Welke bodem voor een buitenbak? Agterberg, Eb-en vloed etc.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EvelienH

Welke bodem voor een buitenbak? Agterberg, Eb-en vloed etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 14:30

Hallo!
Wij zijn van plan een 20X60 buitenbak aan te leggen en nu ben ik mij een beetje aan het orrienteren.
Met welke bodems hebben jullie goede ervaring en met welke juist minder? Tot nu toe gaat mijn voorkeur wel uit naar een Eb- en vloed bodem.
Welke bodem raden jullie aan of juist af?
Nieuwe ideeen zijn welkom. :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 17:35

eb en vloed is minder kwetsbaar en makkelijker in gebruik dan agterberg. In eb en vloed kun je ook longeren of een paard een keer loslaten. Met slepen trek je hem weer vlak en met water toevoegen of afpompen krijg je weer de gewenste vochtigheid/stabiliteit.

Ik heb net vorige week bij Stal Arcadia gezien hoe hun eb en vloed paddocks en bak erbij liggen met alle regen van de laatste tijd en ook van die dag. Er stonden geen plassen in en de bodem was vochtig, maar heel mooi stabiel.
Ik zelf ben wel overtuigd, als ik een nieuwe bodem zou kiezen, zou ik een goede eb en vloed bodem willen.

Heb wel agterbergbodems gezien en gereden maar daar krijg je bij minder onderhoud of intensief gebruik wel spoor/hoefslagvorming in, bij erge regenval wordt hij ook nat en duurt het even voor het water weg trekt, wel snel weer goed, en bij vorst kan hij ook bevriezen als hij wat te vochtig is. Verder moet je al een speciale bodem hebben om er in te kunnen longeren en of ze ook paddockbodems maken weet ik niet. Tegen gravende paarden is de normale bodem in elk geval niet bestand.
Ik vind het wel een mooi veerkrachtige bodem.

EllyC

Re: Welke bodem voor een buitenbak? Agterberg, Eb-en vloed etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 17:42

zowel eb en vloed als agterberg vind ik super rijden maar wel gevoelig voor vorst.
Ik rij regelmatig in een bak met tapijtsnippers (weet helaas niet wel fabrikaat dit is), deze heeft nooit wateroverlast en bij vorst blijft ie ook heel lang te rijden. Enig nadeel vind ik dat de bovenlaag minder stabiel is.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 18:03

Oke bedankt! Er komt een wei en er komen paddocks, dus losgooien zal niet gebeuren. Het is wel fijn als je kan longeren.
Het wordt al een drama om een vergunning te krijgen voor een bak, laat staan een bak en longeerbak. -:(-

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 21:09

Wij hebben in 4 bakken een Agterberg bodem, ik hoef denk ik niet te zeggen wat ik het fijnste vind! :D
Ik sleep ze bijna dagelijks en 2 keer in de week schuif ik ook de kanten naar binnen, zo ligt alles er super strak bij.

Mijn paarden lopen bij ons, op de vereniging en bij mijn instructeur altijd alleen maar op Agterberg en wedstrijden op eb en vloed bodem pakken vaak wat minder goed uit, het lijkt wel of dat wat zuigt en de paarden iets vertragen daardoor, ik weet niet of ik de enige ben met die ervaring hoor.. :o
Sommige liggen er keurig bij, maar favoriet zal t bij mij niet worden.

Onze 20 x 60 bak ligt in de winter lang in de schaduw en wil wel sneller bevriezen, de 20 x 40 ligt qua zon beter en blijft langer goed, alleen als er sneeuw valt en dat half gaat ontdooien en weer bevriezen dan kan je er niks meer.
In de longeerbak is een speciale bodem met een dikkere top laag en een doek ipv de lava laag, losgooien mag bij ons niet, als ze gaan graven trekken ze het doek omhoog, met longeren blijft ie super!

De firma Agterberg is ook super, ze denken goed mee en bij eventuele problemen komen ze terug tot er een oplossing is, bij ons zijn 2 bodems kostenloos vervangen toen het water er wat langer bleef staan, nu is alles super en bij hevige regenval is al het water binnen een uur weer weg, zoals dit jaar heeft er nog geen moment ergens een plas gestaan.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 21:12

Eb- en vloed heb ik geen ervaring mee, maar klinkt wel heel goed :j. Ik heb wel ooit op een stal gestaan die er zo eentje had, maar die werkte niet meer, dat was een groot zwemfestijn als het had geregend.

Op de vorige pensionstal hadden we een agterbergbodem, echt heel fijn om in te rijden. Bij slecht onderhoud (wat bij ons dus helaas het geval was) zag je inderdaad snel hoefslagvorming en mos enzo in de hoeken. Mijn paardje heeft spat en eigenlijk sinds de dag dat we in die bak begonnen met rijden, is hij de sterren van de hemel gaan lopen. Met bevriezen heb ik geen ervaring, wij kwamen er in februari en zijn sinds een weekje weg, dus geen echte vorst gehad.

Een bak met kokosvezel hebben we ook gehad: een groot drama. Ik bedoel dan echt de kokosvezels, dus de losse kluwtjes 'haren'. Op het begin is het een goede vochtopnemer, maar het nadeel is dat de bak voor geen meter te slepen is en ook gigantisch ongelijk blijft. Heb gehoord dat na 1.5 jaar de bak uiteindelijk wel goed te rijden was, maar daar heb ik verder geen ervaring mee, want toen zat ik ondertussen bij de stal met de agterbergbodem.

We hebben nu een bak met tapijtsnippers, rijdt op zich wel fijn, maar heb toch zeker mijn voorkeur voor agterberg. Droog blijft deze bak wel en ook de vering is goed.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 21:21

Ik lees even mee.
Van het voorjaar willen ze bij ons 2 buitenbakken uitleggen van 20x40 met een goede bodem. En vind het wel leuk om ervaringen te lezen. En wat meer te weten te komen over de verschillende bodems.
Hebben jullie in de agterbergbodem nog drainage liggen?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:32

drainage is de basis van elke goede bodem.

guessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 23:07

Wij hadden op stal een eb en vloed bak, erg fijn konden echt altijd rijden.. heel af en toe als het heel erg gevroren had konden we er niet in rijden maar dit was echt heeel soms :)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 23:20

met beide ervaring, mijn voorkeur gaat uit naar eb en vloed, met name vanwege het weinige onderhoud, het is niet zo'n ramp als je paard een keer wegspringt (of 20x zoals die van mij O:) ) en een flink gat erin trapt. persoonlijk vond ik mijn paard, dat erg gevoelig was voor verschil in bodems ook nog net iets beter lopen op een eb en vloed, maar dat verschil was minimaal :)
daarnaast kan je als je weet dat het gaat vriezen het waterpeil laten zakken en op die manier de hele winter doorrijden. moet eerlijk zeggen dat ik geen hele oude eb en vloed bodems ken, dus ik weet niet hoe het zich op lange termijn houdt. van agterberg weet ik dat er langzaam maar zeker wel wat kuilen en oneffenheden in komen, en dan heb ik het over na een jaar of 8-10.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 15:56

Oke, ik denk dat voor een buitenbak een eb en vloed bodem beter is. Het vele onderhoud van een Agterberg bodem vind ik ook wel een groot min punt.
En Agterberg is duurder dan Eb en vloed, ook niet geheel onbelangrijk.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 20:05

Ik heb even geinformeerd over de prijs, eb en vloed kost €25 per vierkante meter. Duur grapje. :+

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 21:33

dat is toch de normale prijs voor een goede bak

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 10:10

Klopt, maar dan is het nog steeds niet goedkoop. Komt ook nog omheining en licht bij.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 10:23

Ik heb 3 Achterbergbodems. In de 2 paddocks met een Achterberg bodem staan 14 uur/dag paarden los. Ik snap het "vele"onderhoud niet waar de meesten het over hebben. 1 maal slepen en hij is als nieuw. Ook in de rijbaan ligt een Achterberg bodem. Als ik de hoeken niet sleep komt daar wel wat mos te liggen, maar ik snap het probleem niet zo ervan.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 11:31

Ik meng me er ook even in want wij hebben net een ander huis en daar ligt een agtenberg bodem in van 15 jaar oud en dus wel aan vervanging toe, of alleen de toplaag want hij loopt erg goed door daar kunnen we niet over zeggen.
Maar wat ik ook vragen wilde aan evelien heb jij een prijs opgave bij klaas de bruin gedaan of bij die andere ik ben even zijn naam kwijt.
Bij klaas is het computer gestuurd en bij de andere is het via de communicerende vaten. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 11:37

Goed nathouden en op tijd slepen is nodig voor agterberg, maar dat is bij elke bodem...niks extra onderhoud, dan alleen de mest er uit maar dat is ook weer voorwaarde om elke bodem goed te houden.

Drainage is het allerbelangrijkste, is die er niet, dan heb je niets.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 15:15

tellom schreef:
Ik meng me er ook even in want wij hebben net een ander huis en daar ligt een agtenberg bodem in van 15 jaar oud en dus wel aan vervanging toe, of alleen de toplaag want hij loopt erg goed door daar kunnen we niet over zeggen.
Maar wat ik ook vragen wilde aan evelien heb jij een prijs opgave bij klaas de bruin gedaan of bij die andere ik ben even zijn naam kwijt.
Bij klaas is het computer gestuurd en bij de andere is het via de communicerende vaten. :o

Nee bij equisport.. zal klaas de bruin ook eens een mailtje sturen wat hij per vierkante meter vraagt.
Ik denk dat wij voor Eb en vloed gaan. Heb er veel positieve dingen over gehoord en het is niet zo duur als je het ooit wilt afvoeren.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:47

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook helemaal wild ben van een eb en vloed maar hier lag al een agtenberg en om dat dan helemaal weg te halen is ook zo wat. :o

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:58

Wij hebben een rijbak van vandoorn-soest. We zijn er nog steeds heel blij mee :D Eerst drainage dan worteldoek dan zand gemixt met hout. Het hout is speciaal zodat het niet gaat rotten. Bevalt echt super ligt er al meer dan 10 jaar en nog nooit een plas water in gehad! We hebben wel vorig jaar nieuw hout op laten rijden. De bak blijft ook uit zich zelf mooi vlak . Hij heeft precies de goede vering. Foto van onze bak vind je op onze website www.paardenhotel-ekenrode.nl

Hier info over de bak:
http://www.vandoorn-soest.nl/ap/de-aanleg/3/27/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:22

Kaaaren schreef:
Wij hebben een rijbak van vandoorn-soest. We zijn er nog steeds heel blij mee :D Eerst drainage dan worteldoek dan zand gemixt met hout. Het hout is speciaal zodat het niet gaat rotten. Bevalt echt super ligt er al meer dan 10 jaar en nog nooit een plas water in gehad! We hebben wel vorig jaar nieuw hout op laten rijden. De bak blijft ook uit zich zelf mooi vlak . Hij heeft precies de goede vering. Foto van onze bak vind je op onze website http://www.paardenhotel-ekenrode.nl

Hier info over de bak:

Ik zie geen foto';s van je bak op je website.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:11

ik haalde alles weer door elkaar drainage en en het eb ven vloed systeem.

Bij ons op stal willen ze zoiezo drainage aanleggen. De bak ligt vlakbij een sloot dus dat is geen probleem.

Wat ik wel als probleem zie is dat de boer er zo min mogelijk aan wil doen. Hij wil hem heel afentoe eens trekken. Maar beregenen in de zomer daar begint hij niet aan.
Weten jullie welke bodem zo min mogelijk onderhoud nodig heeft?

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 22:02

Als er echt veel in gereden wordt moet elke bak bijna dagelijks gesleept worden. Dat merk ik bij ons op stal nu ook en we hebben gewoon een bak met simpel zand. :+
Anders wordt het toch ongelijk en komen er kuilen in.
Als er niet veel in gereden wordt is 1 a 2 keer per week slepen genoeg.
Eb en vloed hoef je niet te sproeien dus dat is ideaal, maar het is niet de goedkoopste bodem.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:30

Als er op een dag 6 mensen gemiddeld een halfuurtje in rijden dan is dat veel. Wij hadden zelf wel het idee om onderling 1x in de week de hoefslag weer recht te trekken en dien nodig te slepen.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:41

russel schreef:
Kaaaren schreef:
Wij hebben een rijbak van vandoorn-soest. We zijn er nog steeds heel blij mee :D Eerst drainage dan worteldoek dan zand gemixt met hout. Het hout is speciaal zodat het niet gaat rotten. Bevalt echt super ligt er al meer dan 10 jaar en nog nooit een plas water in gehad! We hebben wel vorig jaar nieuw hout op laten rijden. De bak blijft ook uit zich zelf mooi vlak . Hij heeft precies de goede vering. Foto van onze bak vind je op onze website http://www.paardenhotel-ekenrode.nl

Hier info over de bak:

Ik zie geen foto';s van je bak op je website.

Oeps je hebt gelijk, pas verwijderd haha.. hier heb ik er wel eentje: http://karenborgers.hyves.nl/album/4102 ... 15/0/39Kw/