Wat is nou goed voor een paard ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Reneey

Wat is nou goed voor een paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 16:51

Hey hey,

Aangezien de vele (andere) reacties in mijn topic over hoelang een paard buiten staat en er te spraken kwam over wat nou het beste is voor een paard, lang naar buiten, niet lang naar buiten, zweten en nat zorgen voor verkoudheid .. of toch weer niet ?

Hoe moeten we nou eigenlijk weten wat nou echt het beste is voor onze paarden, neem aan dat we allemaal onwijs van onze lieve dieren houden en ' HET BESTE ' voor ze willen .. maar iedereen heeft er een andere mening over.
Ook ik heb me eigen gedachtes, maar soms schrijven mensen dingen waar ik me toch ook wel over in kan leven.

Wat is nou goed en wat is nou niet goed .. en hoe weten de mensen zo zeker dat het wel of niet goed is ?
Leek me leuk topic om over te discusieren ... tog ?

Reneey

Re: Wat is nou goed voor een paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 16:53

Om een klein startvoorbeeld te geven :

Zweten na rijden : je moet een paard droog stappen ?
Mijn paard is nu geschoren ( helaas ) maar toen hij nog vacht had .. al stapte ik hem uur uit hij bleef nat ... zijn huid zelf was nog droog ... en ook nog nooit ziek geweest

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:54

Regelmaat, dat is heel belangrijk.. Eerlijk behandelen.. En verder alles waar een paard op gebouwd is; veel beweging, hele dag kleine beetjes eten, tijd om te spelen met andere paarden, en veel ruimte..
Dat is wat een paard van nature nodig heeft, en wat voor onze paarden ook het beste is. Hoe ver je dat als eigenaar kan waarmaken ligt bij jezelf.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:57

Een dikke vacht werkt hetzelfde als een wollen regendeken (wol is tenslotte ook vacht) De haren voeren het water af naar de oppervlakte. Het is alleen belangrijk dat je de spieren laat afkoelen en dat het paard op adem kan komen voordat je hem stil zet.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:58

Goed naar je paard kijken! Waar wordt je paard 'happy' van? Hoe houd je hem fris in zijn koppie?

Verder sluit ik me wel aan bij MysticTinker ;)
Dus veel beweging (en daarin ook veel afwisseling), genoeg 'vrije tijd' niet alleen maar werk, goed en voldoende voer, etc..

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 17:06

Reneey schreef:
Om een klein startvoorbeeld te geven :

Zweten na rijden : je moet een paard droog stappen ?
Mijn paard is nu geschoren ( helaas ) maar toen hij nog vacht had .. al stapte ik hem uur uit hij bleef nat ... zijn huid zelf was nog droog ... en ook nog nooit ziek geweest

Volkomen mee eens.
Mijn merrie zweet op haar schouders en onder het zadel ook veel en kan ook uren droog stappen.
Ik stap haar gewoon helemaal op adem en dan lekker een zweetdekentje om.

Veerle93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 17:10

Het allerbest is natuurlijk zo natuurlijk mogelijk. Geen deken, lekker dag en nacht op de wei met onderdak, veel beweging, en andere paarden erbij. Belangrijk is natuurlijk ook dat je hem goed behandeld :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 17:48

Als je het aan het paard vraagt: veel te vreten, een vertrouwde kudde, alle vrijheid en ruimte, geen roofdieren en ander gevaar, beschutting tegen kou en regen, en vooral: niet hoeven werken.

En voor hengsten nog als aanvullende eis: de baas van de kudde zijn en dus vrije seks :P

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 17:51

veel eten, in kleine beetjes verdeeld over de dag, vriendjes om mee te spelen, een plek om droog te staan, veel beweging, veel ruimte en natuurlijk mensen die hem goed behandelen

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:49

24/7 buiten met soortgenoten en non stop ruwvoer tot hun beschikking.
Wel een droge plek hebben om te liggen en bij slecht weer schuilgelegenheid(of juist bij heel heet weer)
Geen gezeur met dekens.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:30

droogstappen is bij sommige paarden onmogelijk
maar terug op temperatuur is altijd prioriteit

geschoren is een oplossing ,alleen dien je met deze koud dan wel weer rekening te houden dat je na werk wel gelijk een deken over de flanken slaat omdat hij anders te hard afkoelt en stijve spieren krijgt

korkman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:11

Paarden denken meerendeels aan eten, lekker veel ruimte, andere paarden omzich heen en de positieve aandacht van de mens.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 20:37

Elinee schreef:
veel eten, in kleine beetjes verdeeld over de dag, vriendjes om mee te spelen, een plek om droog te staan, veel beweging, veel ruimte en natuurlijk mensen die hem goed behandelen

Juist! :j

Haha Ibbel..goede aanvulling!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 03:18

Helemaal mee eens. En zeker weten doe je nooit...Je wilt het beste voor je paardje, meer kun je niet doen.

Leer te 'luisteren'naar wat hun zeggen/aangeven

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 08:43

Ibbel schreef:
Als je het aan het paard vraagt: veel te vreten, een vertrouwde kudde, alle vrijheid en ruimte, geen roofdieren en ander gevaar, beschutting tegen kou en regen, en vooral: niet hoeven werken.

En voor hengsten nog als aanvullende eis: de baas van de kudde zijn en dus vrije seks :P

_O-

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 08:50

Je kunt l*llen als Brugman, er is geen heilige waarheid en daarmee is er nooit overeenstemming.
Het voorbeeld is heel simpel en binnen onze eigen paardengroep: de Welsh Cob staat 24/7 buiten en is daar helemaal happy mee, de quarter staat nu overdag buiten en 's nachts op stal, nou die zou met dit weer het liefste de hele dag binnen staan! In de zomer, wanneer ze 24/7 op de wei staan, dan moet ik soms moeite doen om hem uit z'n stal te krijgen na het rijden en voeren. Die is duidelijk niet van het 24/7 buiten. De KWPN-er zou best weleens 24/7 buiten willen staan maar die moet eerst nog leren dat er dan veel meer haar nodig is dan ze nu aanmaakt.

De enige echte waarheid geeft kimmie88 al aan:
kimmie88 schreef:
Helemaal mee eens. En zeker weten doe je nooit...Je wilt het beste voor je paardje, meer kun je niet doen.

Leer te 'luisteren' naar wat hun zeggen/aangeven

De rest is gezeur in de marge, dat laat ik over aan hen die geloven in de heilige graal..........
Zelfs de de opmerking van Ibbel dat paarden het liefst niks zouden doen gaat niet op, de KWPN-er baalt nu als een stekker dat er niet gereden wordt vanwege de de onbegaanbare bak en bos.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:28

@ ikke: mee eens.
Goed kijken/luisteren naar wat je paard happy maakt en dat kan inderdaad per paard erg verschillen.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:44

ik let erop of mijn paard happy is en probeer daaraan te blijven voldoen. ookal is dit niet altijd nogelijk, mijn ruin blijft het liefst 24/7 buiten, maar we hebben geen loop stal oid dus is gewoon geen optie. mijn merrie daarin tegen vind het heerlijk om binnen te staan, maar vanwege dr artrse en stijve benen moet ze gewoon elke dag naar buiten. zie wel dat ze niet echt vrolijk is buiten, maar dit is even niet anders.

ik probeer er het beste voor mijn paarden van te maken, en ik denk dat ik daar aardig in slaag maar inderdaad zeker weten doe je het nooit.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:49

Voor mijn eigen paard: 24/7 buiten in een vaste groep, zodat hij diepe vriendschappen kan aangaan (ik zie hoe gelukkig een paard dat kan maken), zo min mogelijk dekengedoe (de mijne draagt hooguit een ongevoerde regendeken als het weer echt zo ontzettend extreem nat is en dat is deze winter helaas wel voorgekomen), lekker vachtje laten groeien, zorgen in de winter voor onbeperkt hooi (wij hebben een giga ruif in het land staan), zorgen voor beschutting (schuilstal is niet per definitie nodig), een omgang met je paard hebben gebaseerd op wederzijds respect en wederzijds vertrouwen, alle zorg geven die nodig is, zo min mogelijk hulpmiddelen (geen ijzers/geen bit in ons geval ;) ) en zweten, ja, dat doet hij met zijn wintervacht. Ik stap hem lang uit, maar helemaal droog wordt hij niet met dit weer. Ik heb geen last van een verkouden paard, hoor. Wel als het wekenlang alleen maar regent en guur is, zoals de periode voor de vorst/sneeuw. Vandaar dan ook mijn keuze voor een regendeken bij dat weer, want verder ben ik helemaal niet van de dekens.

En niet werken? Hmmm, mijn paard moet juist wel werken en veel bewegen. Hij heeft insuline resistentie, wat ik gelukkig goed onder controle hou met heel veel beweging en in de zomer een schraal, groot land (ook al beweert men dat ze op langer gras moeten staan, vanwege het fructaangehalte. Helaas werkt dat dus niet bij mijn paard, net als strookbegrazing, dan beweegt hij weer te weinig). Je moet wel zorgen dat je paard het leuk vindt om met je te samen werken, dan is er niets mis met samen lekker bezig zijn, toch? Vooral de bosritten zijn absoluut favoriet bij mijn paard.

En ja, hij heeft wel eens een paar weken op stal gestaan, vanwege blessures. Wat een drama was dat ;( . Hij was echt doodongelukkig en superchagerijnig. Herkende mijn normaal zo vrolijke paard amper terug toen. Dus ja, ik durf wel te stellen wat echt goed voor hem is......

Maar ik denk dat je elk paard individueel moet bekijken. Zolang je maar in de gaten houdt dat elk paard wel behoefte heeft aan veel vrije beweging en sociaal contact. Daar kun je gewoon niet omheen, vind ik. En helaas zijn er nog steeds teveel mensen die dat graag willen vergeten, omdat er op hun stalling zo weinig mogelijkheden zijn. :roll:

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:55

Niet te veel opstal. Lekker tussen soortgenoten. Goed passend harnachement. Respect. Wederzijdsvertrouwen. Behandelen zoals je zelf ook behandeld zou willen worden bv: terecht gestraft worden met lichaamstaal niet met slaan. Niet slaan op z'n neus(stoot je eigen neus maar eens). Wat ik al eerder zei wederzijds respect en vertrouwen. Sterke leider

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:17

Ik kijk naar mijn pony's en ik heb het idee dat ik ze nu wel goed verzorg waar ze zich prettig bij voelen. Ze staan in principe 24/7 buiten maar toch niet helemaal. Ze hebben stallen die altijd open staan, met ervoor een stuk verhard. Daar krijgen ze hooi in netten, waardoor ze vrijwel de hele dag ruwvoer binnen krijgen. Om dat verharde stuk (9x3) heb ik stroomdraad staan. Overdag staat dit open en kunnen ze dus zelf weten of ze in de wei of in de stal gaan staan. 's Avonds rond een uur of 7/8 maak ik die draad dicht en dan kunnen ze alleen op het verharde stuk en in de stallen. Meestal staan ze dan zelf al binnen te wachten.

Ik probeer duidelijk en consequent te zijn. Dat zal heus weleens mis gaan, want ik ben ook maar een mens, maar over het algemeen gaat dat goed. Ik hoeft ze dan ook niet vaak te corrigeren, want ze weten best wat wel en niet mag. Als ze zich echt misdragen dan corrigeer ik ze met de stem, of als het moet met een tikje (bijten accepteer ik niet, maar het is niet dat ik hard sla. Het is gewoon een tikje dat ze weten van ho is dat mag niet) Maar ook dat komt eigenlijk nooit voor.

Het enige dat beter zou kunnen is dat ik ze wat meer aan het werk zet. Helaas is de buitenbak nu een grote vijver dus de mogelijkheden zijn nu wat beperkt.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:39

Hmhm, wat is goed voor een paard? In ieder geval niet hoe de meeste paarden in NL leven op dit moment ;).

Ik herhaal dan even het stukje uit mijn profiel (ongeveer). Welzijn voor dieren is wettelijk: Vrij van dorst en honger en vrij van verkeerde voeding. Vrij van pijn, verwonding en ziektes. Vrij van stress, angst en fysiek ongemak. En vrij om hun natuurlijke gedrag te vertonen.

Altijd dat gezever over 'hoe lang moet mijn paard per dag naar buiten', 'wel een deken'/'geen deken' etc. Pfff. Als iedereen nu gewoon eens leert hoe je bovenstaand kunt bereiken, dan zijn al die topics op bokt niet meer nodig.

Oja: paardensport afschaffen is ook wel goed voor de paarden.

Pitt25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:42

Vergelijken met jezelf! Over het algemeen zijn mensen niet graag alleen, is het gezond meerdere porties eten per dag te krijgen, voldoende te bewegen, als je zweet lekker douchen of afdrogen etc. Uiteraard geldt dit niet voor alles maar over het algemeen vind ik dit een goede graadmeter. Daarnaast uiteraard goed naar je paard kijken en luisteren.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:45

Opzich heb je wel gelijk, maar men moet wel oppassen om niet door te slaan. Een paard blijft wel een dier. Maar bij de basisbehoeften die je noemt gaat dat wel op.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:48

Pitt25 schreef:
Vergelijken met jezelf!

Mijn paard gaat 's nachts op stal, want dan slaapt hij?? Ik heb het koud en daarom krijgt mijn paard een dekentje op??

;(