Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
MysticTinker schreef:Nee, hier ook heel weinig, eigenlijk alleen op de natural horsemanship stallen.
Ik vind het ook belachelijk, elke stal moet dat kunnen bieden.
Ik ken zelfs een aantal stallen die helemaal geen ruwvoer bijvoeren.
Was ook een kreng van een paard en behoorlijk heet. Ja gek hé (hoe zou jij je gedragen met meerdere maagzweren)!? )Zesiram schreef:Op onze stal wordt geen onbeperkt ruwvoer aangeboden, als zijnde onbeperkt ruwvoer. Er wordt drie keer per dag ruwvoer gevoerd en de eigenaar van het paard bepaald hoeveel. Je betaalt naar afname, dus extra ruwvoer kan, als je dan bijbetaald.
Mijn paard krijgt geen onbeperkt ruwvoer, maar wel zeer ruim. Ik betaal voor ongeveer 12 kilo per dag, verdeeld dus over 3 voerbeurten, en daarnaast voer ik zelf een 4de keer ook nog zo'n 2 kilo bij. Als je dit rantsoen aan een pony zou geven, zou het voldoende zijn om 'onbeperkt' te geven. Probleem is natuurlijk wel dat je het niet per dag kan aanpassen aan behoefte ( dat doe ik zelf door bij 'mijn' voerbeurt wat meer of minder te geven ).
Ik ken idd ook geen stallen waar ze wel onbeperkt voeren.
Zesiram schreef:Er is idd een minimale afname hoeveelheid. Voor de rest is mijn stalhoudster echt een topmens voor de paarden. Als je je paard niet goed verzorgt ( te weinig (ruw)voer, te weing uitmesten, te weinig van stal, te lang wachten met de smid,nou ja, noem het maar op ) geeft ze je 2 x een waarschuwing en anders zegt ze eenzijdig het contract op. Zouden meer stalhouders moeten doen, dan komen die knoeiers nergens meer aan een stal.
Horse_ schreef:MysticTinker schreef:Nee, hier ook heel weinig, eigenlijk alleen op de natural horsemanship stallen.
Ik vind het ook belachelijk, elke stal moet dat kunnen bieden.
Ik ken zelfs een aantal stallen die helemaal geen ruwvoer bijvoeren.
Helemaal geen? Krijgen ze dan alleen gras of alleen bodembedekking?
Er waren daar sowieso meerdere mensen die geen hooi bijvoerden omdat ze dat te duur was of ze het niet nodig vonden
MysticTinker schreef:Op het pension waar ik ooit heb gestaan werd inderdaad helemaal geen ruwvoer gegeven, en op wei zetten moet je zelf doen. Er heeft (nadat ik daar stond) zelf een paard gestaan dat minimaal een maand op stal heeft gestaan zonder hooi, zonder beweging, zonder weidegang, op alleen stro en 4 kilo brokEr waren daar sowieso meerdere mensen die geen hooi bijvoerden omdat ze dat te duur was of ze het niet nodig vonden
Je zal maar geen idee hebben hoe je een paard moet verzorgen en wat zijn behoeftes zijn. Je zou toch zo het voor waarheid aannemen dan? Citaat:Op het pension waar ik ooit heb gestaan werd inderdaad helemaal geen ruwvoer gegeven, en op wei zetten moet je zelf doen. Er heeft (nadat ik daar stond) zelf een paard gestaan dat minimaal een maand op stal heeft gestaan zonder hooi, zonder beweging, zonder weidegang, op alleen stro en 4 kilo brokEr waren daar sowieso meerdere mensen die geen hooi bijvoerden omdat ze dat te duur was of ze het niet nodig vonden
Chubby schreef:Op mijn huidige stal wordt kuilgras gevoerd. Als ik zodanig wil geven dat mijn paard qua volume voldoende heeft om zich met deze temperaturen te handhaven, zou ze hiervan tonnetje rond worden. Dus voer ik zelf 's avonds hooi bij in plaats van die tweede portie kuilgras.
Chubby krijgt nu 's morgens een halve kruiwagen kuilgras, kan tussendoor wat grazen en krijgt 's avonds 1/3 tot 1/2 baal hooi, al naargelang het weer.
Op mijn aankomende stal (NH) wordt onbeperkt voordroog gevoerd. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat bevallen!
touchofpink schreef:Mijn paard krijgt zo goed als onbeperkt ruwvoer. Ik sta dan ook op een zeer goede stal naar mijn mening. S ochtends om 7 uur wordt eerst ruwvoer gegeven voordat er krachtvoer gevoerd wordt. Het krachtvoer mag zelf gekozen worden (brok, muesli, pulp enz.) eventueel aangevuld met supplementen en olie. Als mijn paardje de wei opgaat (wordt voor mij gedaan zomer en winter 7 dagen per week) heeft ze meestal nog wel een pluk voordroog over in haar stal. Dan staat ze tot 16 uur op de wei en in de winter wordt hier bijgevoerd als er weinig gras staat. Als ze weer naar binnen gaat ligt er weer een flinke berg voordroog klaar. een uurtje later krijgen ze weer krachtvoer. Wanneer ik savonds kom om te knuffelen en rijden is er meestal nog wel wat voordroog aanwezig in de stal, niet altijd. Na het rijden mogen we zelf bijvoeren. Er staat binnen altijd een grote baal voordroog of hooi waar iedereen van mag pakken (dit moet wel op normale wijze gebeuren als de eigenaresse ziet dat mensen bergen voordroog in de stal gooien zodat het niet opgegeten en vertrapt wordt dan wordt er wat van gezegd want het is niet de bedoeling om eten te verspillen natuurlijk maar ik moet zeggen dat iedereen er netjes mee omgaat). Ik kies ervoor om mijn paardje s avonds graszaadhooi bij te voeren omdat ze te dik is. Dit meng ik dan een beetje met wat voordroog en als ze s ochtends dan om 7 uur weer gevoerd wordt dan ligt er altijd nog wel een bergje graszaadhooi. Dit komt ook omdat ze dit niet zo lekker vindt maar ze kan er snachts wel onbeperkt van eten als ze wil.
Ik heb speciaal voor deze stal gekozen omdat ik een luchtzuiger heb. dit is ontwikkeld op een andere stal waar ze dus ZEKER NIET de hele dag beschikking had over ruwvoer. Ik weet dus helaas wat het met een paardje kan doen te weinig ruwvoer!!!!
Nexus schreef:Bij mij op stal wordt 3 x per dag ruwvoer (kuil of hooi) gevoerd.
De eigenaar van het paard kan zelf bepalen hoeveel het paard door stal gevoerd wordt (1/2 portie, hele of dubbele portie). Een gewone hele portie is al een behoorlijke berg, maar mijn paard staat op dubbele porties.
Mijn paard (NRPS, 1.72) heeft hierdoor onbeperkt ruwvoer tot zijn beschikking. Wat ik ook fijn vind is dat eerst het ruwvoer wordt gevoerd en daarna pas de brok, granen of muesli.
Maar ze bestaan dus wel degelijk, 'luxe' pensionstallen die onbeperkt ruwvoer bieden.