Onbeperkt ruwvoer voeren komt dit vaak voor op pensionstal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Onbeperkt ruwvoer voeren komt dit vaak voor op pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 10:40

Het lijkt mij echt fijn voor een paard om onbeperkt wat te knabbelen te hebben. Mijn inziens hoort dit ook bij het wezen paard. Alleen op de pensionstallen die ik ken word dit alleen gegeven aan jonge paarden in de opfok. Hier in de omgeving is 3x per dag een portie kuil gebruikelijk soms zelfs maar 2x per dag een dotje hooi.

Hoe zit dat bij jullie in de omgeving komt dit nu echt vaak voor dat dit op pensionstallen aangeboden word?
Laatst bijgewerkt door Tanja op 17-12-09 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Poll verwijderd, slechts 2 antwoorden met de keuze ja en nee valt onder een nutteloze poll en wordt volgens de regels verwijderd.

8nnemiek

Re: Onbeperkt ruwvoer voeren komt dit vaak voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:42

Nee, hier ook heel weinig, eigenlijk alleen op de natural horsemanship stallen.
Ik vind het ook belachelijk, elke stal moet dat kunnen bieden.
Ik ken zelfs een aantal stallen die helemaal geen ruwvoer bijvoeren.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 10:44

MysticTinker schreef:

Helemaal geen? Krijgen ze dan alleen gras of alleen bodembedekking?

Je leest nu zelfs van de bekende voederfabrikanten adviezen zo van verstrek je paard veel ruwvoer of onbeperkt ruwvoer maar ja....
Wel zie je hier in de omgeving steeds meer stallen die buitengang (paddock) in de winter aan bieden dat wel.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:45

Op onze stal wordt geen onbeperkt ruwvoer aangeboden, als zijnde onbeperkt ruwvoer. Er wordt drie keer per dag ruwvoer gevoerd en de eigenaar van het paard bepaald hoeveel. Je betaalt naar afname, dus extra ruwvoer kan, als je dan bijbetaald.
Mijn paard krijgt geen onbeperkt ruwvoer, maar wel zeer ruim. Ik betaal voor ongeveer 12 kilo per dag, verdeeld dus over 3 voerbeurten, en daarnaast voer ik zelf een 4de keer ook nog zo'n 2 kilo bij. Als je dit rantsoen aan een pony zou geven, zou het voldoende zijn om 'onbeperkt' te geven. Probleem is natuurlijk wel dat je het niet per dag kan aanpassen aan behoefte ( dat doe ik zelf door bij 'mijn' voerbeurt wat meer of minder te geven ).

Ik ken idd ook geen stallen waar ze wel onbeperkt voeren.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:45

Zover ik de pensionstallen hier ken wordt dit nergens toegepast inderdaad, omdat veel ruwvoer voeren een stuk duurder is dan veel krachtvoer voeren met een beetje ruwvoer.

(Ik heb zelfs van mensen gehoord dat een paard maar 2 plakjes hooi per dag kreeg en 6 kg sportbrok! :n Was ook een kreng van een paard en behoorlijk heet. Ja gek hé (hoe zou jij je gedragen met meerdere maagzweren)!? )

Zoals Mystic zegt kom je - als je dat wilt - vaak bij de NH-achtige stallen uit, of soms moet je het geluk vinden dat iemand een weiland heeft en deze verhuurd of een maatje zoekt voor haar/zijn eigen viervoeter, die hetzelfde erover denkt.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 10:47

Zesiram schreef:
Op onze stal wordt geen onbeperkt ruwvoer aangeboden, als zijnde onbeperkt ruwvoer. Er wordt drie keer per dag ruwvoer gevoerd en de eigenaar van het paard bepaald hoeveel. Je betaalt naar afname, dus extra ruwvoer kan, als je dan bijbetaald.
Mijn paard krijgt geen onbeperkt ruwvoer, maar wel zeer ruim. Ik betaal voor ongeveer 12 kilo per dag, verdeeld dus over 3 voerbeurten, en daarnaast voer ik zelf een 4de keer ook nog zo'n 2 kilo bij. Als je dit rantsoen aan een pony zou geven, zou het voldoende zijn om 'onbeperkt' te geven. Probleem is natuurlijk wel dat je het niet per dag kan aanpassen aan behoefte ( dat doe ik zelf door bij 'mijn' voerbeurt wat meer of minder te geven ).

Ik ken idd ook geen stallen waar ze wel onbeperkt voeren.

Dat is ook een fijn principe gewoon betalen naar afname. 14 kg klinkt ook al erg fijn over 4 voerbeurten denk dat je paard dan veel te knabbelen heeft.
Alleen is er bij dit betaalsysteem dan niet het gevaar dat mensen hier op gaan bezuinigen of grijpt de stalhouder dan in met een minimale afname?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:50

Er is idd een minimale afname hoeveelheid. Voor de rest is mijn stalhoudster echt een topmens voor de paarden. Als je je paard niet goed verzorgt ( te weinig (ruw)voer, te weing uitmesten, te weinig van stal, te lang wachten met de smid,nou ja, noem het maar op ) geeft ze je 2 x een waarschuwing en anders zegt ze eenzijdig het contract op. Zouden meer stalhouders moeten doen, dan komen die knoeiers nergens meer aan een stal.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:51

Zesiram schreef:
Er is idd een minimale afname hoeveelheid. Voor de rest is mijn stalhoudster echt een topmens voor de paarden. Als je je paard niet goed verzorgt ( te weinig (ruw)voer, te weing uitmesten, te weinig van stal, te lang wachten met de smid,nou ja, noem het maar op ) geeft ze je 2 x een waarschuwing en anders zegt ze eenzijdig het contract op. Zouden meer stalhouders moeten doen, dan komen die knoeiers nergens meer aan een stal.

Dat is echt super, wilde dat het bij ons ook zo ging...

Simbaa

Re: Onbeperkt ruwvoer voeren komt dit vaak voor op pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:57

Ik ken ook geen stallen waar ze onbeperkt ruwvoer krijgen.
Misschien een domme vraag, maar mijn paardje krijgt nu twee keer per dag kuil en hij al behoorlijk aan de maat.
Als ik hem onbeperkt zou geven, zou hij ontploffen.
Moet je dan mindere kwaliteit geven, of hoe zit dat? :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:01

Horse_ schreef:
MysticTinker schreef:

Helemaal geen? Krijgen ze dan alleen gras of alleen bodembedekking?

Op het pension waar ik ooit heb gestaan werd inderdaad helemaal geen ruwvoer gegeven, en op wei zetten moet je zelf doen. Er heeft (nadat ik daar stond) zelf een paard gestaan dat minimaal een maand op stal heeft gestaan zonder hooi, zonder beweging, zonder weidegang, op alleen stro en 4 kilo brok := Er waren daar sowieso meerdere mensen die geen hooi bijvoerden omdat ze dat te duur was of ze het niet nodig vonden :=

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 11:02

Een vorig paard van mij kreeg op een stal onbeperkt ruwvoer (idd hooi of kuil van wat oudere kwaliteit). At zich de 1e dagen krom maar daarna montjes maat. Ze wist toch wel dat ze niet om haar voer hoefde te knokken of te vragen.

Die van mij nu is ook te dik. Beweegt nu ook pas sinds kort wat (3) dus bij onbeperkt (rijke) kuil zou ze ook ploffen en door de hoeven zakken dat weet ik zeker. Is ook een veelvraat die vorige van mij was een moeilijke eter.

Zou een veelvraat gewoon hooinet geven of ruif waar ze moeite moeten doen voor hun eten.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 11:05

MysticTinker schreef:
Op het pension waar ik ooit heb gestaan werd inderdaad helemaal geen ruwvoer gegeven, en op wei zetten moet je zelf doen. Er heeft (nadat ik daar stond) zelf een paard gestaan dat minimaal een maand op stal heeft gestaan zonder hooi, zonder beweging, zonder weidegang, op alleen stro en 4 kilo brok := Er waren daar sowieso meerdere mensen die geen hooi bijvoerden omdat ze dat te duur was of ze het niet nodig vonden :=

oef ;( Je zal maar geen idee hebben hoe je een paard moet verzorgen en wat zijn behoeftes zijn. Je zou toch zo het voor waarheid aannemen dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:10

Hier in de buurt wordt ook maar weinig ruwvoer gegeven op de meeste pensionstallen. Ken een stal waar er maar een plukje per dag wordt uitgedeelt. En als je erover begint heb je slaande ruzie met de eigenaar van die stal. Maarja, het is wel bekend dat die gozer alleen voor het geld leeft en het welzijn van de paarden duidelijk minder belangrijk vind... Bij ons op stal wordt in vergelijking met andere pensionstallen veel ruwvoer gegeven. Ze krijgen 's ochtends een bult waar ze tot 's avonds mee doen en krijgen dan 's avonds nog een portie. Ben er heel blij dat mijn paard iig 95% van de tijd wat te knabbelen heeft.

Nainkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:11

Mijn paard krijgt ook onbeperkt ruwvoer. Dit wordt verdeeld over ongeveer vier keer per dag, maar ze heeft altijd genoeg. De 1e dagen at ze zo snel mogelijk beide ruiven leeg, inmiddels is dat veranderd en laat ze rustig hooi liggen voor later.

Ik moet wel zeggen dat ik verder ook geen stallen ken waar paarden de hele dag door ruwvoer kunnen eten.

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:12

Citaat:

Dat zulke pensionstallen bestaan en dat mensen hun paard daar stallen. ;( :(

Bij ons (particulier)krijgen zo ook niet onbeperkt hooi maar wel 4 keer een grote hoeveelheid en ze zien er goed uit. :D

Het zou toch geweldig zijn voor de paarden als ze onbeperkt gebruik kunnen maken van eten en beweging, maar dat gaat nog wel jaren duren voor dat iedereen zover is als het al ooit zover komt (:)

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:15

Bij mij op stal wordt 3 x per dag ruwvoer (kuil of hooi) gevoerd.
De eigenaar van het paard kan zelf bepalen hoeveel het paard door stal gevoerd wordt (1/2 portie, hele of dubbele portie). Een gewone hele portie is al een behoorlijke berg, maar mijn paard staat op dubbele porties.
Mijn paard (NRPS, 1.72) heeft hierdoor onbeperkt ruwvoer tot zijn beschikking. Wat ik ook fijn vind is dat eerst het ruwvoer wordt gevoerd en daarna pas de brok, granen of muesli.
Maar ze bestaan dus wel degelijk, 'luxe' pensionstallen die onbeperkt ruwvoer bieden.
Laatst bijgewerkt door Nexus op 15-12-09 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:16

Op mijn huidige stal wordt kuilgras gevoerd. Als ik zodanig wil geven dat mijn paard qua volume voldoende heeft om zich met deze temperaturen te handhaven, zou ze hiervan tonnetje rond worden. Dus voer ik zelf 's avonds hooi bij in plaats van die tweede portie kuilgras.

Chubby krijgt nu 's morgens een halve kruiwagen kuilgras, kan tussendoor wat grazen en krijgt 's avonds 1/3 tot 1/2 baal hooi, al naargelang het weer.

Op mijn aankomende stal (NH) wordt onbeperkt voordroog gevoerd. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat bevallen!

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:17

Mijn paard krijgt zo goed als onbeperkt ruwvoer. Ik sta dan ook op een zeer goede stal naar mijn mening. S ochtends om 7 uur wordt eerst ruwvoer gegeven voordat er krachtvoer gevoerd wordt. Het krachtvoer mag zelf gekozen worden (brok, muesli, pulp enz.) eventueel aangevuld met supplementen en olie. Als mijn paardje de wei opgaat (wordt voor mij gedaan zomer en winter 7 dagen per week) heeft ze meestal nog wel een pluk voordroog over in haar stal. Dan staat ze tot 16 uur op de wei en in de winter wordt hier bijgevoerd als er weinig gras staat. Als ze weer naar binnen gaat ligt er weer een flinke berg voordroog klaar. een uurtje later krijgen ze weer krachtvoer. Wanneer ik savonds kom om te knuffelen en rijden is er meestal nog wel wat voordroog aanwezig in de stal, niet altijd. Na het rijden mogen we zelf bijvoeren. Er staat binnen altijd een grote baal voordroog of hooi waar iedereen van mag pakken (dit moet wel op normale wijze gebeuren als de eigenaresse ziet dat mensen bergen voordroog in de stal gooien zodat het niet opgegeten en vertrapt wordt dan wordt er wat van gezegd want het is niet de bedoeling om eten te verspillen natuurlijk maar ik moet zeggen dat iedereen er netjes mee omgaat). Ik kies ervoor om mijn paardje s avonds graszaadhooi bij te voeren omdat ze te dik is. Dit meng ik dan een beetje met wat voordroog en als ze s ochtends dan om 7 uur weer gevoerd wordt dan ligt er altijd nog wel een bergje graszaadhooi. Dit komt ook omdat ze dit niet zo lekker vindt maar ze kan er snachts wel onbeperkt van eten als ze wil.

Ik heb speciaal voor deze stal gekozen omdat ik een luchtzuiger heb. dit is ontwikkeld op een andere stal waar ze dus ZEKER NIET de hele dag beschikking had over ruwvoer. Ik weet dus helaas wat het met een paardje kan doen te weinig ruwvoer!!!!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:19

Op mijn oude stal kon wouter de hele nacht eten. De paarden die het nodig hadden stonden in een koppel voor 24 uur eten. Nu krijgt wouter 2x per dag een flinke bult wat beter bij hem past want van de nacht eten werd hij tonnetje rond :Y)

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 11:21

Chubby schreef:
Op mijn huidige stal wordt kuilgras gevoerd. Als ik zodanig wil geven dat mijn paard qua volume voldoende heeft om zich met deze temperaturen te handhaven, zou ze hiervan tonnetje rond worden. Dus voer ik zelf 's avonds hooi bij in plaats van die tweede portie kuilgras.

Chubby krijgt nu 's morgens een halve kruiwagen kuilgras, kan tussendoor wat grazen en krijgt 's avonds 1/3 tot 1/2 baal hooi, al naargelang het weer.

Op mijn aankomende stal (NH) wordt onbeperkt voordroog gevoerd. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat bevallen!

Klinkt super voor Chub zeg! Kuil is erg rijk idd.
Die van mij zou het bij onbeperkt niet overleven denk ik.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 11:23

touchofpink schreef:
Mijn paard krijgt zo goed als onbeperkt ruwvoer. Ik sta dan ook op een zeer goede stal naar mijn mening. S ochtends om 7 uur wordt eerst ruwvoer gegeven voordat er krachtvoer gevoerd wordt. Het krachtvoer mag zelf gekozen worden (brok, muesli, pulp enz.) eventueel aangevuld met supplementen en olie. Als mijn paardje de wei opgaat (wordt voor mij gedaan zomer en winter 7 dagen per week) heeft ze meestal nog wel een pluk voordroog over in haar stal. Dan staat ze tot 16 uur op de wei en in de winter wordt hier bijgevoerd als er weinig gras staat. Als ze weer naar binnen gaat ligt er weer een flinke berg voordroog klaar. een uurtje later krijgen ze weer krachtvoer. Wanneer ik savonds kom om te knuffelen en rijden is er meestal nog wel wat voordroog aanwezig in de stal, niet altijd. Na het rijden mogen we zelf bijvoeren. Er staat binnen altijd een grote baal voordroog of hooi waar iedereen van mag pakken (dit moet wel op normale wijze gebeuren als de eigenaresse ziet dat mensen bergen voordroog in de stal gooien zodat het niet opgegeten en vertrapt wordt dan wordt er wat van gezegd want het is niet de bedoeling om eten te verspillen natuurlijk maar ik moet zeggen dat iedereen er netjes mee omgaat). Ik kies ervoor om mijn paardje s avonds graszaadhooi bij te voeren omdat ze te dik is. Dit meng ik dan een beetje met wat voordroog en als ze s ochtends dan om 7 uur weer gevoerd wordt dan ligt er altijd nog wel een bergje graszaadhooi. Dit komt ook omdat ze dit niet zo lekker vindt maar ze kan er snachts wel onbeperkt van eten als ze wil.

Ik heb speciaal voor deze stal gekozen omdat ik een luchtzuiger heb. dit is ontwikkeld op een andere stal waar ze dus ZEKER NIET de hele dag beschikking had over ruwvoer. Ik weet dus helaas wat het met een paardje kan doen te weinig ruwvoer!!!!

Super dat je verhuist ben voor je paardje. Klinkt als een fijne regeling zo dat je zelf ook wat mag pakken. Gelukkig maken ze daar bij jullie weinig misbruik van anders zouden de goeden weer onder de kwaden moeten lijden wat vaakt gebeurd.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 11:24

Nexus schreef:
Bij mij op stal wordt 3 x per dag ruwvoer (kuil of hooi) gevoerd.
De eigenaar van het paard kan zelf bepalen hoeveel het paard door stal gevoerd wordt (1/2 portie, hele of dubbele portie). Een gewone hele portie is al een behoorlijke berg, maar mijn paard staat op dubbele porties.
Mijn paard (NRPS, 1.72) heeft hierdoor onbeperkt ruwvoer tot zijn beschikking. Wat ik ook fijn vind is dat eerst het ruwvoer wordt gevoerd en daarna pas de brok, granen of muesli.
Maar ze bestaan dus wel degelijk, 'luxe' pensionstallen die onbeperkt ruwvoer bieden.

Fijn hoor dat je de keuze hebt! Zit het ruwvoer bij de stalprijs in?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:24

Wij voeren 4x per dag een grote dot voordroogkuil. Ze eten het nooit op, dus eigenlijk onbeperkt ruwvoer tot beschikking. Op stal hebben we gewoon een kruiwagen voor de 2 boxen staan. Kunnen ze allebei bij.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:26

Omdat mijn paard maagzweren had en op vlas stond wilde ik persé dat hij onbeperkt hooi tot zijn beschikking had.
Dit was niet mogelijk want dan wilde iedereen dat voor zijn paard kreeg ik te horen.
In overleg ben ik voor mijn eigen hooi gaan zorgen en dat vonden de anderen ook geen probleem. Hierdoor had mijn paard dus onbeperkt goede kwaliteit hooi tot zijn beschikking.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:27

@Horse_
Ja al het voer zit bij de stalprijs in, ongeacht de hoeveelheid die gevoerd wordt.