Welke wormenkuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DUDIEFOREVER

Welke wormenkuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 12:23

Hee,

Ik heb geen idee of dit goed staat..
Maar er zijn zoveel wormkuren, hoe weet je nou waar je uit moet kiezen?
Ik heb weleens gehoord dat dit seizoensgebonden is ofzo?

Groetjes,
Amanda.

Cherry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:30

de eigenaresse van mijn vz-jes gebruikt een breed-spectrum preparaat,helpt tegen de meeste wormen.en het hangt niet af van het seizoen.(sommige wormen komen bv meer in de zomer voor dan in de herfst of zo) maar dat wormenmiddel helpt tegen elke soort,elk seizoen.ze gebruikt Eqvalan
groetjes

MarliesV

Re: Welke wormenkuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:36

Ik zou zeggen, vraag de DA om advies.

Ik heb 3 dames in de weide.
De haf krijgt een breed spectrum van het zwaarste soort (Equimax)
De merrie krijgt een lichter middel ivm drachtigheid.
Ons veulen krijgt een middel meer tegen spoelwormen ed omdat dit de eerste wormen zijn wat ze krijgen.

Het is dus lastig om dit zo aan te geven. Wat je geeft hangt af van je paard, van hoe vaak je ontwormd en van de manier van huisvesten. Weidepaarden hebben vaak andere wormen dan paarden die alleen in de paddock staan en op stal.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:14

In deze periode (november/december) geef ik een ivermectine wormspuit ivm horzellarven. Ivermectine bestrijdt daarnaast ook alle andere wormen, behalve lintworm. Daarvoor heb je de werkzame stof praziquantel nodig. Die geef ik 2x per jaar (in het voor- en najaar). Daarnaast krijgen ze bij mij ook tenminste 1x per jaar een wormkuur met pyrantel, de best werkzame stof tegen spoelwormen en voor jonge paarden belangrijk. Je da kan je hierover alles vertellen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:26

plokkie schreef:
de eigenaresse van mijn vz-jes gebruikt een breed-spectrum preparaat,helpt tegen de meeste wormen.en het hangt niet af van het seizoen.(sommige wormen komen bv meer in de zomer voor dan in de herfst of zo) maar dat wormenmiddel helpt tegen elke soort,elk seizoen.ze gebruikt Eqvalan
groetjes

Dat is niet echt handig om altijd dezelfde kuur te gebruiken ivm resistentie van de wormen

@TS, ik heb een heel mooi schema van de dierenarts mocht je interesse hebben kan ik het naar je door mailen als ik thuis ben.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:28

charaz, zou je die ook naar mij kunnen pb-en / mailen? :)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:37

Ja dat zal ik vanmiddag even doen! Mochten er nog meer geintresseerde zijn, laat het maar even weten.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 12:27

Graag charez!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:37

je moet zeker niet elke keer dezelfde gebruiken omdat de wormen dan resistent worden. ik wissel het elke keer af en kijk in welk getijde je het meest kans heb op welke wormen.
je kan voor de zekerheid je DA even om advies vragen, die weet wat voor huisvesting je hebt en kan aan de hand daarvan bepalen welke wormenkuren je wanneer moet geven.

Asmaryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:40

Ik denk dat het ligt aan je paard. Ik zelf gebruik Equest (volgens de DA erg goed voor jonge paarden) omdat mijn paardje 1,5 is.
Maar als je het zelf niet zeker weet, zou ik iemand vragen die er ietsje meer van af weet. Doe ik zelf ook :j

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:42

Equest geven omdat je paard 1,5 is kan ik niet echt rijmen. Je moet kijken naar welke wormen er in dat jaargetijde er de grootste kans op is en zorgen dat je niet steeds met hetzelfde ontwormt.
Geen enkele wormenkuur pakt alle soorten wormen mee.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:19

Ik heb een schema van de VA en die zegt ook per keer welke kuur ik nodig heb..Heel eenvoudig, hoef ik zelf niet meer na te denken en bang te worden voor resistentie.
Ik meen dat daarvoor de VA de wormenkuren overgenomen heeft..?

Jaimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:59

Dat is echt per paard verschillend sorry ken je niet veder helpen

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:02

Inderdaad even naar de Dierenarts gaan. Want je hebt veel verschillende soorten wormenkuren.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 02:17

Dr heeft dr 1 berichten nodig geloof ik.

De rest, bedankt voor de reactie's!

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 02:54

Ik weet dat er instanties zijn die drollen preventief onderzoeken, moet je de da maar eens naar vragen of via internet proberen op te zoeken, succes

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:48

Het woud doet dat onder andere. Ik laat mijn mest daar onderzoeken en zij adviseren dan of ik moet ontwormen en met welke pasta ik dat het beste kan doen. De dierenarts kan dat ook.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:02

Ik heb voor volgend jaar; bimectin, equest, equest pramox en equimax.

Lijstje met de volgorde ligt nog bij mn ouders.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:41

Ik zou het op basis van een mestonderzoek laten doen, het Woud is al genoemd, maar er zijn ook andere die het doen en je DA kan het ook (als het goed is tenminste).
Ik zou er niet meer klakkeloos een spuit in drukken.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:01

Wij ontwormen via een schema van de DA, alle paarden worden gelijktijdig ontwormt door de staleigenaar.

Er zit wel variatie in de middelen, afhankelijk van het seizoen. Er zit dan ook verschil in de tussentijden van het ontwormen.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:53

Het nadeel is (ontwormen op schema DA of van iemand anders, zonder mestonderzoek) dat je er dan klakkeloos in spuit indrukt terwijl je niet weet of je paard/pony een daadwerkelijke hoeveelheid wormen heeft die ook bestreden moeten worden en of je de juiste wormen ook dood...........

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:33

Ik gebruik 2x per jaar equimax, de rest verschillende merken: o.a. noromectin, bimectin, equiworm P of F, eraquell etc.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 17:14

of je nou noromectin of bimectin geeft maakt niets uit, beide een ivermectine pasta.

sjappe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 17:36

Ik heb begrepen dat equest de breedste ontworming biedt die er is. Equest schijnt de enige te zijn die "bolletjes" (ingekapselde rode bloedworm-larven) doodt. Dit geef ik 3x per jaar en in het najaar geeft ik equest pramox, deze doodt eventuele lintwormen (alle 3 soorten). Bovendien is het niet zozeer belangrijk om de werkzame stof af te wisselen , maar vooral om niet te onder-doseren. Vooral dit laatste werkt resistentie in de hand. Equest mag je overigens niet aan veulens geven (<6 maanden). Dit heeft te maken met een geval met dodelijke afloop, nadat er door een eigenaar een veel te hoge dosis gegeven was. Bij veulens is overdoseren met equest blijkbaar niet zonder risico's.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 17:39

Ik stuur mest van mijn paard op, naar het eerder genoemde 'het Woud'.
Zij geven dan een ontwormadvies. Ideaal, dan ontworm je niet voor niets & ontworm je tegen de juiste wormen.