buiten zonder schuilstal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

frieslover6

buiten zonder schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 12:32

Ik weet dat paarden het liefste de hele dag lekker op het land staan dag en nacht en dat zij niet als mensen een vast dag en nachtritme hebben.
Maar ik sta sinds begin september op een weiland de bedoeling de hele winter en zomer (voorheen stond hij zomers op het land en ging in september s'nachts op stal.) Maar degene die het land verhuurd beloofd iedere keer om een schuilstal te maken maar ze beloofd van alles maar er gebeurd niets. Andere mensen beweren weer van ga toch in de winter naar een pensionstalling... andere zeggen het paard vind het prima soms maken ze niet eens gebruik van een schuilstal .maar ik heb een idee dat mijn paard wel gelukkiger is op het land, dat wel maar ik ben ook geneigd toch te denken ooh arme schat staat s'nachts in de regen....ik twijfel nog zo erg.. terwijl eigenlijk de nachten ook nog niet eens zo heel koud zijn nu op dit moment....heeft iemand ook deze ervaring?
Ik vind het alleen niet leuk dat die verhuurder veel praat en niets presteerd zoals beloofd. :( ;( Ik sta in omg Harlingen.

tamary

Re: buiten zonder schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:48

Voor een schuilstal moet je en vergunning krijgen en dat is niet altijd even makkelijk.
Als het erg regent kan je overwegen om een goede regendeken op te doen, dan heeft paard zijn schuilstal bij zich en er is geen vergunning voor nodig.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:52

kan je niet zelf wat neerzetten? al is het maar een stuk schutting waar ze achter kunnen schuilen en uit de wind staan.
Een vriendin van me heeft ze in de wei staan in een T vorm zodat er bij alle kanten wind wat te schuilen is.

frieslover6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 15:39

trouwens helemaal geen gek idee zo,n T vorm zou ik zelf nooit opgekomen zijn.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:45

Je paard kan prima de hele winter buiten blijven. Staan er nog bomen oid rondom of in je weiland? Zodat hij daar nog enige beschutting van kan krijgen?
Een schuilstal kan je helaas niet zomaar neerzetten! Als je paard nou echt zonder enkele beschutting staat, zou ik proberen actie te ondernemen, maar als er bomen zijn, geen probleem!

Soccergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:48

Staan er bomen in de wei?
mijn paardje heeft ook een schuilstal, is er wel geweest hoor, maar hij "duwde" hem steeds om.
Er staan wel veel bomen in de wei, daar heeft hij genoeg beschutting aan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:58

het belangrijkste is dat de bodem goed stevig en droog blijft.

Tegen regen en wind kun je je paard een goede all-weather deken op doen. tegenwoordig met bijpassende hals zijn ze echt goed beschermt met regendagen. Met beter/droog weer haal je die hals er weer af, of bij ongevoerde deken zelfs de hele deken...

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:49

Heel irritant als iemand je iets beloofd maar het niet nakomt,zou het eens duidelijk vragen allereerst,dat als het er niet gaat komen je tenminste weet waar je aan toe bent ;)

Over je paardje,mijn eigen paarden hebben ook altijd zomers 24/7 in de wei en swinters 's nachts binnen gestaan,nu staan ze sinds deze winter 24/7 buiten en kunnen gebruik maken van een schuilstal en merk toch wel dat ze er erg veel behoefte aan hebben!
Ik heb gehoord dat ze meestal ongeveer een jaar nodig hebben om eraan te wennen dat ze alleen nog buiten blijven en er is mij verteld dat ze straks minder in de schuilstal gaan doorbregen..
Ik weet dus niet hoe het in de toekomst zal gaan maar nu hebben ze er toch zeker wel behoefte aan.

Ik denk dat je paardje zeker wel buiten kan blijven,zeker nu het nog helemaal niet zo koud is,maar zou eventueel een deken bij veel regenval opdoen.
Je moet niet denken oh zielig omdat hij buiten staat,dat zijn echt mensen gedachten! maar ik zou zeker goed naar je eigen paard kijken,waarschijnlijk kun je aan hem wel zien hoe hij zich voelt en hoe hij het buiten vind.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:51

Ik vind dat je paard best de hele winter kan blijven, maar dat een schuilgelegenheid wel een absolute must is.

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:59

Bij ons is er ook geen schuilstal ( zijn wel aant kijken voor hoe en wat) maar in het weiland staat een bos en ik moet zeggen toen ik er gister in de regen instond kwam er niet veel water door en de grond is ook niet modderig in het bosje.. dus als je veel bomen hebt als beschutting is ook goed

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 20:04

Mijn pony en haar vriendje staan nog 24/7 in het land.
Ze hebben beiden een container.. Maar.. die 2, staan het liefst buiten.

Wel vind ik dat hoe dan ook er iets te schuilen moet zijn Die T die ze noemen is een goed idee.
En ze moeten ergens uit de drek kunnen staan. (weet niet hoe jouw weiland eruit ziet)
Ene type paard is ook het andere niet.

(zie onderschrift (breekt uit en knort), mijn pony en haar vriendje maken dus tot op heden geen gebruik van hun stal,
echter ze hebben de keuze, binnen of buiten staan, in de blubber of op het beton.)

frieslover6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 16:40

Mijn paard is een Fries en hij is 6 jaar.
Ik heb een idee dat hij het wel relaxt vind buiten staan.
Hij was voorheen altijd vrij schrikkerig ,maar nu lijkt hij ook alles te kunnen overzien..en is veel ontspannender!! Hij is ook erg wollig nu , heerlijk ,maar ik ga toch proberen of de verhuurder haar belofte niet waar kan maken.
Trouwens op de Paardnatuurlijk site staat dat paarden van nature heel goed beschermd zijn voor regen en kou en dat dekens meer een averechtse werking zou hebben.
Zolang zij goed blijven eten ook s,nachts blijkt dat zij hun temperatuur goed kunnen regelen en is er niets aan de hand. Het schijnt dat zij soms de schuilstal volkomen links laten liggen...
Maar goed je moet toch zelf je paard goed in de gaten houden want ieder mens en paard is weer anders. Met alle respect..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:15

precies, want paard natuurlijk staat niet bij jou in je weiland jouw paard te observeren... Ga dus niet klakkeloos uit van wat daar geschreven staat, maar kijk naar je paard.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:21

wij hebben voor onze friese een schuil stal maar ze staan er nooit in.
hebben daarom wel een regen deken op.
dus met reken deken kan het wel hoor ;)

Kyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 22:27

Mijn paardjes (Engels volbloed en Welsh veulentje) staan ook 24-7 op het land met grote zeecontainer als schuilstal, betonnen uitloop en afgezet stukje weide (wat overigens nu praktisch onbegaanbaar is vanwege de regen). Ze krijgen onbeperkt ruwvoer en als de temperatuur onder de 10 graden keldert dan doe ik mijn volbloedje een dekentje op.
Van de week werd ik opgebeld door de inspectiedienst dierenbescherming. De ´buurtbewoners´ hadden geklaagd dat mijn paardjes verwaarloost werden omdat ze zo in de blubber buiten staan...
De dierenbescherming vertelde mij dat een 24/7 buitenonderkomen aan een aantal voorwaarden moest voldoen nl... de paarden moeten ergens droog kunnen liggen en beschutting kunnen zoeken. De mevrouw die ik sprak vond dat er eigenlijk wel op elke weide een schuilstal aanwezig moest zijn!

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 22:30

Kyan schreef:
Mijn paardjes (Engels volbloed en Welsh veulentje) staan ook 24-7 op het land met grote zeecontainer als schuilstal, betonnen uitloop en afgezet stukje weide (wat overigens nu praktisch onbegaanbaar is vanwege de regen). Ze krijgen onbeperkt ruwvoer en als de temperatuur onder de 10 graden keldert dan doe ik mijn volbloedje een dekentje op.
Van de week werd ik opgebeld door de inspectiedienst dierenbescherming. De ´buurtbewoners´ hadden geklaagd dat mijn paardjes verwaarloost werden omdat ze zo in de blubber buiten staan...
De dierenbescherming vertelde mij dat een 24/7 buitenonderkomen aan een aantal voorwaarden moest voldoen nl... de paarden moeten ergens droog kunnen liggen en beschutting kunnen zoeken. De mevrouw die ik sprak vond dat er eigenlijk wel op elke weide een schuilstal aanwezig moest zijn!

die had je toch ook?
of had je die zee container nog niet?

er zijn altijd mensen die zelf geen verstand van paarden hebben maar toch denken dat ze het beter weten ;)

Kyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 22:44

Tuurlijk, schuilcontainer heeft er aldoor gestaan en met mijn paardjes was ook verder niets aan de hand.. Gewoon buurtjes die zich met de geraniums moeten bemoeien en niet met mijn paardjes. Het schijnt dat de buren het niet zo fijn vinden dat paarden hun uitzicht belemmeren. De dierenbescherming is al twee keer eerder op deze locatie geweest, omdat mensen (vorige huurders) hun paarden niet goed zouden verzorgen..
Ik wilde de ´mening c.q. richtlijnen´ van de dierenbescherming even meedelen ter aanvulling van dit topic..

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 22:52

oh dat is wel vervelend zulke buren.
wij zitten gelukig tussen allemaal buren met paarden.
1 van die van ons is nu een paar weken naar een belerings stal,
kwam de buurman goh waneer is tetske over leden zag er al een tijdje niet meer in de wei ;(
toen maar snel uit gelegt die armen man was al over stuur.
is helemaal verliefd op die 2 friezen van ons zijn vrouw wil echter alleen schetlanders :+

on topic: dan kun je beter toch maar zorgen voor een schuil stal.
meschien proberen er druk achter te zetten met uitleg dat het wetterlijk verplicht is?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 23:16

Als die schuilstal wettelijk verplicht was had die er waarschijnlijk wel gestaan. Bebouwing op grond met een agrarische bestemming mag niet. Daar moet een bouwblok voor op dat kavel staan, c.q. een ontheffing verleend worden via dacht artikel 21 en de provincie. Kost zeker een jaar en wat centjes. Als het al lukt, want er zitten aardig wat haken en ogen aan. Dat is om te voorkomen dat de eigenaar er een (vakantie) huisje op zet. Heel goed te begrijpen, maar erg lastig voor paardeneigenaren die alleen een droog plekje willen voor hun dier. (en licht voor hopelijk nooit maar toch de DA die in het donker moet behandelen en de eigenaar in de winter)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 08:40

Ik zou voor een andere oplossing zoeken, paarden kunnen idd veel hebben.
Maar stel nou het regent drie dagen dag en nacht en dat kan, de laatste dagen heeft het ook veel geregent.
Dan kan je paard niet meer droog liggen, ik zou hier niet mee kunnen leven.

Roozie1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:38

knollentuin schreef:
kan je niet zelf wat neerzetten? al is het maar een stuk schutting waar ze achter kunnen schuilen en uit de wind staan.
Een vriendin van me heeft ze in de wei staan in een T vorm zodat er bij alle kanten wind wat te schuilen is.

Mag je dan wel zonder vergunning ofzoiets schuttingen neerzetten??
En wanneer valt een chuilstal onder een schuilstal??
Als het een dak heeft ofzo?
Niet dat ik straks een boete krijg vaan mijn schuttingen :P

Alvast bedankt, Rosanne

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:39

ik weet het niet zker maar een schutting valt volgens mij niet onder bouwen maar als afzetting er zit geen dak op. en denk ik dat je om je hele wei een schutting mag zetten als je wil,of is dat weer te simpel gedacht?
vriendin heeft t inmiddels al enkele jaren staan,ook ondertussen het stukje rondom betegeld en nog nooit wat erover gehoord.

Roozie1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:33

knollentuin schreef:
ik weet het niet zker maar een schutting valt volgens mij niet onder bouwen maar als afzetting er zit geen dak op. en denk ik dat je om je hele wei een schutting mag zetten als je wil,of is dat weer te simpel gedacht?
vriendin heeft t inmiddels al enkele jaren staan,ook ondertussen het stukje rondom betegeld en nog nooit wat erover gehoord.

Okeey bedankt, dus wanneer er een dak opzit moet je vergunning??

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:40

Ik zou het maar even checken bij je gemeente!
@ knollentuin, om je hele weide een schutting zullen de buren niet zo blij mee zijn denk ik! Als die klagen, wordt het sowieso afbreken...
Het is lastig en af en toe erg oneerlijk, bomen zijn wat dat betreft ideaal!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:16

Normaal moet je idd een vergunning hebben maar wat mij vaak als tip verteld is en ook gelezen heb ik boeken, is het volgende... als je strobalen aan 1 kanten stapelt of eventueel 3 kanten en daar een zijl overheen legt mag het meestal wel omdat dit geen permanente schuilstal is!

tevens gebruiken sommige een container pf zelfgemaakt iets met wielen eronder en die verzetten ze elke week, dit is ook geen vaste schuilstal en vaak kom je zo idd onder de regels uit.

een paard staat idd meestal niet in hun schuilstal MAAR een paard moet eigenlijk wel 24/7 kunnen beschikken over de mogelijkeheid als het hem te warm is/vliegen te lastig zijn of te winderig dat ze ergens kunnen schuilen...

Bomen doen het natuurlijk ook (gewoon een paar bomen bij elkaar) echter is dit natuurlijk niet te doen en is een betaalbare boom niet binnen een maandje veel gegroeit :P