Tips nodig voor een Gezondere vacht !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evaaxspe

Tips nodig voor een Gezondere vacht !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 22:44

Nu dat mijn verzorgpony verkocht is ;( , heb ik aan een andere eigenaar gevraag of ik zijn paard mocht verzorgen.
Ik wou al lang vragen of ik zijn paard mocht verzorgen omdat Lector (naam van het paard) er niet zo goed uitziet.

Hij staat al ong. 5 jaar op zijn wei en is 18 jaar en er wordt niks mee gedaan .. zelf niet gepoetst !
De eigenaar komt wel vaak maar loopt dan een beetje rond op de stalling, geeft Lector eten en voor de rest niks..
In de zomer heeft Lector ook veel last van zomereczeem en zijn staart en manen zijn daardoor erg toegetakeld !

toen had ik al verschillende folders aan de eigenaar gegeven met uitleg over producten die echt werkte en hij zij dat hij het had gekocht maar dat het niet werkte.
Maar hij smeerde het er ook maar 1 keer op terwijl dit wel vaker moest gebeuren...

Maar nu mag ik hem dus verzorgen *D .
Maar door zijn zomereczeem zien zijn staart en manen er echt niet uit!
Ook de rest van zijn vacht is dof en hij heeft veel wondjes.

Hij staat er ook altijd zo lusteloos bij, dat komt denk ik wel omdat hij niks vaan aandacht krijgt hij heeft ook geen ander paardje op zijn wei. Maar ik wouw nu vooral grondwerk met hem doen en als het mag van de eigenaar ga ik er ook mee beginnen rijden. ( Daar had hij nu nog een probleem mee omdat ik eerst een andere verzekering moet hebben).

Maar mijn vraag is dus Weten jullie nog allerlei trucjes voor:
Een betere vacht ?
En misschien iets tegen de wondjes (vooral kleine littekens) ?
En ook tegen zo'n doffe vacht ?

Zou lijnzaadolie goed voor hem zijn ?
Zelf had ik ook al een paar ideetjes maar ik zou het wel handig vinden mocht ik er nog een paar hebben :D

Laat een berichtje achter ! :D

Kirrr

Re: Tips nodig voor een Gezondere vacht !

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 22:47

Een betere vacht komt van binnen uit, goede voeding, genoeg vitaminen, veel hooi, genoeg water.
Geen enkele shampoo of spuitbus zal hetzelfde effect geven.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 22:48

Aandacht en beweging ;)
dan zal je t verschil al 100% merken :j
en wondjes van zomerexceem is weinig aan te doen, beetje sudocreme erop wil helpen, en vanaf het voorjaar klitwortel in staart en manen :)

Evaaxspe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 22:49

Kirr__ schreef:
Een betere vacht komt van binnen uit, goede voeding, genoeg vitaminen, veel hooi, genoeg water.
Geen enkele shampoo of spuitbus zal hetzelfde effect geven.

Dat dacht ik ook al !
Maar in welke dingen zitten veel vitamine ? Zijn wortels en appels dan ook goed ?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 22:51

gefeliciteerd met je verzorgpony! :D
heb goede ervaringen met appelazijn over de brokjes.
voor de zomereczeem zoe het fijn zijn als Lector een eczeemdeken kreeg.

Evaaxspe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 22:53

minikatje schreef:

Dank je ! =D
Ja een eczeemdeken wou ik ook al ik had er in de zomer zelfs één gezocht voor hem toen ik hem zelfs nog helemaal niet verzorgden :D
Maar de eigenaar zei dat hij dat direct ging kapot maken maar ik denk wel dat dat zou lukken ... :P
Die appelazijn onthou ik ! :D

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 22:55

Evaaxspe schreef:
minikatje schreef:

Dank je ! =D
Ja een eczeemdeken wou ik ook al ik had er in de zomer zelfs één gezocht voor hem toen ik hem zelfs nog helemaal niet verzorgden :D
Maar de eigenaar zei dat hij dat direct ging kapot maken maar ik denk wel dat dat zou lukken ... :P
Die appelazijn onthou ik ! :D

kijk eens op marktplaats, daar heb ik ook goedkope vandaan.
het hoeft niet een beeldschone te zijn, als het maar funtioneert :+

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 23:00

Ik heb een heel goed product voor zomerexceem, werrkt perfect bij alle paarden hier bij ons op de manege, en dat zijn er toch wel een deel. Zal de naam eens zoeken, is wel redelijk duur, maar echt de moeite waard, werkt zo goed, gewoon de manen elke dag inwrijven in de zomer en ze schuren niet.
Zelfs zonder exceemdeken lopen ze hier.
Wortels en appels zijn zeker niet slecht, niet teveel geven ook niet.
Maar heel belangrijk is zo goed als onbeperkt hooi, dat hij dag en nacht kan knabbelen op hooi. Je kan ook wat vitaminen bijgeven, ik doe dat elke winter met mijn paarden (vorig jaar heeft ze een verzuring gehad in de winter en op aanraden van de Da, krijgt ze dit nu elke winter).
Je kan ook eens bloed laten trekken, dan zie je alles wat er eventueel mis kan zijn, want het paard kan ook een doffe vacht hebben omdat er misschien ergens iets mis is. En je ziet ook hoe het zit met de vitaminen en dan kan je die bepaalde vitamine bijgeven.
Je kan ook een zoublok of mineralenblok leggen, kost niet veel en dit is ook al goed voor je paardje.
Krijgt het paard brok? Welke dan?
Eet hij goed of morst hij veel? Misschien zijn er wel haken op de tanden en dan neemt hij de voedingsstoffen niet goed op, dan krijg je ook een doffe vacht.
Gr en succes en veel plezier met dit paardje

Evaaxspe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 23:08

Kirr__ schreef:
Ik heb een heel goed product voor zomerexceem, werrkt perfect bij alle paarden hier bij ons op de manege, en dat zijn er toch wel een deel. Zal de naam eens zoeken, is wel redelijk duur, maar echt de moeite waard, werkt zo goed, gewoon de manen elke dag inwrijven in de zomer en ze schuren niet.
Zelfs zonder exceemdeken lopen ze hier.
Wortels en appels zijn zeker niet slecht, niet teveel geven ook niet.
Maar heel belangrijk is zo goed als onbeperkt hooi, dat hij dag en nacht kan knabbelen op hooi. Je kan ook wat vitaminen bijgeven, ik doe dat elke winter met mijn paarden (vorig jaar heeft ze een verzuring gehad in de winter en op aanraden van de Da, krijgt ze dit nu elke winter).
Je kan ook eens bloed laten trekken, dan zie je alles wat er eventueel mis kan zijn, want het paard kan ook een doffe vacht hebben omdat er misschien ergens iets mis is. En je ziet ook hoe het zit met de vitaminen en dan kan je die bepaalde vitamine bijgeven.
Je kan ook een zoublok of mineralenblok leggen, kost niet veel en dit is ook al goed voor je paardje.
Krijgt het paard brok? Welke dan?
Eet hij goed of morst hij veel? Misschien zijn er wel haken op de tanden en dan neemt hij de voedingsstoffen niet goed op, dan krijg je ook een doffe vacht.
Gr en succes en veel plezier met dit paardje

Bedankt voor de tips !
Ik weet nog niet welke brokken hij krijgt morgen ga ik dat allemaal is uitzoeken :D
Een bloedtest zou ik graag willen doen maar de eigenaar gaat dit niet willen .. Maar ik kan het altijd is vragen !

Het zou best wel kunnen zijn dat hij haken heeft want ik denk niet dat die eigenaar al ooit van een paardentandarts heeft gehoord, en hij is ook al 18.
Maar morgen ga ik voor de eerste keer hem echt is mogen borstelen en er mee bezig zijn dan zal ik hem is helemaal controleren :)
Voor de zomereczeem had ik ook een goed product gevonden het waren er eigenlijk zo 3 een shampoo, een zalf en nog zo iets..
En dat leek ook goed te helpen.
Maar als je die naam van jou product ergens terug vind laat het dan weten :D

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 23:11

ik zou ook wat lijnzaadolie geven, krijgen ze mooie glanzende vacht van. en zoals gezegd, een paard ziet er pas mooi uit, als hij zich ook goed voelt. zowal tussen de oren, als gewoon lichamelijk!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 00:38

Om je paard te helpen tegen zomerexceem kan je Olijfolie op de manen smeren. Zo kan de huid niet uitdrogen/trekken/openbarsten en het werkt verzachtend voor de huid. Olijf-olie kan je ook kopen bij het kruidvat voor € 2,= per fles. Olijf olie is een natuurproduct, zit geen chemische troep in en is daarom ook niet schadelijk maar helpt wel ter verzachting. Om de 2 dagen opsmeren midden in de manenkam en goed inmasseren en soms de manen wassen (in zomer) als er teveel zand bij is gekomen. Dat wassen alleen bij fijne temperaturen.
Hier is al eerder gezegd dat een gezonde huid van binnenuit moet komen. In deze tijd zijn de grote zakken winterpenen voor weinig te koop. Je moet ze dan niet "bevroren" geven. In wortelen zit Caroteen wat gezond is voor de huid.
Verder zal aandacht van jou hem heel erg goed doen. ;) Als jij trouw iedere dag of om de dag komt, zal je een fijne band krijgen met Lector. Hij zal nu een wintervacht hebben en mag niet veel geborsteld worden maar een flinke harde massage beurt zal zijn bloed lekker van stromen. Met dit weer is krachtvoer/brokken van goede kwaliteit van belang (niet teveel suiker in verband met exceem). En natuurlijk mooi hooi of droogkuil waar geen schimmel in zit. (je ruikt dat heel snel)
Bij goed voer heb je geen lijnzaadolie nodig want dat zit daar al in. Denk aan het merk Pavo of iets dergelijks.
Verder lekker doen wat je gevoel zegt, hem niet in de steek laten en zorgen dat je samen geniet :Y)
Laatst bijgewerkt door VDB op 09-01-10 00:43, in het totaal 1 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 00:41

olie lijkt me niet fijn met zon? smeer zelf maar is op.. gaat bij hoge temperaturen jeuken ;)
klitwortel was het bij die van ons altijd weg, gewono van de kruidvat volgens mij is zo'n fles 1.50

verder zou ik niet te snel met allemaal zooi en troep aan de gang gaan, ga eerst is beetje meer aandacht geven en poetsen ;) daarna kan je altijd nog naar middelen grijpen. Maar voor veel paarden is dat meer dan genoeg om de glanzende vacht terug te krijgen :)

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 00:45

Daarom olijfolie. Probeer dat maar. Er zijn heel veel olieën die plakken maar dat doet Olijfolie niet.
Probeer het en je zult het resultaat kunnen zien. Als het echt niet werkt de veearts laten kijken en daar een advies hierover vragen. :Y)

smurffie schreef:
olie lijkt me niet fijn met zon? smeer zelf maar is op.. gaat bij hoge temperaturen jeuken ;)
klitwortel was het bij die van ons altijd weg, gewono van de kruidvat volgens mij is zo'n fles 1.50

verder zou ik niet te snel met allemaal zooi en troep aan de gang gaan, ga eerst is beetje meer aandacht geven en poetsen ;) daarna kan je altijd nog naar middelen grijpen. Maar voor veel paarden is dat meer dan genoeg om de glanzende vacht terug te krijgen :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 00:48

Ik pakte altijd volgens mij de normale zonnebloemolie (prima als je in korte tijd even kleurtje erbij nodig heb :P maar niet zo goed voor je!)
Had niet gedacht dat dat verschil uitmaakte sorry!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 00:52

Hahahah! Zonnebloem olie plakt/pikt na een paar uur. ;-)
Probeer voor de gein maar eens Olijf olie op de bovenkant van je hand. Na 4 uur is olijfolie ingetrokken en weg, maar is je huid wel zacht ;-)

Evaaxspe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 09:57

Dank je voor al de Tips !
Is er misschien nu ook iets dat ik kan doen voor een snellere staart en manen groei ?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 10:36

Lusteloos en doffe vacht wil ook weleens het gevolg zijn van wormen. Hoe ziet het ontwormingsschema eruit?

Niet poetsen is op zich niet erg, het kan geen kwaad. Teveel poetsen echter wel.

Ga lekker met hem aan de slag, waarschijnlijk helpt dat al.

Voor de zomerexceem zou ik niet aan de gang gaan met allerlei middeltjes. Er werken er maar een paar en het effectiefste blijft tot nu toe nog altijd een exceemdeken.

Vanaf half maar/begin april eronder zetten en hem pas eind september weer afhalen.

Snelle staart en manengroei krijg je niet voor elkaar. Vooral vanaf blijven en niet teveel kammen, dan gaat het het snelst.

Verder vraag ik me af waarom het paard alleen staat? Dikke kans dat hij mede daardoor zo lusteloos is.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 10:45

Geen krachtvoer meer voeren, de manenkam af en toe spoelen met soda en alleen als het echt nodig iseen Boett-deken, maar dan wel heel consequent. Ik spreek uit ervaring.

Evaaxspe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 11:33

fjordnina schreef:
Lusteloos en doffe vacht wil ook weleens het gevolg zijn van wormen. Hoe ziet het ontwormingsschema eruit?

Niet poetsen is op zich niet erg, het kan geen kwaad. Teveel poetsen echter wel.

Ga lekker met hem aan de slag, waarschijnlijk helpt dat al.

Voor de zomerexceem zou ik niet aan de gang gaan met allerlei middeltjes. Er werken er maar een paar en het effectiefste blijft tot nu toe nog altijd een exceemdeken.

Vanaf half maar/begin april eronder zetten en hem pas eind september weer afhalen.

Snelle staart en manengroei krijg je niet voor elkaar. Vooral vanaf blijven en niet teveel kammen, dan gaat het het snelst.

Verder vraag ik me af waarom het paard alleen staat? Dikke kans dat hij mede daardoor zo lusteloos is.

De eigenaar heeft zelf een wei waar een schuilhok op staat.
Het is ook niet zo'n grote wei.
Ernaast is een kleine stalling waar mijn verzorgpaard en pony stonden.
Maar die wei van hem is ook niet verbonden met de andere weiden.
Ik ga ook is vragen wanneer hij de laatste keer ontwormt is
Dank je ! :)

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 11:47

:? Geen krachtvoer meer geven?
Met deze weersomstandigheden? Het dier moet wat te verbranden hebben, zeker gezien zijn leeftijd van 18 jaar en het feit dat ie buiten staat (ondanks schuilstalletje)
Staart wassen met Soda droogt te huid uit. En kan als je niet goed uitspoelt ook jeuk veroorzaken. Staart en manen wassen kan wel als je echt heel goed wast en ieder haartje en de huid eronder hebt gewassen. Daarna behandelen met een lotion voor excemers (dierenarts) Hoe droger de huid, des te sneller het gaat jeuken omdat de huid trekt.
En naar de tandarts zodat hij zijn eten weer goed kan kauwen. ;)

_Cindy schreef:
Geen krachtvoer meer voeren, de manenkam af en toe spoelen met soda en alleen als het echt nodig iseen Boett-deken, maar dan wel heel consequent. Ik spreek uit ervaring.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 15:16

ik zou hem lekker aandacht geven, wat worteltjes/appeltjes en gewoon lekker een band opbouwen, gewoon poetsen enzo doet al wonderen :) op de wondjes kan je het beste betadine smeren, bijv. zo'n spraybbus ACEderm

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 20:09

ik denk dat wat aandacht al wonderen doet. denk dat het paard ook lusteloos toont omdat het alleen staat. dat vind geen een paard leuk.
zou ook inderdaad zorgen dat het paard lekker de hele dag hooi kan knabbellen en gezonde brok binne krijgt zodat hij in ieder geval de vitamine binnen haalt. ook kan je inderdaad wat lijnzaad olie bijvoeren, dit zorgt vaak dat de vacht weer gaat glimmen.
verder kan je een goed opletten hoe die eet, daaruit kan je ook al goed opmaken of zn tanden nog goed zijn, als ie veel morst of bv proppen maakt van het hooi is er toch wle een teken dat er ieis mis is emt het gebit.
zou de eigenaar niet meteen teveel dingen gaan vragen, zoals bv wormenkuur, tandarts, hoefsmit, bloedje trekken etc, dan krijgt ie misschien ook beetje het idee van 'waar ben ik aan begonnen' en vind ie straks dat je teveel wilt/eist, en dan zegt ie van t hoeft niet meer, daar is het paard ook niet mee geholpen.
zou gewoon rustig aan eens zorgen dat het paard wat lekkerder in zn vel zit, dus gewoon zorgen dattie genoeg voer heeft, lekker aandacht geven, en als het dan nog niet wilt kan je langzaam eens gaan informeren over tandarts oid.

Evaaxspe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 22:34

blue_kim schreef:
ik denk dat wat aandacht al wonderen doet. denk dat het paard ook lusteloos toont omdat het alleen staat. dat vind geen een paard leuk.
zou ook inderdaad zorgen dat het paard lekker de hele dag hooi kan knabbellen en gezonde brok binne krijgt zodat hij in ieder geval de vitamine binnen haalt. ook kan je inderdaad wat lijnzaad olie bijvoeren, dit zorgt vaak dat de vacht weer gaat glimmen.
verder kan je een goed opletten hoe die eet, daaruit kan je ook al goed opmaken of zn tanden nog goed zijn, als ie veel morst of bv proppen maakt van het hooi is er toch wle een teken dat er ieis mis is emt het gebit.
zou de eigenaar niet meteen teveel dingen gaan vragen, zoals bv wormenkuur, tandarts, hoefsmit, bloedje trekken etc, dan krijgt ie misschien ook beetje het idee van 'waar ben ik aan begonnen' en vind ie straks dat je teveel wilt/eist, en dan zegt ie van t hoeft niet meer, daar is het paard ook niet mee geholpen.
zou gewoon rustig aan eens zorgen dat het paard wat lekkerder in zn vel zit, dus gewoon zorgen dattie genoeg voer heeft, lekker aandacht geven, en als het dan nog niet wilt kan je langzaam eens gaan informeren over tandarts oid.

Ja ik had ook al gedacht dat ik dat niet allemaal direct aan hem kon vragen :)
Ik ga ook wel proberen dat hij altijd hooi heeft, dat lijkt me ook wel belangrijk.
En aandacht daar gaat hij vanaf nu genoeg van hebben :D.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 22:45

En als tip nog, kijk of je het voor elkaar kunt krijgen dat er een paardentandarts langskomt. Vooral oudere dieren (ook jongere maar goed) moeten echt goed bijgehouden worden.
Ik zou geen olijfolie of wat voor olie in de manen smeren, wordt het vies van en je kunt een mensenhand echt niet vergelijken met een paardenmanenkam. Plus dat het gaat 'sudderen' in de zon. Spaar je geld bij elkaar voor een goede Boett deken en je paardje zal daar super blij mee zijn.
Lees ook even over zomerexceem bij de paardendrogist, staat veel nuttige info. Zie je ook allerlei middeltjes. Maar die Boett deken (en letten op voer) helpt volgens mij het beste.
Fijn dat je een leuk verzorgpaardje hebt!

Evaaxspe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 22:58

VanHuisUit schreef:
En als tip nog, kijk of je het voor elkaar kunt krijgen dat er een paardentandarts langskomt. Vooral oudere dieren (ook jongere maar goed) moeten echt goed bijgehouden worden.
Ik zou geen olijfolie of wat voor olie in de manen smeren, wordt het vies van en je kunt een mensenhand echt niet vergelijken met een paardenmanenkam. Plus dat het gaat 'sudderen' in de zon. Spaar je geld bij elkaar voor een goede Boett deken en je paardje zal daar super blij mee zijn.
Lees ook even over zomerexceem bij de paardendrogist, staat veel nuttige info. Zie je ook allerlei middeltjes. Maar die Boett deken (en letten op voer) helpt volgens mij het beste.
Fijn dat je een leuk verzorgpaardje hebt!

Dank je :)
Ik denk ook dat hij die tandarts echt wel nodig heeft.
Voor die zomereczeem had ik deze zomer al redelijk wat opgezocht en ik had al een plan voor het op te lossen.
Maar toen was hij nog niet van mij.
Maar deze zomer kan ik er eindelijk iets aan doen !! :).