan huurde hij eerder er bij, daar is hij nu mee gestopt, dus ben ik van plan die wei zelf te gaan huren. De wei waar ze nu staan is trouwens gewoon van de eigenaar zelf.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:10

Kan je zelf geen hooi kopen en dat s,avonds voeren?

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:12

Het is natuurlijk ook wel moeilijk om weg te gaan, zeker wat jij allemaal mag daar, en wat je al hebt gedaan al die jaren. Ik ben er echt niet van dat alles meteen zielig is, of om je paard een ''superleven'' te bezorgen...
Maar als jij denkt dat het zo niet gaat, dan moet je het er misschien nog eens een keer echt goed over hebben wat er aan de hand is, en hoe jij het graag wil dat het gaat, en dat je anders een ander adres zoekt.

Ik snap die man ook wel, waarschijnlijk is hij meer iemand die het echt voor de hobby doet, en er niet te veel geld aan uit wil geven...

@Marleen_usar; Dat is geen optie heeft ze net gezegd..

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:13

Denk dat de wei zelf huren inderdaad een goed idee is. Vaak ben je dan nog goedkoper uit, hoewel je het onderhoud waarschijnlijk wel zelf moet doen, maar ook dat is vaak wel te overzien.

Mocht je het adres in lochem willen hebben, moet je maar even een pbtje sturen.