Benodigdheden Shetlander?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mamaid

Benodigdheden Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 14:07

hai ik wil heel graag een shetlander en ik denk dat ik ook goed voor het beestj kan zorgen!
alleen nou heb ik een vraagje ik zou hem dan op de wei zetten heel het jaar door alleen i het erg als je geen schuilstal hebt? en wat heb je allemaal nodig voor een shetlandveulen(eten,spullen,dierenarts,hoefsmid) en hoeveel kost het ongeveer? en dan heb ik nog een vraagje ik zou mijn pony dan op de wei zetten alleen waar zou ik het poep moeten laten als ik de wei uitmest laat maar zegge?

groetjes siena
Laatst bijgewerkt door Tanja op 16-11-09 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Schreeuwende Caps Lock uit de titel verwijderd.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 14:10

Heb je overlegd met je ouders? Weten zij ervan? Heb je er ervaring mee? Een paard heeft een schuilstal nodig, ruwvoer. Shetlanders
hoeven geen krachtvoer maar wél een maatje en de standaard dingen. Poep op de mesthoop,
is dit serieus?

Dani

Re: BENODIGHEDEN SHETLANDER?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 14:11

Ja, dat dus. Ben je dit echt serieus van plan? En zo ja, wat weet je van paarden af? Zijn je ouders op de hoogte en zijn ze het ermee eens?

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 14:15

als je al deze dingen nog niet weet is het miss. niet slim een pony-al is het "maar" een shet- aan te schaffen.

mamaid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 14:24

hai ik rij al 4 jaar en ik heb wel veel ervaring! alleen sommige dingen weet ik nog niet maar ik kan dingen leren en boeken lezen!

groetjes siena

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 14:25

Kun je sowieso 2 paarden onderhouden, heb je daar het geld voor?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 14:26

Hier staat de shet in de winter 's nachts op stal en krijgt juist wel wat krachtvoer en hooi.

Ik denk dat je je niet spontaan in een avontuur moet storten wat "shetlander" heet. :n

Bedenk dat je meer hebt aan een pony waar je straks ook nog wat langer mee kunt rijden. :j

Iedere pony vind het prettig als ze kunnen schuilen onder een dak. Onze shet staat zelfs 's avonds altijd vooraan om de stal in te mogen. Verder aan de normale kosten denken, want een shet is niet goedkoper dan een grote pony met oa bekappen/beslaan, dierenartskosten (en als je een keer pecht hebt kan dat oplopen tot honderden euro's voor een behandeling), wormkuren, entingen. Enige wat wat minder kost omdat ze minder mogen hebben is hooi en brok, maarrr....'s winters moeten ze wel voldoende hooi hebben. En hooi dient van een goede kwaliteit te zijn. 's Zomers mogen ze juist weer niet teveel gras omdat ze anders al snel hoefbevangen raken.

Om je een indicatie te geven (gemiddeld):
Huur wei : 80 euro per maand
Hooi per baal : 3 euro (en je voert 's winters meer dan 1 baal)
Brokken per zak (20 kg) : 9 euro
Wormkuur per 2 maanden: 8 tot 18 euro (verschilt per kuur en wat ze nodig hebben qua type kuur)
Hoefsmid per 2 maanden : 35 euro bekappen
Dierenarts mbt entingen : 40 euro
Dierenarts mbt een behandeling varieërend hoe ernstig : 100 euro tot ......vele honderden euro's

Je ziet....je moet genoeg geld hebben om een pony, hoe groot of klein ook te kunnen onderhouden. En......in het begin is het leuk, later kijk je er misschien niet meer naar om omdat je nu nét een verzorgpony hebt gevonden waar je mee kunt rijden....
Laatst bijgewerkt door Bravura op 15-11-09 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 14:32

mamaid schreef:
hai ik rij al 4 jaar en ik heb wel veel ervaring! alleen sommige dingen weet ik nog niet maar ik kan dingen leren en boeken lezen!

groetjes siena

het kan wel zijn dat je ervaring hebt met rijden,
maar dat hoeft nog niet te zeggen dat jij voor je eigen paard kunt zorgen als het gaat om álle kosten, de stalling, weidegang, mest,
voer.............. ;)

mamaid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 14:33

ja ik begrijp ook dat het een dureliefhebberij is en dat er veel tijd in gaat zitten maar kijk ik wil een shetlander niet voor het rijden maar gewoon voor de gezelligheid! ik heb al heel veel informatie over shetlanders gelezen alleen sommige vragen staan er niet bij en dan vraag je die op bokt.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 14:37

Mag het van je ouders? Weten je ouders ervan? Weet je al een plekje én een maatje voor het paard? Weet je hoe je het voer,
dierenarts etc. betaald?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 14:45

Helemaal gelijk Siena, je mag vragen wat je wilt weten.

Maar bedenk dat het zonde is om geld uit te geven aan een pony, waar jij als 12 jarige niet veel mee kunt. Het is toch zoveel leuker als je dat geld uitgeeft aan lessen, desnoods privélessen, op een leuke pony, waar je ook nog eens heel veel van leert?

Loop eens mee op een manege en vraag of je daar klusjes mag doen, en kijk dan goed om je heen wat totale verzorging van een paard of pony in houd. Daar gaat veel tijd in zitten maar ook veel kennis, wil je goed zijn voor een pony. Goed zijn voor een pony betekent niet dat je hem borstelt, knuffelt en mee wandelt.
Ziektebeelden herkennen en onderkennen is heel erg belangrijk! En dat leer je nu eenmaal niet van 1 keer kijken en een boek lezen. Een shetlander is een levend paardje dat net zoveel kan vergen als een groot paard....
En, in mijn ogen kun je alleen goed zijn voor een paard als je een goede kennis van zaken hebt. Heb je ouders die ook al jaren in de paarden zitten, kan ik me voorstellen dat je misschien een pony mag hebben, maar hebben je ouders er geen verstand van, raad ik het je toch echt af, hoe leuk, mooi, lief en aardig je het ook zou vinden.

Doe eerst eens ervaring op met verzorging en welzijn van een pony, en dan heb ik het niet over een paar jaar, maar over járen. Dat leer je niet van 4 jaar lessen op bv een manege.
Kijk later dan of je die pony nog wilt, of lekker blijft rijden op een verzorgpony/paard.

Er zijn zoveel meisjes, die net als jij een pony willen hebben, al is het maar om te verzorgen, maar de meeste van die pony's gaan uiteindelijk geen leuk leven tegemoet. :n Hoe goed je het ook bedoelt.

mamaid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 14:50

hai mijn moeder heeft vroeger ook altijd paarden gehad en weet er wel wat van maar ik vind ook ik hoef ook niet alla minuut nu een pony maar ik vind zelf dat ik al aardig wat van weet en dat zou ik alleen maar kunnen uitbreiden en met het geld enz dat zit wel goed maar ik zou daarbij wel nog gewoon blijven lessen 1 keer in de week alleen een meisje bij mij op les die heeft ook een eign shet en daar zal ik nog wel wat meer informatie aan gaan vragen

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 14:51

Nu heb je nog niet geantwoord of je het financieel wel kunt bijhouden,
of je een plek zou kunnen vinden én een maatje _O-

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 14:51

Maar wil je dan een veulen? Gezien je eerste post?

En het geld 'zit wel goed' - dus je ouders betalen alles?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 14:52

Informatie vragen is geen kennis. >;)

Huur een verzorgpony, liefst op de manege. Dan leer je alles over wat verzorging inhoud en leer je ook ziektebeelden en van alles en nog wat te herkennen. Je kunt vaak een pony voor meerdere dagen per week huren voor jezelf. Dan loopt het dier geen lessen mee op de dagen dat jij gaat rijden, en heb je die pony helemaal voor jezelf. De kosten die er aan verbonden zijn als het dier ziek wordt heb je niet en dan kun je kijken of het wel wat is. Omdat iemand anders er rijdt en een shet heeft, wil nog niet zeggen dat jij ook een shet moet hebben....en....hoe goed heeft die shet het bij dat andere meisje? Of vinden we die shet ook straks een keer flink hoefbevangen in het weiland en is de eigenaresse niet te vinden omdat ze er gewoon nooit meer naar om kijkt als ze wat ouder is?

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:07

Ik wacht nu op een post over groentesoep... :D

pinkpeaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:09

NHevaVD schreef:
mamaid schreef:

groetjes siena

het kan wel zijn dat je ervaring hebt met rijden,
maar dat hoeft nog niet te zeggen dat jij voor je eigen paard kunt zorgen als het gaat om álle kosten, de stalling, weidegang, mest,
voer.............. ;)

Ben ik het mee eens.
en je zegt dat je een veulen wilt gaan aanschaffen?
Dat is totaal iets anders als een shetlander van een jaar of 7/8.
Je mag er eigenlijk 'niets' mee doen tot een jaar of 3/3,5, ze hebben
speciaal voer nodig, en persoonlijk vind ik dat een veulen zeker beschutting
of een schuilstal nodig heeft. Heb je al gedacht aan de DA kosten?
Dit kan oplopen tot honderden euro's !! Daarbij horen paarden niet alleen te staan.
Zéker geen veulen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:10

melsh schreef:
Ik wacht nu op een post over groentesoep... :D

:? :+

mamaid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 15:13

ik kom er nou zelf ook achter ik ben nog niet goed ingeligd! maar zowiezo ik moet eerst toch nog even doorsparen en dan zie we wle verder ik denk dat ik nu toch geen wei meer vind

pinkpeaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:15

mamaid schreef:
ik kom er nou zelf ook achter ik ben nog niet goed ingeligd! maar zowiezo ik moet eerst toch nog even doorsparen en dan zie we wle verder ik denk dat ik nu toch geen wei meer vind

Mag ik vragen hoe oud je eigenlijk bent? :o

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:16

Pfff....je bent verstandig Siena, gelukkig. Ik hoop dat je een hele leuke verzorgpony vind waar je heel wat jaartjes mee kunt rijden en veel verzorgervaring op doet. Zien we je vanzelf over een paar jaar wel een keer verschijnen op de wedstrijden met een droom van een paard! :))

Zie haar profiel voor leeftijd, 12. ;)
Laatst bijgewerkt door Bravura op 15-11-09 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:17

mamaid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 15:18

pinkpeaches schreef:
mamaid schreef:

Mag ik vragen hoe oud je eigenlijk bent? :o

ik ben 12 :o

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:28

Siena, ik ben ook 12 geweest (en ben nu al tientallen jaren ouder). Daar hoef je je niet voor te schamen! :)

Wat betreft dat pokemon en groentesoep drama....ik houd mijn hart vast, dat geloof je toch niet!? Weer een adresje waar de LID straks naar toe kan.
Fijn dat jij verstandig bent Siena! :j +:)+

mamaid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 15:31

ja weetje ik ga nu gewoon weer hard opzoek naar een verzorgpony en dan dan kijk ik over een jaar wel weer!

groetjes siena