wie zijn paard NU nog op de weide? + vraagje ivm rust weide

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

wie zijn paard NU nog op de weide? + vraagje ivm rust weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 15:06

Hoi,

vol verbazing zie ik mijn paarden nog steeds elke dag op de wei staan terwijl de anderen op de wei hele dagen op stal staan, en ja het voelt goed!

Vorig jaar was mijn weiland echt een ramp, 2 van de 3 stukgetrapt en afgevreten en het 3de stond continu onder water.

Dit jaar heb ik nog steeds 1 prachtige groene weide en 2 weides die heel zijn, waar nog gras op staat en qua nattigheid zijn ze schitterend te doen! Buiten hier en daar een remspoor zijn de weides dus prima toegankelijk!

Wie heeft er zijn paarden momenteel nog op het land en hoe ligt het er bij jullie bij?

Ik geef eerlijk toe, mijn paarden gaan 's avonds om 21u op stal en om 6u terug van stal. Maar god wat ben ik blij dat ze dit jaar langer op de wei kunnen staan ipv het modderbad te nemen!

Waarom verbaasd het mij zo? Vorig jaar vroor het gigantisch en hier valt momenteel de regen al weken met bakken uit de lucht, en nog steeds geen modderweide :D Ik ga absoluut mijn hand vasthouden en niet té enthousiast roepen, want dan zal je zien dat het om zeep is :')

In maart gaan ze wel een maandje van de wei om echt elk stuk rust te geven, doe ik hier goed aan of kan ik het beter vroeger/later/langer nemen?

luna3

Re: wie zijn paard NU nog op de weide? + vraagje ivm rust weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:08

'k heb het geluk van een paar weilanden te hebben, waarvan er een tweetal vrij hoog liggen en dus ook vrij droog. Dus ja, ze gaan zo vaak als ze kunnen naar buiten, daar er ook overal een schuilhut staat, waar ze bij felle regen onder kunnen

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:11

Bij ons op stal staan ze ook nog elke dag op de weide. Helaas is het al aardig vertrapt en is het gras schaars. Sommige stukken zijn ook erg blubberig maar ze kunnen allemaal droog staan.

Wanneer je je weide rust wil geven is afhankelijk van de weersomstandigheden, wanneer je bemest, en wanneer ze er weer op moeten.. Daar zal je dus zelf naar moeten kijken...

Hoop dat je weides zo mooi droog blijven, bij ons gaat dat niet meer lukken, of het moet nu gaan vriezen :)

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:12

De mijne staat ook de hele dag op de wei.
's morgens gaat hij rond een uur of 10 naar buiten en als het donker wordt weer naar binnen.
De wei is wel errug nat hoor. Bij het hek is het een modderpoel maar ik laat hem toch elke dag buiten lopen.
Binnen zetten overdag is gewoon geen optie omdat hij helemaal gek wordt op stal. Hij wil zo graag naar buiten maar is ook altijd weer blij als ik hem aan het einde van de dag kom halen om zijn warme stal in te gaan. Maar dat komt ook omdat hij dan lekker eten krijgt :+

Alagone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:12

Onze paarden staan ook buiten, en dat houden we zo, zeker overdag.
Als het niet te nat is staan ze ook s' nachts nog buiten.
Als de wei te nat word blijven ze in de bak.
En ik moet zeggen de paarden zijn blij, je moet ze echt roepen om binnen te komen en gaan na wat brok graag ook weer naar buiten.
Ze hebben onbeperkt kuil en er staat ook nog gras in de wei.
Ik denk dat onze paarden zich gelukkig mogen prijzen en heerlijk buiten kunnen rennen met elkaar.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:17

die van mij staat het hele jaar door lekker op het land ze gaan der om 7 uur op en gaan om 6 uur naar binnen.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:18

Bij ons staan de paarden momenteel overdag nog in de wei, maar binnenkort gaan ze overdag de paddocks in. De wei is op zich nog wel te doen, het achterste gedeelte althans. Maar vooral bij de ingang is het een spekgladde blubberbende en juist daar blijven ze hangen als het wat minder weer is. Jammer maar helaas dus. Aan de positieve kant; dan krijgt het weiland wel de tijd om een beetje te herstellen. Tot nu aan toe stonden de paarden jaarrond (lente/zomer dag en nacht, herfst/winter alleen overdag) in de wei namelijk en erg veel beter wordt die wei daar niet van.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:19

Bij ons staan ze ook gewoon de hele dag buiten. Ze heeft nu de hele wei. Als het gras echt weer gaat groeien doe ik de wei in een paar stukken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:21

Ik ben jaloers! :P

Ons land is ondergelopen := Op de 2 goede stukken land staan 2 enorme plassen waar de eendjes zelfs in zwemmen! Op de 2 mindere stukken kunnen wij ze al helemaal niet laten staan, dat is binnen 1 week veranderd in een modderpoel. Dus ze staan bij de stal met een stuk uitloop nog naar een ranzig stuk sja.. blubber wat vroeger ooit de wei was :=

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:41

Ook bij ons kunnen ze gelukkig nog in de wei, al is het minder lang als zomers. De weien zien er ook nog redelijk uit, al is het gras natuurlijk niet meer lang en zijn hier en daar wel modderplekken te vinden. Wij gebruiken bij echt vies weer nog maar 1 wei, waarin de paarden afwisselend inmogen. In het voorjaar wordt die wei bemest en mogen ze er even niet op, maar de staleigenaar heeft meerdere weien, dus we kunnen de wei ook echt even rust geven.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:42

Nou, hier nog iemand jaloers!

Op het eerste gezicht ziet er bij ons de weilanden redelijk uit, op een plasje hier en daar na. Maar als je erover gaat lopen, moet je goed uitkijken. Het is spekglad! Hoe voorzichtig je ook loopt, doordat het zo nat is, is het net een schaatsbaan. Lat staan als mijn hypere knol zich er even wilt uitleven. Er zal niks overblijven van het weiland. Niet dat het weiland al veel voorstelt...

Nee, helaas moeten mijn paarden weer wachten tot de droge periode...
In die tussentijd moet hij het met de paddock doen.
Laatst bijgewerkt door Ashley5 op 08-12-09 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:44

Hier staan ze ook nog steeds in de wei. In ieder geval overdag. Maar goed dat staan ze hier altijd zomer en winter. Er is een vrij groot stuk aangestraat dus ze kunnen altijd droog staan. De wei is wel soppig.

The_Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:45

Mijn paard staat overdag ook nog gewoon in de wei, bij ons is het begin van de wei is het ook blub bende maar hoe verder je de wei in gaat hoe droger het wordt (gelukkig) .
Ik ben zoiezo geen voorstander van je paard 24/7 pp stal, Je gras groeit wel weer bij als je een stukje afzet en daar graszaad op gooit (Als wat beter weer is).

brakke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:48

Mijn merrie staat nog dag en nacht op het land :D
Nu is het op het kleinste stuk, en dat loopt ze aardig kapot, maar dit was toch al het minste stuk. Het andere stuk groeit nu een beetje bij. Geen van de 2 stukken heeft last van plassen of overdreven modder, want ze zijn beide gedraineerd :Y)
Merrie is super gezond, staat vrolijk wollig te wezen en is enkel in stal te vinden als er eten ligt of als het heel hard regent.
Ik ben gelukkig (:)

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:49

Hier staan alleen nog de volwassen paarden buiten. De opfok staat al binnen (sinds 3 weken) De grote doen tenminste gelijk de kop naar beneden ipv eerst de hele wei aan gort lopen.
Ik denk dat ik de weidegang voornamelijk nog te danken heb aan de temperatuur in combinatie met rust.
Het gras heeft heel lang doorgegroeit door de hoge temperaturen, wat de graszode goed doet. Verder had ik een stuk wei vanaf september niet meer gebruikt, waar ze nu dus op staan. Het gras is goed lang, en de bodem dus steviger. Waar het kort is wordt het wel al heel nat nu.

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:51

Mijn vzpony staat ook nog zelfs dag & nacht op de wei. Zomer of winter komt ze zoiezo altijd overdag buiten, maar nu staat ze 's nachts ook nog buiten. (Maar dat heeft meer een andere reden)

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:52

Hier staan ze dag en nacht op de weide.
Helaas wel veel natte plekken, en kale stukken.
Maar toch nog veel gras en droge plekken te vinden gelukkig. :D
Ik haal ze er overdag even een half uurtje uit en zet ze dan even op de paddock, waar ze echt even uit hun dak kunnen gaan.
Op de weide lopen ze wel maar rennen nu minder als voorheen.
ivm de nattigheid en gladheid van de wei.
Deze wei is een tijdelijke wei, en moet toch worden omgeploegd.
En nu mogen de paardjes het doen voor ons ;)

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:53

Ja hoor, lekker 24/7 buiten, het hele jaar door. In de zomer wisselen ze van wei, maar de hele winter staan ze in dezelfde wei, met schuilstal. Gaat prima. Hooguit zijn er kleine stukjes in de wei modderig.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:57

Bij ons staan ze ook buiten, maar helaas is het weiland een grote blubberzooi. ;( Andere opties zijn er niet, helaas ligt het land ook laag. Ze hebben wel een terp, daar moeten ze het even mee doen.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:57

Die twee van mij staan 24/7 buiten op een enorm stuk en hoeven nog niet eens hooi bij te krijgen, zoveel gras staat er nog. En omdat de wei tegen een heuvel ligt, is hij ook grotendeels droog.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:01

Bij mij staan ze nu 24/7 in de buitenbak met geopad bodem, droge voetjes dus...nooit een plas in de bak. Ze kunnen ook de boxen in /uit wandelen.

De wei hebben we dichtgegooid, eigen weiland is zeer nat en wordt stukgetrapt. sinds een week of 4 staan daar geen paarden meer.
Andere weiland huren we van natuurmonumenten en daar mag na november niks meer op lopen....

Geen wei meer dus maar wel 24/7 buiten als ze willen....

faya86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:04

Onze paarden gaan s'morgens tegen 10.00 naar buiten het is bij de hekken wel modder maar het weiland opzich
doet het nog goed en we geven ze ook een flinke pluk hooi erbij en s'avonds voor het donker gaan ze weer op stal
ben blij dat het kan want anders hadden ze de stal al kort en klein geslagen denk ik.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:04

Mijn paarden staan bij mijn ouders thuis en staan gewoon hele dagen op de weide.
Wij nemen het niet zo nauw met wat slipsporen en kapot getrapte stukken. Dat herstelt vanzelf wel in de zomer.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:53

Ons weiland is aardig heel, omdat de paarden in de bak staan. Ze staan nu dag en nacht in de bak. Als het gaat vriezen gaan ze weer het weiland in. :D

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:57

:o wat is er nou eigenlijk belangrijker? Dat je paard buiten komt en paard kan zijn of dat je wei groen blijft?

Mijn paard komt het hele jaar door buiten en zijn *wei* is nu aan het veranderen in een modderpoel, maar daar maak ik me niet druk over. Liever buiten op een blubberbak dan binnen op stal de hele winter.
In het voorjaar zet ik een stuk af en dan groeit het gras vanzelf weer aan, beetje bijzaaien en klaar.

SLuit me dus helemaal aan bij Nina :)