vlas vs hennep. Wlke stro voor knabbelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

vlas vs hennep. Wlke stro voor knabbelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 22:29

binnenkort krijg ik mijn eigen stal aan huis. Voor in de stal(waar ze alleen s'nachts in komen, en zomers helemaal niet) ben ik er uit dat ik geen stro wil gebruiken, ivm volume op de mestbult.

Nu twijffel ik tussen vlas en hennep. Wie kan me de voor en nadelen van beide vertellen, en het gebruik van beide?
In een lege stal begin je met beide toch met een baal of 5, en dan bijhouden?

En ook nog een vraagje. Er zijn verschillende soorten stro. IS er een bebaald soort dat een pard graag eet? Om bijv een beetje over de vlas of hennep te strooien om te knabbelen?
Laatst bijgewerkt door Martje80 op 02-01-10 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:32

Ik dacht altijd dat hennep drugs was.. :z weltruste..

Mijn paard at het vlas op.. dus die kon er niet op staan.
Het was wel zuinig.
Ik had ze op zaagsel staan, ook zuinig en plaatsbesparend, en het neemt goed op.

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:34

Als ik jou was zou ik een paar rubber matten kopen en deze in de stal leggen. Daar kun je een laagje zaagsel over gooien om het vocht op te nemen. De matten zorgen voor de warmte. Op deze manier is de mest het enige volume wat je op de mestbult krijgt.
Mijn paarden staan al jaren op zo'n bodem en het bevalt perfect!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 22:34

haha, hennep, hemparade, jullie snappen me vast wel :D

Martje80

Re: vlas vs hennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 22:35

en in de winter dan Helgav. Dat is eigenijk de periode dat ze bij slecht weer s'nachts op stal gaan. Is dat niet koud?

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:40

De rubber matten werken isolerend. Ook bij dit weer heb ik er een dun laagje zaagsel op liggen. De paarden liggen regelmatig.
Voor een veulen leg ik er een laagje stro op maar zodra ze een jaar zijn staan ze op het zaagsel.

Edit: hoeveel strooisel zou jij op de grond willen gooien voor de warmte? Tenminste de hemparade is erg duur. De kosten zullen enorm oplopen..
Laatst bijgewerkt door HelgaV op 02-01-10 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Martje80

Re: vlas vs hennep. Wlke stro voor knabbelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 22:41

En zomers ligt er niets op dan?

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:44

Van mei t/m september staan ze 24 / 7 buiten.
Maar als ze om één of andere reden wel op stal moeten strooi ik er hetzelfde laagje zaagsel over..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 09:00

Ondertussen is de vraag nog niet beantwoord.

Tarwestro eten paarden prima en is ook het meest gangbare en best te verkrijgen stro.
Haverstro zullen ze vast nog lekkerder vinden, maar is moeilijk te krijgen en met de hoeveel haver die er nog inzit (er zit altijd nog haver/tarwe/gerstkorrels in stro, hoe goed het ook gedorst wordt) is het misschien minder praktisch.
Gerstestro eten paarden minder graag (ik denk vanwege de lange 'haren' aan de aren), wordt wel aangeraden te proberen als bodembedekking als paarden te veel (tarwe)stro eten.

Overigens werkt een vlasstal prima, ik zou niet anders meer willen. Scheelt enorm met de hoeveelheid mest, die bovendien snel verteerd. Ik rijd de mest ook gewoon over eigen land uit.
Idd met 5 pakken beginnen, en niet te kritisch uitmesten om een mooie dikke compostonderlaag te krijgen, die goed isoleert. Een goed vlasbed is uiteindelijk 30 cm dik.
Er zijn zat recente topics hierover, met name over vlasbodems in schuilstallen. Wat daar in staat is uiteraard ook van toepassing op 'gewone' stallen.

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 10:20

Ibbel schreef:
Ondertussen is de vraag nog niet beantwoord.

Die vraag over het stro heb ik nooit gelezen... Heeft TS die later toegevoegd? :D
En wat betreft de andere vraag, ik heb geen ervaring met deze strooisels... Heb alleen ervaring met een stro-bed, koolzaadstro en zaagsel. Zaagsel in combinatie met rubber matten is financieel erg aantrekkelijk. Rubber matten verslijten nooit dus is een eenmalige kostenpost. Verder kan ik met 2 paarden zo'n 4 weken uitzingen met 1 zak zaagsel. Ook heb je uiteindelijk alleen de mest op de mestbult doordat het zaagsel het vocht opneemt en er uiteindelijk weinig van overblijft. Verder hebben de matten zoals eerder benoemd een isolerende werking. De paarden kunnen heerlijk warm liggen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 10:23

klopt, later toegevoegd,hihi

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 10:34

Ik heb haverstro. Als bodembedekking vind ik het niet goed. Het neemt weinig vocht op.

Het wordt wel goed gegeten.

Thea_Dinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 10:42

@Bunga Ja dat dacht ik ook had even op google gekeken en ik zag gelijk drugs planten. :P

@kareve ik heb me paarden op vlas staat ik hou het elkedag goed bij en doe er een dag in de week een nieuw pak vlas erbij.
in de zomer staan ze in de wei dan gaan de stallen helemaal leeg.
Een vriendin van mij heeft ook paarden en die geeft ze iets ik weet niet presies hoe het heet , :( maar dat is een mengsel tussen stro en hooi en daar zitten heel veel eiwitten enzo in.
Nadelen van vlas vind ik:
het prikt heel erg in je laarzen/schoenen. hihi :D

suc6 veder! ;)

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 10:44

wij gebruiken vlas in de stallen en tarwestro om lekker op te knabbelen.
rubberen matten hebben we in 1 box geprobeerd,was erg duur in aanschaf en na verloop van tijd vond ik het erg naar ammonia stinken.
onze ondergrond is stenen.
vlas voldoet ons beter dan hennepade.

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 10:49

loriene schreef:
wij gebruiken vlas in de stallen en tarwestro om lekker op te knabbelen.
rubberen matten hebben we in 1 box geprobeerd,was erg duur in aanschaf en na verloop van tijd vond ik het erg naar ammonia stinken.
onze ondergrond is stenen.
vlas voldoet ons beter dan hennepade.

Dan waren de matten niet goed genoeg tegen elkaar aan gelegd. Er mag geen urine onder de matten komen.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 10:52

wij hadden paarden op vlas staan daar deden we 1 plak tarwe stro over om te knabbelen

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 10:52

Hennep heb ik nog nooit geprobeerd (maar de mensen die ik gesproken heb, waren er niet enthousiast over, dus ga het ook niet proberen).

Wel stro, zaagsel, vlas en koolzaadstro geprobeerd. Gehakseld Koolzaadstro vind ik zelf verreweg het beste werken. Ik voer wel dagelijks wat stro bij zodat ze wat te knabbelen hebben. Ik haal dagelijks de drollen weg en ongeveer 2x per week de natte plekken. Wel met een dikke laag beginnen, anders werkt het niet. Gebruik ongeveer 1 pak van 20ltr per week.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 10:55

waar moet de urine dan heen.
dan moet er ook weer aardig wat vlasstrooisel in om dat allemaal op te vangen.
bij kennissen van ons vond ik het ook stinken,die hebben ook rubberen matten erin.

Thea_Dinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 10:58

loriene@ Mag ik vragen hoeveel zakken vlas je in een stal doe als je al het vlas ik keer in de zoveel weken eruit heb gehaald?

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 11:06

ik begin met ongeveer 4 zakken(ligt eraan hoe groot de box is).elke dag de mest eruit halen en dat die ik wel 4 keer en voor de nacht nog een keer.
ongeveer na een week haal ik een klein beetje nat uit de box en strooi dan ongeveer minder dan de helft van een zak bij.
bijstrooien doe ik om de dag.
wanneer er echt donkere plekken komen haal ik die weg en in dat gat gooi ik een halve zak en stamp het goed aan.
ik haal nooit in de winter de hele box leeg.
zomers heb je nog minder werk want dan staan ze bij mij alleen s`nacht binnen.
oja,na dat ik de mest eruit haal maak ik de box wel helemaal vlak.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 11:12

ik heb ooit hennepstro gehad, werkte super!
nu niet meer, want ik sta op een pensionstalling en mijn ouders hebben nu liever stro omdat ze dat leuk vinden (geloof ik)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 11:16

Ik heb beide producten uitgeprobeerd en vond dat vlas mooier bleef dan hennep. Ik heb het bij hetzelfde paard geprobeerd en dat was een enorm zwijn.
In beide gevallen begon ik met 5 pakken en strooide ik ca 1/2 pak per week bij. Dagelijks de mestballen eruit halen en zo min mogelijk in de vaste laag prikken. Alleen echt kletsnatte plekken kan je er op een gegeven moment uitscheppen.
Hennep raakte in mijn beleving toch eerder doorweekt, na een aantal weken. Vlas werd een mooie zachte, verende koek, net een droge veenlaag. Dat kon ca 2 maanden blijven liggen.
Wel na het bijstrooien eerst bespuiten met bijv. zeepwater of mestwater, anders gaan ze ervan eten en zowel vlas als hennep kan lelijke verstoppingen veroorzaken.
Daarnaast gaf ik toch wat stro bij voor het knabbelen.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 03-01-10 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 11:18

bij ons lieten ze hennep wel liggen, en onze paarden aten altijd van alles.

Thea_Dinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 11:23

ja dat ik het nadeel met vlas ze eten het bij ons wel als het er net nieuw inligt.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 14:27

maar qua hoe het zich houdt in de stal, en qua opname is vlas dus beter dan hennep?