Hoelang paard buiten ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Reneey

Hoelang paard buiten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 12:36

Hey hey,

Ik vraag me af hoelang een gemiddeld paard per dag buiten komt.
Ik sta nu sinds een maand op een nieuwe stal, gemiddeld staan de paarden daar anderhalf uur tot 2 uur buiten en daarnaast word er nog met ze gereden ( meeste gevallen )
Gelukkig heeft mijn paard een vriendje en speelt hiermee zodra ze buiten komen, ze staan ook echt geen seconden stil.
Ik zelf vind dit veel te kort, van mij mogen ze de hele dag lekker buiten staan weer of geen weer ( heb een bels ).
Al wil hij soms echt graag naar binnen toe al staat hij er een uurtje in ??? Zal dit alleen voor het eten zijn ?

Is het erg dat mijn paard maar ongv op de hele dag 3,5 uur buiten komt ?
Hij staat overigens wel in een stal van 4 bij 4, en heb bijna de hele dag mogelijkheid tot knabbelen.

Hoelang komen jullie paardjes buiten ? En spelen ze dan ook of willen ze ook weer graag naar binnen ?

Groetjes Reneey

Caira

Re: Hoelang paard buiten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:05

Ik vind 8 uur naar buiten MET ruwvoer en gezelschap toch echt wel een minimum hoor. Hier heb ik er 8 staan maar daarvan gaat er niet 1 naar binnen, alles blijft buiten staan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:06

Met de vorst en de bagger ervoor overdag buiten, grofweg van zonsopgang tot zonsondergang. Daarvoor dag en nacht en vorige winter ook, maar dat was op zandgrond. Hier kan dat niet ivm geen droge ligplekken buiten.
Moest weg waar ik stond, maar wil weer naar plek op zandgrond waar pony weer 24/7 hele jaar door buiten kan lopen. Hij blijft dan soepeler en prettiger in de omgang. (en als ik het goed doe kan er misschien een 2e pony bij, lekker vast eigen vriendje)

Thialda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:27

Mijn staat het winters van 8 uur sochtends tot 9 uur savonds buiten en zomer 24/7.

een uurtje of 2 vind ik echt heel weinig :O!

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:30

mijn paard komt ongeveer 9 uur per dag buiten. Persoonlijk vind ik het iets te lang, om een uur of drie heeft hij het helemaal gehad, maar dan moet hij nog tot 18.00 uur. Maar het is dat of 1 uur per dag, dan maar liever zo.

Hij heeft hooi in de hooiruif en speelt ook. S middags wordt hij het zat en gaat dan lopen klieren, andere paarden irriteren etc.
Laatst bijgewerkt door happy2014 op 16-12-09 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:31

mijn pony staat 12 uur per dag buiten. Ik zet dr altijd voor 8 uur buiten en haal dr rond 7/8 uur ook weer naar binnen :P Lekker voor haar maar wel een gedoe nu alle waterbakken bevrorenzijn :P

loes_united

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:38

Met dit weer gaan ze bij ons in de weilanden in met groepjes van 2 (grond is bevroren dus padock geen optie!) Ze staan dan gemiddeld 3 uur buiten

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:42

Verplaatst van BEH naar VSW.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:55

Ikheb ze 24/7 buiten in een groep van 5. Zaterdag komen er nog 2 bij. Mooie gemengde kudde, van jaarlingen tot oudjes.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:18

Hier worden de paarden om half 9 smorgens buiten gezet,
op betonnen paddock met hooi en in groepjes van 3 of 4. En dan
gaan ze naar binnen als de eigenaar ze komt halen. Bij mij is dat
rond half 8 dan ga ik poetsen en rijden, en staat ze rond half 10
op stal. :D Vanaf april tot november staat ze 24/7 op 't land.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:21

Mijn paard gaat om half 8 uur 's ochtends naar buiten, en wordt naar binnen gehaald als het begint te schemeren. 's Winters is dat tot half 5 / 5 uur, 's zomers tot een uurtje of 10 / half 11.

Iedere dag gaan ze naar buiten. Tenzij het heel hard regent.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:24

Die van mij staat altijd buiten en wil juist niet naar binnen ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:27

3,5 uurtjes per etmaal úit de stal, betekent dat je paard

21 uur aaneengesloten in een box staat

- geen beweging
- weinig doorbloeding
- geen sociale contacten

Dat is zeer schadelijk voor een paard zijn gezondheid, zowel lichamelijk als geestelijk!

Zou jij jezelf kunnen vermaken 10 uur lang in een kamertje alleen, zonder laptop, zonder boek of tv, geen muziek, zonder sociaal contact?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:33

Het belangrijkste voor ze is de ruimte die ze buiten hebben, frisse lucht, veel contact met soortgenoten en de hele dag in hun favoriete stand staan (eetstand) en toch lekker rennen tussendoor. Je kan je paard in een ruime stal zetten maar daar zal hij nooit zo veel kunnen bewegen als in de wei, het contact met zijn vriendjes is minder en er is minder frisse lucht dan buiten.

Voor mij is weidegang en beschikking tot eten en drinken het belangrijkste wat er is. Dat is ook de reden waarom mijn paarden 24/7 buiten staan met elkaar en de hele dag beschikking over ruwvoer en een lekker droge grote schuilstal. De reden waarom jouw paard waarschijnlijk graag naar binnen wil is om de reden die je al aangeeft. Stal = eten en eten is lekker. Gooi je na het eten de staldeuren weer open zal hij niet snel twijfelen en regelrecht de wei in lopen.

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:42

Bij mij op een stal waar ik eerst stond, gingen ze swinters er helemaal niet uit, alleen om te rijden. (sommige paarden daar stonden het hele jaar in een stal van 2,3 bij 3 ;( ). De stal waar ik daarna heen ging daar stonden ze 2 uur p/d op de paddock met zn allen. Dan speelden ze ook en wilden ze niet naar binnen. Bij de stal daarna gingen ze de hele dag in de paddock. En nu staan we bij een stal waar ze van half een tot vijf uur buiten op de wei staan, en s'ochtends in de bak... dus we zijn steeds ietsjes beter gaan staan! Ze staan nu alleen niet buiten omdat de grond keihard is. En als het regent en mijn paard staat in de bak met de stal open, loopt hij recht de stal weer in :P. Dus dat vindt hij niks.

Maar ik vindt zelf 3,5 uur niet heel erg, als je hem maar wel elke dag nog rijd/ longeert of iets laat doen. En als hij maar in de zomer wel gewoon op op het land kan. Maar beter is natuurlijk wat meer uren.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:50

Arabesk schreef:

- geen beweging
- weinig doorbloeding
- geen sociale contacten

Dat is zeer schadelijk voor een paard zijn gezondheid, zowel lichamelijk als geestelijk!

Zou jij jezelf kunnen vermaken 10 uur lang in een kamertje alleen, zonder laptop, zonder boek of tv, geen muziek, zonder sociaal contact?

Tussen droom en daad... staat het echte leven in de weg.
Ik denk dat ik deze discussie al eens met jouu gevoerd heb, maar een pensionstal die in een streek met zware kleigrond ligt kan écht niet zomaar alle weilanden de hele winter door laten vertrappen.
Mijn paard komt elke dag van 8 tot 14u buiten in een groep, maar de rest van de dag (en de nacht) staan ze binnen omdat de weiden anders te erg beschadigd raken. Aan de poort en de drinkbak zakken we nu al tot onze enkels weg.
En nee, dat maakt van ons géén paardenmishandelaars. Als ze in hun box de hele dag kunnen knabbelen op stro en voordroog zijn ze heus wel bezig!

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:54

Rapperijder schreef:
Arabesk schreef:

- geen beweging
- weinig doorbloeding
- geen sociale contacten

Ik denk dat ik deze discussie al eens met jouu gevoerd heb, maar een pensionstal die in een streek met zware kleigrond ligt kan écht niet zomaar alle weilanden de hele winter door laten vertrappen.
Mijn paard komt elke dag van 8 tot 14u buiten in een groep, maar de rest van de dag (en de nacht) staan ze binnen omdat de weiden anders te erg beschadigd raken. Aan de poort en de drinkbak zakken we nu al tot onze enkels weg.
En nee, dat maakt van ons géén paardenmishandelaars. Als ze in hun box de hele dag kunnen knabbelen op stro en voordroog zijn ze heus wel bezig!

Ja vindt k ook... bij ons konden ze eerst helemaal niet swinters op het land omdast het dan een modderpoel/zwembad was.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:58

Rapperijder schreef:
Arabesk schreef:

- geen beweging
- weinig doorbloeding
- geen sociale contacten

Nee hoor, heeft niets met het 'echte leven' te maken. Het is een kwestie van WILLEN en bereid zijn om je eigen wensen aan de kant te zetten voor de wensen van je paarden.
Een weiland is nog niet eens een vereiste, een goede paddock met schuilstal voldoet ook prima.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:02

Arabesk schreef:

- geen beweging
- weinig doorbloeding
- geen sociale contacten

Dit vind ik niet helemaal een terechte aanname. Op steeds meer stallen hebben de paarden wel degelijk fijn contact met elkaar in de stal.

Maar 3,5 uur uit de box vind ik ook te weinig.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:04

Caira: ik weet zeker dat mijn paard geen mok en rotstraal 'wenst'. Want dat is wat je krijgt door ze de hele dag in die smurrie te zetten.

Wat jij voorstelt met de paddock is onmogelijk. Stel dat je bij ons op stal alle kosten zou doen om een 5-tal gedraineerde (!) paddocks met schuilstal aan te leggen. Je hebt er nl 5 nodig om alle paarden tegelijkertijd een hele dag naar buiten te doen. Dan zou je bij ons op stal een oppervlakte die bijna zo groot is als een volledige zomerwei moeten draineren. Ik wil niet weten wat dat zou kosten :n . Plus, je bent die zomerwei dan ook nog eens kwijt in de zomer.

Maw: totaal onhaalbaar.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:07

Rapperijder, ik heb zelf kleigrond en weet dus dat het een vreselijke modderzooi wordt maar dat maakt voor mij niks uit. Ik heb 2 weilanden en 1 weiland mogen ze met de natte dagen kapot lopen en hebben ze een grote overkapping waar ze eten krijgen en zelf kunnen gaan staan wanneer ze willen, toch staan ze het liefst midden in de wei lekker in de regen en in de modder en rond etenstijd kunnen de hoefjes even bijkomen van de rotzooi en kunnen ze lekker droog staan en toch vrij. Nu met deze vorst is het super. Ik heb nog 1 wei die ik voor de winter recht heb gemaakt, hij is dus recht nu het gevroren heeft en steenhard. Paardjes staan weer aan huis, lekker droge voeten 24/7 buiten met kleigrond waar je nu niks meer van merkt. Ik kan alles met ze doen want de wei is mooi egaal. Het is maar net hoeveel tijd je in je wei wil stoppen (in de lente wordt alles weer opnieuw gedaan bij mij zodat het gras weer netjes kan groeien en de wei niet te veel lijd) en wat je, je paarden gunt. Klinkt misschien raar?? Want iedereen gunt zijn paard 24/7 weidegang?? zou je denken?? schijnbaar niet want meer dan de helft van Nederland, wat zeg ik?? van de wereld is te lui om de wei 2 keer per jaar goed onder handen te nemen want een stal is immers veeel makkelijker :) :) .. Als mensen net zoveel tijd in hun wei en weidegang van hun paard zouden stoppen als dat ze willen scoren op wedstrijden dan kwam het allemaal goed. Maar een paard 24/7 binnen houden is ten eerste makkelijker -> geen vies paard en ten 2e makkelijker want de wei gaat niet kapot.

Aan de poort en bij de voer/drinkbakken heb ik een stuk betegeld dus dat is ook iets waar je als stal/paard eigenaar even tijd in moet stoppen en geld...... maar dat is er vaak nooit zeggen ze ;) . Rotstraal en mok hebben mijn paarden niet, ik houd alles elke dag in de gaten en ze kunnen droog staan wanneer ze willen (beton, tegels en droge grond met overkapping).

Is geen aanval op jou maar een reactie op jouw tekst.
Laatst bijgewerkt door xmarliez op 16-12-09 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:08

Bij mij kunnen de hengst en ruin binnen in buiten wanneer ze willen (2 buitenstallen met paddock en weide, die zelden dicht gaan). De hengst staat bij koud of nat weer het meeste deel van de tijd binnen en de ruin staat vaak bij hem in de zelfde stal.

De merries gaan buiten om 7h30 en weer binnen om 18h30.
Het grootste deel van de dag staan ze dan met z'n 3'tjes in een schuilhok van 3 bij 4 meter.
Als ik ze dan zo met zijn drietjes onder dat krappe hok zie staan, vraag ik me soms wel eens af of ik ze echt niet beter binnen zou laten. Daar hebben ze elk een box van 5 bij 5 en ze kunnen ook lichaamscontact hebben als ze willen.

Ze gaan buiten, omdat ik ervan overtuigd ben dat het goed voor ze is... maar of ze het zelf nu zo graag hebben, twijfel ik soms toch wel aan. (Ze zijn ook altijd veel vlugger om naar binnen te gaan dan naar buiten).

Het zijn overigens Welsh Cobs. Ponies, die dus echt wel tegen de koude/natte zouden moeten kunnen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:09

Nee het is een keuze die de stal gemaakt heeft. En die jij dus ook maakt door daar te gaan staan. Dat is niet erg, maar zeg dan niet dat het onhaalbaar of onmogelijk is.

Een paard buiten zetten 24/7 of in elk geval 8-9 uur per dag staat niet synoniem voor rotstraal en mok. Je kunt overkappingen, stenen verhardingen en goed gedraineerde bakken maken.

Waarom kan ik hier wel 8 paarden 24/7 in kuddeverband houden maar kan dat elders niet? En dat ze het weiland stuk trappen, ach gras groeit vanzelf weer terug. Even vlakken en wat inzaaien en klaar. Het emotionele en lichamelijke welzijn van mijn paarden weegt bij mij veel zwaarder.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:10

YWC, ieder paard kan tegen koude/natte dagen, hun eigenaars alleen vaak niet ;) . Ieder paard past zijn vacht aan, aan de tempratuur die buiten is. Of het nou een arabier is (kijk maar naar die van Arabesk) een welsh of een KWPN'er.

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:11

Hier staan ze van sochtends 6/7 uur tot savonds 5 uur buiten, dus toch ruim 10 uur :) Ze krijgen dan voldoende hooi bijgevoerd, en 's zomers gewoon 24/7 buiten :j
Ik ben het toch redelijk met Arabesk eens :)