vraag over erge modder

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

vraag over erge modder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 19:16

Mijn paard staat 24/7 op de wei, en het begin van de wei is heel erg blubberig,hij krijgt daar altijd zijn eten en komt echt glijdend naar me toe.Ik zat te denken aan flink wat houtsnippers, maar is dat voldoende?

Auky

Re: vraag over erge modder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 19:19

Vrees dat je houtsnippers moet blijven strooien gedurende de winter, wil het nut hebben.
Ik zag bij een kennis dat de onderste laag steeds ging rotten en dat alleen maar meer zooi veroorzaakte. Zij gooide er meerdere keren per week een nieuwe laag overheen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 19:19

Misschien dat dit voor 1 of 2 paardjes helpt, maar wij hebben wat meer shets en daar heeft het totaal niet geholpen :P
Je hebt echt behoorlijk wat nodig wil je er effect van hebben!!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 19:19

Waar halen hun de houtsnippers?

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 19:23

Wij hebben ook zo'n plek. We kraken onze hersen er ook al over hoe dit op te lossen. Bestrating is geen optie. Het is geen eigen grond. Geel zand? Is dat een optie maar hoe dik moet die laag dan zijn?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 19:28

Je zou voor snippers bij de gemeente kunnen vragen. Wanneer zij ergens aan het snoeien/kappen zijn geweest, wordt het 'afval' versnipperd.

Wij hebben het met rubbermatten geprobeerd (waren echt niet goedkoop), maar dat was ook redelijk snel weggezakt... (maar goed, dan moet ik er wel bij vermelden dat er zo'n 30 pony's op stonden :P )

Nu hebben we een stuk of wat stelton platen. Ook absoluut niet goedkoop, maar het werkt wel :D
Wil hierbij wel de tip geven om op te letten bij bestraten!! Heb ooit een haflinger gehad. Daar hadden we het bestraat rondom zijn inloopstal. Op een gegeven moment gingen we een buitenrit maken en toen liep hij toch kreupel!! Hij liep nogal heen en weer op 'zijn stukkie' en zijn hoeven waren dus helemaal afgesleten..................... (en ik maar altijd netjes in de bermen rijden om zijn voetjes te sparen :P

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 19:34

Zie mijn antwoord bij het topic over paard buiten in de winter...
Als je echt van de blubs af wilt komen moet je zoveel mogelijk weggraven, totdat je weer op het harde komt. Puin storten, zand /stenen. En daarover tegels / ander materiaal....
Maar volgens mij is het met deze regenval gewoon nergens uit te houden hoor....
Ik zou in de wei geen boomsnippers doen, zonder ondergrond die ze tegenhoudt. Anders gaan ze alleen maar meer in de blubs en zakken ze steeds verder weg. Heb ooit ergens gestaan waar mijn paardje bijna tot zijn knieen door het stuk moest van de ingang. Konden ze snippers blijven gooien, hielp op een gegeven moment echt maar een week ofzo....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 20:07

Puin strooien zal hem wel niet worden aangezien het geen eigen grond is, zit niet iedereen op te wachten.

Wij hebben koeienroosters in de wei gelegd. Eerst een stukje uitgraven, zand storten en dan de betonnen roosters erop. Ligt als een huis, en er kan water ook doorheen. Het is ook wel weer weg te halen, mocht de eigenaar van het land het weg wilen. Houtsnippers daar hoor ik altijd over dat het maar even helpt en dat het snel gaat rotten.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 20:54

Kentaro schreef:
Je zou voor snippers bij de gemeente kunnen vragen. Wanneer zij ergens aan het snoeien/kappen zijn geweest, wordt het 'afval' versnipperd.

Dat zou ik nooit doen bij de gemeente, ik denk niet dat ze het snoeiafval scheiden tussen wel en niet giftig. Voor je het weet heb je misschien giftige bomen in de snippers zitten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 20:57

kun je niet een paar dikke tegels er op leggen?
is momenteel echt erg he met het water overal,zie wel al meer paarden rondglijden nu

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:33

Tja dat het geen eigen grond is is wel lastig. Bij ons ook het geval als we daar weggaan moet het weer herstelt worden. Stelton platen van 1m bij 1m haal dan niet zo eenvoudig weg. Onze paarden hebben wel een droge stal en droge wei. Alleen het stuk voor de stal is nat. Ik denk dat we gewoon moeten wachten tot de zomer. ;)

sabinefidder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:44

je moet er eigenlijk gewoon zand overleggen heel veel.
dat is ook bij onze stal gedaan.
Houtsnipper helpt volgens mij niet hoor

elientje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:48

Ik zou als ik jou was geen houdsnippers doen want ik heb bij een vriendin van mij gezien dat alles dan nog veel gladder kan worden. Ik hoop dat je een andere oplossing vind, misschien een ander stukje van de wei waar je haar eten kan geven?

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:51

Wij hebben konijnen in de tuin. Die zijn natuurlijk niet zo zwaar al paarden maar ze vinden het heerlijk om door het zand te woelen. En aangezien er geen dak ofzo boven de ren zit wordt het dan ook een grote modderbende. (het staat ook nog onder een boom en dan in de herfst met al die bladeren :7) Wij hebben het geprobeerd met houtsnippers maar als die nat worden gaat het rotten. Wat we nu gebruiken is een mengsel van 4/5 strandzand (weet niet hoe dat heet) en 1/5 houtsnippers. Dat werkt erg goed. Maar ik denk wel dat dat op een groter stuk grond niet echt haalbaar is met al dat mengen.

XDangerousX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:26

Ik vrees dat alleen houtsnippers niet voldoende is

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:34

Ik volg dit even. Mijn weiland is momenteel meer een zwembad. Heb ze vanmiddag op een ander stuk gezet wat nu nog aardig droog is maar ik vrees dat dat aan het eind van de week net zon bende is en dan heb ik geen land meer over.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:20

Houtsnipper is een slecht idee.
Dat gaat echt rotten, en dan kun je het blijven strooien en het helpt voor geen meter :P
Net als dat sommige mensen hooi of stro in natte plassen gooien :D, zonde van de grond!

Bij ons is aan de zijkant van alle wei, dat dient als weggetje, uhm zo'n 400 meter en dat is alleen maar grind. Dat ligt er al jaren en ik ben er zelf nog nooit een plasje water tegengekomen.
Pension stal naast ons heeft dat ook, waar de ene wei in de andere over gaat, das zo'n 2 meter over een slootje dus ook super modderig. Hebben ze grover grind gegooid en dat is ook altijd droog. Dat zie ik ook bij die weilanden waar de koeien hier gehouden worden. Dat werkt echt super, wil het zelf ook bij de ingang van onze wei, dat is in de winter ook zo'n blubberstukje! (al loopt dat droge weggetje wel door onze wei/ingang van de wei haha maar daarnaast zak je ook zo weg)....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:06

voor nood zou je ervoor kunnen kiezen eerst een vrachtwagen met grof zand te laten komen en dat te storten. Dat zand ligt meestal vrij stabiel als het nat is en zich mengt met het fijnere zand/de modder. dan heb je in elk geval een iets stevigere en minder gladde ondergrond de komende periode.
Als het dan weer droog is zou je met eventueel nog een laagje schoon zand er op kunnen bestraten met klinkers of betontegels. (die kun je later ook gewoon weer weghalen) Waarschijnlijk zal de modder zich dan meer verplaatsen naar de overgang tussen de tegels en de wei ;) maar als het daar dan wat breder is, blijft het misschien wat beter en dan staan ze daar ook niet de hele tijd (paarden zoeken toch vaak een plek vlak voor de stal of het hek uit om te staan, of daar waar ze gevoerd worden. dus als je dat verhard scheelt dat toch wel enorm.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:08

Bij mijn paarden is een stuk bestraat ( ong 5x5) voor de uitgang van de wei.
Daar staat ook de waterbak op en wordt ook het hooi opgelegd.

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:12

Je kunt ook in de echt natte plaatsen goed diep steken met een steekschop en daarna wat heen en weer wiebelen, op meerdere plaatsen. Het resultaat mocht er bij ons echt wezen, onze wei is van natte wei (tot halvewerge je benen erin zakken) een redelijk droge wei geworden. Zelfs met dit slechte weer.

De plaatsen waar het echt niet wegging, het te drassig was dus geen grote plassen water, hebben we zaagafval (als in houtsnippers inderdaad) ingegooid, niet te dikke laag, even goed aanstampen. Niets wegrotten, het trekt mooi alles droog. Daarna met een hark alles eraf halen en niets meer van te zien!

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:14

En hoe doen jullie dit dan met kleigrond?
waar je niet mag bestraten!

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:42

was ik eigenlijk ook wel nieuwschierig naar.
Wij hebben nl dit probleem alleen dan bij de ingang van de bak!
wil graag een tijdelijke oplossing totdat we de bak helemaal opnieuw kunnen doen. Kan ik iig de paarden weer fatsoenlijk naar buiten gooien en uit de bak halen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:49

evt. eerst wat droog zand en dan rubber matten eroverheen leggen...

Als je niet mag straten is het moeilijk een definitief goede oplossing te krijgen die niet al te prijzig is.

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 14:45

heb het net van de week bij de ingang helemaal leeggeschept en droog zand ingegooid, alleen na een paar uur was het weer een grote 'moeras'bende paarden zakken zo'n end weg, is echt niet leuk meer.Zo kun je ook niet fatsoenlijk de bak in als je wilt rijden, en dan zijn rubberen matten bij de ingang ook niet echt handig lijkt mij?!

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:01

Stom idee misschien, maar een groot kamerbreed tapijt?