Het eerste 'probleem': hoe van een stalpaard naar een weidepaard in de winter?
De situatie nu: Jim staat volpension. Zomers 24/7 op de wei, in de winter op stal en een paar uur in de paddock als ik hem er in zet of een stalgenootje. Hij staat op de wei met een groep of met een jonge hengst en in de paddock met 1 maatje (ruin, jonge hengst, merrie shet). Hij krijgt 3x per dag een flinke portie hooi. Ik rij hem 3/4 keer per week, longeer 1x en de andere 2 dagen rommelen we wat aan (los, vrijspringen, vrijheidsdressuur, wandelen). Maar verder staat hij dus op stal.
Mijn nieuwe stal (vanaf 1 februari): particulier bij iemand. 2 stallen. Zijn maatje wordt een shetlander merrie. Hij komt hier in een stal met uitloop, een bak die altijd open staat en waar ze in kunnen en als het niet te nat is de wei waar ze in gaan. Zomer en winter, dag en nacht. Een hele overgang dus. Het rijden/werken zal niet veranderen. Maar het stalklimaat dus wel.
Hoe ga ik dit doen? Het gaat om een haflinger met een flinke vacht. In oktober heb ik een dekenmodel bij hem geschoren, maar op het geschoren deel is zijn vacht ook al weer flink gegroeid. Hij staat nu ook zonder deken en heeft het niet koud. Buiten en binnen niet. Maar hoe zal dat gaan als hij straks veel buiten staat? Kan dit gewoon?
Zoals hij nu is: http://i45.tinypic.com/25q6tld.jpg
En hoe laat ik hem het beste wennen aan de nieuwe stal de eerste dagen?
Wennen aan de andere pony is geen probleem. In het begin komt er even een draadje tussen, maar ik vermoed dat ze snel samen staan. Mijn pony is namelijk over-sociaal

Nadeel is dat hij waarschijnlijk erg aan haar gaat hangen. maar dat zien we dan wel weer.