veel buiten of meer voerbeurten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maaike2800

veel buiten of meer voerbeurten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 11:16

Als jullie zouden moesten kiezen tussen een stal waar je paard zomer en winter buiten kan (erg noodweer uitgezonderd), waar je paard 's nachts op stal gaat met een buitenluikje om naar buiten te kijken en vier keer hooi en 1 x biks per dag.
Of een stal waar je paard helemaal binnen staat in de wintermaanden (zomer weidegang overdag) en 3x biks en 4x hooi krijgt.
Het zit mij een beetje dwars dat mijn paard in 1x een ruime kilo biks zou krijgen en de rest van de dag alleen hooi. Verder ga ik uiteraard voor de stal waar hij buiten kan ookal mis ik daar mijn binnenbak en moet ik zelf mesten.

8nnemiek

Re: veel buiten of meer voerbeurten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 11:21

Sowieso zomer en winter naar buiten :j Absoluut!
Daar is een paard veel gelukkiger mee dan een keer per dag een beetje brok extra.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 11:23

zou een paard van zoveel brok ineens niet sneller koliek krijgen enz, hebben er meer mensen ervaring met 1x brok voeren per dag?

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 11:25

Ik zou niet weten wat er mis is aan 1 keer biks per dag.
Vind je het te weinig?
Ligt er maar net aan hoe je paard er op reageerd.
Ik moet bij ons juist niks of maar heeeel weinig van biks voeren aan de een (kruising Fjord) en juist veel aan de ander. Krijgen het dan maar net wanneer het me uitkomt.
Meestal is dat dus 's avonds.
Overdag (en 's nachts) staan ze of op wei of op de uitloop met hooi.
Als ze , zoals nu in de winter, vrijwel niet bereden worden, krijgen ze vrijwel niks van biks en alleen maar hooi.

Maar, als je er veel op rijdt en je paard wordt sloom, dan zal hij toch meer biks nodig hebben.

Mijn paard, die dus ca. 1 blik biks krijgt als ze werkt, heeft vlug last van koliek (voor de herfstvakantie de DA nog moeten laten komen). Maar dat heeft ze nog nooit van de biks gehad. Alleen maar van het gras.
Die ene kilo zal echt niet zo vlug voor koliek zorgen.
Wel heb ik gelezen dat het beter is dat een paard eerst hooi eet, voordat ze brokken krijgen (i.v.m. aanmaak speeksel of zoiets).

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 11:28

ja heb altijd geleerd hoe meer kleine beetjes hoe beter.
paarden krijgen wel 's avonds de biks dus dan hebben ze al wel goede bodem hooi, heb idd ook gehoord eerst hooi, dan biks voeren.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 11:30

Tja voor mij zou de keus makkelijk zijn, buiten staan gaat voor alles :j

DanielledBr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 11:32

Nou ik zou wel weten wat er mis is met 1x biks op een dag. Paarden zijn gemaakt om kleine porties te eten over de hele dag verspreid. Nu geef je een paard in één keer een hele portie krachtvoer en dan moet dan vanbinnen allemaal tegelijk verwerkt worden terwijl het eigenlijk is ingesteld op kleine beetjes. Het is niet voor niets dat veel stallen 2 á 3x op een dag biks voeren ;)
Wel klinkt die eerste stal beter qua uitloop. Is het misschien handig dat ze daar 1x per dag geven en jijzelf ook nog 1x per dag? Dan heb je in ieder geval al 2x per dag en evt een stalgenootje ook nog een keer?

Helemaal ideaal zijn de biks voerautomaten. Wij hebben die op stal en die kan je zelf instellen hoe vaak ze eten geven en hoeveel. Kan zijn dat ze soms maar een half handje krijgen maar dat dan wel ongeveer 8x op een dag. Hij loopt bij ons van 6.00 tot 0.00 uur en dan om de 3 uur ;)

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 11:32

Ze krijgen bij mij geen biks maar vollwertpellets met daar doorheen granenmix.
Dit krijgen ze tussen 17.00 en 18.00.
De rest van de dag voer ik hooi verdeeld over meedere voorbeurten.
Ze komen er elke dag uit.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 11:33

Waarom wil je per se een kilo voeren?? Je zou ook je stalhouder een halve kunnen laten voeren en dat jij dan nog aan halve kilo voert als je komt rijden..

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 11:39

voor mij is de keuze snel gemaakt, ik vind heel belangrijk dat de paarden naar buiten kunnen.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 11:40

gezien de hoeveelheid dat ik rij heeft hij wel een kilo nodig, de stalhoudster voert 's avonds en ik kom ook 's avonds, dus enige mogelijkheid is 2x halve met paar uurtjes er tussen, dat vind ik ook niet heel fijn omdat ik ook nog 's avonds rijd. Stalgenoten die kunnen voeren voor me zijn er niet.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 11:49

Weidegang gaat bij voor heel veel. Nu ook niet alles.
Maar wat dit betreft wel. Van 1 kilo zal je paard niet zo snel koliek krijgen. Een kilo is niet overdreven veel. Het wordt pas een probleem als je ruim 2/3 kilo in een keer gaat geven. Hier krijgen de paarden ook maar 1x voer buiten het hooi. Nog nooit problemen mee gehad.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 11:51

Belangrijk is, dat je paard wel die 4 x hooi krijgt. Dat zijn al best veel voerbeurten, heel vaak krijgen ze maar 2 x of 3 x. Dat de biks in 1 x gaat, is helemaal niet erg, net zoals Monica zegt, als het maar geen 3kg ineens is. Maar je geeft al aan, dat het slechts ruim een kg is.
Dan zou ik zonder meer gaan voor de stal met het hele jaar weidegang!!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:01

Ik zou ook gaan voor de stal met hele jaar door weidegang. 4x ruwvoer voeren is prima als basis. Zeker als ze daarnaast dus nog die weidegang hebben overdag.

Dat krachtvoer voeren tot 1 a 1,5 kg kan in 1 voerbeurt. Dat gebeurd ook bij paarden die 3 of meer kg per dag krijgen bij 3 voerbeurten. Meeste paarden krijgen 2x per dag 1 of 2 scheppen krachtvoer, en dat komt ook op hetzelfde neer.

Er zijn wisselende verhalen over krachtvoer geven. Veel mensen zeggen liever zo vaak mogelijk kleine beetjes is beter voor de vertering en de maag, en gaan echter ook geluiden op dat je beter minder beurten kunt geven omdat er andere bacterien nodig zijn voor het verteren van granen/koolhydraten dan voor de vezels van het ruwvoer en dat als je de hele dag door krachtvoer voert en ook de hele dag ruwvoer, met de schillende manieren van verteren, dat dat botst en problemen kan geven. Dat je beter een of meer geconcentreerde momenten kan doen, zodat het lichaam daarna weer om kan stellen naar ruwvoer.

Wanneer krijgt je paard zijn krachtvoer? Als hij uit de wei komt, of later op de avond?
Als je een kilo in 1x te veel vind, zou ik zelf ook spreiden door de stalhoudster een standaard deel te laten voeren, en dan zelf na het rijden het andere deel. Dan kun je het ook aanpassen aan de hoeveelheid werk die je het paard van plan bent te geven. (of evt. hebt gegeven)

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 15:09

Zolang je paard niet meer dan 2 kg krachtvoer per voerbeurt krijgt zou ik mij er niet druk over maken ;)

eek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 15:19

Voor mij is die keuze zeer snel gemaakt, stal met zomers en 's winters weidengang. Ik wil dat mijn paard buiten komt en ik ben van mening dat dat voor ieder paard erg belangrijk is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 15:22

Makkelijke keuze.... meer uitloop!
Dat voeren komt wel goed. Als je de mensen daar een beetje leert kennen is de kans groot dat iemand anders er wel 's ochtends of 's middags een halfje in wil gooien.
En anders maar een kilo in 1x.
Je paard is er op alle fronten meer bij gebaat, en jij dus ook, wanneer ie meer naar buiten kan.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 15:23

Ik zou ook voor meer buiten kiezen uit vaker krachtvoer voeren.
Mocht je het te veel vinden voor 1 keer, dan zou je evt ook kunnen kijken naar krachtvoer waaruit hij meer energie kan halen. Bijv. ipv basisbrok sportbrok voeren, dan kan je in verhouding ook minder voeren.
Voer je muesli dan kom je al weer wat dichter naar het ruwvoer. Muesli kost meer tijd om te kauwen dan voorgeperst brok en is imo 'beter' om te voeren in een keer.

En misschien moet je het voer als nog gaan aanpassen omdat je paard meer buiten staat en misschien wel wakkerder wordt.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 15:24

Mijn ponys geef ik 1x per dag brokken en ze leven nog hoor :D
Zou zeker voor stal nummer 1 gaan!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 15:32

Tja, het is voor mij geen of of. Ik vind dat ze altijd moeten kunnen schuilen of onder de bomen of in een stal. Dus dat ze zelf kunnen kiezen. En daarbij voldoende eten.
Dit plaatje heb ik vandaag gemaakt bij die van mij (dit zijn er 2 van de 3). Kunnen 24/7 buiten. Noem ik dan ponygeluk....

Afbeelding

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 15:36

Gooi er anders wat gedroogd gras van Agrobs doorheen, daardoor is ie veel langer aan het kauwen en heb je een soort ruwvoer/ krachtvoer mix.
http://www.agrobs.de/nl/

Ik heb de pre alpin aspero... ze vinden het super!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 15:42

probeer een goedkope voermachine tweedehands op de kop te tikken of knutsel zelf iets in elkaar voor op stal. Dan geef je hem snachts op stal verdeeld kleine beetjes krachtvoer en overdag staat ie lekker buiten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 15:43

Mmm, da's inderdaad een idee. Met een voerbal moet hij het er zelf uit zien te krijgen en uit het stro vissen, da's wel een goeie.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 15:46

Mijn ervaring is als ze 24/7 naar buiten kunnen met goed ruwvoer dat je nog maar heel weinig krachtvoer hoeft te voeren. En ik heb het dan ook over de tijd dat ik niet alleen pony's had maar ook endurance / dressuur wedstrijden reed...
En kijk inderdaad naar het krachtvoer dat je voert.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:00

of je neemt een wat duurder voer waar ze echt maar super weinig van hoeven te hebben. Een handjevol. Dat lukt wel bij een voerbeurt.