Nou, ik heb een haflinger met een welsh. En ze schrikt heel snel van vuurwerk. Nou staat ze (tijdelijk) in een wei met prikkeldraad omdat in de andere wei niet veel gras staat en dan gaat ze zand eten. Deze wei is wel groot en er staan een huis naast.
De andere wei is stroomdraad maar dan heeft ze niet veel om te rennen en de grond is daar hard omdat er geen gras staat
Wat zouden jullie doen? want ik ben wel bang dat als ik haar in de wei met prikkeldraad laat staan ze achter blijft haken in het prikkeldraad Of denken jullie dat dat niet zo snel gebeurd?
Ik zou m voor de zekerheid in de andere wei zetten. Als ze echt heftig reageert misschien tranqigel geven... Moet er niet aan denken dat ze van schrik door het draad heen rent.
Zou ook flink veel hooi geven, heeft ze wat te doen.
De mijne blijft op stal staan.
Succes!
Rijlaarsdam
Geplaatst: 30-12-09 11:21
sowieso geen prikkeldraad wei hebben. makkelijk gezegd misschien, maar je wil niet weten wat voor wonden prikkeldraad geeft. kan je het prikkeldraad niet afzetten met een meter voor het draad een stroomdraadje te zetten? ik weet niet hoeveel vuurwerk er afgestoken wordt in de buurt van de wei. maar grote wei heeft mijn voorkeur. ook zorgen voor afleiding. ga om 11 nog heen om ze een beste pluk hooi te geven, en blijf er desnoods bij staan tot half 1 als je het niet vertrouwd. is er geen toezicht op het land? lieve buren die je jouw tel kunt geven zodat als er iets gebeurd ze jouw kunnen bellen? wat er ook gebeurd ga niet in een land met op hol geslagen paarden staan.
Misschien kan ik de grote wei wel afzetten ja. Wow, zoveel reacties al, bedankt
Er wonen wel mensen naast en die bellen als er wat is en ik blijf zobiezo zo lang mogelijk bij haar En een nachtje op stal, gaat ook moeilijk we hebben geen stal en ook geen trailer dus dat gaat niet lukken.
Wij zetten onze paarden morgen ochtend nog even buiten en als het echte geknal begint gaan ze lekker naar binnen! Lekker kuil eten en een zacht moppie muziek aan!
capopjekop
Geplaatst: 30-12-09 12:08
Ik zou kijken of je de wei voor oud en nieuw nog kunt afzetten met stroomdraad. Die andere wei is klein en hard (maar niet ongelijk?). Ik zet mijn pony's iig wel in een andere wei. Die ligt verder van de straat en het vuurwerk af en er staat meer gras, dus ze zijn dan afgeleid van het vuurwerk. Die van mij hebben wel een stal, maar in de wei blijven ze veel rustiger. Ze rennen even 5 minuten wat rond en daarna kijken ze een beetje en gaan ze eten.
SanneK
Geplaatst: 30-12-09 12:12
Ik zou je pony in deze wei laten staan, ze moeten wel fatsoenlijk kunnen rennen als ze schrikken. Je kan ook even je DA bellen voor een verdovingsmiddel, dit heb ik vorig jaar ook gedaan en ga het dit jaar weer doen. Ze blijven dan heerlijk rustig staan en doen net alsof er niets aan de hand is. En dat terwijl ze in een wei stonden die aan de bouw grenzde, dus met heel erg veel vuurwerk . succes!
vancky2005
Geplaatst: 30-12-09 12:19
Pas wel op dat je paarden niet kunnen uitbreken. Prikkeldraad zal hen niet tegenhouden als ze panikeren. Integendeel, dan kunnen ze nog ernstig gekwetst raken. Ken je geen boer die even een nachtje een stal vrij heeft. Lekker tussen de koeien staan.
Als je paarden uitbreken en ze begeven zich op straat is het risico nog groter op ongelukken.
Ik doe ze altijd in de grootste beschikbare weide. Zo hebben ze de ruimte om te rennen zonder dat ze zich belemmerd voelen en dus door de draden gaan.
Lekker veel hooi geven en rustig laten gaan.
Verdoven zou ik niet doen. Het middel zorgt ook voor spierverslapping. Als een paard onvoldoende krijgt kan hij er doorheen breken. Krijgt hij teveel, dan kan hij er zo bij gaan liggen terwijl hij wel de stress ervaart.
Ik vind een verdoving ook niet iets wat je maar even moet doen. Kijk als je paard echt helemaal flipt en zo een gevaar wordt voor zichzelf en anderen dan snap ik dat. Maar ik maak niet uit je verhaal op dat dit het geval is. Staat je paard alleen of met anderen? Toen ik mijn nieuwe pony kreeg wist ik ook niet hoe hij zou reageren, maar dat ging super omdat de rest super rustig waren.
Ik zou hem in de wei zetten met het schrikdraad! Zeker geen prikkeldraad. En misschien kan je kijken voor 1 nachtje op een pensionstal of bij een boer. Als dat niet het geval is,, heel veel hooi geven. X-
Wikiboo
Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-09 15:15
Ik ben naar de DA geweest. We hebben een verdovend middel in vorm van een spuit(net zoiets als een wormenspuit) Zodat ze minder druk is we geven haar eerst de helft van de minimale dosering, zodat er niet te veel van krijgt
Allemaal bedankt voor jullie reacties ik heb er heel veel aan gehad
sorry, maar verdoven zou ik niet doen. als ze verdooft zijn slikken ze minder en als ze dan gaan eten kunnen ze dus zich verslikken of zelfs stikken. ik wil je niet bang maken, maar eten en verdoven gaat iig niet samen.
Toskaa
Geplaatst: 30-12-09 19:43
Jammer dat het niet mogelijk is een nachtje op stal te zetten, hoe heb je (of de vorige eigenaar) dit vorige jaarwisseling gedaan?
annebora45
Geplaatst: 30-12-09 20:55
vervelend he'dat er morgen weer vuurwerk knalt ,vooral voor de paardjes