Dilemma! Welke stalling zouden jullie kiezen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_SteR_

Dilemma! Welke stalling zouden jullie kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 11:22

Ik sta nu bijna 3 jaar op een gezellige en leuke pensionstalling. Er is alleen één maar, de bak is met regen écht niet begaanbaar, daar komt ook nog eens bij dat de paarden dan niet naar buiten mogen omdat de bak alleen maar meer omgeploegd wordt. Dit vind ik echt not done. Ik wil mijn paard wel gewoon los kunnen laten.

De stal waar ik nu sta noem ik even stalling 1.
Voordelen:
-Op fietsafstand
-Frisse en ruime stallen 3x3
-Erg veel weiland waar de paarden in de zomer van 08:00 - 18:00 in staan
-Spoelplaats met warm water
-3 x daags hooi/kuil + krachtvoer
-Wordt uitgemest (maar wel met de franse slag, soms ligt er weinig in)
Nadelen:
-Kosten gaan wéér omhoog, deze worden € 170,- in de maand (voor trailers nog eens 5,- in de maand bij op)
-Buitenbak is ontzettend slecht, drainage werkt voor geen meter. Een nieuwe bak komt er ook niet, kost hem te veel geld.
-Paarden mogen niet in een natte bak naar buiten, dus alleen op het erf lopen (wat ik écht niet vind kunnen)
-Staan ong. 25 pensionpaarden, dus vrij druk voor 1 buitenbak.
-Wordt heel veel gelest in de buitenbak

De stalling waar ik voor gekeken heb noem ik stalling 2.
Voordelen:
-Binnenbak 20 x 40
-Buitenbak met drainage 20 x 40, maar met veel regen ook nat
-Paarden mogen gewoon los in binnen- en buitenbak (zelf doen)
-Spoelplaats
-Veel weiland waar paarden van 07:00 - 18:00 in staan
-Erg rustig voor binnenbak stal, ongeveer 5 tot 6 mensen die gebruik van binnenbak maken.
-Bak wordt maar 1x in de week een uurtje gebruikt voor les
-Wordt uitgemest, flinke laag stro
Nadelen:
-Iets verder weg, ong. 10 minuten met de auto
-Iets lager plafond ivm. hooizolder (is paard niet gewend) wat minder licht als andere pensionstal maar voor donkere dagen veel TL lampen, eigenaar zorgt wel voor openstaande deuren + gewoon ramen, stal is 3 x 3,5
-2x daags hooi/kuil + krachtvoer

Kosten per maand voor de laatste stal is € 175,- euro in de maand.

Ik had nooit gedacht om bij stalling 1 weg te gaan, maar omdat de kosten nu wéér omhoog gaan + de paarden mogen met slecht weer niet eens in de bak losgegooid worden. Dit vind ik echt niet te doen voor die prijs.

Het prijsverschil tussen deze stallen is niet veel, maar qua voorzienigen scheelt het wel erg. Waar zouden jullie voor kiezen, want ik zit echt in een dilemma!
Laatst bijgewerkt door _SteR_ op 10-12-09 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 11:24

Ik zou de tweede nemen :D

Anoniem

Re: Dilemma! Welke stalling zouden jullie kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 11:27

Stal 2! Klinkt goed!

juudii5

Ik zou oook voor de tweede gaan!

Tigra_

Ik zou toch voor 2 gaan. Daar mogen ze dus dagelijks(zomer en winter) buiten? En dat doen ze dan ook voor je als ik goed begrijp. En het altijd wel rustig in de binnenbak dus dat is ook wel prettig.

Zirkonia

Tweede :)
Wat jezelf al zegt; je kan rijden met elk weer doordat er sowieso een binnenbak zit, maar ook de buitenbak blijft zo te lezen langer goed. En je paard kan er iig altijd even uit.

Leslie90

Als ik moest kiezen zou ik voor stalling 2 kiezen :) met de franse slag uitmesten.. dat is al een min punt :n

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 11:28

Hou ook rekening met de bezinekosten als je voor stal 2 gaat.
Ik persoonlijk zou wel voor stal 2 kiezen. Vooral in zo'n landje als nederland is een binnenbak geen overbodige luxe!

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 11:29

geen twijfel
als je zelf beschikt over een auto stalling 2!

Lindas2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 11:30

Ik zou ook zeker voor de tweede gaan. Uiteindelijk kom je op dezelfde prijs uit maar je hebt veel betere voorzieningen voor je paard!

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 11:30

Romytjuuh schreef:
Ik persoonlijk zou wel voor stal 2 kiezen. Vooral in zo'n landje als nederland is een binnenbak geen overbodige luxe!

Ik heb er geen behoefte aan wij hebben een allweather bak en is altijd te rijden vooral onze spring/cross bak daar kun je bewijse van 24/7 en 365 dagen in het jaar in rijden

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 11:31

stal 2 zou ik kiezen, meer voordelen als stal 1, stal is wat lager, maar paard zal vaker buitenkomen.

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 11:32

Monica_1987 schreef:
Ik zou toch voor 2 gaan. Daar mogen ze dus dagelijks(zomer en winter) buiten? En dat doen ze dan ook voor je als ik goed begrijp. En het altijd wel rustig in de binnenbak dus dat is ook wel prettig.

Nee, dat helaas niet. Op beide stallen moet ik er zelf voor zorgen dat paard buiten komt. Dat is voor mij geen probleem, ik laat mijn paard altijd eerst lekker buiten los zolang als mogelijk. Dit vind ik het belangrijkst, maar op stalling 1 kan dit dus niet altijd door de bak.

Tja, eigenlijk is het wel duidelijk.Alleen de stallen zijn wat minder fris, iets donkerder, maar de voorzieningen daarentegen zijn beter...
Ik vind het erg lastig, ik wil namelijk het beste voor mijn paard, kon ik maar in zijn koppie kijken.. :+

Inderdaad brandstofkosten, maar gelukkig heb ik een zuinig autootje 1 op 23, dus dat is het probleem ook niet.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 11:32

Stal 2 zou ik ongetwijfeld kiezen!

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 11:33

jessj22 schreef:
Romytjuuh schreef:

Ik heb er geen behoefte aan wij hebben een allweather bak en is altijd te rijden vooral onze spring/cross bak daar kun je bewijse van 24/7 en 365 dagen in het jaar in rijden

Daar bof je mee :D

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 15:49

duidelijk stal 2, je zegt dat die stal minder fris en donkerder is maar wle meer stro en wat wil je liever een paard in een goede stal met weinig stro of een paard dat buiten in de frisse lucht kan staan. als hij genoeg buiten komt maakt het niet uit dat het donkerder is en meer stro is veel beter!!

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 15:53

Ik zou zeker voor stal 2 gaan. Vooral gezien het feit je paard met weer of geen weet toch naar buiten kan en niet aan stal gekluisterd is als het baasje er niet is.

Succes met kiezen!

Wiannaber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 15:58

Nou dat lijkt me duidelijk; stal 2!En als je paard lekker veel buiten komt, zal hij vast minder moeite hebben met een minder frissen stal!

swe3tnesS1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 16:01

stal 2

mirjam_ritaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 16:05

Stal 2!! Je paard moet toch echt dagelijks even lekker zijn benen kunnen strekken!!

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 16:10

Zonder enige twijfel..........de tweede. ;)
Paarden naar buiten overdag...........vind ik zeer belangrijk!
Plus natuurlijk de binnenbak, heerlijk met dit weer!

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 16:18

Ik zou ook voor stalling 2 gaan! :)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 21:29

Ben ik dan de enige die het allebei niet helemaal geweldig vind.

Ik heb op een stal gestaan wa't vergelijkbaar was als stal 2 die jij noemt. Mijn paard kon er niet tegen om bij het hooi en stro te zijn. Ze hoesten altijd. Behalve in de zomer als ze 24 uur buiten stond en ik ook buiten reed. Zodra ik weer binnen ging rijden of ze op stal kwam begon ze weer. Ook vind ik het een nadeel als de stallen zo donker zijn.

Maar stal 1 is ook niks als ze zo weinig buiten komen. Ik zou dan kijken naar een nummer 3. Maar dan spreek ik alleen voor mezelf.
Als jou paard geen last heeft van het stof en echt veel naar buiten kan. Zou ik voor stal 2 gaan.

guessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:49

Ik zou voor de 2e stal gaan, wel iets verder weg maar veel minder nadelen als de 1e stal :)

_Suus17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 23:05

Het op het erf lopen bij stal 1, is dit dan los, met andere paarden? Of is het aan de hand rondjes stappen?
Als het los is, zou ik lekker op stal 1 blijven staan? Dan kan je paard alleen iets minder zich uitleven, maar dat kan alle droge dagen dan nog. Ik weet niet hoe snel jullie bak opdroogt?
Ik zie het voordeel van stal 2 boven stal 1 niet heel erg. Het is toevallig een hele natte maand, maar alle andere 11 maanden sta je daar dan wel prima.

Hoelang komen je paarden buiten als je ze zelf los moet zetten? Ik neem aan dat dat ook niet meer dan 1 of 2 uurtjes is?
Kan je dan zoals felicity ook al zegt niet beter op zoek gaan naar een stal 3? Waar ze ook in de winter langer buitengezet worden? Als je toch gaat verhuizen kan je het netzogoed helemaal perfect doen?