Stal na een dag echt helemaal ranzig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bokkertjee

Stal na een dag echt helemaal ranzig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 11:20

hallo
Als bodembedekking in de stal heb ik stro liggen.. alleen na een dag is het echt helemaal Ranig! mijn pony schijt overal maar wat neer en loopt er dan lekker overheen en dan is het na een dag dus hardstikke vies :(:)

Elke dag haal ik bijna al het vieze stro er uit en doe er weer nieuwe in, maar de dag daarna is het weer een dikke puinzooi.

Ik zat er zelf aan te denken om misschien andere bodembedekking te gebruiken?

Maar wat? Vlas of Zaagsel of..??

Livito

Re: Stal na een dag echt helemaal ranzig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 11:22

Hoi

mijn paardje was ook altijd een hele viespeuk , en stond dan op vlas , nu ik verhuisd ben van stal , en de stal hier 1x in de week helemaal leeggehaald word , en elke dag goed opgestrooid met schoon stro , houd hij het echt redelijk schoon , en het is ook nog is lekker warm , misschien een optie voor die van jou ?

Mustang1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 11:24

ja, iderdaad en als niks lukt, moet je je d'r maar bij neerleggen niet elk paardje is schoon! :P

hihi maar het is wel vervelend :+
suc6! ;)

XXX :o

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 11:28

ik heb ook een redelijke viezerik en gooi er elke 3 dagen nieuwe pakken zaagsel in
overstrooien en dergelijke heb ik al allemaal geprobeerd en was nutteloos
ik haal m gewoon elke 3 dagen helemaal leeg en zo blijft hij toch redelijk netjes

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 11:29

Ik heb er nu stalmatten in en een laagje stro.
Schep de box nog steeds elke dag leeg, maar haal er minder uit. (minder zwaar werk en goedkoper)
Ze staan thuis, dus haal er 2 x per dag wat uit.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 11:31

je kunt een dun laagje geel zand onder het stro doen.
Haal verder ook niet dagelijks de hele stal leeg maar alleen de mest en de natte plekken.

Tweede mogelijkheid; probeer een paar dagen eens niet alle viezigheid eruit te halen maar in 1 hoek te gooien. Sommige paarden leren op die manier om in die hoek te mesten.

Verder; gebruik vooral voldoende stro. Dan blijft het een stuk netter.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 11:39

hoeveel stro heb je in stal, als het net te weinig is, blijft je stal niet schoon.

die er een dikke laag in, de volgende dag alleen he viese eruithalen en weerbijvullen. dus dan ben je 1x een dikke laag kwijt, daarna weer hetzelfde als nu.
zo doe ik het ook een heb dan 1x in de week de stal leeg. verder strooi ik wel op.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 11:43

Ik deed wel eens een pak zaagsel onder het stro, dat neemt het vocht mooi op :j

Ik maak de stal nooit helemaal leeg, haal elke dag het vieze er uit, trek het vlak en doe er een beetje schoon stro bij

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 11:46

Mijn paardje staat sinds een maand op vlas en daar is die aardig vies op.
Elke week doe ik er een nieuwe baal bij van 25 kg vlas en dan is het na een paar dagen alweer super vies.
Gelukkig plast mijn paard wel alleen in het midden en hij poept in een hoekje dus dat is wel heel fijn !
Ik zou zeggen probeer eens wat minder stro eruit te halen en idd wat iemand hier al zei; vieze stro in een hoek gooien misschien dat die dan leert om in die hoek te poepen etc..

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 12:20

Heb je al eens gedacht aan het gebruik van strokorrels of stronestjes?
Kijk op mijn site voor alle info (via onderstaande links)

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 12:28

Heb je al eens geprobeerd om zaagsel onder het stro te doen? Dit vermindert de natte plekken en dat scheelt je dus wat uitmesten.. ;)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 23:51

Sommige paarden zijn gewoon viezerikken. Ik heb inmiddels ontdekt dat je gewoon een flinke laag bodembedekking moet opbouwen. Ik zou bijna zeggen hoe dikker hoe beter. Keutels zoek ik zo goed mogelijk op en ik gooi de stal recht. Trek me er niks meer van aan dat er dan ook stro bij zit dat ik normaal op de mesthoop zou gooien. Ik gooi dus niks geen stro weg, hoe vies het ook is. Vervolgens strooi ik flink op, een halve baal stro per dag in een stal van 3x3,5 m. Als je denk 'dit wordt niks, ik haal het er toch uit', wacht dan nog ff een weekje en je zult zien dat de stal netter blijft. Het wordt natuurlijk nooit zo'n mooie schone stal als van een proper paard, maar beter dan voorheen. Ook voor de hoeven en gewrichten van je paard is een dikke laag bodembedekking veel beter dan een dun laag. Een of twee balen stro lijkt wel veel, maar als ze dat plat stampen blijft er echt niks van over. Mijn advies, maak van je stal een potstal (geldt ook voor vlas of zaagsel) en trek je er niks van aan dat je daar een paar weken over doet. het moet eerst erger worden voordat het beter wordt, moet je maar denken. Succes.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 09:24

Dat is wel zo Marion, maar het is daarna een hels karwei om uit te mesten

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 09:39

Die van mij maakte met stro er ook een enorme zooi van. Met als gevolg dat hij rotstraal kreeg. Ik ben toen op aanraden van de hoefsmid overgegaan op vlas, en dit is ideaal! Paardje heeft geen last meer van weke hoeven (mits je het goed bijhoudt).
Nadeel: als het regent, loop je het spul overal naartoe! Mijn poes slaapt ook in de stal en als ie natte voeten heeft, loopt ie het vlas door het hele huis.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:12

toen ik mijn pony in pension had en hij op stro stond, deed ik ook altijd een pak zaagsel (dus niet die krullen, maar dat fijngemalen spul) onder het stro. Zo was het niet stoffig, maar nam het wel heel veel vocht op van het plassen en bleef de stal veel droger. Dat zaagsel bleef liggen tot het donkerbruin/rood werd, verder elke dag de mest en het erg natte en vieze stro eruit, oudere schone stro van de randen weer naar binnen en dan bijstrooien tot er weer een voldoende dikke laag was.

Als je paard elke dag een aantal uren naar buiten kan overdag, scheelt dat heel erg in hoe netjes je stal blijft.

Nu met het natte week van de afgelopen weken en een schuilstal waar 4 paarden graag hun behoefte in doen met slecht weer, moesten we ook wel 2x per dag uitmesten en eventueel bijstrooien om het droog te houden. In de schuilstal heb ik rubber matten liggen, en zaagsel omdat dat het meeste vocht op neemt. Omdat het een open stal is hebben ze van het stof vrijwel geen last. Alleen als er net een nieuwe zak bijgegooid wordt is het even stoffig.

Er zijn ook mensen die dikke rubber matten in de stal hebben liggen en dan meerdere keren per dag de mest eruit halen en een klein beetje zaagsel opstrooien zodat de matten weer opdrogen. Dan heb je het minste afval. Maar ik vind het dan meer stinken en sneller vies lijken en het lijkt me niet zo lekker liggen.

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 11:45

1 hengst bij ons doet dat ook altijd.
wij hebben vlas.
we hebben er 1 keer zaagsel ingehad en toen poepte hij netjes in een hoek best raar

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 11:49

Mijn vriendin heeft ook zo'n vreselijke smeerder op stal staan.

Van alles geprobeerd, stro, houtkrullen, stalmatten enz.
Maar het schoonste blijft het toch met vlas.

2x per dag de mest verwijderen en elke week leeghalen en opnieuw opstrooien en dan blijft het aardig netjes.

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 11:51

achja, wij halen hier ook elke dag de stallen leeg. Eentje staat op houtkrullen in combi met stro, andere alleen op stro. Zaagsel ook wel eens geprobeerd maar dat is 1 groot drama. Sowieso zijn ruinen/hengsten viezer in het midden.
Ik moet toch wel elke dag 1,5 kruiwagen vies eruit halen, bij zowel de zaagsel stal als stro stal.

owja wij hebben bij beide stalmatten, maar nog steeds dus heel vies.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 11:53

mijn paard maakte er in z'n gewone standaardbox ook altijd een zwijnestal van.
Ik strooide er steeds nieuwe overheen, en ging dan 1x in de week tot 1x in de 1,5 week uitmesten.
Dan bleef de stal tenminste nog netjes.

Als je iedere dag uitmest blijft het een bende.

Nu staat ze in een supermooie stal en is deze eigenlijk een stuk schoner, en ligt het meeste in de achterste helft van de stal.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:30

annastasia schreef:
mijn paard maakte er in z'n gewone standaardbox ook altijd een zwijnestal van.
Ik strooide er steeds nieuwe overheen, en ging dan 1x in de week tot 1x in de 1,5 week uitmesten.
Dan bleef de stal tenminste nog netjes.

Als je iedere dag uitmest blijft het een bende.

Nu staat ze in een supermooie stal en is deze eigenlijk een stuk schoner, en ligt het meeste in de achterste helft van de stal.

Ik heb ook een smeerpoets, en heb ook op die manier gestaan. Absoluut geen succes.
Nu staat ze overdag buiten en 's nachts op stal. Mest iedere dag uit (schone stro laat ik uiteraard wel liggen) en nog is het een smeerpoets.
Heb het maar gewoon geaccepteerd.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:43

als je paard zoveel "rondloopt" in z'n stal maakt het niet zoveel uit welke bodembedekking je hebt. het blijft er snel vies uitzien. Mijn paard stond op stro en nu op krullen gemengd met vlas. En ik heb het idee dat de stal er nu sneller vies uitziet doordat de mestbolletjes gemakkelijker gemengd worden met de houtkrullen en platgetrappeld worden.
Mijn idee was,hoe dikker/meer stro ik erin gooide hoe properder hij bleef. Ik "verkleinde" de stal (4x4) ook door extra dik te strooien aan de randen. Als m'n paard dan toch veel ronddraaide in de stal liep ze langzaam aan al het propere naar binnen en zo lag ze altijd proper en droog en zag het er ook netjes uit (ook al was de onderlaag reeds vies)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:54

Hoe meer ik zelf meste hoe viezer die stond waarom?.
De stalhouder wist dat ik het vieze eruit zou halen dus kreeg hij weinig schoon spul erbij. Niet terecht maar ja stro is duur.

Ik mest nu helemaal niet meer en heb hem echt een tijd lekker vies laten staan. Merk nu dat hij schoner is drollen liggen nu meestal in de hoek. Ik heb ook geen zin in koliek als hij hoog in het stro staat hij vreet namelijk alles op niets is lekkerder dan vers stro. Ik heb hem liever vies staan dan schoon.

Hou rekening mee dat jonge paarden altijd veel draaien dus mest en stro mengen meer dus meer puinhoop. Heeft bij mij zeker een jaar geduurd voordat dat beter werd.

Ik vind dat wij onze paarden veel te veel verwennen met dikke lagen stro en zelf 3x per dag mesten. Mijn stal wordt 1x per week machinal leeggehaald voor de rest doe ik er niets mee. De stalhouder gooit er bijna iedere dag een plak in waar hij zelf mee aan de slag gaat. Op strooien wil ik niet dit moet hij zelf doen goed voor zijn tijd verdrijf.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:57

hoe groot is de stal waar je paard in staat?
De mijne stond eerst in een box van 3*3 en deed dus niets anders als rondjes draaien, met als gevolg een bende.

Nu staat ze in een stal van ca 4*6 en kan ze de hele dag naar buiten kijken en heft ze lichamelijk contact met de andere paarden. Met als gevolg een superrustig paard en een vrij schone stal.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:05

Wat ongelovelijk fijn om te horen dat ik niet de grootste viezeriken van heel Nederland heb staan! :D :D :D
Ik mest elke dag, gaat een flinke laag stro in, maar sommige paarden moeten elke dag helemaal leeg en op nieuw opgestrooid.
Word er echt zo moedeloos van!!!

power1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:52

Dan wil je de mijne nog niet weten!

2 kruiwagens echt vies geel poephooi gaan er bij mij uit!