Dierenbescherming bellen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

carone

Dierenbescherming bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 21:04

Sorry als ik het verkeerd geplaatst heb maar vraag me het volgende af.
Hier in het dorp staan 2 jonge D-pony's die naar mijn idee niet krijgen wat ze nodig hebben.
Ik weet ondertussen wie de eigenaar is maar die zegt pony's zijn niet van suiker ze moeten het maar zien te redden in de wei.
Heb er zelf geen problemen mee als dieren ook in de winter dag en nacht buiten staan maar dan niet zonder hooi of fatsoenlijke schuilplek.
En een schuilplek is er niet, de "boom" die er stond hebben de pony's opgevreten.
Vanaf de tijd dat het ging sneeuwen ben ik er maar zelf hooi gaan brengen want kon het niet meer aanzien.
Twee van die verkleumde dieren die op 3 benen tegen het hek aanhingen.

Is dit iets voor de dierenbescherming of hoe kan ik dit verder aanpakken?

xJasmijn

Re: Dierenbescherming bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 21:06

Als ze ondervoed zijn enz. dan zou ik wel bellen....

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 21:07

Als er niets te eten staat, er geen schuilgelegenheid is én de eigenaar niet van plan is om er iets aan te doen zou ik het zeker melden bij de db ja. Echt wel. Zeker na een gesprek met de eigenaar, waaruit blijkt dat hij het allemaal wel prima vindt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 21:09

Lijkt me niet meteen iets om de DB te bellen.
Paarden eten meestal wel aan bomen.

Ik kan me enigsinds voorstellen hoe ik als eigenaar zou reageren... O:) Of in ieder geval zou denken.......

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 21:09

tja je kan voor overleg eens met de d.b. bellen, echter kunnen zij over het algemeen heel weinig doen. Het moet n.l. verschrikkelijk erg zijn mogen ze iets doen. wel zouden ze de eigenaar kunnen aanspreken voer het bijvoeren van hooi. zolang jij ze bijvoert blijven ze redelijk in conditie maar kan de d.b. dus niets doen omdat ze dan in redelijke conditie zijn

van wat ik weet mag de d.b. alleen ingrijpen als de dieren geen voedsel, water, droge plek hebben

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 21:11

Misschien eigenaar eens aanspreken dat dit niet is hoe het hoort dat ze een echte schuilstal nodig hebben en dat ze bijgevoerd moeten worden. Als die niet luistert kun je overwegen om de DB te bellen.

carone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 21:18

Zal de dierenbescherming bellen en vragen hoe nu verder.
Blijf ze wel bijvoeren ga ze niet laten verhongeren.
@Janine1990: Heb zelf ook 2 paarden en die eten geen bomen, deze pony's hebben duidelijk honger.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 21:38

carone schreef:
Zal de dierenbescherming bellen en vragen hoe nu verder.
Blijf ze wel bijvoeren ga ze niet laten verhongeren.
@Janine1990: Heb zelf ook 2 paarden en die eten geen bomen, deze pony's hebben duidelijk honger.

Weet je wat de ellende is...wij hebben ook zo'n vrouw in de buurt die slecht voor haar pony's zorgt. Omdat er mensen zijn die die pony's niet willen laten verhongeren voeren die hooi bij. Maar zo kan zij dus lekker doorgaan op deze manier. Ik begrijp het heel goed hoor, maar het heeft ook een andere kant...

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 21:44

Als er al geen eten is hoe is het dan met dit weer met water?
Ik zou zeker de DB bellen je kunt toch de situatie uitleggen dat je ze hooi geeft? Lijkt mij dat er dan inderdaad een melding van gemaakt wordt en hopelijk gaan ze kijken?

Wikiboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 22:12

Als de pony's een wintervacht hebben
kunnen ze wel tegen het weer.
En mijn pony eet ook altijd bomen,
dus is niet gelijk een teken dat ze te weinig eten hebben.
Misschien kun je de eigenaar hierop aanspreken.
En anders de db bellen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 11:05

weet je heel zeker dat ze niks krijgen?
Mijn pony's doen ook niet de hele dag met hooi en kunnen ook heel zielig doen als ze ook maar denken dat er eten uit te slepen is.
Ik zou wel e.e.a. goed nagaan voor je zou bellen, ik zou er niet echt blij van worden als eigenaar

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 11:07

mijn paard geeft de voorkeur aan een boom boven hooi, dus sommige paarden sporen niet helemaal :+
goed kijken of er wel echt een probleem is.

carone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 11:14

Polly schreef:
weet je heel zeker dat ze niks krijgen?
Mijn pony's doen ook niet de hele dag met hooi en kunnen ook heel zielig doen als ze ook maar denken dat er eten uit te slepen is.
Ik zou wel e.e.a. goed nagaan voor je zou bellen, ik zou er niet echt blij van worden als eigenaar
Heb navraag gedaan bij mensen die tegenover de wei wonen en die hebben op mij na dan verder niemand zien bijvoeren.
In deze wei heb ik ook geen voerplek gezien, nu kun je wel zien dat ze hooi krijgen.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 11:23

Hoewel ik vind dat een paard bijgevoerd dient te worden, zou je de voedingstoestand van dit paard ter discussie kunnen stellen maar imo heeft elk dier recht op een schuilplek en behoort de eigenaar daarin te voorzien!
Voldoet de eigenaar niet aan de primaire behoeften en staat hij niet open voor verbetering, dan zou ik hem ervan op de hoogte stellen dat je stappen gaat ondernemen. Een dier is afhankelijk van de mens en wij dragen daarvoor een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid.

carone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 11:47

JPS schreef:
Hoewel ik vind dat een paard bijgevoerd dient te worden, zou je de voedingstoestand van dit paard ter discussie kunnen stellen maar imo heeft elk dier recht op een schuilplek en behoort de eigenaar daarin te voorzien!
Voldoet de eigenaar niet aan de primaire behoeften en staat hij niet open voor verbetering, dan zou ik hem ervan op de hoogte stellen dat je stappen gaat ondernemen. Een dier is afhankelijk van de mens en wij dragen daarvoor een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid.
Ik zal vandaag bij daglicht nog even gaan kijken, ben nu elke keer tegen de avond geweest en de enige keer bij daglicht waren ze nat geregend en dat geeft misschien ook geen goed beeld.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 12:06

Kunnen ze wel (schoon water) drinken? Hoe zien de hoeven eruit? Zijn ze vermagerd en/of hebben ze kwaaltjes?
Als ze er goed uitzien en kunnen drinken, denk ik niet dat de dierenbescherming veel voor ze kan betekeken.
Heb je de eigenaar zelf al eens gesproken of heb je wat je over hem zegt alleen van 'horen van'?

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 20:36

Het paard moet schuilmogelijkheden hebben, al is dit maar dmv een boom, deze is dus opgegeten en voldoet dus niet meer aan de eisen (die volgensmij wettelijk vast gelegd zijn), dus zou ik zeker stappen ondernemen. maar ik zou eerst de eigenaar erop aanspreken, kijken wat die ervan zegt en als die niks doet kan je altijd de DB inschakelen.
hebben de paarden verder wel water? en zijn ze mager? want als dat niet het geval is dan zal de DB daar niks aan doen hoogstwaarschijnlijk, maar over de schuilmogelijkheden daar kunnen ze wel degelijk wat mee.
zou alleen zelf stoppen met bijvoeren, hoe sneu het ook is, maar anders zal die man zeker niks veranderen want hoe makkelijk is het als iemand anders je paarden hooi geeft? scheelt voor hem een hoop centjes.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 23:26

Ik vind het moeilijk, ben zeker geneigd je te geloven maar als ik dan aan mijn eigen dieren denk..
De buren zien mij ook nooit, ben er 's morgens rond 7 uur en 's middags na 18u.
Misschien moet ik het niet vergelijken, mijn weiland ligt achter een stel huizen en de stallen en dus ook de voerplek is niet te zien vanaf de weg. De stallen zitten zelfs achter een bedrijf waar om die tijden niemand is, ik word dus ook nooit gezien.
Maar weet natuurlijk niet hoe de situatie bij jou is.

Carismaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:50

Ik heb precies het zelfde,

3 ponys lopen bij ons in de straat in een weitje, ze hebben wel bomen, maar het weitje is zo afgezet dat ze daar niet onder kunnen gaan staan. Die man komt 1 x op een dag en vande week heeft mijn moeder die man aangehouden en gevraagt waarom ze nooit drinken krijgen, hij zei: Ze moeten maar van de sneeuw eten! Maar nu er geen sneeuw meer ligt kunnen ze dat niet. Gisteren ging ik met me zusje kijken. Ze hadden geen drinken meer dus wij hebben ze drinken gegeven. Toen we later weg gingen kwam die man er aan. wij snel naar huis gerend en later toen hij weg was weer terug gegaan om te kijken wat hij ze had gegeven. dat was alleen 1 wortel en een klein bultje hooi!!! Mijn moeder zit te twijfelen om de dierenberscherming te bellen, Wat denken jullie?

Ik weet echt niet wat ik moet doen!!!

miawallace

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:52

Ik zou gewoon bellen. Ik vind het sowieso goed dat dit soort mensen weten dat ze enigszins in de gaten gehouden worden! Beter 10 keer loos alarm dan 1 keer te weinig gebeld...

carone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 10:18

Hanneke84 schreef:
Als er al geen eten is hoe is het dan met dit weer met water?
Ik zou zeker de DB bellen je kunt toch de situatie uitleggen dat je ze hooi geeft? Lijkt mij dat er dan inderdaad een melding van gemaakt wordt en hopelijk gaan ze kijken?
Vanmorgen trof ik de pony's slapend in mijn berg hooi.
Er is geen water op de wei!
Pony's zijn in redelijke conditie want ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om ze geen hooi meer te gaan brengen.
Misschien m.b.v. de DB dat de eigenaar dan eens wakker gaat worden dat het zo niet langer kan.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 10:57

met dit verhaal lijkt de db wel een oplossing ja

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 11:02

Als je de DB belt en ze willen komen, even goede afspraken maken over he voeren dat je doet.
Ze moeten wel bewijs hebben dat ze níet bijgevoerd worden en als ze komen en er lig hooi .......!
Het is heel goed hoor dat je dat doet maar om de eigenaar aan te pakken moeten ze wel zien dat er geen voer ligt.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 11:13

Heb je er al eens bij stilgestaan dat die pony's misschien geen eten mogen hebben? Als het shetters zijn die snel hoefbevangen worden doe je met voeren meer kwaad dan goed. Nuja hooi daar moeten ze wel altijd over kunnen beschikken. Onze paarden krijgen ook hooi, maar vaak gebeurt het ook dat dat op is. De boer langs ons beweert ook dat er nooit iemand komt om de paarden hooi te geven terwijl dat de grootste larie is... Ik ben al vaak daar geweest en toevallig samen met de man die hooi geeft aan de paarden of wanneer de pensionhoudster er was... Dus het wil niet zeggen omdat je niets ziet dat die niets geeft.

Soms gebeurt het bij ons ook dat het water op is... Dat wil dan nog niet zeggen dat ze niets krijgen... Je moet toch voorzichtig zijn wat dat betreft.

Hoe zien de paardjes eruit? Zijn ze mager? Kan je hun ribben zien? Hoe ziet hun vacht eruit? Is die dof? Zitten er serieuze klitten in? Hoe zien hun voeten eruit? Worden ze regelmatig bekapt? Hoe ziet de wei eruit? Groen? of staan ze tot hun knieën in de modder?

Vergeet niet dat in gras ook water zit. Dus als ze eens een paar uur geen water hebben kan dat echt geen kwaad.

Misschien kan je het positiever aanpakken? Misschien kan je vragen of jullie zijn paardjes mee mogen verzorgen? Al denk ik met hetgeen hij nu al gezien heeft hij niet meteen zal staan springen om enkele wijsneuzen bij zijn pony's te laten...

carone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 12:02

@willeke_nijs:
* Ik ben een volwassen vrouw met 2 eigen dieren en niet opzoek naar een verzorgpony :P
* Het zijn geen shetlanders maar NRPS-ers.
* Er is geen waterbak op de wei.
* Hoeven kan ik niet beoordelen eerst wei te nat en nu sneeuw.
* Vorige winter door andere buurtbewoner bijgevoerd maar die is verhuisd en heeft geen paarden meer.
* Positiever aanpakken, eigenaar wil dieren houden maar het mag niks kosten.