Hoe staat jouw paard erbij??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jadys

Hoe staat jouw paard erbij??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 15:13

Ik ben erg benieuwd hoe jullie je paard huisvesten (foto's). Misschien kan ik ideetjes opdoen of mijn huidige plek verbeteren? Ik heb na veel verhuizen nu dan echt mijn plekje gevonden. Sta hier nu 3 jaar met veel plezier en nu dan ook mijn paarden dag en nacht buiten op de manier die ik wil :) Beetje bij beetje word het steeds beter!

Afbeelding

De fijne ronde ruif, daaromheen betegeld.

Afbeelding

Nog een x de ruif en daarnaast de schutting.

Afbeelding

Mijn jaarling merrie Ysla lekker aan het smullen van dr wortels bij de schutting, het loopt een beetje af dus blijft daar redelijk droog. In elk geval geen modderbad :)

Afbeelding

Vrije uitloop naar het weiland.

Afbeelding

Mijn 2 Kanjer Jade en Ysla, samen spelen, samen wortels delen :)

Gelukkig is onze stalbaas erg meedenkend en staat open voor onze ideen, dit kan helaas niet overal :(
Laatst bijgewerkt door Sigrid op 16-12-09 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: fout in titel verbeterd

Zamora

Re: Hoe staat jou paard erbij??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 23:02

Hoe groot is de doorsnee zeg maar van die ruif? Heb er ook aan gedacht keer zo een aan te schaffen maar hij moet wel in mijn paddock gedeelte passen.
Ik heb dus een soort van paddock met inloopstal met groot stuk bestraat ervoor. Daarnaast een rijbak(nog niet af) maar iets van 18 bij 35 meter. En daar omheen gok ik een kleine hectare grond.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 23:25

Wat grappig om te zien hoe jullie de schuttingen hebben staan.
Hebben jullie ook ergens in de wei een afdak staan of niet?

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 23:28

Helpen di schuttingen goed trouwens? :P

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 23:30

Mocht je die schutting gewoon zo plaatsen? Of met vergunning etc?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 23:37

Leuk bedacht met die schutting, maar heb je ze ook aangepast, zodat het er niet doorheen waait? Standaard zijn die schuttingen open en zijn ze dus zinloos als beschutting tegen de wind.
Dakje erboven zou helpen tegen de regen, maar mogelijk doet de gemeente daar moeilijk over (bouwvergunning en zo).

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 09:59

Afbeelding
Hier staat mijn paard, echt een hele mooie plek :j
Ze kunnen altijd kiezen of ze liever in de overdekte verharde paddock of in de wei staan.
Eigenlijk staan ze altijd met hun neus op de grond in de wei :D

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 15:09

Ik schat de doorsnee van de ruif op zo'n kleine 2 meter. Er past (met een beetje ruimte over) een ronde baal in.

Ik mocht de schutting zo plaatsen, een dakje erop kan nog lastig worden.
Heb het er wel voorzichtig over met mijn stalbaas, misschien komt het er nog een x van!

Ze maken er dankbaar gebruik van als het echt waait, maar lieverd staan ze op het land. De schutting staat zo dat ze ook redelijk uit de wind staan als ze hooi eten.

Ik heb de schutting niet aangepast, als het goed waait (en dat doet het vaak zo dicht bij de kust:P) blijft een dichte plank echt niet staan. De wind moet er een beetje doorheen kunnen. Het beschermt wel degelijk tegen de (ergste) wind en regen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:19

Hmmm,

Heb mijn 2 paarden aan huis. Momenteel is de wei dicht. Ze kunnen in dezomer van de stal via de buitenbak naar de wei.
Momenteel fungeert de buitenbak als paddock 24/7. Ze kunnen van hun stal 24/7 kiezen of ze de buitenbak in willen of op de bestrating willen staan

Afbeelding
Dit zijn de boxen, deuren altijd open naar het straatwerk...

Afbeelding
En zo wandelen ze naar de buitenbak...
Achteraan zie je de ingang naar de wei.

Afbeelding
De andere kant van de boxen

lalala123la

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:36

ik sta met mijn pony op een manege.
de stallen zijn ruim van ongeveer 3 meter en 2,5 meter breed.
de weide is een doorloop wei van 100 meter en 100 meter breed.
mijn pony heeft altijd wei deken om zodra die in de stal staat kijgt die zijn flees deken om,met daarover zijn stal deken.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:42

Hallo,

Mijn tinker staat 24/7 buiten met grote inloop stal 4X5 Op 1,2 HK grond

DE shet en het veulen staan buiten in mijn bak 20x60 Met gras :o rijd er bijna nooit in
of in hun weide van 20x40 mijn oude buitenbak

Mijn Kwpn gaat 2 keer perdag een half uur de grote weide op dan meld hij zich en wilt weer in de stal

Onze stallen zijn 4X5 met 2 deels deuren waarvan de bovense altijd open is tenzij er eentje ziek is dan is die van dat paard dicht
Momenteel staat mijn veulentje binne omdat hij niet zo mak is en zijn beide luiken dicht hij vind het nogal leuk om er over heen te hangen met zijn voor pootjes
En mijn shettie staat ook nood gedwongen binnen hij is heel ziek geweest

Foto's staan in mijn profiel

esselte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:00

wat handig die stallen met langs beide kanten een staldeur, dan kan je ze gemakkelijk zelf laten kiezen ipv elke dag paar uur op de weide en dan terug op stal. Dit zou ik ook willen ! alleen jammer dat ik geen stallen aan huis heb :(

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:02

Gelukkig kunnen ze hier ook kiezen alleen de Kwon niet die wilt niet zovaak naar buiten en gaat dan alleen de boel slopen
de shet en veulen kunnen in en uit een stalletje lopen van 3X3

Het is dan wel van ons zelf Gelukkig
Helaas ook niet aan huis 3,8 KM van ons vandaan maar goed te overbruggen gelukkig we mogen niet klagen

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 10:35

Wat een leuk topic! Ik ben altijd dol op ideeën opdoen over paarden huisvesten. En dan wel op de 24/7 buiten manier, en zo paardgericht mogelijk.

Mijn paard staat op 'natuurmonumenten' land, dus helaas mag je daar zo verdomd weinig. Maar het wordt steeds een beetje beter iedere keer :). En eigenlijk is een land van natuurmonumenten is op zichzelf al heel erg mooi natuurlijk :).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 17:31

Hier ook de paarden aan huis.
Ik heb zelf een pony en een paard en er staan nog een pony en paard bij van anderen.

De paarden staan zoveel mogelijk het hele jaar door 24/7 buiten.
Voor wanneer de paddock echt verzopen is, hebben we nog 2 stallen in de grote kapschuur van een kleine 3 bij 3,5 en een kleine kapschuur van 4 bij 6 waar we ook een paard of 2 pony's in kunnen zetten voor nood. (sinds 2 jaar is er een kozijn tussen beide schuren zodat ze elkaar kunnen zien en aanraken)
meer foto's

Zo leven ze normaal gesproken:
Afbeelding
Meestal in de deels bestraatte paddock met inloopstal, met aan de zandkant de doorgang naar de 1e weide en aan de bestratingskant vlakbij het hek de doorgang naar de 20 bij 60 rijbak. Het zanddeel van de paddock is ongeveer 400m2, het bestraatte deel ongeveer 110 a 120 m2 en de schuilstal ongeveer 3 bij 6.
Afbeelding

Op de bestrating staan 2 hooibakken, in de omheining een hooikast en in de schuilstal hangen 2 grote maat hooinetten

Verder liggen er nog wat boomstammetjes om te knabbelen en heb ik een natuurlijke mineralenliksteen houder gemaakt met hulp van de buurman
Afbeelding

Vanaf de bak loopt een pad langs de kleine weide dat vervolgens helemaal om het grote weiland gaat.
Afbeelding

De grote wei verdeel ik met behulp van stalen hoekpalen, prikpaaltjes en koord of dun lint in kleinere stukken waar ze een aantal uren, tot wanneer het land en de conditie van de paarden het toelaten, 24/7 op kunnen lopen om te grazen. Bij droog weer en stevige bodem kunnen de paarden zelf heen en weer lopen over het pad rond de wei tussen hun paddock en het stuk wei wat opengesteld is.
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-IMXVSUFM.jpg
Bij slecht weer en/of natte bodem brengen we ze aan de hand.

Als de bodem van de wei te zacht en nat wordt en ze alles stuk gaan lopen, houd ik ze tijdelijk in de paddock, evt. aangevuld met de bak. Nu met de vorst heb ik een stukje uitgezocht waar nog wat gras staat en wat redelijk goed begaanbaar is zonder dat het te hard is of zo nat dat ze door de vorstlaag heen trappen en gevaarlijke gaten maken.
Afbeelding

foto's van 13 en 16 december

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:13

Ik sta op een pensionstal met binnen en buiten baan en paddock. Toch doe ik die van mij er meer plezier mee om veel op sta te staan. Ze gaat 2x pd een uurtje in de bak of paddock(hangt af van evt lessen) en dan komt ze er nog uit om te rijden/longeren.
Ze staat heerlijk in een 3 bij 3 stal waar ze uitgebreid kan liggen slapen :D

http://www.mijnalbum.nl/Album=A8G4BCYK

Hoop dat de link het doet, want ben zelf niet zo handig om de foto's hier in het scherm te krijgen. (mocht iemand die moeite zelf willen nemen...graag.

kimmie88

Re: Hoe staat jouw paard erbij??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:15

Joyce B@ Wat een heerlijke grot ruimte heb je, zeg. Heerlijk bij je thuis!!!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:20

Mijn drie pony's staan op een weide van ong. 100x30 mtr.
Een deel daarvan ligt naast ons huis en een deel er achter.
Heerlijk om 's ochtends van die besneeuwde/bevroren koppies te zien als je zelf brood staat te maken in de keuken.

Hebben vlak bij ons huis een schuilstal waarin ook wordt gevoerd. Deze is bestraat met een stuk uitloop wat ook bestraat is.

In de winter hebben ze gewoon de hele weide tot hun beschikking met op 2 plekken water (en de baas maar slepen als de waterpomp is afgesloten).

Helaas geen bak bij huis.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:26

ikke schreef:
Leuk bedacht met die schutting, maar heb je ze ook aangepast, zodat het er niet doorheen waait? Standaard zijn die schuttingen open en zijn ze dus zinloos als beschutting tegen de wind.
Dakje erboven zou helpen tegen de regen, maar mogelijk doet de gemeente daar moeilijk over (bouwvergunning en zo).

Ondeskundig commentaar Ikke, juist een wand die de wind doorlaat (spleten tussen de planken, dus liefst nog aanmerkelijk opener dan de wand op de foto´s van de TS) biedt beschutting.
Een dichte wand veroorzaakt een valwind met veel turbulentie, bepaald niet aangenaam.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:19

heb je ook foto's Miepie1980? Ben wel benieuwd!

kimmie88, is inderdaad veel grond en ruimte. Helaas is de grond niet het hele jaar goed geschikt voor paarden. Wij hebben 3ha weidegrond (3,6ha in totaal) maar als je stevige droge zandgrond hebt, wat je wel het hele jaar als weide kunt gebruiken, kun je ook prima met de helft toe en ben je misschien nog wel beter af ;)

ElCamino, wat een super mooi en net plekje zo! Die stallen zijn ook super leuk gedaan, zo kijk je vanaf de voorkant naar een stal, terwijl vanaf de achterkant het een inloopstal is met nette bestrating en doorloop naar de bak en weiland. Heel leuk!

MiryamK: ook een heel mooi plekje! Mag ik vragen waar dit is? Volgens mij ben ik dit plekje wel eens via internet of marktplaats tegen gekomen en toen vond ik die overdekte paddock met bestrating er om heen ook al zo super handig! En natuurlijk heel mooi dat ze altijd zelf naar de wei kunnen lopen. Dat moet je land maar net aan kunnen. (mijne dus niet : ;) )

Ik heb zo geen tips voor je JadeYsla, vraag me alleen af of alleen rond de hooiruif bestraat is, of ook een pad er naar toe. Bij mij zou dat wel noodzaak zijn om het altijd goed bereikbaar te houden met kruiwagen.
Het is in de buurt van Bergen zo te lezen? Is dat zandgrond/duingrond? Bij mij zou zo'n opzet een diepe modderpoel worden waar ze in natte tijden in een veenmoeras wegzakken, maar natuurlijk heel fijn dat het bij jullie wel droog genoeg blijft en jullie de weide kunnen blijven gebruiken!
Fijn dat die staleigenaar je de ruimte geeft je plekje beetje bij beetje wat aan te passen.
Handige oplossing met die schuttingen, ik had er wel over gelezen als tip voor wanneer geen schuilstal geplaatst mag worden.
Wat je eventueel nog zou kunnen overwegen als dat toch nat en modderig wordt om daar een soort verhoogde zandbak van te maken waarbij je het zand opsluit met bielzen, eventueel roosters ertussen zodat ze er niet ver in wegzakken, en een laag grof zand eronder en erop met die schuttingen. Kunstmatige heuvel/verhoging dus. Maar als het daar altijd droog blijft is dat ook niet nodig ;)

Nog een ander alternatief voor een schuilstal is een soort natuurlijke schuilstal te maken met groenblijvende bomen of struiken en daarbinnen (omzichtbaar vanaf de buitenkant) schuttingen of windgaas of andere afzetting met hoge palen waar je nog (schuin aflopend) schaduw- of ander soort doek overheen zou kunnen spannen en eventueel een trelliescherm die je kunt laten begroeien met klimop of iets dergelijks. Dat houdt ook nog de ergste regen tegen en als je het van boven laat begroeien, lijkt het vanaf de lucht en van buiten gewoon op een bosje met struiken en planten. Bij niet-eetbare planten wel goed afschermen zodat de paarden er niet bij kunnen!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:29

Springen ze daar niet overheen ElCamino? Ik denk dat ik iedere dag pony's zou mogen vangen :Y)

Hier ons stekkie.
http://img199.imageshack.us/img199/3791/weisu.jpg
Rose is de hele wei, rood de zomerwei waar ze dag en nacht mogen lopen. Geel is de winterwei die ze nu kapot mogen lopen en in de andere stuk mogen ze soms een paar uur, zodat ze niet te dik worden. Groen is de stal.

En de stallen:
http://img29.imageshack.us/img29/7255/p1657080509.jpg

Voorlopig kunnen ze 's nachts alleen in de 2 stallen en op het verharde.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:33

swinters..
paddock met stuk bestraat en schuilstal (die zie je als je goed kijkt op de foto)
Afbeelding

Voorkant
Afbeelding

Zomers..
Afbeelding

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:34

Ik denk alleen wel dat de foto's in link moeten, anders wordt dit topic gesloten.

Dat van die bomen is wel een strakplan. We moeten onze stal waarschijnlijk weghalen en ik wil wel dat ze kunnen schuilen :\

Evelyne80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:35

Hoi,

Mijn twee arabieren staan overdag in de winter op een stuk van ongeveer 30 bij 50 meter. Dit stuk mogen ze zwartlopen. Als het gras weer gaat groeien gaan ze hier vanaf en kunnen ze op de andere twee stukken. Overdag is het deel voor de stallen open. Ze kunnen hier in en uitlopen en er staat altijd een bak met hooi. Vanaf een uur of vijf doe ik de wei dicht en lopen ze alleen op het verharde stuk plus stallen. Ze staan hier ook 's nachts sinds een paar weken. Dit gaat prima. Nu met die vorst zet ik ze rond 10 uur 's avonds toch binnen. Althans de deuren van de stallen dicht. Ik merk dat ze dit winterweer heerlijk vinden. Vooral een zonnetje 's middags zorgt voor lekkere soezende paardjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes,

Evelyne

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 20:49

Jeetje wat een mooie plekjes staan ertussen zeg! Fijn dat veel van jullie je paarden aan huis hebben, dat is echt mijn streven voor later :o

@ joyce B, dat is nou echt paddock paradise ;) Wij hebben idd mazzel dat we goede grond hebben (wat precies weet ik niet) het is eigenlijk overal droog, hebben nergens modderpoelen. Ons weiland bestaat uit akkertjes met daartussen breede greppels. Daar komt het water te liggen en dan we soort kleine ondiepe slootjes krijgen (waar ze graag overheen springen, terwijl ze er ook omheen kunnen lopen :P ).

De bestrating is echt ideaal, het is nl. een oude bunker (of eigenlijk resten ervan). Was helemaal begroeid maar we hebben alles eraf geschraapt en netjes gemaakt. Op mijn 2de foto kun je zien tot waar het verhard is en op de derde foto staat mijn tinker nog net op de stenen. Bij ons word er (alleen met goed droog weer) een hele baal hooi neergezet, met natter weer een halve baal. Dus geen gesjouw met kruiwagens hooi :D
En die natuurlijke liksteen houder: Super leuk idee! Ga ik ook maken :9