Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
cletjee schreef:Ik heb dus besloten dat ik het paard wil kopen. ik heb stalling geregeld en voor 750 mag ik hem hebben. Ik zit alleen nog met een aantal vragen:
- Zal ik een andere dierenarts laten langskomen? Aangezien huidige dierenarts 3 verschillende conclusies heeft getrokken, vertrouw ik niet meer op zijn oordeel.
- Kan ik het paard van de ijzers afhalen? Stel hij wordt beter, dan mag hij toch sowieso een half jaar op de wei.
- Heeft iemand ervaring met de eerder genoemde blessures? En hoe groot is de kans dat het paard weer beter gaat lopen?
- Hij zal vervoerd moeten worden, maar is op dit moment zo gek als een deur(niet erg raar als hij 2 maanden rust nog altijd op 5 kg krachtvoer staat). Kan ik hem sedalin geven voor het vervoeren of is dit af te raden?
Een heleboel vragen, ik weet het. Maar ik zou jullie erg dankbaar zijn als jullie me informatie of tips kunnen geven. Alvast bedankt!

cletjee schreef:Hij komt nu nog een 4 dagen per week een half uurtje per dag in de wei. Hij mag grazen, maar niet lopen. Na een half uur begint hij te lopen, dus dan haal ik hem eraf. De rest van de dagen(dat zijn de dagen dat ik s'avonds pas kom) graas ik aan de hand met hem.
Ik heb al aangegeven dat hij van het krachtvoer af moet en de eigenaresse was ermee bezig.
Even voor de duidelijkheid. Het paard is van de manege-eigenaresse. Zij heeft het nu voor het zeggen en haalt de DA erbij. Ik weet dat het paard nog minimaal 2 maanden rust moet houden. Als hij over 2 maanden niet beter is, zal ik ervoor kiezen om naar de kliniek te gaan. Op dit punt heeft óf de DA niet aangegeven dat het raadzaam was om naar de kliniek te gaan, óf de eigenaresse heeft ervoor gekozen dit niet te doen. Dat weet ik op dit moment niet.
Bramasole schreef:Je moet wel heel gek zijn op dit paard anders zou je hier niet aan willen beginnen.
Je zegt dat de 50 % kans is dat hij nog als sportpaard is te gebruiken. Waar is dit op gebaseerd, er is toch geen diagnose gesteld? Dat het paard kreupel is is duidelijk maar wat de oorzaak is niet dus een prognose lijkt mij onduidelijk.
Een paard die kreupel loopt heeft pijn, noem het onregelmatig, niet rad of anders, het komt allemaal op hetzelfde neer.
Waar ik mijn vraagtekens bij zet is dat jij (als leek noem je het zelf) niet kan zien aan welk been het paard kreupel loopt en dus niet kan varen op je kennis en ervaring wanneer jij de eigenaar bent van dit paard. Het is allemaal ook moeilijk om te zien en dat is geen verwijt naar jou maar geen goede basis voor dit paard lijkt mij.
cletjee schreef:Over de diagnose. Dit is de enige "diagnose"die ik tot nu toe heb. Ik weet nu in ieder geval dat het een flinke blessure is.
Het gedeelte van leek heb ik verkeerd uitgelegd. Voordat de Da de eerste keer kwam, dacht ik dat het paard achter niet goed liep. De DA zei toen dat hij rechts voor kreupel liep. Aangezien een DA er waarschijnlijk meer verstand van heeft dan ik, heb ik dit aangenomen. Toen de DA de tweede keer wam, zei deze dat hij zijn kniebanden linksachter ontwricht had. Ik heb het dus bij het rechte eind gehad, maar dacht darrvoor dat ik het als leek nooit beter zou kunnen zien dan iemand die hiervoor geleerd heeft.
Over de ijzers: hij heeft alleen voren ijzers en is achter kreupel. Is het dan ook zo dat er rekening gehouden moet worden met de blessure?
Over de scan: Hier had ik eigenlijk nog helemaal niet bij nagedacht. Denken jullie dat dit een goede manier is om te weten te komen wat het paard precies mankeert? En wie weet een goede dierenarts die in Susteren een scan zou kunnen komen maken?
Ik ben inderdaad heel erg gek op dit paard. Ik ben altijd heel bang geweest, maar sinds ik Reggae laese durf ik alles, maar dan wel alleen met hem. Ik sta liever naast hem, als dat ik op een ander paard rij. De afgelopen maanden heb ik er alleen maar naast gestaan en ik ben het alleen maar leuker gaan vinden.