Paddock te nat.. Treinbilzen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marilyn_TIE

Paddock te nat.. Treinbilzen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 20:37

Met dit slecht weer is mijn paddock een modderparadijsje geworden... het is nog niet heel erg maar wel al goed nat. De paarden staan in een kleine kudde en hebben een grote schuilstal waar ze droog en uit de wind kunnen staan.. Maar bij hun hooiruiven is het nu wel erg stuk gelopen... en aangezien ze bijna 24 op 24 hooi ter beschikking hebben staan ze dus vaak in het nat..

Wie heeft een idee om ze daar droog te laten staan?
ik dacht aan treinbilzen maar die worden schuiverig bij nat weer.. en stenen... die verdwijnen in de modder vrees ik...

IEmand????

siskeh

Re: Paddock te nat.. Treinbilzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:39

bielzen iig niet!
Je kan wel stenen leggen, maar dat had je eerder moeten doen.
Wat wel een optie is zijn betonplaten, maar dan moet je wel het materiaal hebben om dat te leggen.
Er zijn ook nog een soort houten platen, maar ik zou niet weten hoe die heten....

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:40

Geen hout, dat word spekglad en rot binnen de kortste keren weg.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:41

rubber matten?

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:43

ik zat ook te denken aan betonplaten, anders zou ik het ook niet weten! ;)
hout word idd spek glad
stenen verdwijnen nu in de modder ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:16

Wij hebben gewoon stoeptegels liggen, en die blijven prima liggen :) Wel een vrij groot stuk (10 bij 5 meter ongeveer) en het loopt een beetje omhoog zodat het water onderaan blijft staan. Maar die moet je eigenlijk pas leggen als het eventjes droog is, dan eerst de grond goed vlak maken en aandrillen en dan de tegels erop.

marilyn_TIE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 21:22

zijn betonplaten ook niet erg glad?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:25

Nee hoor!
Het is wel verstandig om regelmatig de platen schoon te maken.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:59

hout is spekglad als het nat wordt!

ik zou ook betegelen. kan met tegels, betonplaten, of van die grote tegels met gaten er in. (zal even kijkien of ik een foto kan vinden met wat ik bedoel, want ik ben niet erg duidelijk zo ;) )

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:08

Afbeelding

ik krijg hem alleen niet groter, maar volgens mij is dit wat ik bedoel. daar kan nog gras tussen groeien zegmaar...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:13

@zij: je bedoelt grasbeton denk ik :P
Heeft iemand daar ervaring mee? mij lijkt het zo rot lopen namelijk.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:59

je hebt ook vlakke grasbetontegels. Dat loopt al een stuk beter dan die geribbelde die ze vroeger veel langs de wegkanten gebruikten. Die van tegenwoordig zijn ook minder dik en zwaar.

Paddockroosters zijn ook een optie, maar als je het echt netjes wilt kunnen houden, dan is bestraten met tegels, klinkers, of laten leggen van betonplaten, wel het beste. die kun je schoon vegen of met sneeuwschuiver schoon schrapen en netjes houden. (wel veel werk)
En ze kunnen het hooi ook niet meer door het zand trappen.

Bestraten kun je het beste doen als het weer een beetje opgedroogd is (anders kun je het niet aantrillen, want dan krijg je drijfzand). Dan droog zand op laten brengen, aantrillen en bestraten.

Betonplaten, die grote, die kunnen ze meestal nog wel leggen, ook in natte bodem. Wat schoon en droog zand erover, dan de platen strak en vlak tegen elkaar aan laten leggen, en door hun grote oppervlak en gewicht verzakken en verschuiven die ook niet zo erg.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:10

@Joyce B:
Ik heb zelf een plaatje van ongeveer 8 bij 5, net aan genoeg voor 3 a 4 paarden(als "hooiplaat")
Maar het werk wat je hebt van het schoonmaken valt me reuze mee.
Als het goed droog is kan je het met een veger schoonkrijgen.
Maar het is nog makkelijker als het nat is, gewoon met een vloerwisser alles naar 1 hoek duwen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:41

wij hebben 110/120 m2 met 4 paarden en het verschilt van dag tot dag hoeveel zand ze de bestrating op lopen en hoeveel hooi ze knoeien, maar heb je pech dan is het een rotklus waar je wel even mee bezig bent... Zelfs mijn vriend begint nu steeds vaker over een veegmachine, en hij veegt zelden :P...

Ik heb geloof ik wel ergens een foto hoe erg het kan zijn ;)
Afbeelding
(december 2007)
Je ziet hier bijna niet meer het verschil tussen de bestrating en de zandpaddock, en dit is met een rubber ding ook niet weg te vegen. Daar komt toch echt een stevige sneeuwschep met stalen rand aan te pas en daarna nog vegen ;) :P gelukkig kom ik het niet zo vaak zo erg tegen...

Afbeelding
november 2007
Vergeleken met de vorige foto is het hier een eitje om aan te vegen ;)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:54

@joyce B: bij jou loopt het paddock en de bestrating "gewoon" in elkaar over toch?(zoals ik dat zo zie)
Zelf heb ik heel bewust daar nog een lijntje tussenstaan met een kleine poort zodat ze minder zand uit kunnen lopen.

Ik heb het paddock nog niet tegen de bestrating aan trouwens, dat komt er wel, maar nu is het een "gewone" blubberwei die rondom de plaat ligt.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:40

Bielzen worden spekglad, als je ze moet aankopen zijn ze vrij duur, en door hun zwaarte wordt het een hels karwei ze op de plek te leggen.
Ik zou zand laten storten en dan een stuk betegelen, dat hebben wij nu ook en dat bevalt super.
Eerder hadden we gratis houtsnippers van de gemeente, ieder jaar bijvullen maar voldeed op zich goed.
Voordeel van tegels is dat je het makkelijk kunt schoonhouden.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:42

joyce B schreef:
wij hebben 110/120 m2 met 4 paarden en het verschilt van dag tot dag hoeveel zand ze de bestrating op lopen en hoeveel hooi ze knoeien, maar heb je pech dan is het een rotklus waar je wel even mee bezig bent... Zelfs mijn vriend begint nu steeds vaker over een veegmachine, en hij veegt zelden :P...

Ik heb geloof ik wel ergens een foto hoe erg het kan zijn ;)
Afbeelding
(december 2007)
Je ziet hier bijna niet meer het verschil tussen de bestrating en de zandpaddock, en dit is met een rubber ding ook niet weg te vegen. Daar komt toch echt een stevige sneeuwschep met stalen rand aan te pas en daarna nog vegen ;) :P gelukkig kom ik het niet zo vaak zo erg tegen...

Afbeelding
november 2007
Vergeleken met de vorige foto is het hier een eitje om aan te vegen ;)

Wij hebben aangrenzend aan de paddock ook een betegeld gedeelte en dat is inderdaad een crime om aan te vegen. Helemaal als het nat is, dan is het echt geen doen.
Het voordeel bij ons is dat de doorgang maar een meter of 6 is, dat scheelt enorm veel vegen.
Misschien ook een tip voor jou?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:47

Geen hout, dat is echt spekglad, krijg je ongelukken mee.

Wat je wel kunt doen (ook makkelijk schoon/droog te houden) is van die betonnen "roosters" die je in de veehouderij nogal eens tegenkomt: Urine en water loopt er doorheen de grond in, je hoeft het niet heel vaak schoon de maken, en bied een goede grip :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:04

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:27

ik heb er wel eens aan gedacht om een deel af te schermen, bijvoorbeeld met een boomstam langs de rand, maar wij hebben een groepje wat nog wel eens wil klieren en elkaar in de hoek wil drijven en dan is het wel fijn als ze gewoon weg kunnen. Vandaar dat het zoveel mogelijk open is. dan hebben ze uitwijkmogelijkheid.

Wij gebruiken nr 26 van deze link

marilyn_TIE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 10:10

Super leuke reacties, je ziet kennis delen is erg leerzaam!
het worden zeker geen bilzen dat staat vast!!!
Ik heb nu prijsaanvraag gedaan voor betonplaten.. hopelijk vallen deze mee.. ik laat ook nog een berg zand komen. paarden vinden het toch heerlijk om die zelf plat te maken :D
Vandaag was het ergste van modder helemaal verdwenen, er was nog wel slijk maar je zakte niet meer echt weg... dus onze grond kan goed verwerken...

Het enige nadeel is dat het niet mijn grond is en dat ik het maar voor drie jaar zeker heb, dus echt investeren wil ik niet doen...
Maar het gaat hier natuurlijk om de gezondheid van mij viervoeters dus... beetje wikken en wegen!
Iedereen al bedankt voor de reacties!!!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:25

die betonplaten zijn nog best duur hoor. en zeker als het maar voor drie jaar is, dan is het een hoop geld om neer te leggen.
je kan ook even op bv markt plaats kijken, dan heb je vaak voor heel weinig of zelfs niks dat je grote partijen stoeptegels kan ophalen. moet je alleen wachten tot het weer iets droger is en dan lading zand erop storten en tegelen maar. is wel even een rot klus, maar met een paar sterke mannen erbij is het meestal zo gedaan. scheelt een hoop centjes.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:27

als je het voor even heb kan je ook bij de gemeente vragen of ze toevallig nog oude klinkers hebben van parkeerplaatsen die vervangen zijn. zo hebben wij ook bestraat en klinkers blijven heel goed ligge door de druk die ze op elkaar hebben.

Afbeelding
dit was pallet overgebleven stenen voor een fietspad als je een beetje gaat zoeken kan je redelijk goedkoop of gratis aan een boel stenen komen. Nu hebben wij wel het geluk dat we in de familie bijna allemaal kunnen straten dus we leggen het zelf.

je verplaats zo wel het probleem bij ons is nu het stuk na de tegels een modderpoel en mijn dame ligt daar altijd lekker in.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:42

Een betonplaat is volgens mij ongeveer 10 a 13 euro per plaat.
Ik heb zelf een aantal betonplaten maar ook 30 bij 30 tegels.
Betonplaten was nodig om mijn stal op te verankeren en die 30 bij 30 tegels hadden we gewoon nog liggen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:59

Een stuk uitgraven, zand storten en dan koeienroosters of betonblokken leggen. Wij hebben van die betonnen koeienroosters, ligt als een huis en laat zelfs nog wat water door. Vaak kun je ze 2e hands kopen bij boeren, even schoonmaken en klaar :)

http://img29.imageshack.us/img29/7255/p1657080509.jpg