Verplicht stalrust en nu??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Verplicht stalrust en nu??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 11:12

Sinds gisteren moet mijn paard een aantal dagen verplicht boxrust houden.
Hij heeft een ontsteking in zijn hoef die te diep zit om weg te snijden.
Met een zak om zijn hoef staat hij nu dus binnen.
Terwijl de rest wel lekker buiten op de wei staat.
Ik ga nu 4x per dag naar m toe om te spoelen, hij heeft onbeperkt hooi.
Geef de brokjes nu in meerdere porties per dag, grote winterwortels erbij om m bezig te houden.
In de droge bak zetten maakt niet uit want daar gaat hij ook in een hoek staan hangen..
Wat kan ik nog meer doen om m bezig te houden?

kiwiwitje

Re: Verplicht stalrust en nu??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:15

Een Jolly bal of Lick it.? eventueel kun je in die ''ring'' van de jolly een wortel doen spelen ze er ook mee. verder lekker veel knuffelen en poetsen?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:19

denk dat hij van buiten staan nu toch niet erg vrolijk wordt, lekker verwennen maar niet teveel suiker, etc (want dat is alleen maar meer belastend voor zijn lijf) dus geen likkits ed. Hij kan lekker hooi eten, je kan zijn brokjes ook door zijn stal spreiden als zijn stal schoon is, dan heeft hij wat te rotzooien en te zoeken, en verder kom je al 4x per dag dus het is nou even niet anders.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:19

Ik denk dat je het al prima doet zo :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:21

Waarom moet je paard boxrust?
Beweging is juist zo belangrijk voor de bloedsomloop in de hoef en de afvoer van afvalstoffen en zal de ontsteking juist sneller genezen dan bij stilstaan.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 11:22

Hij heeft een Lick it gehad maar doet daar niets mee, hij heeft een himalaya zoutblok en daar doet die wel wat mee maar niet zo heel veel.
Ik probeer m elke x wel zo lang mogelijk uit de stal te houden als ik er ben, deken even af, poetsen enzovoorts.
Hij staat overdag nu dus alleen te kijken en dat is hij niet gewend, heeft nog nooit alleen gestaan...
Kan nog wel eens kijken of ik een wortel ergens aan op kan hangen idd!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 11:24

JoviBan schreef:
Waarom moet je paard boxrust?
Beweging is juist zo belangrijk voor de bloedsomloop in de hoef en de afvoer van afvalstoffen en zal de ontsteking juist sneller genezen dan bij stilstaan.

Dierenarts heeft dat voorgeschreven omdat de boel zo schoon mogelijk moet blijven.
De paden naar de weilanden zijn een grote blubberbende en in de wei zijn sommige stukjes ook aardig drassig.
Ben het met je eens om te bewegen, had m daarom gister al een tijd in een droge bak gezet maar daar gaat hij dus alleen maar hangen in een hoek en hooi knabbelen wil hij daar ook niet en op stal doet hij dat wel weer.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:25

je doet het idd prima zo, maar mss een idee om buiten een klein stuk af te zetten. Boxrust moet je ook niet te letterlijk nemen e. Een paar passen van stal tot buiten kan zelden kwaad. Wij hadden er eentje (hoefzweren) die zich binnen helemaal begon op te fokken na enkele dagen en dat was dus niet zo gunstig. Dus buiten hebben we een stuk afgezet van 4x4 waar die dan op kon grazen en toch de anderen kon zien

Nu hebben we wel een droge wei, maar je kan dat evengoed op een verhard stuk doen en daar bijvoeren.

Je moet kijken hoe hij zelf reageert e. maar voordeel van onze manier is dat je de routinebehoud, en je dus ook niet te snel een bommetje creeert als ze anders terug buiten mogen.

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:26

Een hooi net ophangen en het hooi mengen met stro. Dan heeft hij een uitdaging om het hooi er tussenuit te halen, en kan hij er nog een beetje mee spelen.

Succes!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 11:29

Het hooi voer ik al in een net, als het namelijk door het vlas heen is geroerd moet meneer het niet meer.
Ik zet m elke keer wel in de bak die droog is maar daar kan hij niet blijven staan omdat er steeds anderen gebruik van willen maken.
Het krachtvoer is nu zo minimaal mogelijk om het bommetje effect te beperken. Heb een muesli gehaald zonder haver e.d zodat hij toch de vitamines en mineralen krijgt en wat te eten als de rest gevoerd wordt.
Een stuk afzetten op de wei zou best kunnen denk ik maar de paden naar de weides toe zijn super slecht op het moment..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:43

meggiemeg schreef:
Dierenarts heeft dat voorgeschreven omdat de boel zo schoon mogelijk moet blijven.
De paden naar de weilanden zijn een grote blubberbende en in de wei zijn sommige stukjes ook aardig drassig.

Dierenartsen denken ook wel 'es niet helemaal logisch na. ;)

Zelf heb ik ook een keer bij de hand gehad dat mijn DA op stal adviseerde (vanwege een opengesneden hoefzweer), maar toen ik daarover met hem in gesprek ging, gaf hij mij toch gelijk dat stalrust geen goed idee is en mijn paard beter in de wei kon blijven.

Een wei is namelijk altijd nog schoner dan een stal. Blubber is niet erg. Je vindt het misschien 'vies', maar het is niet schadelijk voor een hoef waar een ontsteking in zit. Desnoods zet je de betreffende voet dagelijks in een biotex badje, als jou dat dan een beter gevoel geeft, maar nodig is het niet.
En nogmaals, beweging bevordert genezing, ook op blubberpaden en drassigheid in de wei.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 11:58

Zal ze straks bellen om te overleggen.
De ontsteking moet nog wel openbarsten maakt dat nog wat uit?
In alle jaren dat we paarden hebben heb ik nog nooit een paard met een ontsteking in de hoef gehad..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:11

Wanneer de ontsteking opengebarsten is, dan is het goed om vervolgens 2 x daags 10 à 15 minuten in een biotexbadje te weken. Dat maakt de hoef van binnen heel goed schoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:15

Broeiverbandje aanleggen, hoefzak eromheen (te koop voor een paar euro bij de boerenbond) en hoppekee naar buiten ermee. Voet blijf schoon door de hoefzak, broeiverbandje doet z'n werk in combi met betere doorbloeding door beweging. Paard is er sneller vanaf en blijft frisser in de kop. Stal is de meest vieze omgeving de je kan hebben bij hoefzweren.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:21

mijn paard mocht de eerste dagen nadat de ontsteking ook niet buiten omwille van mogelijk vuil, maar na enige discussie zei de DA toch zet maar buiten met verband om zoveel mogleijk vuil eruit te houden en voor het op stal komen verband eraf, 20 minuten weken in verdund bleekwater en daarna isobetadine erindruppelen en opnieuw verband errond na 2-3 dagen mocht het verband eraf blijven zodat het geheel kon "opdrogen"
Maar zolang de ontsteking nog niet uitgebroken is hoef je je eigenlijk toch geen zorgen te maken over vuil dat erin kan komen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:27

ik ga met joviban mee, een weiland is véél schoner dan een box. Modder is namelijk niet hetzelfde als 'bacteriën'. Een stal echter wel, in wezen sluit je een kat op in zijn eigen kattenbak, dat is gewoon niet gezond.

Ik zou hem toch buiten zetten hoor. Beweging is ook doorbloeding en doorbloeding is genezing.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 16:22

Er zitten nu een laag watten en verband omheen en vervolgens de hoefzak.
De zool is enorm hard en daardoor kan de zweer niet makkelijk uitbarsten, dus vandaar 4x per dag een soda oplossing erbij ingieten in de hoop dat de zool zachter gaat worden en dat de zweer kan gaan barsten.
Ik heb nog nooit een paard met dit gehad in alle jaren. Is dus compleet nieuw voor mij.
De eerste keer vanmiddag wilde hij bijna niet lopen, met veel moeite heb ik m in de bak gekregen, daar stond hij maar weer te hangen. Toen ik er net was liep hij weer veel makkelijker. Hij oogt aardig rustig en knabbelt lekker aan het hooi. De wortels gaan ook goed naar binnen.
Hij keek me wel erg raar aan toen ik een paar wortels ophing.. Ben benieuwd wat hij gedacht zal hebben :o?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:25

Staat je paard overdag alleen binnen? Misschien kan er nog een paard binnen blijven voor gezelschap!?

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:28

die van mij heeft heel vaak hoefzweren helaas ik doe hem juist naar buiten want dat loopt hij dat is veel beter dan stil zetten.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 16:36

rapido schreef:
Staat je paard overdag alleen binnen? Misschien kan er nog een paard binnen blijven voor gezelschap!?

Ja hij staat helaas alleen binnen, niemand wil zijn paard binnen laten verder...

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:41

Is het geen optie om je paard een hoefschoen om te doen, krijgen ze bij ons ook als ze een hoefzweer hebben. Lopen het eerste kwartier alleen maar te schoppen om hem af te krijgen, maar daarna gaat het super. Er komt dan nog wel wat zand in, maar ik denk dat als je hem op blote voeten in een stal zet, dat het niet veel schoner blijft.
Evt, een laagje water met soda erin doen, dan weekt het ook nog schoon ook. Bij ons kregen ze die gewoon de hele dag om.
1 had er wel wat last van in de kootholte (net waar dat bandje zit) en daar heb ik wat verband omheengedraaid en duck tape op te zorgen dat het niet ging schuren, of knellen.

Succes ermee!

edit: ik heb deze: http://www.equishop.nl/images/Hoefschoe ... 773020.gif

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:03

Zolang de hoefzweer nog niet open is kan hij toch nog gewoon buiten staan? Als er een gat ontstaan is doordat de zweer opengebarsten is moet je het schoon houden maar daarvoor niet. Ik zou hem overdag juist in de nattigheid zetten zodat de hoef/zool verweekt en snachts in een hoefschoen met watten en vocht. (of ben ik nou gek) Of eventueel de hele dag in de ducktape zoals danamuts al zegt. Bij ons blijven ze met een hoefzweer nooit op stal maar juist in beweging op een klein landje. Wel haal ik ze uit de kudde maar dat is meer omdat niet alle paarden even subtiel omgaan met een slecht lopende kuddegenoot en gewoon willen spelen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 18:05

Ondanks de modder en natte plekken op het land was de zool nog altijd keihard.
Vandaar nu het proberen in te weken van de zool.
Ik ben nog niet terug gebeld door de dierenarts, heb daar wel de vraag voor gelegd om hem naar buiten te doen in een klein stukje wei.
Om half 4 zijn de eerste paarden al weer naar binnen gehaald, vroeger dan normaal dus daar was ik wel blij mee.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 13:51

De uitkomst is helaas anders, geen hoefzweer.
Vanmorgen zijn er foto's gemaakt en de uitslag is absoluut niet goed...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 14:36

O damn... Wat is er aan de hand?