Vlechten, hoe lang laten zitten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lacuna

Vlechten, hoe lang laten zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 17:56

Beetje rare titel, maar kon zo gauw niets beters verzinnen.
Ik zal het even uitleggen:

Mijn pony staat lekker in een modderwei (meer modder dan wei...) en vermaakt zich daar prima. Alleen zijn manen, die staan dus stijf van de modder. Geen enkele anti-klit die ik heb geprobeerd houdt deze manen in toom, dus heb ik besloten ze maar te vlechten en hem met vlechtjes op de wei te zetten.
Maar als ik hem zo nou laat staan, hoe vaak moet ik die vlechtjes er dan uithalen en opnieuw vlechten? Is dat elke dag, om de dag, 2keer per week, 1 keer per week, of vlecht je gewoon opnieuw als het er niet netjes meer uitziet?

Groetjes, Lacuna

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 18:00

Mijn pony stond van de zomer met een eczeemdeken op. Zijn manen zaten toen ook in vlechten.
Die liet ik een kleine week zitten. Na ongeveer vijf dagen begonnen ze uit te zaken.
Dan haalde ik het los, kamde ik alles uit en vlocht het op nieuw in. Maar ik denk dat het heel erg afhangt van de manen van je paard.

Gewoon uitproberen dus.

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 18:06

Heb een beetje het zelfde probleem. vorig jaar heb ik mijn paard ook ingevlochten en dat liet ik ongeveer een week zitten. Tenzij het al helemaal uitzakte.

Thea_Dinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 18:08

Als je gewoon goed vlecht.
ja hoe moet ik het uit leggen,
kijk als wij een staart in doen kan er weleens een haartje verkeert zitten en dat kan best vervelend zijn.
maar dat kan bij paarden ook,
dus als je gewoon zorgt dat je een goede scheiding maak om het zo maar ff te zeggen kan het denk ik wel een kleine weekje zitten en als je wat met hem/haar gaat doen kan je het altijd nog even overnieuw doen.

8nnemiek

Re: Vlechten, hoe lang laten zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 18:20

Ik laat de hengstenvlecht bij mijn tinker altijd minimaal een week zitten, soms zelfs een dikke maand. Zodra ie begint uit te zakken maak ik een nieuwe.
Als je goede anti-klit zoekt moet je echt eens een tube cowboy magic detangler bestellen, echt geweldig spul!

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 18:31

Hebben jullie als je de vlechten langer laat zitten geen last van dat het gaat vilten (niet echt het goede woord misschien, maar het gaat dan zo aan elkaar plakken zeg maar)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 18:39

Thea_Dinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 18:49

@guushinnik
vilten zijn toch van die witten schilvertjes of ben ik nou helemaal verkeerd?
dat zal me namelijk niks verbazen :D

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 18:52

GuusHinnik schreef:
Hebben jullie als je de vlechten langer laat zitten geen last van dat het gaat vilten (niet echt het goede woord misschien, maar het gaat dan zo aan elkaar plakken zeg maar)

ja, maar dat kun je gewoon uitpluizen daarna :)

ik zou met modder alleen uitkijken dat het niet afbreekt doordat het te zwaar wordt. anders kun je ze best een paar weken laten zitten hoor.

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 18:53

Ik bedoel dat het zo'n pak word waarbij de haren aan elkaar zitten (tja hoe leg je dat nou uit :o )

Toch maar die cowboy magic proberen.
Nu heb ik het niet nodig, want nu hangen de mane gewoon los.
Maar in de zomer heb ik alles gevlochten onder de eczeemdeken.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 18:54

theasnsj schreef:
@guushinnik
vilten zijn toch van die witten schilvertjes of ben ik nou helemaal verkeerd?
dat zal me namelijk niks verbazen :D

vilt is wat ze van schapenwol maken ;)
het heeft niks met schilfers te maken maar met in elkaar gedraaide vacht (van een schaap officieel)

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 18:55

M'n shet staat er zo een week of 2 mee. Dan vlecht ik ze weer opnieuw.Moet nu ook weer nodig :o
Is idd ook om het klit vrij te houden :) :)

Thea_Dinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 19:35

@zij
bedankt voor de uitleg!!

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 20:12

Wow, wat een hoop reacties al!

Cowboy magic heb ik ook geprobeerd. Helaas is dat ook niet modder-bestendig.

Ik was zelf van plan om 2maal per week de manen overnieuw te vlechten. Laten jullie dan ook de manen even los (tijdens het werk ofzo?) zodat het even kan "luchten" of doe je het meteen terug in een vlecht?

Groetjes, lacuna

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:16

MysticTinker schreef:
Ik laat de hengstenvlecht bij mijn tinker altijd minimaal een week zitten, soms zelfs een dikke maand. Zodra ie begint uit te zakken maak ik een nieuwe.
Als je goede anti-klit zoekt moet je echt eens een tube cowboy magic detangler bestellen, echt geweldig spul!

Jeetje hoe doen jullie dat toch? Mijn haf heeft ook lange manen, zitten dus ook in vlechten, maar bijna om de 2 dagen kan ik dus de hele boel opnieuw vlechten omdat het er uit gezakt is. Ze heeft wel aardig gladde manen, maar toch. Ik krijg het echt niet voor elkaar om een vlecht (hengsten of gewoon) zo lang te laten zitten. Knap hoor....!

Maar goed, ik dus ca. om de 2 dagen, gewoon omdat ze dan helemaal los hangen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:20

Britty schreef:
Jeetje hoe doen jullie dat toch? Mijn haf heeft ook lange manen, zitten dus ook in vlechten, maar bijna om de 2 dagen kan ik dus de hele boel opnieuw vlechten omdat het er uit gezakt is. Ze heeft wel aardig gladde manen, maar toch. Ik krijg het echt niet voor elkaar om een vlecht (hengsten of gewoon) zo lang te laten zitten. Knap hoor....!

Je moet em niet te strak doen, dat helpt al heel goed :j Bij de oren wel tegen de manenkam aan, maar daarna doe je de vlecht langzaam steeds iets verder van de manenkam af laten :) Volgens mij wordt dat ook wel een merrievlecht genoemd.

Edit: zo ongeveer, maar dan nog iets langer:
Afbeelding
Als ze de hals strekken dan wordt die nl langer, en dan trekken ze de haren eruit als de vlecht te strak langs de manenkam zit ;)
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 14-11-09 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:21

ik vlecht de friezen op stal ook altijd in, met een hengstenvlecht. je kunt dan het beste 'onderlangs' vlechten. dus niet elk buitenste plukje naar binnen aan de boven kant maar via de onderkant. klinkt lastiger dan het is :P in het begin is het wel een beetje prutsen maar ze blijven dan strakker er langer zitten! we laten ze ongeveer een week zitten, net hoe rommelig ze worden, de paarden die veel gereden worden en op wedstrijd gaan doen we vaker. en daarnaast groeien de manen ook nog eens harder als ze ingevlochten zijn! :)

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:22

MysticTinker schreef:
Britty schreef:

Je moet em niet te strak doen, dat helpt al heel goed :j Bij de oren wel tegen de manenkam aan, maar daarna doe je de vlecht langzaam steeds iets verder van de manenkam af laten :) Volgens mij wordt dat ook wel een merrievlecht genoemd.

dat vind ik nou juist net niet gaan, dan ist zo weer los :+ ik doe juist zo strak en dicht mogelijk tegen de manenkam en hals aan!

Thea_Dinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:31

@mystictinker
wat kan jij goed hengstenvlechten maken zeg!!!
ik had er gister een gemaakt bij me paardje ze schudde 1x er hij was er uit :D

Heeft iemand nog tips om een goede hengstevleht te maken?
alvast bedankt! *D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:57

Thea_Dinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:04

@mystictinker
ow haha zekker toevallig
Dank je wel!

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:05

ik haal het er na 2 dagen weer uit

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:08

Ik laat de vlechten 1-2 weken zitten. Even een afhankelijk hoe goed ze blijven zitten en of zijn naarlingmaatje ze niet los schuurt.
Dan even een nachtje los en de volgende dag er weer in.
Soms 2 nachten los. Dan kan het even luchten.

Thea_Dinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:16

even een klein vraagje
welke anti-klit gebruiken jullie voor je paard?

Sylvana94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:18

Paar weken