2 keer per dag water!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

my_precious

2 keer per dag water!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 21:46

Ik had is even een vraag!

Bij ons op stal (pensionstal) is natuurlijk alles bevroren door dit weer.
Nu kwam ik vanavond op stal, krijg ik te horen dat de paarden maar 2 keer per dag van de pension houder een emmer water krijgen.

Mijn vraag is dus: Hoeveel water moet een paard per dag drinken?
2de vraag: hoorde dat als een paard met dit weer teveel water drinkt wat te koud is koliek kan krijgen klopt dit?

Heb natuurlijk mijn paard nog even een emmer water gegeven want ik vond 2 emmers over de hele dag wel erg weinig, aangezien ze biks en onbeperkt voordroog krijgen.

Graag jullie meningen en tips.

Caira

Re: 2 keer per dag water!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:49

hier gaat er 120 liter per dag door met 4 paarden dus reken maar uit.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:51

Hier gaan we 5 á 6 maal, geven dan een emmer water per paard van 15 liter (die ze niet elke keer helemaal leeg drinken)

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:51

paard drinkt ongeveer 30 liter op een dag :)
In een emmer zit 10 liter..

Als een paard veel koud water op zich neemt in een korte tijd, kan hij er flink buikpijn van krijgen ja, dus koliek :) Maar gaat ook wel weer over hoor.. :)
Drink zelf maar een paar liter ijskoud water weg, vind jij waarschijnlijk ook niet erg prettig :)

Edit: overigens is 2 x per dag water geven niet erg hoor :) wel zorgen dat het paard genoeg krijgt ;) bijv dmv met kruiwagens gaan lopen en ze eruit te laten drinken ;)

pipo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:52

hoi ik vind het wel een beetje weinig. Bij ons is ook alles bevroren en hier krijgen ze elke drie uur water (lauw) zoveel ze willen. Het ene paard drinkt een stuk meer dan een ander. maar de meesten toch wel een emmer of 4 per dag.
Ze kunnen inderdaad koliek krijgen als ze ineens veel koud water tegelijk binnen krijgen, daarom is het ook belangrijk dat ze vaker water krijgen.
Probeer als je er zelf bent 'm lauw water te geven zoveel hij wil. succes

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 21:57

nou ik had dus zijn voerbak ook maar ff half gevuld met water en een emmer aan zijn stal vast gemaakt voor zijn biks, ik dacht ook dat het te weinig was namelijk.

maar 2 emmer van 10 ltr per keer zou dus kunnen?

en hoe weet je dan of je paard teveel binnen krijgt.

dan zou hij dus niets te kort komen.

PonyDakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:31

Bij ons op stal is de waterleiding ook bevroren. Ik heb nu een plastic voerbak die je kunt ophangen en die vul ik iedere keer met lauw water. Een paar keer per dag.

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:33

Volgens mij mogen ze wel wat vaker water krijgen. Hier krijgen ze zo'n 5x per dag water, en dan weer bijvullen als de emmer leeg is.
Wat dat betreft mag het wel weer warmer worden :=

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:47

Wat je zou kunnen doen is een emmer in de stal ophangen en als jij er zelf bent, die bijvullen met lauw water. Dan kan -ie in ieder geval eventjes vooruit. Dit dan náást de drinkbeurten van de pensionhouder (dus niet dat jouw paard dan wordt overgeslagen), want het water in de emmer zal uiteindelijk ook bevriezen. Je kunt bijv. vragen of de pensionhouder tijdens het rondje, jouw emmer aanvult met 1 of 2 emmers water.
Zelf doe ik het nu ook zo bij mijn paard. Ik gebruik een 20 liter emmer, van dat beweeglijke rubber.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 23:55

ik heb vanavond een emmer aan stal opgehangen voor zijn biks en zijn voerbak water in gedaan, en gevraagd aan de vrouw van de pensionhouder of hij het in de gaten wilde houden.
ze zouden alle paarden in de gaten houden en aanvullen als het nodig was, maar goed de vraag is of dat natuurlijk gebeurt.
dus nu als ik er ben vul ik zelf ook met lauw water voor de zekerheid.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 00:00

Is het een metalen voerbak?
Want in dat geval zou ik het water in een (rubberen) emmer doen. Bevriest het minder snel. :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 00:01

wij hebben cemententonnen in stal staan.
Daar gaan ongeveer 3 emmers van 30 liter in.S'morgens zijn ze bijna leeg.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 00:02

Per paard? :wow: Dat is wel héul veel!

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 00:06

Niet alles doorgelezen.
Bij ons lopen ze 's morgens met emmers water langs alle paarden.
Dit doen de mensen die voeren.

Tegen 11uur zijn er altijd wel een paar mensen op stal die dit ook doen, 's middags dus ook.
Ze gaan niet alleen hun eigen paard langs maar ook de anderen.

Met 'avond eten' krijgen ze weer van de voerders.
Een andere stalgenoot had bij wat paarden het in de voerbak gegooit, mja daar was niet iedereen blij mee.
Ik heb het er ook weer uit geschept met een emmertje.
Uit het emmertje begon m'n ene pony meteen te drinken.

Dus heb een emmer gepakt, gevuld en met strotouwtjes bevestigd aan z'n stal , hij's nog al een sloper dus zet niks op de grond.
Morgen eens zien of ie het heeft laten zitten hoop het wel!

M'n andere pony hebben ze d'r voerbakje lager bevestigd(schroeven) en daar water in gedaan omdat ze altijd in een bak die je aan de deur kan hangen haar voer krijgt , gaat prima.

Teveel water ineens (Vooral omdat het nu helemaal koud water is) indd niet goed, krijgen ze ook koliek van.
Ik vind ineens steenkoud water ook niet fijn krijg ik ook buikpijn.
De eerste nacht dat het bij de 2 kleinere schuren was dichtgevroren, heb ik de paarden daar allemaal 5 grote slokken laten nemen, omdat ik wist dat hun eigenaren een uur later ook zouden komen en zij hun dan opbouwend weer wat kunnen doen .

Vind het indd wel weinig wat ze bij jou geven :) Misschien kun je zelf paar x per dag naar stal om ze een emmertje te doen? of iig te checken tot hoever het nog vol is/ijs op zit?

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 00:08

Ik heb een grote plastic bak van 30 liter. Deze vul ik 2x p dg. De eerste ronde is hij meestal leeg de 2de niet altijd.
Ik heb een grote tinker.
Dus ik zou zeggen dat een paard ong 40/50 liter nodig heeft en een pony 30/40 liter per 24 uur.
In de zomer drinken ze natuurlijk meer maar dan zit je niet met de bevroren leidingen.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 00:13

Ik maak 2x daags het water ijsvrij van mijn "buitenpaardje"
Staan 2 speciekuipen die eerst wel even ijsvrij blijven nadat ik al het ijs eruit heb gehaald en beetje nieuw water erbij heb gedaan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 00:13

ik heb gewoon wat speciekuipen van de bouwmarkt gevuld met water in hun box gezet. Vul ze regelmatig bij met lauw-warm water want dat lijkt me prettiger dan koud water.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 00:17

zijn voerbak is van hard kunststof geloof ik, met van die beugels die je zo aan zijn stal kan hangen, daar heb ik water in gedaan.
zijn emmer die ik gebruik voor musli en biks heb ik nu met stro touwtjes aan zijn stal gemaakt zodat daar zijn bik in kan.
alleen de pension eigenaar voert de paarden en de gene die op stal komen zijn er enkele van die hun paarden bij voeren.
nu heb ik bij mijn schoonmoeder dus ook paarden staan van ons samen soort van opvang paarden gedeelte pensions en manege en zo maar die krijgen 6 keer per dag dus water, vind dat echt een verschil.

ohw dat kan ik misschien ook nog doen ja, een voerton neerzetten met water erin, maarjah die zal vast ook wel bevriezen denk ik!!

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 00:19

sommigen doen er een bal in.. geen ervaring mee dus weet niet of dat werkt en voor hoe lang :D

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 00:58

Hmm, ik denk dat een bal ergens wel helpt als ie blijft dobberen.
Maar als ook die bal stil ligt? dan bevriest het toch gewoon?

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 01:34

Jep het bevriest idd gewoon als de bal stil ligt... Heb ik inmiddels ervaren bij mijn fjord die 24/7 buiten staat met nu een inloopstal. De speciekuip heb ik in de stal gezet boven op een verhoging, maar het vriest met 2 uur gelijk dicht...Helaas heb ik haar niet aan huis staan en is er niemand anders die haar tussendoor nog even een emmer water kan geven....

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 02:01

Bij ons hebben de binnenboxen gewoon stromend water, watersysteem zodat het niet bevriest. De waterleiding van de buitenstallen zijn dichtgedraaid tegen bevriezing, en daar hebben alle paarden zo'n grote speciekuip gekregen. Die worden meerdere keren per dag gecontroleerd, bijgevuld en eventueel het ijs eruit gehaald. Maar die stallen staan wel allemaal uit de koude wind, dus daar bevriest het eigenlijk niet.

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 02:11

Paarrrdje schreef:
Even een snelle reactie hierop. Liesenlizzy, wat je zegt klopt niet. Het water bevriest niet als de bal stil ligt, maar als de bal stil ligt EN het vriest.

Mag ik vragen, wat is een speciekuip? Dat ken i kalelen uit de bouw.

Ja het is laat/vroeg :+ :P

Ja die grote zwarte ronde bakken die je voor cement e.d. gebruikt. ;)

Wat ik merk is dat ze zelf vrij weinig drinkt met deze kou. Dat was de voorgaande jaren ook zo :)

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 02:22

Op het moment zijn de verhuurders van de wei aan het kijken of we nog stroom in het schuurtje kunnen krijgen omdat de muizen alle stroomkabels hadden aan/door geknaagd :( wat ik nu nog ga proberen is verse mest opstapelen en daar de bak water op zetten... soort van potstal van maken, maar dan onder de waterbak :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:26

Mijn cementbak staat op rubber tegels en in de vlas ingegraven.Ik merk wel dat hij dan niet zo gauw bevriest.