Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Marion71 schreef:Ik snap dat je twijfelt. Je wilt het graag zo goed en mooi mogelijk, maar tegelijkertijd is het ook een afschuwelijke keuze. Veel respect dat je het zo goed voorbereid en voor het moment veel sterkte gewenst.
Waarom kies je niet voor euthanasie ofwel een spuitje? Al die indianenverhalen van ertegen vechten moet je vooral niet geloven. In de eerste plaats omdat het uitzonderingen zijn en het heel veel te maken heeft met de wijze van euthaniseren (eerst narcosemiddel dan fatale injectie of direct fatale injectie) en in de tweede plaats kunnen die stuiptrekkingen (want dat zijn het) ook bij schieten voorkomen. Het heeft puur te maken met spierspanning en dus stress. Bij slachten kan ook verkeerd geschoten worden en dat ziet er veel beroerder uit, maar daar hoor ik niemand over. Maar goed, het moet jouw keuze zijn. Ga voor jezelf na wat je het fijnste vindt en ga dan overleggen met de da of slachter wat de mogelijkheden zijn.
blue_kim schreef:ik wilde altijd dat mijn paard een spuitje krijgt als het zover is, maar nou is laatst mijn paard onder narcose/verdoving gebracht voor een behandeling. nou hij klapte tegen de grond, keek doodsangstig uit zn ogen omdat hij niet wilde gaan liggen, maar hij had dus geen keus, want hij viel gewoon van zn poten af. nou 500 kilo wat neervalt is geen fijn gezicht, toen lag ie onwijs te schokken en met zn hoofd tegen de grond te slaan. voordat ie volledig onder narcose was, nou sorry maar voor mij hoeft het niet als een spuitje op die manier gaat. dus eerst verdoven dan pas spuiten. dat breng ik m liever naar de slager, daar issie al dood voordat ie de grond raakt.
Een paard dat regelmatig al lekker ontspannen in de wei ligt, en dat zich gewoon durft te rollen waar je bij staat, zal ook geen problemen hebben met gaan liggen voor een verdoving.
GinaloveRoos schreef:Dankje voor jullie reactie
Ik ga er nog heel erg over na denken, maar toch denk ik dat het wel de slacht word. Ik wil gewoon een 'fijne' stressloze en pijnloze dood.
Marion71 schreef:@Kaka, TS heeft mi nog geen keuze gemaakt maar haar voorkeur gaat nu uit naar slacht door de indianenverhalen over euthanasie.
Om een keuze te maken waarbij zij zich prettig voelt, is het goed om de verhalen van beide kanten te horen/lezen. Uiteraard moet ze door een gesprek met zowel da als slachter haar definitieve keuze maken.
Sjolvir schreef:Even nog een misverstand dat ik hier las de wereld uit helpen.
Paard is na het schieten niet dood. Slechts "verdoofd", door het laten leegbloeden gaat het paard dood.
daffie1986 schreef:@Sjolvir: Paard is hersendood, zit namelijk een gat in de hersens door de pin.