mijn paard eet stro!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

weikiki

mijn paard eet stro!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 23:31

hoi!

onze haflinger eet stro!,ook al ligt er voldoende hooi, ze begint als ze de stal binnekomt gewoon vrolijk stro te eten!
ze doet het niet altijd maar is dit gevaarlijk en zo ja wat kan ik er aan doen.....?
ze sopt ook met haar hooi....... :o

geerke

Re: mijn paard eet stro!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:35

een beetje stro eten kan geen kwaad....hooi soppen in water kan een probleem met de tanden betekenen.

weikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 23:42

oww wat voor problemen dan?

Jackie1298

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:49

Hallo,

Ons paard heeft ook veel stro gegeten, ze heeft daardoor ook koliek gehad. Wij hebben vanaf dat moment de kuil in hooinetten gedaan zodat ze er moeite voor moet doen. ook laten wij door het pension maar een handje bix geven en de rest doen wij in een "VOEDERROLBAL SNACK-A-BALL" dat vermindert verveling, onrustigheid en stress, de bal is ook te vullen met paardensnoep of brok. Tijdens het spelen vallen er steeds snoepjes/brokjes inkleine hoeveelheden uit. Sinds we die gebruiken is het stro eten over..

Succes

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 08:44

het is niet erg als het maar niet teveel gebeurd, als ze het hooi laten staan en alleen maar stro eten lijkt mij dat dit teveel gebeurd. Heb je misschien mogelijkheid om over te gaan op vlas?

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 08:46

Heb wel eens gehoord dat je er een fles azijn over kan gooien. Dan nemen ze een hap en daarna nooit meer. Heb heb zelf niet geprobeerd, maar ben over gegaan op zaagsel.

Ann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 08:51

Inderdaad zoals er al word gezegt overstappen op zaagsel/vlas ;)
Mijn pony doet het ook hoor, dus ik lees even mee (aangezien ik geen vlas/zaagsel tot mijn beschikking heb)
@Jackie1298; zo'n bal vind ik een goede tip! gewoon bij een ruitersportwinkel te halen?

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 09:03

Hier nog zo'n 1je !
Sinds dit jaar ( nouja 2009 dan :P ) hebben we hem op vlas staan. Dit bevalt echt super !
Het is wel aan te bevelen om de 1e week / paar dagen ligt eraan , je paard even een extra plakje hooi te geven .

Vlas is sowieso veel makkelijker & lichter om uit te mesten , ik doe er ook veel langer mee dan stro !
Maar dit is natuurlijk heel persoonlijk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 09:05

weikiki schreef:
oww wat voor problemen dan?

haken,emaillepunten enzo...door tandproblemen kauwen ze niet goed,wordt er niet voldoende speeksel aangemaakt en daardoor soppen ze het hooi in water.
Om dat zeker te weten moet je een tandarts laten komen

kimmetje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 09:10

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:36

Da's toch helemaal niet erg! Tenminste als het tarwestro is.

Ja, tuurlijk TE veel is wel erg, maar TE veel hooi en TE veel gras is ook erg net als TE weinig. Een plakje of een paar plakjes is echt niet erg (eigenlijk goed, veel droge stof en ze worden er niet dik van). Ik zou een megastro-eter niet graag op vlas zetten. Als ze daarvan eten en koliek krijgen, heb je wel echt een probleem.
Als je pony liever stro dan hooi eet, zou ik wel nagaan hoe de kwaliteit van het hooi is. Kennelijk is dat niet smakelijk.

Sophia189

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:39

Ik zou er dan niet teveel hooi inleggen en mijn vorige pony begon ook stro te eten volgens mij is het niet ernstig of je doet er vlas of krullen in maar dat is wel 2x zo duur

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 08:50

Vlas is zeker niet duurder hoor !
Als je alle kosten bij elkaar op telt en de tijd dat je het in de stal hebt liggen vergelijkt kom ik zeker goedkoper uit !

Bij ons kost een baal vlas 6 euro en een pakje stro 4 euro , maar ik doe maar een kleine week met een pak stro , met 2 pakken vlas wel 3 tot 4 weken . Dus ben ik ong 2 euro goedkoper uit , en dan heb ik de afvoer kosten vd mest nog niet eens mee gerekend .

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 09:08

TS, hoeveel stro wordt er opgegeten? ik denk dat je daar even naar moet kijken
mijn paardje is van de week overgegaan van zaagsel naar stroen staat nu op een dik pak, ik stro elke dag wat bij, en hij knabbelt elke dag wel wat weg.....
knabbelen is ook niet erg als het maar geen kilo's worden dat ie weg eet...... vers stro is nou eenmaal erg lekker :Y)

sophia189: ik zou juist niet minderen in hooi, paard moet onbeperkt toegang hebben tot ruwvoer

horsechica: of een paard goedkoper is op vlas of stro of wat ook heeft met het paard te maken, elke paard bevuilt toch anders :j
ik hoef vlas niet te proberen want kan er donder op zeggen dat ik dan het dubbele kwijt ben :+

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:13

Horse chica staat jou paard weinig op stal dat je zolang met je vlas doet?

WinterWortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:43

Mijn paard eet ook stro, maar mij is juist aangeraden om hem wel op stro te laten staan. Hij verveelt zich hierdoor minder snel, is vaak bezig met stro door de stal te strooien, naar een ander plekje te duwen en soms neemt hij er ook een hapje van.. Bij ons worden de plakken stro gewoon in de stal gelegd (je moet zelf mesten) en als ik dan aan kom heeft paardlief zijn stal zelf al opgestrooid :Y) Meestal niet zo handig, want ik hou nooit stro over voor de dag erna!!
Ik zou in ieder geval ook als je op vlas over gaat ervoor zorgen dat je paard iets (anders) te doen heeft. Die speelbal klonk inderdaad wel heel handig! ;)

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 00:30

Die van mij is de hele dag zoet met het uitzoeken van lekkere strootjes. Prima toch? Heeft zo n dier op stal ook wat te doen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 00:33

De ene kan er gevoelig voor zijn, de andere reageert nergens op. Mijn haf eet al jaren stro en heeft nog nooit wat gehad ( ff afkloppen :o )
Gewoon goed in de gaten houden en anders op zaagsel of vlas.
DA heeft ons ook verteld dat het bij Jive geen kwaad kan.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 00:59

Ik voer hier de paarden stro. Voor de dikke meng ik het met het hooi zodat ze er langer over doen en meer gaan zoeken naar de lekkerste stengels. De andere (10 totaal) krijgen overdag 2 plakken stro naast hun hooi. 5 daarvan gaan snachts op stal de andere 5 blijven buiten en smorgens is het altijd precies op. doe ik dat niet moet ik veel meer hooi voeren om ze bezig te houden en maken ze daar bende van, het is teveel dus slepen ze het overal mee heen en wordt erin geplast en gepoept enzo. Hooi moeten ze een tijd over doen en dan net weer een beetje honger krijgen voor de volgende voerbeurt. Tot die tijd (das 1 uurtje ongeveer) kunnen ze aan het stro knabbelen en er hangst een bos met wilgentakken. Brokken voer ik niet en nadeel van zo'n voerbal kan zijn dat ze voortaan overal mee gaan voetballen :P

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:51

Mijn paard at ook steeds z'n box leeg (tarwe- en gerstestro), nu heb ik roggestro en dat eet hij niet.

Ann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:57

Ik zat eens te denken he, maar kan wat krullen onder, en daarboven een dun laagje stro?
of zijn krullen wel schadelijk als ie die binnenkrijgt? :o

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:02

Mijn pony staat gewoon op zaagsel, ons paard op stro. Hij eet er aardig van (vooral als het net schoon is) maar heeft er totaal geen last van (en dat terwijl hij zeer koliek-gevoelig is).

Ann_e: Krullen lijken me niet bepaald goed nee als ze die binnen krijgen (iig bij grotere hoeveelheden).

TS: Gewoon in de gaten houden zoals gezegd, anders over gaan op andere bodembedekking ;)

marleenmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:37

Je hebt speciaal spul het lijkt een beetje op zaagsel ik weet niet meer hoe het heet. maar een paard dat stro eet kan gevaarlijke gevolgen hebben

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:40

Vertel Marmaster. Al mijn paarden eten al jaren stro. Ik ben benieuwd.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:44

Kan helemaal geen kwaad hoor, mits de hoeveelheden die hij binnenkrijgt niet te groot zijn.
Ik zou niet zomaar overstappen naar houtkrullen of vlas; een paard houdt zich namelijk bezig door door het stro te snuffelen en wat ervan te eten; deze afleiding neem je hem af. Bovendien eet mijn paard net zo hard zijn vlas als zijn stro op, dus ook dat is geen garantie.