Paard drinkt bijna niet meer.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Kirsten__

Paard drinkt bijna niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 22:56

Sins een weekje drinkt mijn bijrijdpaard bijna niet meer.
In het weiland drink die niks(word in de gaten gehouden door de boer)
en als die savonds in stal staat drinkt hij ongeveer 1 liter.
Ik gister zijn baasje gebeld, maar die zei dat ik het nog maar even in de gaten moest houden
(wegens omstandigen kan ze zelf niet komen)
maar ik maak mijn toch een beetje zorgen.

Wat moet ik doen?

Djilna

Re: Paard drinkt bijna niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 00:44

Krijgt het paard koud water of geef je lauw water als hij op stal komt? Lauw water drinken ze in deze koude tijd vaak liever.

Merk je verschil in gedrag van het paard? Lusteloos oid? Als hij nl al een week zo slecht drinkt zou hij aan het uitdrogen moeten zijn.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 00:47

al onze paarden drinken veel minder ...
een van de paarden staat ivm blessure op wei en die is laatste 2 dagen niet bij de waterbak geweest.... geen hoefsporen in de sneeuw.
je paardje komt buiten eet hij dan niet voldoende vocht?!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 09:47

Hier drinken ze ook erg weinig, Ze happen vooral sneeuw. Ik maak de bakken nu ook maar 1x per dag ijsvrij, echt happig zijn ze er niet op.

Evelyne80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 10:03

Misschien neemt ze hapjes sneeuw, is tenslotte ook vocht! Dat zie ik ze hier ook wel doen.

Cadanzax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 10:05

Evelyne80 schreef:
Misschien neemt ze hapjes sneeuw, is tenslotte ook vocht! Dat zie ik ze hier ook wel doen.

die van mij doet dat ook.
Het smelt inderdaad dus ook een soort van water ;)

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 14:12

Djilna schreef:
Krijgt het paard koud water of geef je lauw water als hij op stal komt? Lauw water drinken ze in deze koude tijd vaak liever.

Merk je verschil in gedrag van het paard? Lusteloos oid? Als hij nl al een week zo slecht drinkt zou hij aan het uitdrogen moeten zijn.

maak geen geen verschil, geen van beide drinkt die echt.
Zijn gedrag is ook niet echt veranderd, hij urineerd wel een stuk minder.

fjordnina schreef:
Hier drinken ze ook erg weinig, Ze happen vooral sneeuw. Ik maak de bakken nu ook maar 1x per dag ijsvrij, echt happig zijn ze er niet op.
Evelyne80 schreef:
Cadanzax schreef:
Evelyne80 schreef:

die van mij doet dat ook.
Het smelt inderdaad dus ook een soort van water ;)

Ze staan de heledag op het land, en hij eet idd wel van het sneeuw

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:13

Paarden drinken in de winter veel minder.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:21

door het koude weer zijn ze niet zo geneigd om veel te drinken. Verliezen ook niet zoveel vocht nu.
Mijne doen niet anders dan sneeuw knabbelen. Drinken ook niet veel op het moment, verspil zoveel water door het ijs steeds te verwijderen dan ik aan mijn paarden kwijt raak.
Je kan even zijn huid optillen, springt het gelijk terug dan is je paardje niet uitgedroogd en dan hoef je gelijk nog geen zorgen te maken.
Wat krijgt je paard te eten? Wortelen, bieten, slobber etc bevatten ook vocht. Brokken onttreken weer wat vocht.
Zolang je paardje nog steeds zijn brokken met lieve lust opeet denk ik dat hij niet uitgedroogd is.
Je kan uiteraard een bak slobber maken (als hij dat nog niet krijgt) op die manier krijg je ook weer wat vocht binnen en dan een als je je echt zorgen maakt dan een hydratatiepoedertje erin mikken.

Maar zolang hij toch wat blijft drinken denk ik niet dat je je direct zorgen moet maken, vooral niet als als hij buiten bij sneeuw kan.

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 14:42

LecyTinker schreef:
door het koude weer zijn ze niet zo geneigd om veel te drinken. Verliezen ook niet zoveel vocht nu.
Mijne doen niet anders dan sneeuw knabbelen. Drinken ook niet veel op het moment, verspil zoveel water door het ijs steeds te verwijderen dan ik aan mijn paarden kwijt raak.
Je kan even zijn huid optillen, springt het gelijk terug dan is je paardje niet uitgedroogd en dan hoef je gelijk nog geen zorgen te maken.
Wat krijgt je paard te eten? Wortelen, bieten, slobber etc bevatten ook vocht. Brokken onttreken weer wat vocht.
Zolang je paardje nog steeds zijn brokken met lieve lust opeet denk ik dat hij niet uitgedroogd is.
Je kan uiteraard een bak slobber maken (als hij dat nog niet krijgt) op die manier krijg je ook weer wat vocht binnen en dan een als je je echt zorgen maakt dan een hydratatiepoedertje erin mikken.

Maar zolang hij toch wat blijft drinken denk ik niet dat je je direct zorgen moet maken, vooral niet als als hij buiten bij sneeuw kan.

hij krijgt somorgen ½kilo brok en veel kuil en savonds het zelfde.
en dan staat die van smorgens 10 tot savonds 8 uur op het land.
ik ga vanavond eens slobber maken, zal die vast wel lekker vinden.
ook ga ik even dat trukje met zijm huis proberen.

dank je wel voor jullie tips.

anouky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 21:11

de paarden happen hier inderdaad ook sneeuw, de waterbak buiten en binnen gebruiken ze nu ook haast niet, ze zullen de sneeuw wel lekkerder vinden hahaha.

ik zou het toch wel ff in de gaten houden en anders de da bellen

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 06:47

Djilna schreef:

Lauw water is voor je paard juist niet goed. Drink zelf maar eens veel lauw water. Je krijgt meteen pijn in je buik en voor het einde van de dag ben je aan de diarree

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 06:48

Ik zou het wel ff in de gaten houden, hoor...
Tuurlijk drinken ze met deze temperaturen minder water, maar zoals jij zegt, 1 liter, is wel heel erg weinig.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 11:11

kimmie88 schreef:
Lauw water is voor je paard juist niet goed. Drink zelf maar eens veel lauw water. Je krijgt meteen pijn in je buik en voor het einde van de dag ben je aan de diarree

Van koud water krijg je toch juist buikpijn. Drink zelf maar eens een glas ijskoud water met ijsklontjes in 1 keer leeg. Lauw water drinken veel mensen heel veel, denk aan alle kopjes thee/ koffie etc.
Ik drink nu ook net een kopje lauwe thee maar ik denk niet dat ik daar diarree van krijg :D

En weer on-topic: drinkt ze op stal uit een emmer of heeft ze een automatische drinkbak?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 11:14

Wat je kunt doen is Roosvicee (limonade) door een emmer water mengen. Ik doe dit als het zomers is en de paarden vinden dit zo lekker dat ze emmers ervan leegdrinken.

Succes!

En de tip van lauw water is al gegeven.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:01

Paarden in het wild hebben ook niet de keuze voor lauw water

Tammy_lover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:18

Volgens mij drinken paarden zoizo wat minder in de winter en het zou ook best kunnen dat hij genoeg vocht krijgt uit alle sneeuw.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:23

Altijd even alles nakijken, bv drinkt hij uit een emmer, ligt er niet een dood dier in zoals bv een vogel of een rat.?
WErkt de waterbak wel goed , ligt er geen mest in?
Noem maar wat hoor, altijd eerst alles even uitsluiten.
Eet het paard verder goed, maakt hij geen lusteloze indruk?
Dan zou ik me er verder niet al te druk over maken, in de winter drinken paarden net als mensen zowiezo een stuk minder.

Als je het toch niet vertrouwt bel dan even de DA voor advies.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:28

Alves schreef:
Wat je kunt doen is Roosvicee (limonade) door een emmer water mengen. Ik doe dit als het zomers is en de paarden vinden dit zo lekker dat ze emmers ervan leegdrinken.

Sorry, maar dit zou ik niet aanraden :n .

Nu drinken alle paarden gewoon minder dan normaal, maar dat doet een mens ook.
In de zomer drink ik veel en veel meer dan nu. Dan heb ik er ook meer behoefte aan dan nu.
Zo is het met een paard ook en daarbij krijgen ze sowieso als ze op de wei staan ook al genoeg vocht binnen door gras/sneeuw/dauw etc.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:29

TS ik vind dat je het wel goed in de gaten moet houden!
Vocht is erg belangrijk, knijp het vel in de hals samen en kijk of het lang rechtop blijft staan.

Bij mijn opa hebben ze geen elecktrische drinkbak, maar drinken ze uit soort met voerbakken (gaat 1 emmer water in), hij wil namelijk zien wat zijn paarden drinken... Gemiddeld drinken ze 3 van deze bakken leeg per dag, dit is een maatje draver en die drinken met dit weer dus 30 liter.

Ook al is het niet zoals het in de natuur gaat.
Geef een emmer lauw water of met roosvicee, blijf erbij staan en zie hem drinken.
Zorg er desnoods voor dat het paard 2 uur niet kan drinken en kijk daarna of hij wel bij jou uit de emmer drinkt.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:35

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:40

Ik zeg ook niet dat het slecht is hoor, dat zou ik niet weten, heb er verder nooit naar gekeken en zou ook nooit in me op komen om mijn paard Limonade te gaan geven :n

Heeft een paard dorst drinkt hij en wat ik al jaren waarneem is dat paarden (net zoals de mens en ieder ander dier) nu gewoon minder drinken dan bv. in de zomer. En dat is logisch ook...

Geen reden mijns inzien om dan limonade te gaan geven of überhaupt daar moeilijk over te doen.
Zo lang jij zorgt dat water ter beschikking staat zal een paard naar behoefte drinken. En ja, dat zijn niet de liters die hij in de zomer drinkt.

Kim_Bisous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:41

@ TS heeft je paard een deken op? Eentje met een fleecevoering of een fleecedekentje onder je gewone winterdek? Zo ja.. Het kan zijn dat dit statisch wordt en dat je paard tijdens het aanraken van de drinkbak een klein schokje krijgt en daardoor niet meer durft te drinken. Het is misschien een optie om daar eens na te kijken, mijn vriendin heeft dit ook eens meegemaakt. Later bleek dat haar paard doordat hij stroom kreeg bang was geworden voor de drinkbak in voornamelijk de wei.

Succes, ik hoop dat je het snel opgelost hebt!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:43

Maar 1 liter vind ik toch wel erg summier voor een paard, al is het winter.
In vergelijking met andere paarden die zo een 25 liter drinken...
Ik raad toch aan het water aantrekkelijk te maken om te drinken al is het alleen maar om te zien of het paard dan wel drinkt.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:48

Nou die 1 liter geloof ik ook niet zo hoor.
Zal zeker weten wel wat meer zijn ;)

Feit is gewoon dat paarden nu minder drinken en er minder behoefte aan hebben.
Zeker als ze gewoon op het land staan.

Onnodig om daar zo moeilijk over te doen ;)