Paard schuurt terwijl het vriest?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Paard schuurt terwijl het vriest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 16:02

Mijn paard heeft last van zomereczeem. Nog niet in extreme mate maar toch, elke zomer gaan de manen en vooral de staart eraan als ik er niets aan doe. Nu was ik vandaag op stal en nu zag ik dat ze weer geschuurt heeft, maar het vriest dat het kraakt?? Hoe komt dit toch, die mugjes zijn er nu toch niet meer? Ze is 2 weken geleden nog ontwormt dus dat kan het ook niet zijn. Ik heb niets van producten op haar staart/vacht gedaan onlangs. Donderdag heb ik ze wel eens een raapje onder haar eten gegeven, om eens te proberen (ze lust het overigens niet erg graag) kunnen ze van een raap aan het schuren gaan misschien??

Melia

Re: Paard schuurt terwijl het vriest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 16:05

Niet gewoon jeuk van de sneeuw of van het zand? Zie het wel eens vaker hoor, ook wel bij paarden die geen eczeem hebben. Zou het wel even in de gaten houden, heb je ook gekeken of er schilfers o.i.d. zitten?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 16:13

Schilfers heb ik niet gezien maar wel een wittige waas over haar vacht (talg?) die niet weg te borstelen was.
Ze heeft alleen maar aan haar staart geschuurd, nergens anders zie ik tekenen in haar vacht dat ze heeft liggen schuren van de jeuk ofzo.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 16:14

Wat voer je je paard?

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 16:15

Nee maar dat gebeurd wel vaker. Misschien zit dat er al heel lang, heb je haar lang niet gewassen (de staart/manen bedoel ik dan, vacht niet)? Toch proberen er zoveel mogelijk uit te borstelen en wachten tot het voorjaar als het warmer wordt en dan eens goed wassen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 16:15

Hmm wat apart, mijn paard heeft ook eczeem maar totaal geen last nu..

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 18:05

De witte waas was er donderdag nog niet en het zit niet over haar hele lichaam hoor, enkel op de rug/flanken. Dit zou een overproductie aan talg zijn, waardoor dit komt weet ik eigenlijk niet, maar elke winter heeft ze dit wel even. In de staartaanzet zat ook een beetje witte waas, maar veroorzaakt talg dan zo'n hevige jeuk? Heb ik nog nooit geweten. Ik kan ze nu moeilijk gaan wassen, ze staat 24/7 buiten, dan heeft ze straks een ijspegel aan haar kont hangen ... :=

Mijn paard krijgt onbeperkt voordroog en als ik op stal ben (wat dus niet elke dag is) krijgt ze een 1/4 schep quatro van mijten met een worteltje (en overlaatst dus ook een raapje erbij) en daar een scheutje lijnzaadolie over.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:06

Mijn paard was laatst ook aan het schuren, maar toen bleek ze hengstig te zijn!
Kan het anders iets van wormen zijn?

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:08

Bij ons in de wei doet een haflinger het ook, ook hele erge zomerexceem.
Die vrouw voert haar paardje nog steeds met exceme voer van Marstall. Niks aan te doen verder, je kunt nu ook geen exceem deken op doen...

@siskeh: Inderdaad, die merrie van haar is op moment ook hengstig ;)

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 18:18

Mijn merrie is niet hengstig momenteel of het moest net gaan beginnen ...

Ik baal er echt van hoor. De laatste tijd is het ook echt het één na het andere met Mandy. Nooit in die 9 jaar is ze ziek geweest of nog maar iets gemankeerd en sinds een jaar heeft ze dan weer mok, dan weer erge jeuk, nu weer die talg en ze loopt momenteel ook stijf in de achterhand (komt een osteo voor binnenkort hoor), ook haar overgewicht blijft moeilijker onder controle te houden...
Het lijkt wel of ze niet goed in haar vel zit ... ;(

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:30

Mijn pony heeft het afgelopen winter ook gedaan. Ik ben er van overtuigd dat het niet door zand of sneeuw komt, immers toendertijd lag er geen sneeuw en compleet kaal schuren om een beetje zand? Nee. :n

Ook heeft mijn pony ZE, maar snap nog altijd niet hoe het kan. Ze heeft al wel weer wat geschuurd... :\

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:35

hallo

Even voorop gesteld, ik heb zelf geen exceem paard. Dus misschien zeg ik wel iets raars.
Wel ben ik iemand die in de winter met vries weer, maar ook in de zomer erg droge handen kan krijgen.
Dit jeukt dan soms ook.
Ik moet dat dan heel vettig houden.

Kan het bij jou paard ook geen uitdroging zijn?
Wat doet hij als je het eens flink insmeert met babyolie? Dat het ook echt op de staartwortel komt.
Kwaad kan het niet om het eens uit te proberen met babyolie.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 18:37

Droge huid heb ik zelf ook last van, dat kan inderdaad erg gaan jeuken. Maar gezien de overproductie aan talg bij mijn paard wijst dat er eerder op dat ze een vette huid heeft, niet?

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:39

Dat zou je wel zeggen.
Maar aan mijn huid merk ik ook dat er delen wel vetter zijn en andere delen weer niet. De staart staat wel het meeste in de koude wind.
Maar het is ook maar gewoon ineens een idee. Wat het natuurlijk niet hoeft te zijn. Maar uitproberen zou ik het wel durven. babyolie is zacht voor de huid en de staart wordt ook nog eens mooi zacht. :)

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:40

Mijn paard doet het ook! Ik heb de plekken ingesmeerd met Eczeembalm en tot nu werkt het. Ze heeft ook zomereczeem, vooral in haar staart.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:41

Vorig jaar gesmeerd met diverse producten, om de huid 'vet' te houden, omdat ik ook dacht dat het daaraan lag... Maar helaas. :n

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:42

jammer.

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:47

heeft ze geen paardenluis?
dit diertje is zo kliein dat je hem amper ziet,
het paard van een vriedin van mij da ook paardenluis,geen VLOOIEN. nee echt LUIS!,

je kan er bij je da een goedje vppr halen om ze te bestrijden,
is wel lastig want als zij luis vrij is hoeven haar dekens borstels dekjes noem maar op nog niet luis vrij te vrij tezijn,
je moet dan alles echt helemaal schoon maken,

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 18:51

Zouden luizen enzo nu niet doodgevroren zijn? Ik zal er morgen eens extra op letten.

Ook ga ik de staartaanzet eens insmeren met babyolie of nivea bodymilk ofzo, misschien dat het helpt.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:52

@TS: het vriest buiten dan wel, maar als het goed is niet op de huid van je paard, dus ik denk niet dat ze doodgevroren zijn..

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:55

Is ze recentelijk ontwormd?

Een van m'n verzorgpaarden heeft tot een paar weken geleden ook geschuurd, zij had allerlei allergieën (waaronder graspollen). Nu met wekelijkse inspuitingen lijkt het over.

Als het niet over gaat kan je eens bloed laten afnemen en leverwaardes laten controleren, of allergietesten laten doen.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 18:56

Ze is 2 weken geleden ontwormt.

Eind oktober is er bloed genomen (wordt jaarlijks gedaan) en alle waarden waren tiptop.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 19:25

Sodeletuut schreef:
Hmm wat apart, mijn paard heeft ook eczeem maar totaal geen last nu..

Niet alles wat zomer eczeem genoemd wordt, is dat ook.

Dat "gevalletje Luis" hebben we afgelopen voorjaar op stal gehad. Eigenaar had al Boett-dekens voor het beest gekocht. Ik kijk eens goed in de maantop, zie je de luizen bij bosjes rondkruipen! Shampoo bij de dierenarts gehaald en schuurprobleem opgelost.

Echte zomer-eczeem paarden hebben nu nergens last van. Wanneer je paard dus nu schuurt, is het iets anders.

sorrell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 20:07

ZE tijd is ID voorbij, het voer wat je geeft lijkt me ook OK.

Even een vraag, geef je al lang lijnzaadolie over het voer? Ik weet dat sommige paarden gaan schuren door lijzaadolie, die kunnen hier niet tegen. Maar als je dit ook de andere winters hebt bijgevoerd dan kan het dit niet zijn.

Waar ik verder aan denk is MIJT of ID luis, dit komt in deze periode veel voor, ook in de manen en staart, en niet alleen in de kootholtes. Maar dit kan alleen een DA zien onder een microscoop ( mijt)..Luizen kun je zien lopen als je goed kijkt en ook zie je dan neten zitten.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 20:17

Ik laat mijn pony denk ik deze winter nog wel eens goed onderzoeken, maar heb van't zomer met ZE-spul gesmeerd en toen was ze zeker 75% jeukvrij. Zat toen elke dag in staart én manen en ze heeft geen luizen. Staat in een kudde, dus dan zouden meer jeuk moeten hebben, wat alleen bij één het geval is die ook ZE heeft. Deze heeft overigens in de winter géén jeuk. :+