ongeduldig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cocktailtime

ongeduldig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 20:29

hoihoi,
als ik mijn paard op de poets/wasplaats of stalgang zet en ik ga hem verzorgen.
dan begint hij heel vaak met zijn voorbeen naar de grond te schoppen.
zie het als een vorm van vooruit komen.
nu heb ik opgezocht wat dit betekent en ik kwam uit op ongeduldig zijn want ik weet zelf ook dat hij altijd graag wilt lopen en niet stil wil blijven staan.
maar het is harstikke vervelend als ik bijvoorbeeld moet invlechten voor op concour te gaan
heeft iemand tips. tot nu straf ik hem door steeds hem een tik te geven op zijn voorbeen. maar het helpt niet.. ik hoor graag als iemand iets weet.

x

Samurai

Re: ongeduldig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:32

En als je hem beloond bij goed gedrag, draai je het eens om?!
Succes

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:38

Mijn pony deed dit ook altijd. Negeren was het sleutelwoord!

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 20:59

nou als ik het negeer dan maakt die nog meer kabaal dan dat hij al doet. hij gaat er echt mee door totdat ik er wat van zeg.

en dat van belonen doe ik nu ook, maar daarna doet hij het weer opnieuw.

Fab_Love_Emm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 10:12

Hoi,

wij hebben dat ook gehad met onze haflinger.
Mijn oom die heeft bij Pat Parelli gelest en hij heeft een caddie, (een stick met een touwtje eraan), die ging op de poetsplek gewoon erbij staan en op het moment dat je paard in de fout gaat geef je hem een tik. (niet een hele harde, gewoon een normale tik), daarbij zeg je niets.

Ik denk dat je paard er dan wel mee ophoudt.
(maar ik weet niet of je iemand kent met zo'n stik, want iets anders mag je daar niet voor gebruiken).

succes!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 10:20

cocktailtime schreef:
nou als ik het negeer dan maakt die nog meer kabaal dan dat hij al doet. hij gaat er echt mee door totdat ik er wat van zeg.

En hier heb je je antwoord waarom hij het doet, en dus meteen de oplossing voor je probleem. Door uiteindelijk iets tegen hem te zeggen, krijgt hij aandacht en wint hij er dus iets mee. Oplossing: negeren, negeren, negeren en nog 1000 maal negeren. Wat hij ook doet, hoe bont hij het ook maakt, blijven negeren!!! Pas als hij stil staat en normaal doet, praat hij weer tegen hem en krijgt hij zijn aandacht.
Het is wel een kwestie van volhouden, want door je eigen inconsequente gedrag (eerst negeren en uiteindelijk toch maar straffen wat eigenlijk een beloning voor hem is) heb je hem aangeleerd dat als jij niet reageerd, hij nog veel gekker moet gaan doen.

Succes!

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 10:43

Lalidan schreef:
cocktailtime schreef:

En hier heb je je antwoord waarom hij het doet, en dus meteen de oplossing voor je probleem. Door uiteindelijk iets tegen hem te zeggen, krijgt hij aandacht en wint hij er dus iets mee. Oplossing: negeren, negeren, negeren en nog 1000 maal negeren. Wat hij ook doet, hoe bont hij het ook maakt, blijven negeren!!! Pas als hij stil staat en normaal doet, praat hij weer tegen hem en krijgt hij zijn aandacht.
Het is wel een kwestie van volhouden, want door je eigen inconsequente gedrag (eerst negeren en uiteindelijk toch maar straffen wat eigenlijk een beloning voor hem is) heb je hem aangeleerd dat als jij niet reageerd, hij nog veel gekker moet gaan doen.

Succes!

mee eens, laat hem maar kabaal maken gewoon doorgaan met waar je mee bezig bent, het zal wel irritant zijn maar dan zal hij het vanzelf afleren :D

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 12:49

oke dankje vooor de tip.
ik ga straks meteen kijken of het werkt! =)

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 13:09

Ow ja, daar had mijn fjord ook een handje van..
Dat werkt ook echt op je zenuwen..

Idd negeren, ik heb op een gegeven moment gewoon een bakkie koffie op mijn gemak bij dr zitten drinken, op het moment dat ze even stopte gaf ik aandacht, zodra ze begon, ging ik weer even de hoek om.

Man dat vergt echt bergen gedult, maar uiteindelijk gaat het je lukken hoor!!

Sucses strakjes!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 02:00

Ik ga ook mee met het negeren.

Ga evt. vlak bij hem staan, tutten of wat dan ook.
Zodra hij begint te schrapen, loop je weg. Stopt het paard, loop je er weer heen om te tutten.
Dat zou niet vaker dan een keer of 2 hoeven denk ik ;)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 09:33

kehdra schreef:
Dat zou niet vaker dan een keer of 2 hoeven denk ik

Ik denk dat dat veel vaker dan een keer of 2 nodig is, eerder een keer of 20, en misschien wel een keer of 200. Waarom? Omdat dit gedrag ontstaan is door inconsequent gedrag. Ze heeft hem gewoon aangeleerd dat hij zo aandacht krijgt, maar niet altijd. Dus het feit dat hij dit keer geen aandacht krijgt, betekend niet dat hij morgen ook geen aandacht krijgt. En dus probeert hij het weer. En weer. en weer.

Een paard wat je dit niet aangeleerd hebt heeft het inderdaad in een keer of 2, 3 wel door, maar in dit geval ben je veel langer bezig. Je zal ds echt door moeten zetten!

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 10:43

ik heb hem dat niet angeleerd. ik heb hem vanaf april en zoals ik hoor van mijn vriendin waar hij eerder op stal stond bij de vorige eigenaar heeft hij dit daar ook gedaan.
maar gister ging het al veel beter. thanx bokkers!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:33

vaak worden dit soort paarden ook rustig als je een hooinet ophangt zodat ze wat te eten hebben.
dan staan ze vaak wel stil,het is toch een vorm van aandacht vragen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:36

Je gaat toch geen hooinet op de poetsplaats ophangen als je je paard daar wilt verzorgen :? Dat vind ik echt van het zotte hoor.
Het negeren zal uiteindelijk helpen, maar persoonlijk straf ik dergelijk gedrag gewoon direct en consequent af. Met stem of als dat niet helpt desnoods met een zweepje. Ho is ho en dat betekent stilstaan, met vier pootjes die tot op de grond hangen. Afschuwelijk verwend gedrag, dat geschraap.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:38

ik leg altijd wat hooi neer als ik mijn dier ga poetsen, zo heeft hij in de tussentijd wat te doen.
snap het probleem eigenlijk niet zo?
wat is er erg aan dan?
paard blij en ik blij. :D ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:50

O als jullie er allebei happy mee zijn is het prima maar persoonlijk vind ik het echt van het zotte dat je een paard met voer moet afleiden omdat 'ie anders niet stilstaat. Ik voed ze gewoon op in plaats van dat ik ze omkoop.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:56

Lalidan schreef:
kehdra schreef:
Dat zou niet vaker dan een keer of 2 hoeven denk ik

Ik denk dat dat veel vaker dan een keer of 2 nodig is, eerder een keer of 20, en misschien wel een keer of 200. Waarom? Omdat dit gedrag ontstaan is door inconsequent gedrag. Ze heeft hem gewoon aangeleerd dat hij zo aandacht krijgt, maar niet altijd. Dus het feit dat hij dit keer geen aandacht krijgt, betekend niet dat hij morgen ook geen aandacht krijgt. En dus probeert hij het weer. En weer. en weer.

Dat heet variabel belonen. ;) Dat is het voor het paard, de 1 op de 10 x dat je toch naar hem toe gaat om aandacht te geven. En slaan, roepen, aaien, snoepje geven. Het is allemaal aandacht. Kortom het paard bepaalt wat jij gaat doen (naar hem toekomen).

Ik ga mee met negeren. Je draait je pas naar je paard toe als hij (even!) met 4 benen op de grond blijft. HIj blijft echt geen 3 dagen schrapen. En als hij het wel doet, leert hij in 1x dat hij pas aandacht krijgt zodra hij er mee stopt.

Verder kun je ook tussendoor belonen als hij met 4 benen aan de grond blijft (= niet schapen).

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 17:18

ik ben vanmorgen nog geweest. doen heeft hij het 2x ongeveer gedaan. ik heb niks gezegt en ben doorgegaan met poetsen.
daarna stond hij n tijd stil en heb ik hem beloond.

en nee ik ga absoluut geen hooi phangen/neerleggen of iets in die richting. ik vind dat mijn paard hoort te luisteren en niet dat ik hem iets moet geven om wel stil te staan

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 21:50

als jij het je paard kan afleren, is hooi niet nodig. Maar wees dan wel bewust over hoe, waar, en vooral wanneer je je aandacht op hem richt, en wanneer niet.,,

Kan jij het niet afleren, moet je je paard niet nog te lang lastig vallen, met onduidelijke signalen, en gewoon een zak hooi neerhangen. geen enkel probleem lijkt mij.

llindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 11:30

Anouk doet dat ook, dat zit er gewoon in bij een tuigpaard zegt de eigenaar. Maar ik doe als we aan het poetsen zijn zodra ze begint met schapen stop ik en draai ik mijn rug naar haar toe op ong een meter afstand en verbreek al het contact. Totdat ze stopt en ga ik weer lekker verder met poetsen. Dit had ik 3 keer gedaan die dag en daarna stond ze rustig stil, terwijl ze aan het begin een beetje springerig was (had teveel energie door omstandigheden, niets aan de hand)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 04:04

Idd negeren. Het is idd een erg verveklend geluid en zwaar irritant dat geschraap over de vloer, maar iedere votrm van aandacht (dus ook negatieve aandacht) is aandacht. Daar is ej paard op uit

llindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:15

ja idd...
Maar eigenlijk krijgt hij toch aandacht? Poetsen!
Dit is dus schijnbaar niet genoeg... Praat er ook bij, helpt ook voor het vertrouwen van het paard.

Ni_na

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:04

negeren: hij wil aandacht, verder moet je zlef heel veel geduld hebben. dan komt het goed!

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 22:17

ik zie al verbetering in het paard.
thanx bokkers.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 03:19

cocktailtime schreef:
ik zie al verbetering in het paard.
thanx bokkers.

Graagh gedaan. Mocht je weer ergens tegen aanlopen, kom gezellig weer terug :D