Geen stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Knolletjee

Geen stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 18:47

Ik wil graag een ponytje maar dat duurt nog best wel lang maar bij ons vlak om de hoek staan allemaal weilandjes en het is niet echt duur om de daar te neer te zetten maar dan heb je geen stal en staan ze dag en nacht buiten ik vind dit best wel een groot probleem wat vinden jullie ? hebben jullie ook geen stal of juist wel ,,

Alvast bedankt !!

Captain

Re: Geen stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:49

Waarom zou dat een probleem moeten zijn? Paarden horen niet op stal en moeten eigenlijk 24/7 kunnen bewegen. Als je een schuilstal in het weiland neer kunt zetten is dat voor je paard veel fijner dan een 'gewone stal.'

xMarloes

Ik vindt wel dat paarden/pony's die in een wei in de winter buiten staan een schuilstal of iets moeten hebben waar ze kunnen schuilen ;)

Melia

Tja, bij mijn verzorgpaarden hebben ze wel een stal. Het is maar net wat jij zelf wilt voor je pony. Het kan prima hoor zonder een stal maar je hebt dus wel altijd een nat paard (als het regent en hij/zij geen deken op heeft) en je kunt bijvoorbeeld nergens droog staan. De keuze is aan jezelf :).

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:50

Onze pony's staan ook gewoon buiten, dag en nacht, regen of niet. Ze hebben gewoon een bos bomen als beschutting, die staat aan de kant waar de regen meestal vandaan komt. Ze staan wel altijd onder dek swinters, maar verder geen probleem

Jaydee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:51

xMarloes schreef:
Ik vindt wel dat paarden/pony's die in een wei in de winter buiten staan een schuilstal of iets moeten hebben waar ze kunnen schuilen ;)

Mee eens. In de natuur staan ze ook niet in een stal..

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:51

het is volgens mij weterlijk verplicht een schuilstal neer te zetten ( in duitsland weet ik dat dit wel verplict is )

ik ben ook van mening dat paarden moeten kunnen schuilen
ik heb 3 paarden op stal en 3 buiten met alle 3 eiegn schui stal

Knolletjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 18:51

Ze hebben er helemaal niks staan geen schuilstal helemaal niks :O
ja alleen gras :P

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:52

Heb je geen mogenlijkheid om een schuilstal te plaatsen? Of een container o.i.d?

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:53

ik vind dat het licht aan wat voor paard je komt koop je een koudbloedig paard dan is het niet erg die kunnen best goed tegen de kou (de meeste) maar koop je een warm bloedig paard zou ik er wel een schuilstalletje neer zetten want die kunnen minder goed tegen de kou (de meeste)....

Jaydee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:53

Schuilstal kan je ook maken van wat hout?

WinterWortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:54

Mijn paard staat in een uitloopstal. Overdag kan hij de wei op en 's nachts staat hij op stal, waar hij dan dus zelf kan kiezen of hij binnen of buiten gaat staan. Ik vind het wel belangrijk dat je je paard die keuze geeft, dus een schuilstal lijkt mij toch echt wel noodzakelijk.
Verder hoop ik dat je er rekening mee houdt dat de kosten van de wei/stal bij lange na niet de enige kosten zijn die je voor je paardje hebt. Denk er dus goed over na of het haalbaar is voor je eraan begint.. Succes ermee! :)

Knolletjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 18:58

Dank jullie wel allemaal ik denk als het zover is dat ik er een heb ga vragen aan de eigenaar van die weilanden of ik een stalletje mag bouwen maar dan heb je het ook dat er andere paarden op de wei staan die er ook in kunnen gaan staan en dat je paardje helemaal niks meer heeft maar ik ga miss als het echt niet anders kan op zoek naar een ander weilandje met stal :D maar allemaal wel bedankt ;)

Jaydee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:59

Succes ermee :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:53

ik denk dat je toch met wat meer rekening moet houden dan enkel een stukje gras. Want wat als je moet gaan bijvoeren, heb je thuis mogelijkheid om hooi/stro op te slaan, en dit naar de weide te vervoeren, ook zo met water (want mss staat er geen water op de weide), wat als je pony ziek wordt, koorts krijgt en toch best even op stal staat, kun je dan op korte termijn onderdak vinden voor hem/haar. Verder het onderhoud van de weides en omheining, heb je ook mogelijkheid om electriciteit aan te sluiten op de omheining. Ik denk dat je even het totaalbeeld moet gaan bekijken. tuurlijk kan een paard zomaar buiten staan, maar de praktische kant is dikwijls wat anders.
Die van mij komt straks op een pensionstal te staan, betaal ik iets meer, maar dan kan ze binnen indien nodig, kan ik mn spullen kwijt (hoewel ik nu niet zoveel nodig heb) en ze kan ook gewoon continu buiten blijven lopen.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:54

Jaydee schreef:

En wat als je paard een peesblessure krijgt en boxrust moet?
Dan moet je ineens wel ergens een box vandaan toveren en als het dan niet in je budget past heb je een aardig probleem

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:56

In aanvulling op Zitake..

Stel dat dat allemaal lukt, waar ga je rijden? Is er een bak in de buurt waar je (tegen betaling?) in mag rijden?
Of ga je alleen buiten rijden?

Ook even van te voren bedenken.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:57

Pikeur schreef:
Jaydee schreef:

Dan moet je ineens wel ergens een box vandaan toveren en als het dan niet in je budget past heb je een aardig probleem

Dan zet je gewoon een stukje land af.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:24

PP-->VSW

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:29

schuilstal of rij bomen is echt een must, verder is 24-7 buiten juist fijn

vaak is in buurt wel een bak waar je kan rijden, of evt stukje van de wei afzetten
hoe groot is het weiland? droog genoeg in winter of word modderpoel
waar kan je hooi opslaan? hoe word dit geregeld met voeren?

schuilstal mag je echt niet zomaar bouwen in NL

cis_celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 23:29

in de natuur staan ze ook 24-7 buiten! vind wel dat je dan een vriendje moet regelen en wel schuilmogelijkheid in de vorm van bv. bomen en struiken een paard alleen in een open wei zonder beschutting kan niet vind ik persoonlijk!

maar hoe wil je dit gaan doen met rijden, water geven en spullen opslag dan?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 00:15

Het ligt aan het ras en aan de omgeving waar jij je paard in de wei hebt staan en natuurlijk waar je eigen voorkeur naar uitgaat.

Volgens sommigen hoort een paard niet op stal te staan, kan die prima altijd buiten staan omdat ze dat in de natuur ook doen, maar da's in mijn optiek te kort door de bocht. De keiharde pony's waarover we het dan hebben, worden niet bereden, niet bijgevoerd met brok en hooi en gaan gewoon dood als ze het niet trekken. Alleen de sterksten overleven en planten zich voort. Da's de natuur en alleen de besten blijven over zodat het ras sterk en hard blijft.
Voor de pony's en zeker de warmbloedpaarden van nu gaat dat allang niet meer op, maar zij kunnen met een schuilgelegenheid en voldoende ruwvoer prima buiten blijven.

Een schuilstal bouwen, is niet goedkoop. Denk 'ns aan het materiaal dat je nodig hebt; constructie (hout of staal), wanden (hout = ook behandelen anders is het zo verrot of opgegeten, paarden zijn knaagdieren, damwandprofiel o.i.d.) en een dak (zink, bitumen, platen, etc) en dan natuurlijk iemand die het allemaal voor je in elkaar timmert. Een container koop je mss voor een paar honderd euro maar het vervoer komt er nog bij. Niet zo eenvoudig allemaal. Succes

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 07:44

Paarden zijn KNAAGDIEREN? _O-
Haha! Nee, een paard zal niet aan zijn stal gaan eten als hij genoeg ruwvoer en wat te doen heeft!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 07:50

Paarden zijn zeker knaagdieren :D De mijne staan met onbeperkt hooi 24/7 buiten rond een L-vorm van 8 paardenboxen met hout betimmerd. Rara wat vreten ze? Heeft niets met ruwvoer of verveling te maken, ze vinden het gewoon lekker om op hout te knagen.

Overigens: een schuilstal bouwen op een weiland mag niet. Ook een container plaatsen in een weiland mag niet. Dat kan je dus vergeten. Een rij bomen planten mag (meestal) wel, maar daar heb je de eerste 10 jaar weinig aan (en dan moet je nog snelgroeiende bomen planten ook).

Ik zou een paard of pony niet 24/7 in alleen een weiland (zelfs niet met een deken op) zetten. En komt het dier alleen te staan? Dan kan hij/zij zelfs geen schutting bij soortgenoten zoeken, nog minder fijn dus.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 07:58

Pikeur schreef:
Jaydee schreef:

Hier was er een pony met peesblessure en hebben we 24/7 op het land gezet.

Myn pony's staan in de zomer 24/7 op het land, welliswaar zonder schuilstal jammer genoeg. Als jij je pony ook swinters ook 24/7 buiten heb zal ik toch iets neer zetten op de kunnen schuilen.