Onbeperkt ruwvoer door rooster, máár...!!???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Willz

Onbeperkt ruwvoer door rooster, máár...!!???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 09:43

Wanneer je paarden onbeperkt ruwvoer geeft via een gegalvaniseerd rooster (zodat ze zich niet tonnetje rond eten) wat doet dit dan met hun voortanden?
Ik bedoel zoiets als dit:

Afbeelding

Zijn er hier bokkers die al langer op vergelijkbare wijze ruwvoer verstrekken?
Wat is jullie ervaring?

Ibbel

Re: Onbeperkt ruwvoer door rooster, máár...!!???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 09:50

Paarden pakken hooi met hun lippen, niet met hun tanden.
Anders zouden ze toch ook gewone hooinetten aan barrels bijten?

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 09:51

Mijn paard pakt toch echt hooi met zun tanden :o
Maar ja dan wil je ook niet zien hoe hij uit een hooinet eet :Y)

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 09:52

Ik voer nog niet op deze manier maar heb mijn papa wel opdracht gegeven iets stevigs te maken zoals bovenstaand plaatje. Maar paarden doen toch meestal met de lippen het hooi eruit pulken en dan pas met hun tanden beetpakken? Dan zou er dus niets met de voortanden gebeuren maar wel hele dikke eeltlaag op hun lippen :P. Ik weet t niet maar ik ben ook benieuwd!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 09:53

ze trekken het hooi er met de lippen tussen uit, niet met hun tanden. Heb nog niet gelet op hun tanden, maar heb het idee dat ze harder slijten van schrapen langs boxwanden en hekspijlen en knabbelen aan hout, dan aan het eten via een raster.

Je kunt altijd nog zo'n rooster maken met een net in plaats van stalen roosters als je twijfelt.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 09:56

Ik vind het er eigenlijk niet vriendelijk uitzien. Waarom onbeperkt willen voeren als je geen tonnetje wil?? Leg dan gewoon minder neer...

En dan dat ijzer, gaat op de duur toch irritatie geven denk ik en wat als er eens eentje inspringt of schraapt (ja die bestaan)

Nee niet vriendelijk en veilig.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 09:59

bulck schreef:
Ik vind het er eigenlijk niet vriendelijk uitzien. Waarom onbeperkt willen voeren als je geen tonnetje wil?? Leg dan gewoon minder neer...

En dan dat ijzer, gaat op de duur toch irritatie geven denk ik en wat als er eens eentje inspringt of schraapt (ja die bestaan)

Nee niet vriendelijk en veilig.

Dat lijkt me inderdaad ook erg gevaarlijk , mijn paard heeft een grote overdekte bak voor zijn hooi en hij heeft er ook met regelmaat met zijn voorbenen is gestaan , alleen hij kan der dan weer makkelijk uitkomen. Denk niet dat je met zon rooster er weer makkelijk uit komt...

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:03

bulck schreef:

Onbeperkt eten houdt ze wel warm in de winter. Daarom is zoiets een uitstekende oplossing voor paarden die 's winters buiten blijven. Het gaat ook verveling tegen, en er gaat een stuk minder van je hooi verloren. Ik vind het ook niet zo vriendelijk om paarden een aantal uur met een lege maag te laten staan. Ze moeten toch gewoon iets te knabbelen hebben?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:13

Ik heb het eerst geprobeerd met een ijzeren rooster (met fijne mazen), maar hij kreeg het hooi niet goed te pakken, en beet er inderdaad wel in. Dus ik heb het vervangen door een hooinet met fijne mazen, dat heb ik nu tussen balken in gespannen. Maar inderdaad, hij trekt er met zijn tanden aan, en eens in de paar maanden moet ik echt een nieuw hooinet kopen en erin spannen, want hij trekt het helemaal aan flarden. Maarja, beter het hooinet kapot dan zijn tanden :) Bij de paardendrogist hebben ze hooinetten met fijne mazen ( 5 cm dacht ik)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:20

Dani62 schreef:
bulck schreef:

Onbeperkt eten houdt ze wel warm in de winter. Daarom is zoiets een uitstekende oplossing voor paarden die 's winters buiten blijven. Het gaat ook verveling tegen, en er gaat een stuk minder van je hooi verloren. Ik vind het ook niet zo vriendelijk om paarden een aantal uur met een lege maag te laten staan. Ze moeten toch gewoon iets te knabbelen hebben?

Dat hebben, ze zonder dat rooster toch ook?? Wij hebben zo'n ijzeren ding in de weides staan, daar past een baal voordroog in en daar doen ze ongeveer een week mee.
(twee paarden)
En verder zie je ze nog vaak gewoon wat rondknabbelen op de wei hoor. Het is nu niet dat die 24/24 aan die baal staan te vreten.

Bij mij gaat veiligheid voorop, en vind deze constructie zoals afgebeeld , absoluut daar niet aan voldoen, evenals de optie om dat met een soort net op te lossen.
Wij hebben een jaarling gehad die er regelmatig insprong, moet er niet aan denken dat die ofwel in een net of zo'n metalen ding was vast komen te zitten.

En wat hooi dat verloren gaat zal je altijd hebben e. Ook hier, als ze eens een grote pluk kunnen ontfrutselen gaan ze toch eens met hun hoofd draaien en staat de wind dan verkeerd waait er ook een deel weg. (tafelmanieren gaan we ze toch niet aangeleerd krijgen vrees ik :-) )

een keer per week, ga ik met hark de wei in en rond dat kot ritsel ik zoveel mogelijk bijeen en dat verdwijnt op de mesthoop. en die kleine restjes ach dat verdwijnt wel.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:28

ik voer het hier al een aantal jaar zo. eentje is zo'n slimpie die het rooster heel vaak met zijn tanden pakt om het omhoog te trekken,maar alle tanden zitten er nog netjes en onbeschadigd aan :j

mystic, gwenn is nog in de kinderfase en die vreet aan de kleine maasnetten :? ze heeft ze allemaal al kapot gekauwd en de grotere maasnetten laat ze keurig met rust. ik hoop dat dit wel weer over gaat van madame, want ik vind die PD netjes erg prettig :j

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:29

Hier voer ik met een hooinet van 2 meter bij één meter geloof ik. (www.hooinet.nl)
Dit is niet om te voorkomen dat ze te veel eten, maar ze knoeien veel minder omdat ze kleinere happen kunnen nemen. Er gaat minder hooi verloren.

Omdat je het hooi wat los kan schudden voor je het in het net propt steken er veel sprieten door de mazen heen en kunnen ze het gemakkelijk pakken.
Bij de constructie in de beginpost zie ik maar heel weinig sprietjes door het rooster heen komen. Dit lijkt me voor een paard frustrerend.

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:36

Ik leg het hooi in een grote band van een tractor maar inderdaad er valt veel naast en dat wordt dan vertrappeld tot een vieze stinkende brei die zeer lastig is om te verwijderen.
Voor in de toekomst overweeg ik zo een maxi hooinet te kopen. Dat ziet er interessant uit.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:38

bij de constructie op de foto lijkt het dat de paarden na x aantal tijd niet meer aan het hooi onder in de bak kunnen. Ik zou ook denken dat dit frustrerend is voor de paarden

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:39

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:41

vancky2005 schreef:
Voor in de toekomst overweeg ik zo een maxi hooinet te kopen. Dat ziet er interessant uit.

Het kost wat, maar ik heb er super blij mee. Volgens mij heeft dat ding zijn geld in verloren hooi al weer terug verdient.
Ik heb er wel een flink stel stevige balken achter moeten bevestigen, want ze gingen het in het begin als hangmat gebruiken. (toen was mijn hooinet 2x zo groot ;) ) Nu zouden ze dan tegen de balken schuren.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:12

@Bulck: ik reageerde op 'dan leg je toch wat minder neer'. Het is in mijn ogen paardvriendelijker om ze door gaas te laten eten, dan ze een aantal uur zónder eten te zetten. Niet alle paarden zijn geschikt om 24/24 van een baal voordroog te eten (jaja, ze doen ook andere dingen tussendoor). Denk aan paarden met IR, denk aan koudbloeden etc, en aan paarden die in de winter niet op de weide staan, maar in bijvoorbeeld een paddock. Natuurlijk staat veiligheid voorop, maar daar gaat het hier niet om. Overigens heb ik zelf ook geen dergelijke constructie. Mijn twenter maait namelijk ook altijd met haar voorbenen in haar hooibakken/emmers/ruiven :D.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 12:12

als het goed is kunnen de paarden bij bovenstaande constructie het rek met de neus naar beneden duwen en ook dathooi kun je er natuurlijk los of stevig onder leggen.

ik heb de rekken hier in die plastic IBC vaten liggen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 12:15

en als het bovenste hooi weg is? en er dus niets meer aan de oppervlakte bij het ijzer ligt???
ze kunnen niet naar beneden eten.. want daar zit dat ijzer...

vind het een onveilige manier...

tjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 12:19

@pellie dat soort bakken hebben we ook bij de paarden (verzorg, ze zijn van een vriendin). Die houten constructie van het plaatje, als ik dat hekje zie krijg ik de kriebels, de halfjes en de 2 jarige zouden daar echt niet achter blijven staan, ik zie die voeten al helemaal tussen het gaas zitten ..bbbbrrr

Willz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 15:38

De vraag was toch echt, uitsluitend gericht op eventuele slijtage van de tanden :? .

De ruif die ik zou maken bestaat nog niet dus daar kan ik geen foto van mee sturen.
Maar natuurlijk zakt het rooster mee als het bovenste hooi op is en worden paarden en/of paardebenen buiten de bak gehouden, dat is echt niet zo moeilijk. niet :n.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:59

Wij hebben dit ook ongeveer zo, eten 8 paarden uit twee bakken met een rooster erop. Ik heb eigenlijk aan gebitten nog niets gemerkt, de mazen in onze roosters zijn behoorlijk groot, dus ze pakken aardig wat in 1 keer. Pakken doen ze hier allemaal met de lippen, dus geen problemen. Kan me wel voorstellen dat je er leipen tussen hebt zitten die het wel doen... Bij ons is het rooster omhoog vrij spannend, dus ze trekken het zelf liever niet op. Zal ook wel niet zo'n lekker gevoel zijn!(Soms gebeurt dat als er een een grote pluk te pakken heeft, die om de spijlen heen zitten... Maar het rooster kan niet hoger dan de rand van de bak, dus het kan er niet uit)

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:02

mijn paard heeft de Hartog voerbox,
met compact gras dus geen gewoon hooi,
maar zij wurmt haar lippen er een beetje doorheen en neemt zo een hapje.
ze heeft heel kleine lipjes en mond. (dat klinkt ook lekker)
ze doet zo uren over haar eten. loopt tussendoor ook gewoon weg.

heb nog niets aan haar tanden gezien, ze eet zo sinds begin okktober,
maar als ze er tegenaan zou komen, zou je het ook horen schrapen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 19:38

Ik voer ze ook uit een net, 1,5 m bij 90 cm en een maas van 4,5 cm. Ik heb ze in duitsland besteld, scheelt toch best wel wat per net. Ik heb ook het idee dat ze met hun tanden het hooi eruit trekken, maar ik heb nog geen beschadigingen ontdekt.

Volgens mij hoeft het niet onveilig te zijn, als je maar zorgt dat alle scherpe hoeken weggewerkt zijn.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 21:31

ik heb 7x7 maas gegalvaniseerd. heb nog wel eens gehoord voor 5x5 maar daar was toch iets lastiger aan te komen. dat had ik net zo graag gebruikt, laat me maar lekker peuteren met de lippen.