Hebben jullie je paard verzekerd, waarom en voor hoeveel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hebben jullie je paard verzekerd, waarom en voor hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:31

Zo, ik vroeg me al een tijd af of het nut heeft om je paard te verzekeren.
Natuurlijk snap ik wel dat je een shetlandpony niet zo snel verzekerd als een rijpaard.
Maar wat is jullie reden om je paard te verzekeren en hoeveel betaal je daar per maand voor?

Wat krijg je terug voor die verzekering, krijg je echt alles vergoed? Dus ook de voorrijkosten bijv. en de klinische keuring dan bij de aankoop? De paardentandarts, fysio, etc.? Moet je nog een eigen risico betalen zoals bij de mensen zorgverzekering?

Ik ben heel erg benieuwd :)

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:34

Wij betalen 900 euro per jaar. Dit is all in verzekerd. De klinische keuring niet. Die moet je zelf betalen. Wij betalen per DA bezoek 25 euro eigen risico. De fysio is niet verzekerd de tandarts wel.

De reden? Ik heb geen zin om duizenden euro's te betalen als mijn paard geopereerd moet worden om wat voor reden dan ook.

lastig

Re: Hebben jullie je paard verzekerd, waarom en voor hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 21:22

Mijn paard is niet verzekerd, weet eigenlijk niet zo goed waarom niet.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 21:35

1 van mijn paarden is verzekerd. Ik heb haar inmiddels al 2 jaar. Ze heeft wel wat kleine (vervelende) dingen gehad. Maar gelukkig nog nooit geen grote operaties ofzo. Ik betaal elk halfjaar geloof 350 euro en dan is ze uitgebreid verzekerd.
Mijn andere paard is iet verzekerd. En ik twijfel er ook aan of ik dat wil gaan doen. Ik heb inmiddels al 1400 euro aan de verzekering betaald. En ik had dat ook wel apart op een rekening kunnen zetten voor grote kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 21:38

Heel erg bedankt voor de openheid over de kosten. Ik vind het nogal een bedrag! Ik schrik ervan. Daarbij nog 25 euro eigen risico per dierenartsbezoek. Sjeeminee hee.

Inderdaad wat je zegt Felicity, die 1400 euro had je beter apart op een rekening kunnen zetten.

Ik ben me aan het orienteren op het kopen van een paard, ik zal zo'n 5 a 6000 uit willen geven aan een leuk lopend paardje, maar ik denk dat ik er geen verzekering bij doe..

zorajee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 21:41

wat n bedragen zeg!!!!!!!ook ik ben me aan t orienteren om iets te kopen
de smid vertelde me dat je voor 40,- p/jaar een hele leuke verzekering hebt voor je pony.want hij is al bij je wa mee verzekerd een paard valt gewoon onder huisdieren , wel door geven bij je wa-verzekering dat je n paard hebt

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 21:44

Ik heb beide paarden in het begin 2 jaar verzekerd.
De ene vanaf 1998 t/m 2000 en de ander van 2007 t/m eind dit jaar.
Maar ik zet liever zelf wat geld opzij (wat ik overigens niet doe) dan het aan de verzekering betaal.
Als er echt nood aan de man is heb ik lieve opa's en oma's, vader en moeder om me heen die bij springen als ik het niet redt.

Paar jaar terug moest mijn oudere merrie geopereerd worden ivm een driedubbele griffelbeenbreuk en toen ben ik ook geholpen, verder nooit wat gehad (klopt af..)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 21:46

Wij hebben onze paarden niet verzekerd. Ons oude paard reed samengesteld, dan is de premie helemaal niet op te brengen. Maar ook mijn gewone dressuurpaard en onze pony hebben we niet verzekerd. Ook onze honden niet (werkt het zelfde). Je kan beter zelf iedere maand wat geld apart zetten. Vaak zijn er toch heel veel dingen uitgesloten en moet je de kosten toch nog zelf betalen. Maar goed, moet ieder voor zich weten, maar wij denken dat dit goedkoper is.

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 21:46

zorajee schreef:
de smid vertelde me dat je voor 40,- p/jaar een hele leuke verzekering hebt voor je pony.want hij is al bij je wa mee verzekerd een paard valt gewoon onder huisdieren , wel door geven bij je wa-verzekering dat je n paard hebt

Dat geldt volgens mij alleen als je paard schade maakt bij andermans spullen (die WA)

NewBorder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 21:48

Volgens mij betalen wij ook iets tussen de 1100 en 1400 per jaar..
maar hij is dan ook voor heeel veel geld verzekerd.
ik weet niet wat er allemaal bij in zit..

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 21:49

tine10 schreef:
Wij hebben onze paarden niet verzekerd. Ons oude paard reed samengesteld, dan is de premie helemaal niet op te brengen. Maar ook mijn gewone dressuurpaard en onze pony hebben we niet verzekerd. Ook onze honden niet (werkt het zelfde). Je kan beter zelf iedere maand wat geld apart zetten. Vaak zijn er toch heel veel dingen uitgesloten en moet je de kosten toch nog zelf betalen. Maar goed, moet ieder voor zich weten, maar wij denken dat dit goedkoper is.

Dat denk ik ook, maar je hebt er natuurlijk pechgevallen tussen zitten...
Dan is een verzekering wel weer ideaal denk ik.

Ik heb nog nooit in de bij elkaar opgeteld 4 jaar, iets vergoed moeten krijgen van de verzekering, gelukkig tot nu toe geen pechvogels hier in de paddock ;-)

Equidea

lucifertje schreef:
Wij betalen 900 euro per jaar. Dit is all in verzekerd. De klinische keuring niet. Die moet je zelf betalen. Wij betalen per DA bezoek 25 euro eigen risico. De fysio is niet verzekerd de tandarts wel.

De reden? Ik heb geen zin om duizenden euro's te betalen als mijn paard geopereerd moet worden om wat voor reden dan ook.

Hoelang ben je al verzekert dan?
Betwijfel dat er veel duurdere operaties bestaan dan die van 3 jaar verzekert zijn (3x 900 = 2700,-)...? En de kans dat je zo iets nodig hebt...?

happy2014

nee hoor, ik zou rond de 70 euro per maand kwijt zijn als ik hem voor alles zou verzekeren. Mij teveel, dat haal ik niet uit, hopelijk blijft dat zo...

Bovendien zijn er zoals tine zegt veel dingen uitgesloten en moet je vaak de eerste 25% zelf betalen.

savana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 21:51

mijn paarden zijn wel verzekerd (hippo zorg volgens mij, op de site kun je volgens mij ook meteen de premie bereken, mocht je dat interessant vinden!).
Geeft ergens wel een prettig gevoel dat mocht er geoppereerd worden ofzo dat ze verzekerd zijn.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 21:53

Ik had mijn paard verzekerd omdat mijn paard iedere keer wat had en ik heb veel baat bij die verzekering gehad. Toen mijn paard ingeslapen werd kreeg ik het bedrag waarop mijn paard getaxeerd is.

Ik moest overigens 20% zelf betalen aan VA en de rest wordt vergoed door verzekering.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 21:54

Equidea schreef:
lucifertje schreef:

Hoelang ben je al verzekert dan?
Betwijfel dat er veel duurdere operaties bestaan dan die van 3 jaar verzekert zijn (3x 900 = 2700,-)...? En de kans dat je zo iets nodig hebt...?

Heb hem nu 1 jaar verzekerd. Maar ik vind mijn paard te duur dat als hij zou te komen overlijden weer voor zo'n bedrag een nieuw paard te kopen. De DA is er inmiddels toch al een aantal keer bij geweest wat ook geld kost. Tandarts is ook er ook bij verzekerd.
Een eventuele koliek operatie kost al 3000 euro. Ik betaal liever 900 pj dan dat ik dadelijk en geen paard meer heb en geen geld meer heb om een nieuwe te kopen. Hoe egoïstisch dit nu ook klinkt.

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 21:59

Wij hebben onze paarden bij een onderling paardenfonds hier in de buurt verzekerd. Dat is tot max. 2000 euro, je betaald 3 tot 5 procent rente (zeg zo'n 70 euro per jaar). Maar je krijgt alleen uitbetaald als je paard dood is of koliek heeft en afgemaakt moet worden, als ie niet meer kan blijven leven zeg maar. Ook zijn tandarts en dierenarts niet verzekerd. Is meer voor t idee, als er een dood mocht gaan, heb je nog wat om eventueel een nieuwe te kopen, anders blijf je achter met niks.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:03

Mijn paard is niet verzekerd. Heb hem nu 3 jaar een nog geen enkele keer een dierenarts nodig gehad, behalve voor het enten. Bij eventuele operaties etc zullen mijn ouders het betalen. Ik vind de verzekeringen gewoon te duur.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:19

Wat ik ook nog beetje eng vind: als je paard afgekeurd is, neemt verzekeringsmaatschappij hem over. En je wilt niet weten hoe vaak hij dan toch weer ergens op een manege of zo opduikt in plaats van dat hij wordt afgemaakt. Dat zou ik echt niet willen.
Ik heb ook een duur sportpaard, maar wat ik al schreef, er zijn zoveel uitsluitingen dat het eigenlijk niet interessant is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:24

Dus je krijgt wanneer je paard verzekert is ook zijn aankoopbedrag terug van de verzekering mocht hij overlijden? Moet je dan niet een aparte overlijdingsverzekering afsluiten?

Dan is het toch goedkoper om zelf elke maand geld opzij te zetten voor een 'nieuwe' mocht je 'oude' overlijden, dan om dat aan een verzekering te geven? Zij maken er tenslotte toch winst op, anders zouden ze hun diensten niet aanbieden of denk ik nu krom }:0

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:32

Als je paard overlijd is het bedrag waarvoor jij je paard hebt verzekerd wat je terug krijgt. Is helemaal aan jezelf.
Na verloop van tijd is het idd goedkoper om je paard niet meer te verzekeren.

@tine: Mijn vorige paard is ook afgekeurd, ik heb deze echter zelf gehouden en het geld van de verzekering terug gekregen. Eigenlijk zou ik hem laten afmaken maar uiteindelijk had ik toch een wei gevonden. Je mag je afgekeurde paard wat je van de verzekering hebt 'terug gekregen' niet aan een manege verkopen, staat allemaal in de contract over eenkomst van de verzekering.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:41

ik heb mijn paard ook niet verzekerd, ik heb mijn paard nu 16 jaar en hij heeft eigenlijk de eerste 14 jaar niets gehad, ik leg ook al 16 jaar iedere maand 50euro opzij.
ik moet zeggen dat als je zo'n geluksvogel als mij bent met een paard die 14 jaar gewoon niets heeft gehad dat die 50euro een flink bedrag wordt en dat je er dan ondertussen ook andere dingen van gaat doen, zo heb ik er ooit een nieuwe bank van gekocht, heeft dat geld bijgedragen aan de verbouwing van ons huis en heb ik er mijn gebit van laten renoveren, ik heb er altijd wel voor gezorgt dat ik minsten 1000 euro overhield voor als er wel wat met lester zou zijn, en twee jaar geleden had hij dan een peesblessure waarvan ik alle DA kosten (uiteindelijk 1400euro) nog net heb kunnen betalen omdat mijn gebit en de DA kosten eigenlijk tergelijk kwamen.
dus wat ik hier mee bedoel te zeggen is dat zelf sparen wel degelijk goedkoper is als je paard niet elk half jaar wat zou hebben maar het is heel moelijk om van dat geld af te blijven ( maar je hoeft natuurlijk ook geen 10.000euro op je rekening te hebben;p )

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:44

Ik heb mijn paarden allemaal verzekerd: uitgebreid.
Kosten voor merrie en veulen tesamen per maand 80 euro
merrie voor 2500 verzekerd en veulen 5000 euro.

Ik kocht mijn merrie als veulen, je weet nooit wat veulens doen daarom uitgebreid. Het kwaad gebeurde pas toen zij 4 jaar was (5dgn koliek)... Het veulen is van mijn merrie, ben blij dat hij verzekerd is want met drie maanden stond hij al op kliniek met gebroken kaak, wolfstand dwars door kaak heen gegaan door een trap....

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 12:32

mijn paard was ook verzekerd. tegen dood en ongevallen en blijvende ongeschiktheid. Heb zoveel kosten gemaakt met hem dat de vezekering makkelijk uit kon. Nu is ie ongeschikt en heb ik hem teruggekocht van de verzekering. Ik kreeg nog een x bedrag terug en dat kon ik mooi gebruiken voor de aanschaf van een nieuw paard.
Deze is verzekerd, uitgebreid + ziektekosten voor 6000 euro, kost 65 euro per maand.
ik neem ook geen risico dat er een dure operatie moet plaatsvinden waar ik het geld niet voor heb.
Hoop dat ik met dit paard wel minder dierenarts bezoekjes hoef af te leggen maar je weet het nooit!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 15:18

zorajee schreef:

Dit zal wellicht alleen een verzekering zijn die alleen uitkeerd bij overlijden.
En dan nog vind ik 40,00 euro per jaar een laag bedrag.