Moet ik hier iets mee doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aswas

Moet ik hier iets mee doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 19:19

Bij ons in de straat staan twee haflingers in een wei. Genoeg gras, maar geen beschutting of iets dergelijks. Ze worden ook niet bijgevoerd, hebben alleen voldoende gras en water ter beschikking. Nu heeft een van de twee ook nog eens een flink gespleten hoefrand, zeker zo'n 4 cm gespleten. Lijkt mij niet goed, maar ik heb daar verder geen verstand van (alleen maar manegeruitertje geweest en nooit verdiept in verzorging ed).
Ik heb de boer van wie het weiland is al eens gevraagd over deze paarden. Hij wil zijn vingers er verder niet aan branden, maar geeft toe dat de eigenaar niet echt geweldig voor zijn dieren zorgt. Schijnt een paar dorpen verderop te wonen en meerdere paarden en een melkveebedrijf te hebben.
Nu mijn vraag, moet ik hier iets mee doen? Ik zit met name met die vraag over beschutting en bijvoeren in mijn maag.

Sientje

Re: Moet ik hier iets mee doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:21

Wat zou je willen doen?

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 19:23

ik zit te denken aan een melding te maken richting DB. Ik ziet het namelijk niet zitten om aan de boer het adres te vragen en rechtstreeks op deze man af te stappen. Boer wil namelijk zijn vingers niet branden aan deze kwestie en zal dus ook niet snel meewerken. Wil de boer nog even te vriend houden ;)

Barb46

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:23

Je kan natuurlijk altijd eens de dierenbescherming om raad vragen. maar of hun er iets mee doen?

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 19:27

Maar ik vraag mij af, MOET een haflinger bijgevoerd worden? Wat de beschutting betreft, denk ik dat er inderdaad niets mee gedaan zal worden. Ja, er staan een paar (inmiddels kale) bomen in de wei ernaast. Ik kan niet echt spreken van uit de wind of regen gaan staan. Maar of dit nu een noodzaak is voor een haflinger??? I don't know!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:35

Ze hebben voldoende gras en water dus ik zou je er niet druk om maken. De DB zal weinig/niets kunnen doen.
Als ze voor de rest niet extreem mager zijn. En je eventueel de hoeven in de gaten houdt. Is er weining aan de hand.

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:36

Een haflinger is een koudbloed en sober ras wat niet veel nodig heeft kwa voer en evt. 's winters buiten kan blijven.

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:37

aswas schreef:
Maar ik vraag mij af, MOET een haflinger bijgevoerd worden? Wat de beschutting betreft, denk ik dat er inderdaad niets mee gedaan zal worden. Ja, er staan een paar (inmiddels kale) bomen in de wei ernaast. Ik kan niet echt spreken van uit de wind of regen gaan staan. Maar of dit nu een noodzaak is voor een haflinger??? I don't know!

Een paard moet alleen bijgevoerd worden wanneer er niet meer voldoende gras in de wei staat. Wat ik uit jouw verhaal begrijp is dit niet het geval. Paard hoeft dus (nog) niet bijgevoerd te worden. Wat betrefd de scheuren en de beschutting... Daar zal de dierenbescherming waarschijnlijk niks aan kunnen doen. Kijk om je heen: hoeveel paarden komen er eigenlijk buiten? Vele (manege)paarden komen nog geen uur buiten per dag, al helemaal niet in deze tijd van het jaar. Daar zou ik me eerder druk over maken dan een paard wat geen beschutting heeft. Hier in de buurt staan ook vele paarden zonder enige beschutting. Zeker niet mijn ding, ik zie ook liever boswallen en schuilstallen, die wij zelf dan ook hebben, maar helaas... niks aan te doen. Zolang het paard er tevreden uitziet (en het is een haf, dus waarschijnlijk is dat wanneer ie eten heeft haha) is er geen reden tot paniek. En die scheur in de hoef, tja... Misschien de eigenaar eens bellen? Of afwachten, misschien is de afspraak wel al gemaakt...

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:39

Nee, onze haflinger heeft vroeger in een grote kudde haflingers gestaan, stonden in een grote wei met genoeg gras 24/7 en het hele jaar.
Ook alleen maar water, verder niks. En kern gezond bij ons gekomen. Eigenaar zorgde er ook niet geweldig voor, maar was wel eerlijk over zijn dieren.

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 19:40

Thanks voor jullie reacties! Ben al een stuk gerust gestelder. Het bijvoeren is dus geen noodzaak. Haffies staan er zeker niet mager bij, dat niet. Wel een beetje treurig, maar dat kan ook interpretatie zijn.
En die scheur in de hoef zal ik zeker in de gaten houden. Dnek niet dat dat eigenaar al een afspraak heeft staan, omdat de paarden er al een tijdje staan. Maar goed, mocht het echt te erg worden, dan kan ik nog altijd proberen zijn tel.nr te achterhalen.

@sullebulle, je hebt gelijk. Veel paarden komen nu idd niet buiten en dat is nog wel erger dan juist de hele dag buiten te staan.

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:54

ik zou een melding bij de dierenbescherming doen. als er meerdere meldingen komen, zullen zij polshoogte nemen en de eigenaar erop aanspreken, bij geen verandering zullen deze lieverds een nieuwe eigenaar krijgen. de dierenbescherming weet goed in te schatten of er sprake is van verwaarlozing

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:58

Zolang er voldoende gras staat zal ik me er geen zorgen over maken. Het gras groeit nu nog steeds, door de hoge temperaturen. Er zit zat in!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 23:58

Grasgroei is twijfelachtig nu met nachtvorst.
Die hoef kan een aandachtpuntje zijn, maar de DB kan zo van je beschrijving hier niks mee.
Beschutting/schuilstal is door velen gewenst, maar bouwen wordt door lokale regelgeving vaak onmogelijk gemaakt. En bomen planten is ook niet zo simpel.

fab_pacha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:36

Dierenbescherming....!!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:40

fab_pacha schreef:
Dierenbescherming....!!

Joh die gaan daar echt niets aan doen. Schuilstal is niet nodig voor een haf, hoewel ik het persoonlijk wel prettiger vind als er tenminste een plek is, waar ze uit de wind kunnen staan.
en een scheurtje van 4 cm in de hoef, daar gaat de DB zich echt niet druk om maken.
Bovendien vind ik het niet zo kies om dat achter de rug van de eigenaar te doen. Ga er dan gewoon heen en zeg dat je hebt gezien dat zijn paard een scheurtje in de hoef heeft en dat je je daar een beetje zorgen over maakt. Gebeurt er niets, dan kan je altijd nog de DB bellen.

Loves_You

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:30

ik weet niet of de dierenbescherming iets doet.
je kan het in ieder geval vragen aan de telefoon.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 23:56

Dierenbescherming doet hier helemaal niets mee, het zijn koudbloeden, en paarden zijn (nog) niet vermagerd... Bij strenge vorst met veel sneeuwval, of als het gras op is... dan moeten ze wel bijgevoerd worden. Praat eerst met de eigenaar. Hier in Twente staan veel koudbloeden de hele dag buiten, als gras op is of onvoldoende bijgroeit geeft men meestal kuil of hooi extra. Beter een paard de hele dag buiten dan op manege 23 uur per dag op box...

Wij hebben ook paarden, koudbloeden, sommigen staan de hele dag buiten weliswaar met schuilstal en hooi... maar ook wij worden wel eens gevraagd waarom de paarden buiten staan in de regen enz... paarden kiezen daar zelf voor immers als ze willen (en dat doen ook wel vaak) staan ze in de schuilstal... we leggen dan uit dat het koudbloeden zijn die zonder deken buiten staan en geen last hebben van de regen met hun dikke vacht...

Wat wij enorm krom en huichelachtig vinden is dat de DB niets doet tegen maneges waar paarden 23 uur per dag... of soms dagen lang op box staan en niet buiten mogen komen... omdat er te weinig paddock is en er veel te veel paarden staan en de eigenaar zijn (kleine) weilandjes wil sparen en in september al sluit tot medio mei jaar later.... dat is dierenmishandeling en absoluut wreed naar paarden toe... maar ja... dan zouden ze behoorlijk wat bedrijven moeten sluiten... nietwaar?

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 11:30

Bedankt mensen! Ik ben toch via het boertje achter het adres aangegaan en ben naar de eigenaar zelf toegegaan. Hij vertelde dat dit weiland maar een tijdelijke plek was, en dat hij snel zijn paarden weg zou halen daar. En inderdaad, het einde van de vorige week heeft hij ze weggehaald, terug bij hem aan huis waar wel goede schuilmogelijkheden zijn.
Dat ik hem attendeerde op het scheurtje in de hoef kon hij alleen maar waarderen.
Het boertje bij mij op de hoek heeft me dus eigenlijk alleen wat angst ingejaagd om bij de eigenaar mijn zorgen uit te spreken. Misschien heeft hij wel gedacht er zelf last me te gaan krijgen? Maar in ieder geval, eind goed, al goed. Kan een slotje op.

Reneey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:02

aswas schreef:

Als het paard niks doet en alleen in het land staat waarom zou het dan bijgevoerd moeten worden ( mits voldoende voeding in het gras zelf )
Paarden kunnen zelf hun vitamines en dergelijke uit hun hooi/gras halen .. dit maken ze namelijk zelf aan.
Als ze tekort komen zouden ze daar vanzelf naar uitgaan zien denk ik
En beschutting, ja ik weet t niet .. als ze het gewend zijn kan het geen kwaad denk ik .. ze maken daar hun vacht wel naar toch ?

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 17:17

Qua bijvoeren denk ik inderdaad niet dat dat nodig is IMO, maar overdekt wel en zeker naar de hoefsmid.
Je kan altijd de DB bellen en je verhaal doen. Hun kunnen je ook verder advies geven en misschien gaan ze wel wat ondernemen voor die paardjes daar.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:28

waarom druk maken?
zolang ze gras en water hebben is het toch prima.
Haflingers kunnen makkelijk 24/7 buiten staan zonder schuilstal. en in het wild krijgen ze ook geen brok. Wij zouden het misschien anders doen, maar volgens mij gaat de DB je heel erg uitlachen..

JuliaaahX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 08:53

Ik zal wel iets doen,
opzoek gaan naar de eigenaar ofzo. De DB bellen als je de eigenaar niet kan vinden, of als die niets wil doen. Ik zal niet gaan bijvoeren, mss hebben die paarden een speciaal dieet.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 09:55

JuulzX schreef:
Ik zal wel iets doen,
opzoek gaan naar de eigenaar ofzo. De DB bellen als je de eigenaar niet kan vinden, of als die niets wil doen. Ik zal niet gaan bijvoeren, mss hebben die paarden een speciaal dieet.

:o :o :o

alsjeblieft zeg..

Dionnevdkaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 10:45

Zoek in dit soort gevallen eerst de eigenaar van paarden en maak er een melding van ,voordat je dit soort onzin wereldkundig maakt.
Misschien wist die beste man niet eens van dat scheurje in de hoef en is je misschien wel dankbaar dat je hem dat netjes heb verteld.
Deze man wordt nu door een aantal mensen gezien als iemand die slecht voor zijn dieren zorgt, terwijl hij misschien wel van niks wist.
Hoe zou je het vinden , dat zoiets bij jou gebeurde.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 10:49

aswas schreef:
Bedankt mensen! Ik ben toch via het boertje achter het adres aangegaan en ben naar de eigenaar zelf toegegaan. Hij vertelde dat dit weiland maar een tijdelijke plek was, en dat hij snel zijn paarden weg zou halen daar. En inderdaad, het einde van de vorige week heeft hij ze weggehaald, terug bij hem aan huis waar wel goede schuilmogelijkheden zijn.
Dat ik hem attendeerde op het scheurtje in de hoef kon hij alleen maar waarderen.
Het boertje bij mij op de hoek heeft me dus eigenlijk alleen wat angst ingejaagd om bij de eigenaar mijn zorgen uit te spreken. Misschien heeft hij wel gedacht er zelf last me te gaan krijgen? Maar in ieder geval, eind goed, al goed. Kan een slotje op.

Mensen , even lezen ;)