Geen rijdbare bak wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Geen rijdbare bak wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 21:15

Ik sta sinds een halfjaartje op een super gezellige pensioenstalling. De stallen zijn licht fris en ruim. De paarden komen veel buiten. Er is volop wei in de herfst/winter als de wei verzopen is gaan ze een paar uurtjes in de bak (als het droog is).
We hebben warm water op de poetsplaats. De paarden worden 1x in de week helemaal leeggehaald en de rest van de dagen opgestrooid en er word hooi en meusli gevoerd 2x per dag. Maar je mag zelf ook zoveel hooi en stro pakken als je wilt. Echt ideaal en voor weinig geld.

Eigenlijk allemaal voordelen. Maar toch ook 1 nadeel de bak is met dit weer gewoon niet fatsoenlijk begaanbaar. En daar ligt nu mijn dilemma. Ik werk tot 4 uur als ik dan op stal kom is het al bijna donker. Buiten rijden vind ik dan ook geen fijn idee. Maar wat kan ik nog meer met ze doen. Rijden en longeren in de bak is niet te doen.

Nu wil hij van het voorjaar wel drainage gaan leggen. Maar daar hebben we nu niks aan.

Wat zouden jullie doen in zo'n situatie?

Ik heb al gekeken bij de dichtbijzijnde manege maar helaas verhuurt die de bak niet meer. Anders had ik geen probleem is namelijk een kleine 10 min stappen.

horse_girl

Re: Geen rijdbare bak wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:17

Heb je mss de mogelijkheid om met de trailer naar een bak toe te gaan?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 21:21

Dat zou ik alleen in het weekend kunnen.
Dat is dan 1x in de week. Vind ik zelf erg weinig. Heb dan ook niet het idee dat ik veel verder kom.

Heb er ook aan zitten denken om naar een andere stal te verhuizen. Maar ik sta nu eigenlijk super. Hele leuke mensen paarden heb het echt super goed alleen die bak.
En van het voorjaar willen ze de bak onder handen nemen als alles goed gaat.

garuudaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:23

Is er niet een ruiterclub in de buurt waar je eventueel te paard heen kan?

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:24

Mss kan je in overleg (met beide stallen) enkele maanden naar een andere stal gaan?

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:24

in het donker over de weg met slecht weer zou voor mij geen optie zijn.
ik denk dat je het geduld moet opbrengen tot beter weer. want zo te horen staat je paardje op een heerlijke plek.

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:25

Ik ga met dit weer gewoon ff crossen in de berm:P
Lampje op hesje aan en rijden maar

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:28

Met dit weer is menig bak een zwembad ..

Ik zou even geduld hebben. Het zal wel weer droger worden en dan kun je weer rijden. Een verhuizing heeft toch wel een impact op een paard, en je paardje staat daar zo goed :)

En volgend jaar is het probleem opgelost.

Kan de pensionhouder er niet een extra lading zand erin laten gooien?

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:29

Wel vreemd trouwens dat de manege niet meer verhuurt, mss kan je het probleem aan ze uitleggen en dat ze dan wat meer meewerken? Bij de meeste maneges mag je tegen betaling gewoon gebruik maken van de bak.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 21:34

Wel een ponyclub maar daar ben ik helaas te oud voor.

Ideen om sávonds nog met ze bezig te zijn mag ook. Ik kom nu elke dag en poets ze wel lekker uitgebreid en laat ze nog een uurtje in de bak spelen. Maar na 10 min hebben ze het weer gezien in die blubberbak. En het is ook elke dag weer hetzelfde.

Als het 2 a 3 dagen even goed droog is is de bak weer super te rijden.
Het is ook erg jammer dat de boer geen tijd vrij wil maken om de bak te slepen. We hebben nu een vrij diepe hoefslag liggen waar veel water in blijft staan.

Zou extra zand helpen? Of wordt dat na een tijdje ook weer zo'n slik bende?

Bij de manege in de buurt. Is er op maandagavond orun cursus (was wel altijd eet niet of dat nu ook is) woensdagavond en donderdag overdag oefenspringen. Vrijdag, Zaterdag en zondag vaak concours. Ik denk dat dat ook meespeelt dat ze hem niet meer verhuren.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:44

als de boer de bak niet wilt slepen, heeft extra zand al helemaal geen zin. dat moet flink aangereden worden om peesproblemen te voorkomen. en daar zit je al helemaal niet op te wachten denk ik.
maar ja, wat voor bezigheden dan? misschien is het een optie om een grote bal mee te nemen en eens zien of je jouw paard tot een spel kunt uitdagen.....

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:45

We hebben hier gewoon wat zand op de grond gegooid, maar met dit weer is het zand van de 'piste' afgegleden waardoor ze dus uitglijden.. Bij mij zou extra zand werken (en heb dit ook gevraagd aan de kerstman (:) )

Ik ga 'savonds buitenrijden, werken aan parelli, wandelen, fietsen. Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar de paarden staan hier in vrij agrarisch gebied en op 10 min wandelen kom ik wel ergens een geschikt veld tegen op een helling waar ik wat kan grondwerken. (uiteraard niet op gezaaide velden !!)
Ik oefen de laatste tijd ook met plastic zeiltjes, kegels, ... alle rommel die ik vind die mijn paard eng vindt. Eigelijk alles dus :+
Is het niet mogelijk om zelf de bak te slepen? Vlug met een hark erdoor en de diepste putten zijn weg.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 21:51

We hebben wel onderling er aan zitten denken om de hoefslag dicht te gooien.
Ook staan er trekkers zat. Mijn vriend is ook niet de beroerste om in het weekend door de bak te rijden met de trekker. Maar heeft dat nu nog zin?
naast onze stal is nog een maisveld (zonder mais) en daar rijden veel mensen van stal. Ik durf dat zelf niet aan. Is heel mul en lijkt me niet zo goed voor de pezen. Dan stap ik liever in de bak. Die is niet zwaar en zakken ze ook niet in weg.

QueLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:59

Ik zit met hetzelfde probleem.. super stal maar de bak is echt niet te rijden.. bij ons is dit echter niet na 3 droge dagen al weg helaas!! en buitenrijden in het donker vindt ik geen optie hier op de dijk enzo...

maneges zijn er niet in de buurt en ik heb geen trailerrijbewijs dus het houdt al gauw op ;)

Ik heb nu dus een heel leuk boek over vrijheidsdressuur gekocht en ben daar maar een beetje mee gaan prutsen.. is best geinig en ik denk dat de band met je paard er alleen maar op vooruit gaat (mits je het allemaal vriendelijk vraagt natuurlijk)
Het is wel geen zware training.. maar misschien wel een leuke afwisseling voor je paard?

ook heb ik heb weer even getoilleteerd :P haha maja dat hoeft ook niet elke dag dus dat schiet ook niet echt op...

ik zou er in ieder geval niet om 'verhuizen' zeker niet als het opgelost gaat worden.. klinkt als een fijne stal en wie weet waar je anders weer terecht komt ;)

cis_celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:06

is er geen verlichte buiten bak in de omgeving die wel rijbaar is na hevige regen val? dan een stapritje na een goeide buitenbak maken en daar heerlijk rijden

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:08

als je niet naar buiten kunt en niet met donker wilt rijden zou ik even geduld hebben. om het paard beweging te geven miscchien een stuk stappen en draven op het terrein, weet niet hoe dit erbij ligt........

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:15

Nou wat is dat even lastig zzzzzeg
wij hebben de bak ook reglmatig onder water staan maar deze is gewoon van zand en kan dus dan ook gewoon door de plassen heen denderen (paard houd van hard gaan)
Over het algemeen staan de maand november endecember er best wel om bekent dat het veel regent. zou denk gewoon wat rustiger aan doen deze maanden de dagen worden zo ook weer wat langer en dan kan je misschien een rondje buiten gaan rijden.
weet natuurlijk niet hoe de berm er uit ziet

sterkte nanny

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:39

als de boer er geen bezwaar tegen heeft, zou ik de bak zelf (of door je vriend laten) slepen.
wanneer je hem nu goed vlak legt (de bak dus, niet je vriend) en bijhoudt, heb je straks als het gaat vriezen ook nog de mogelijkheid om (beperkt) te rijden. wanneer je de bovenlaag regelmatig sleept blijft deze redelijk lang begaanbaar. als je niet sleept en het gaat vriezen, lig je er helemaal uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:41

Ik had hetzelfde probleem en ben toch maar verhuisd met de paarden...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:18

Dat is wat wij 2 jaar geleden ook hebben gedaan....door kunnen blijven rijden in de winter vinden we toch wel erg belangrijk.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:24

Dus na een paar dagen goed weer is de bak weer perfect?
Dan is het toch minder erg dan ik in eerste instantie dacht.

Zijn het alleen plassen en wordt het dus gewoon verantwoord badderen als het ware, of is het te zwaar voor de paarden?

Bij mijn oude stal lagen er ook heel veel plassen, maar de paarden hadden er qua beenwerk geen last van (niet zwaar of glad).

Afbeelding

Afbeelding

Dressuurwerk kon ik wel vergeten aangezien die van mij (een andere dan op de foto) geen spetters op zn neus wilde :D
Maar longeren, losgooien en wat simpel rij-werk wou prima hoor.

Op mijn foto's zie je ook dat de hoefslag compleet blank staat, dat kwam ook door de opstaande rand eromheen.
Ik heb geultjes gegraven en dat hielp best goed.
Zeker als het je "eigen bak" is (dit was een gemeentebak) kun je hem even rechtslepen en zal het grotendeels wel droog zijn!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:26

Ik heb geen rijbak bij mijn huis normaal ga ik het bos in of rij hier op de zandpaden, echter nu zit er bij mij in de buurt een mega mooi complex die winterstalling aanbied en daar gaat mijn paard de 20ste dan heen, heerlijk in een binnenbak rijden :=

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:50

Heb je geen fotootje van je bak? Als ik je berichten namelijk zo lees, lijkt het me mee te vallen.

Wij hebben een grote buitenbak (met drainage), die momenteel ook erg nat is. Veel grote plassen, een beetje vergelijkbaar met de foto's van opisop hierboven. Maar rijden doen we wel gewoon, zij het wat voorzichtiger. En dat gaat eigenlijk prima.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 13:17

onze bak is eigenlijk altijd heel goed, kan veel water hebben, maar de afgelopen periode is er zoveel water gevallen dat het ook zwemles is geworden. Twee dagen droog en je kan weer alles. Met andere woorden, tegen dit weer zijn niet veel bakken bestand. Onze pensionhouder doet echter wel een hoop aan de bak, regelmatig slepen, de hoefslag eruit halen etc. Dat scheelt in die zin dat wij weten dat ze er alles aan doen om het goed te houden voor de pensiongasten.

Echter, bij ons kan je wel verhuizen, maar tenzij er een binnenbak is, is het overal hetzelfde.

Een voordeel hebben wij dan weer, onder de plassen is het niet glad of blubberig, de grond blijft vrij stevig, dus je kan evengoed lekker door de plassen heenrijden.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 13:24

In deze tijd van het jaar is het volgens mij gewoon even doorbijten. Zelf hebben we de bak thuis ook aan laten pakken, maar tegen deze enorm grote hoeveelheden regen, is onze bak ook niet bestand. Inderdaad thuis ook een zwembad.
Zelf heb ik een trailer aangeschaft en ik ben lid van een club in de buurt, zodat ik daar dan eventueel heen kan gaan om te rijden. Gewoon zonder E, zware auto gekocht, lichte trailer, zodat het gewicht van de trailer met max. te laden gewicht, onder het gewicht van de auto blijft. ;)